Visa din bild när du bottnar!

MickeMud

Ny medlem
Luthman Photography sa:
Du behöver nog bara lite mer fart. Det där dropet brukar jag köra med min hardtail utan att det smäller speciellt mkt. Landningen är ju perfekt om man når den.
Lite mysko vad som låter, mitt hemmapåtomtenhuck som avslutar varje lokal tur är 50% högre och till platt och där låter det inte sådär.

jofahjalm

Aktiv medlem
MickeMud sa:
Luthman Photography sa:
Du behöver nog bara lite mer fart. Det där dropet brukar jag köra med min hardtail utan att det smäller speciellt mkt. Landningen är ju perfekt om man når den.
Lite mysko vad som låter, mitt hemmapåtomtenhuck som avslutar varje lokal tur är 50% högre och till platt och där låter det inte sådär.
Hehe, det ser ju ut som du droppar rakt ner i ett hål och träffar en vass kant. Du borde istället vara glad om du fortfarande har ett runt hjul.

För att klargöra så är det alltså en klack på kanske 60cm och landningen rakt nedanför är platt och efter 40cm typ så börjar den slutta utför och är rätt smutt. Med lagom fart märker man knappt att man landar. Men av filmen att döma smäller ju bakhjulet rätt ner i stenhällen nedanför kanten. Gissar att det blir, trots den låga höjden, en rätt bra smäll.

MickeMud

Ny medlem
Luthman Photography sa:
För att klargöra så är det alltså en klack på kanske 60cm och landningen rakt nedanför är platt och efter 40cm typ så börjar den slutta utför och är rätt smutt. Med lagom fart märker man knappt att man landar. Men av filmen att döma smäller ju bakhjulet rätt ner i stenhällen nedanför kanten. Gissar att det blir, trots den låga höjden, en rätt bra smäll.
.

Nu var det ju bottning tråden handlade om så jag bjöd på en. Hade jag haft högre fart där vilket jag haft flera ggr tidigare hade det inte blivit nån film här.
Defacto alla bottningar är kass planerad cykling/dämparinställning eller kasst genomförd hopp och landning i någon bemärkelse.
För övrigt tycker jag det är skillat att kunna stå still framför och ett huck och ta ett tramptag rätt ut eller sidohopp och landa snyggt på platten två meter ner utan klonk, men där är jag inte ännu. ?

jofahjalm

Aktiv medlem
Då får du antingen börja öva dina trial-moves eller ställa in cykeln så att den känns som en helstel trial-cykel på stigen. 2m till platt blir en helt absurd kraft på grejerna.

MickeMud

Ny medlem
jofahjalm sa:
Då får du antingen börja öva dina trial-moves eller ställa in cykeln så att den känns som en helstel trial-cykel på stigen. 2m till platt blir en helt absurd kraft på grejerna.
Fälgarna är kralliga högprofil carbon med tjock-ekrar i stål, inte lätta men starka

Övar som fan på movesen och tror det är mest teknik och att göra rätt för att landa mjukt som en katt, det har jag sett på youtube ;-)
Men helt klart hade jag både fram och bakdämperiet riktigt soft och mysigt för stig med slippriga rötter igår vilket funkade grymt bra tills man ska hucka lite.
Jag tror att en eller två tokens kan råda lite bot,... äta kakan och ändå har den kvar till småhuck. Soft i början och rampar upp bättre på slutet för lite marginal där man klantar sig i små myshuck.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag kallar det svampigt i början och slagigt på slutet. Själv gillar jag linjärt med tillräckligt hårt. Jag har också gett upp alla tankar på att man ska kunna hucka höga grejer utan att cykeln bottnar.

Crossmax sa:
jofahjalm sa:
Jag kallar det svampigt i början och slagigt på slutet. Själv gillar jag linjärt med tillräckligt hårt. Jag har också gett upp alla tankar på att man ska kunna hucka höga grejer utan att cykeln bottnar.
+1. När ska man i så fall bottna dämparna?
Det beror väl på, ju mindre slaglängd man har ju oftare lär man bottna, givet samma underlag. Sen beror det väl på hur man vill ha sina dämpare. Vill man stylta fram på platta stigar men ha marginal när det smäller eller vill man ha komfort på platta stigar och leva med att man bottnar lätt när det smäller?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Lingon sa:
fredrik168 sa:
Lingon sa:
Skön flex i styrhuvudet på Stumpyn och Konan...
Fast det är väl gaffelbenen som flexar? Lite olika gafflar och landningar gör ju att det flexar olika.
Fox 36:an som sitter på sworks stumpyn är nog den styvaste gaffeln. Men det är kaske lite olika landningar som spelar in också.
Att bedöma styvheten från en video är lite som att skjuta från höften... landningen kan ske med mer vikt fram eller bak.

Nu kommer dom hårda fakta:

Fox 36
Torsional stiffness 25.3 Nm/°
Braking stiffness 214.5 Nm/°

Lyrik (samma chassi som en Yari)
torsional stiffness 38.6 Nm/°
braking stiffness 242.8 Nm/°

(Allt detta uppmätt av ett oberoende, ackrediterad och tysk labb, se här https://www.bike-magazin.de)

larsaw

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Vänta nu, skall inte däckets mönsterklackar peka nedåt när man cyklar? Lite mer luft i tandläkarcykelns Evo LiteSkin-däck kanske?
Haha!! Isf får dom nog pytsa i lite mer luft i alla däcken, var väl ingen hoj som klarade sig utan genomslag... Fast dom där på bilden var klart värst!
Själv sitter jag o syr ihop mitt DHR2 EXO efter liknande manöver, alltså att få däcket vikt mot fälgen som slitsat en 5mm långt snitt precis vid fälgkanten... :/

Bonzo

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Vänta nu, skall inte däckets mönsterklackar peka nedåt när man cyklar? Lite mer luft i tandläkarcykelns Evo LiteSkin-däck kanske?
Är det så noga egentligen?
Sist jag testade konststycket på bilden resulterade det bara i brutet båtben och fyra månaders gipsad hand och arm. Annars gick det jättebra. ;)

qma

Aktiv medlem
Jag har inte ställt in nya gaffeln så noga än. Det blev påtagligt under dagens tur när det blev halkigt och oväntad linje. :p

Edit: Tack Makten för fotot.

Bilagor

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu var det så länge sen tråden uppdaterades att det får duga med en ytterst lågupplöst screencap för att bumpa.

Fox 36:a bottnad genom osmutt framhjulslandning. Även bakdämperiet bottnades (senare).
Bottn.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer