Visa din bild när du bottnar!

jofahjalm

Aktiv medlem
Mini_me sa:
Kasta på ett par plattisar på din apelsin så kan vi byta hoj nån tisdag i 500m eller så. Du kommer bli en Spez fanboi efter det ;)

Även om jag skulle tycka det så skule jag aldrig erkänna det! Någon form av anständighet ska man försöka hålla uppe.

Men min Orange är inget exempel på bra dämparinställning. Det är en superbasic cykel med konstant hävstång där jag har en sunkig monarch fylld med spacers och jättehögt tryck. Det är stötigt och ger lite grepp. Eftersom dämparen rampar så hårt känns det som man bottnar även när man inte gör det. Man kan däremot göra väldigt dumma utan att ramen tar för mycket stryk, det trampar bra och är responsivt. Min Mega har en betydligt mer rimlig instälning, men det är verkigen inte så att jag kan bottna den genom att pumpa den så hårt jag kan.

H.

Aktiv medlem
lundatok sa:

Kan inte nån maila dem och säga att han gör fel.

b0tna.jpg

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag ser faktiskt inte hur mycket slag det är kvar på dämparen, men jag hade inte velat han min gaffel inställd som i filmen. Men även däckstrycker ser fint ut där.

Jolinwood

Aktiv medlem
H. sa:
Det ser ju ändå ut som att du ligger på minst 70% använt slaglängd från bunnyn. Och då har du 180 mm att plocka av...

På en stillbild från sidan i perfekt timing skulle dina 70% troligen se tokigare ut än mina 90%, det är ju trots allt nästan 2 cm mer slag som har pressats ur din hoj... ;)

Men vi kan ju också resonera så här: Om jag skulle köra dämparna så att jag procentuellt använder lika mycket slag vid samma aktivitet som på en DH-hoj så skulle jag behöva köra nästan dubbelt så hårda dämpare. Detta är ju givetvis orimligt. Småstök vill man ju bli av med även på en kortslagig hoj. Det jag måste kompromissa med är alltså i första hand förmågan att ta de riktigt grova smällarna.

Absolut, jag är förvånad över hur mycket bakdämparen belastades av ett bunnyhop, trodde nog det skulle vara mindre. Om jag felsöker mitt tänkande så är det kanske inte så konstigt, det är sällan under ett åk som all kraft trycks ner på bakhjulet, även om man faller från högre höjd i högre hastighet. Så där kom verkligheten och svepte till en öm kind med baksidan av en kall hand.

Funkar dina dämparinställningar för dig så är ju allt väl:) Det ska vara gött att cykla. Men jag håller med Jofa om att det är bra att ha marginaler. Det är ju inte direkt ovanligt att folk fnyser åt att jag cyklar "stig" i Ägb på en downhillram och sedan kör de nästan uteslutande röda och svarta backar och lipar när grejerna går sönder.

Vikdork

Aktiv medlem
H och mini_me bunnyhoppar och Jofa gör spd-rycket även kallat english bunnyhop. Kanske dessa olika tekniker även påverkar hur dämparna och däck komprimeras?

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag försökte ju bara slå ner cykeln i backen. H bottnar ju nästan cykeln både när han hoppas och lyfter. Jag tror inte det är konstigare än att H kör cykeln väldigt följsam och gillar det. H kan ju cykla och det funkar för honom. Jag skulle göra mos av min hoj om jag hade den så. Jag tror dock det avviker en hel del från vad som är "normalt/rekommenderat"

Pelle Hå

Aktiv medlem
Jag tycker inte det känns särskilt konstigt att bakdämparen komprimeras hårt vid upphoppet vid bunnyhop. Mycket kraft ska explodera neråt för att lyfta ekipaget uppåt.
Och den som bunnar högst genererar kanske mest kraft neråt...

När man landar efter ett hopp så har man ju benen till hjälp att dämpa kraften.

mtb565

Aktiv medlem
Mycket snack, lite bilder. Här är mitt bidrag från dagens tur. Hallby SOK, Jönköping.

8HBYZC9.png

Risig bild men så går det när man får fota sig själv.

gfR7Brf.jpg

Close enough.

Rk0N8oM.jpg

Vet ej måtten men höftar på runt 2 meter till landning.

liveforthis

Aktiv medlem
Från sista tävlingen i Sydsvenskan dh cupen i hunneberg ?

Bilagor

• 72065391_2593945724002836_73364887593549824_o.jpg
    72065391_2593945724002836_73364887593549824_o.jpg
    389.9 KB · Besök: 335
  • 71708084_2593945824002826_2586785418569580544_o.jpg
    71708084_2593945824002826_2586785418569580544_o.jpg
    371 KB · Besök: 297

PeeGee

Aktiv medlem
måste ha känt av det för han skrattade högt vid landningen

Bilagor

• 1E4A140E-CB82-4A4C-9642-9E918F2867F7.jpeg
    1E4A140E-CB82-4A4C-9642-9E918F2867F7.jpeg
    108.2 KB · Besök: 313
Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Är du tung för din vikt eller har du väldigt mjuka dämpare? 🙄
Det ser ju inte vrålhögt ut liksom..
Nja. 72-74kg och avslappnad 😊 Men den är ganska mjuk. Vet att Jofa har skällt på mig förut (jag har höjt trycket efter det).

Bilden är en skärmdump från videon. Droppet kanske är på 8-90cmish.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Inte min, men ett kul fotoprojekt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer