Visa din billiga extracykel, gärna med yardsalelösningar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Startar en ny tråd med en ospecificerad cykeltyp. En cykel eller n+1 de flesta av oss har. Det skall vara lågbudgetartat och gärna innehålla fynd från yardsaletråden eller annat.

Jag börjar med min nya sommarpendlare där ramen med styre och växlar är en delbetalning för en gammal moped. Hjulen hade jag sen innan och reglaget på vänster sida är en gåva från Marte med bidrag till Barncancerfonden. Cykeln ersätter min Land Rover som i sin tur skänkts vidare till annan lokal Happyit.
IMG_20210620_095938.jpg

Bilagor

• IMG_20210620_095549.jpg
    IMG_20210620_095549.jpg
    1.5 MB · Besök: 40
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Läge att efterlysa ett nav i yardsaletråden?
Problemet är att ekernipplarna ser fastrostade ut efter 50 år så är nog svårt att transplantera ett nytt nav tyvärr. Går ju skaffa ett nytt hjul, men det är likssom inte värt det på en cykel som är värd ungefär en 11-delad kassett....

marr

Moderator
Forumvärd
Problemet är att ekernipplarna ser fastrostade ut efter 50 år så är nog svårt att transplantera ett nytt nav tyvärr. Går ju skaffa ett nytt hjul, men det är likssom inte värt det på en cykel som är värd ungefär en 11-delad kassett....
Jag köpte nytt hjul till min minicykel, var inte speciellt dyrt vill jag minnas.

IM

Aktiv medlem
En av mina mest frekvent cyklade cyklar; stort tack till @Beagleboy.

Detta fartvidunder förärades för någon vecka sedan med en Brooks-sadel samt andra pedaler. Flaket kommer permanentas så snart jag har hittat korrekt placering av det, med tanke på viktfördelningen.

Den dagen jag hittar en lite längre sadelstolpe blir jag mycket glad.

Bilagor

• IMG_20210519_195818.jpg
    IMG_20210519_195818.jpg
    376.9 KB · Besök: 52

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag tror att man får spana in ett nav med rätt antal ekrar, mäta ekerlängd, köpa ekrar och nipplar, klippa ekrarna och sedan bygga nytt. Hör själv redan i tanken att man nog hellre skall efterlysa ett hjul eller bara skita i att det glappar tills vidare.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag tror att man får spana in ett nav med rätt antal ekrar, mäta ekerlängd, köpa ekrar och nipplar, klippa ekrarna och sedan bygga nytt. Hör själv redan i tanken att man nog hellre skall efterlysa ett hjul eller bara skita i att det glappar tills vidare.
Jag är i "skita i att det glappar" stadiet, men förr eller senare rasar det. Får se om marr hittade var han hittade prisvärt hjul - isf får det kanske bli lösningen. Jobbigt att måla nya fälgen dock...

marr

Moderator
Forumvärd
Jag är i "skita i att det glappar" stadiet, men förr eller senare rasar det. Får se om marr hittade var han hittade prisvärt hjul - isf får det kanske bli lösningen. Jobbigt att måla nya fälgen dock...
Tyvärr hittar jag inget vettigt i mailkorgen nu :(

donTommazo

Medlem
Mitt bidrag. Ett nollbudget fin/ful-bygge gjort av delar jag haft liggande. Hardrocx-ramen fick jag gratis då den hade skadat underrör. Har efter bästa klåparförmåga lagat med kolfiberväv och epoxi från Biltema. Hjulen utgör nog ungefär halva cykelns vikt...
20210620_211316.jpg
20210620_211403.jpg

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Alltså, den typen av nav går ju att renovera ganska lätt.
Annars sitter jag på ett Torpedo Automatic till campingcykel. Dvs duomatic fast det växlar själv vid en viss hastighet.
Till salu... Men tror inte du vill lägga så mycket pengar på cykeln.

Hasse#7

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem
Tjena!

Alltså, den typen av nav går ju att renovera ganska lätt.
Annars sitter jag på ett Torpedo Automatic till campingcykel. Dvs duomatic fast det växlar själv vid en viss hastighet.
Till salu... Men tror inte du vill lägga så mycket pengar på cykeln.
Nej, låter smådyrt. Har inga problem med ss. Platt som en pankaka här....

glitch

Aktiv medlem
Låt mig presentera "Dagisexpressen":

Cycle Pro Zyclone 0 kr, lämnades kvar av förra ägarna när vi flyttade
sadel, styre, handtag,styrstam, barnstol och flaskställ - från gömmorna
Däck 100 kr happy
sadelstolpe 150 kr eller så happy
Stel gaffel 150 kr happyride
bromsar bike-discount 150 kr
Wald Korg, 400 kr cykelgear.se
Barnhjälm 149 kr bikester
Skärmar från bike-discount under 200 kr
Nya vajrar och höljen också från bike-discount också runt 200 kr
Fästen för att kunna montera korgen i gaffeln då gaffeln saknade fästen, dryga hundringen på bike24
1624285633535.jpg

Hasse#7

Aktiv medlem
Låt mig presentera "Dagisexpressen":

Cycle Pro Zyclone 0 kr, lämnades kvar av förra ägarna när vi flyttade
sadel, styre, handtag,styrstam, barnstol och flaskställ - från gömmorna
Däck 100 kr happy
sadelstolpe 150 kr eller så happy
Stel gaffel 150 kr happyride
bromsar bike-discount 150 kr
Wald Korg, 400 kr cykelgear.se
Barnhjälm 149 kr bikester
Skärmar från bike-discount under 200 kr
Nya vajrar och höljen också från bike-discount också runt 200 kr
Fästen för att kunna montera korgen i gaffeln då gaffeln saknade fästen, dryga hundringen på bike24
Visa bilaga 496806
Har också en Zyclone men då mina barn närmar sig 30-strecket är den mer åt originalhållet. Inte alls så välutvecklad som din hoj.

glitch

Aktiv medlem
Zyclonen är riktigt skum i geon med den låga gaffeln och relativt långa toppröret. Blir rätt rejsig sittposition, samtidigt som det är små hjul. Den blir rätt trögstyrd, känns lite som ett godståg men funkar fint i vardagen.
Den enorma korgen gör ju inte styrningen mer responsiv heller =P
3*7 utväxling är dock riktigt nice när man har barn bak och korg lastad fram och bara vill slapptrampa sig hem.

Stumpy

Aktiv medlem
Kanske vända på stammen och sänka korgen för att få bättre viktfördelning?
Min GT Tequesta från 90-talet (med stor Waldkorg) har också rätt racing geo. (Dock bara korgen från Happy eller motsvarande, så den kvalar nog inte in här.)

IM

Aktiv medlem
SS att kajka runt på de öländska vidderna med. Stort tack till @Rasmusre som bidragit med ram och gaffel. Även hjul, däck, vevparti, broms, styrstam, kedja och konverteringskit för bakhjulet är skänkta eller sålda av Happyiter. Ingen nämnd, ingen glömd.

Styret och pedalerna kommer från egna lådor och sadelstolpen följde med ett parti sadlar jag kom över i början av sommaren.

Nu blir det några turer för att finjustera inställning av styre och bromsreglage. Därefter skall vajer och hölje till bromsen kapas och röd styrlinda monteras.
Mycket trevlig hoj som kommer användas flitigt, bland annat till jobbpendling. Tanken är även att köra cykelkärra med den, när jag fått ordning på kärran.

Bilagor

• IMG_20210720_201042.jpg
    IMG_20210720_201042.jpg
    1.1 MB · Besök: 127

Beagleboy

Aktiv medlem
Det är semester nu och då har man tid.
Lallar runt på landet i maklig takt. Pakethållaren får godkänt av mig också.
I övrigt är det lätt märkligt det betalas fantasisummor för sådana här farkoster.

Bilagor

• 20210725_160447.jpg
    20210725_160447.jpg
    1.2 MB · Besök: 49

velovin

Aktiv medlem
SS att kajka runt på de öländska vidderna med. Stort tack till @Rasmusre som bidragit med ram och gaffel. Även hjul, däck, vevparti, broms, styrstam, kedja och konverteringskit för bakhjulet är skänkta eller sålda av Happyiter. Ingen nämnd, ingen glömd.

Styret och pedalerna kommer från egna lådor och sadelstolpen följde med ett parti sadlar jag kom över i början av sommaren.

Nu blir det några turer för att finjustera inställning av styre och bromsreglage. Därefter skall vajer och hölje till bromsen kapas och röd styrlinda monteras.
Mycket trevlig hoj som kommer användas flitigt, bland annat till jobbpendling. Tanken är även att köra cykelkärra med den, när jag fått ordning på kärran.

Vad har hänt med toppröret? Kamphund?

IM

Aktiv medlem
Vad har hänt med toppröret? Kamphund?
Enligt förra ägaren såg den ut på det viset efter att ha stått parkerad inte i stan vid något tillfälle. De exakta omständigheterna har jag tyvärr inte i minnet.
För egen del är det närmast ett plus i kanten; att få ge även en skadad ram en chans till.

Raemoe

Aktiv medlem
Enligt förra ägaren såg den ut på det viset efter att ha stått parkerad inte i stan vid något tillfälle. De exakta omständigheterna har jag tyvärr inte i minnet.
För egen del är det närmast ett plus i kanten; att få ge även en skadad ram en chans till.

Tycker det liknar de skador som uppstår när någon vridit ramen för att knäcka en låsbygel.

OldBones

Aktiv medlem
Merida CX100, halvdassigt Raw'ad. Stänkisarna samt flaskhållarna är Biltema. Vevpartiet är ett FSA Tempo där stora klingan skruvats bort, reglagen samt bakväxeln är Sora. Pakethållaren låg i soprummet, är en lättvikts Rack Time. Sadeln kommer från en gammal Bianchi Via Nirone. Styrlinda är Red Cycling Racetape under ett maximalt reafynd tillsammans med styrväskan.. Däcken är Marathon Plus och väger väl 2.3kg med slang men ingick gratis vid köpet av hojen 🤣

Kassen brevid hojen innehåller lerröda Gravelkings och en pakethållare för frammontering donerade av @andmob i yardsale-tråden.

Total kostnad 3,000 riksdaler, och min primära hoj för allt utom landsväg 👍

Bilagor

• IMG_20210727_101648.jpg
    IMG_20210727_101648.jpg
    1.2 MB · Besök: 82
Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Merida CX100, halvdassigt Raw'ad. Stänkisarna samt flaskhållarna är Biltema. Vevpartiet är ett FSA Tempo där stora klingan skruvats bort, reglagen samt bakväxeln är Sora. Pakethållaren låg i soprummet, är en lättvikts Rack Time. Sadeln kommer från en gammal Bianchi Via Nirone. Styrlinda är Red Cycling Racetape under ett maximalt reafynd tillsammans med styrväskan.. Däcken är Marathon Plus och väger väl 2.3kg med slang men ingick gratis vid köpet av hojen 🤣

Kassen brevid hojen innehåller lerröda Gravelkings och en pakethållare för frammontering donerade av @andmob i yardsale-tråden.

Total kostnad 3,000 riksdaler, och min primära hoj för allt utom landsväg 👍
Grym!

kroem

Aktiv medlem
Mitt bidrag som är en "ta sig runt" hoj. Köpt på happy, XTR hjul som uppgradering, SLX bromsar jag hade hemma (för Tektro-bromsarna som satt på verkar inte ha gillat att bli målade :unsure: ) raw'ad och nya dekaler. Just nu är inte kabeldragningen ok, måste till lite krympslang där, men det är för dom nya bromsarna, SORRY

Bilagor

• 20210811_080822_4199.jpg
    20210811_080822_4199.jpg
    817.1 KB · Besök: 62

Hasse#7

Aktiv medlem
Mitt bidrag som är en "ta sig runt" hoj. Köpt på happy, XTR hjul som uppgradering, SLX bromsar jag hade hemma (för Tektro-bromsarna som satt på verkar inte ha gillat att bli målade :unsure: ) raw'ad och nya dekaler. Just nu är inte kabeldragningen ok, måste till lite krympslang där, men det är för dom nya bromsarna, SORRY
Fan vad grym! Gult är fint, dyrt är fult.

The_Owl

Medlem
IMG_20210615_091239.jpg

Mitt bidrag är en Tokyo Sprinter. En liten rolig cykel som jag hittade och lämnade in till polisen. Ingen ägare kunde styrkas och efter 3 månader fick jag hämta ut den och efter bytat tramp nav (biltema) däck från harald nyborg och en jäkla massa putsande och fin lir blev den äntligen klar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa bilaga 520302
Mitt bidrag är en Tokyo Sprinter. En liten rolig cykel som jag hittade och lämnade in till polisen. Ingen ägare kunde styrkas och efter 3 månader fick jag hämta ut den och efter bytat tramp nav (biltema) däck från harald nyborg och en jäkla massa putsande och fin lir blev den äntligen klar.
Värdig! Bra jobbat!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer