Visa din Cannondale

Supersonic

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
CBAA365F-37A4-453B-888C-33C0746595F6.jpeg

Såhär ser det ut.

Jensen

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Hej

Jag har en Scalpel HM1 av 2021 version. På den sitter ett Cannondale Hollowgram vevparti.
På förra versionen krävdes specialverktyg för att skruva av vevpartiet. På det nya ska man använda 12 mm insex.
De greppande taggarna i låsringen är dock så korta att jag trots sprillans ny 12 mm högkvalitativ insexhylsa har runddragit låsringen på drivsidan. Ska det vara insex eller torx?

Har jag missuppfattat något eller hur gör man för att få av vevpartiet?

varför ska du skruva av låsbrickan?

Lefty

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Du har noterat att låsbrickan är vänstergängad....?
Och som Jensen skriver, varför ska du ta av den.
Den sitter ju där för att man ska slippa ha specialverktyget som till äldre modeller.

Little Stereo

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Hej

Jag har en Scalpel HM1 av 2021 version. På den sitter ett Cannondale Hollowgram vevparti.
På förra versionen krävdes specialverktyg för att skruva av vevpartiet. På det nya ska man använda 12 mm insex.
De greppande taggarna i låsringen är dock så korta att jag trots sprillans ny 12 mm högkvalitativ insexhylsa har runddragit låsringen på drivsidan. Ska det vara insex eller torx?

Har jag missuppfattat något eller hur gör man för att få av vevpartiet?

Det har alltid varit 12mm för vevarmsbulten (köpte min 5:e Cannondale2012-2021 tidigare i höstas och använder fortfarande samma avdragare),.Till låsringen för klinga/spindel använder du samma specialverktyg för både specialized/cannondale, även det samma som innan?

Supersonic

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Det har alltid varit 12mm för vevarmsbulten (köpte min 5:e Cannondale2012-2021 tidigare i höstas och använder fortfarande samma avdragare),.Till låsringen för klinga/spindel använder du samma specialverktyg för både specialized/cannondale, även det samma som innan?
Ja exakt, samma verktyg som tidigare versioner för att få av låsringen till spindeln.

Visa din Cannondale
supersix evo, di2
Inte det senaste men duger gott åt mig och äntligen elektroniska växlar på en hyggligt lätt och rapp racer, längtar efter sol och värme och att få cykla ute igen efter diskbråcksoperation

Bilagor

• 8F854EF3-9065-4FDA-A7A1-E5D16A364E0A.jpeg
    8F854EF3-9065-4FDA-A7A1-E5D16A364E0A.jpeg
    1.4 MB · Besök: 128
Senast ändrad:

clnr

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Mina 25mm GP4000 som i verkligheten mäter nästan 27mm fungerar. Har fått lite kosmetiskt skrap på insidan av kedjestagen. Tänkte begränsa mig däck som mäter 26mm i verkligheten när det är dags för däckbyte.
Kör Supersix Evo från 2015.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Min tanke ligger snarast kring begränsningen i fälgbredd tär jag får det till 4-5 mm marginal i sida på mina 21 mm fälgar. Nya hjul har ju så breda fälgar.
Jag har fått både GP4000 och GP5000 25 mm att gå fint i ramen.
Supersix 2016

Mavve

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Min tanke ligger snarast kring begränsningen i fälgbredd tär jag får det till 4-5 mm marginal i sida på mina 21 mm fälgar. Nya hjul har ju så breda fälgar.
Jag har fått både GP4000 och GP5000 25 mm att gå fint i ramen.
Supersix 2016
På min gamla 2013 så funkade gp4000 25mm precis. På min nuvarande 2016 så kör jag gp5000 28mm utan några problem alls.

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
God afton! Varit lurker här i många år, kanske till och med har något gammalt konto, men orkade inte rota i det nu. Oavsett - det jag stod och drägglade över på Cykelcity i Lund (Håkan hade tålamod!) var ett tag en Super-V 3000. Men jag hade inte råd då - och sedan blev det en egenbygd Bontrager istället.

Men den här dök upp på Blocket och gick inte att motstå. Samma ägare sen ny, i stort sett allt är original. Sadeln är bytt. Däcken är original enligt ägaren.

Detta är ett misch-masch av tillverkningsår, men det var ju vanligt på den tiden från Cannondale. Ramen är tillverkad november 1993, men knäckebrödsasken bak kom inte förrän 1995 tror jag. Dessutom var det inte ovanligt att Cannondale Holland pillade ihop specialare - det var åtminstone sant då. :)

Som ni ser nedan så blir det en renovering - ska försöka hålla allt så original det bara går! Vet inte om det finns något intresse av sånt här i tråden, då får ni säga till. :)

Bilagor

• tempImageAoct5b.png
    tempImageAoct5b.png
    1.7 MB · Besök: 93
  • tempImageAQ39iA.png
    tempImageAQ39iA.png
    1.9 MB · Besök: 90
  • tempImageXtsAkd.png
    tempImageXtsAkd.png
    2.2 MB · Besök: 75
  • tempImageRd7Aj5.png
    tempImageRd7Aj5.png
    2.1 MB · Besök: 76
  • tempImagewkWRwM.png
    tempImagewkWRwM.png
    1.7 MB · Besök: 75
  • tempImageAMf2Vx.png
    tempImageAMf2Vx.png
    2 MB · Besök: 76
  • tempImagemv4BKn.png
    tempImagemv4BKn.png
    2 MB · Besök: 76
  • tempImage3MKkJN.png
    tempImage3MKkJN.png
    1.6 MB · Besök: 75
  • tempImageDWl0Qo.png
    tempImageDWl0Qo.png
    1.7 MB · Besök: 97

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Visa din Cannondale
Wow vilken kul respons, det verkar som det inte bara är jag som gillar gamla cyklar.

Jag uppdaterar eftersom, just nu har jag mer saker att göra rent och serva innan jag kan sätta ihop cykeln, så det dröjer kanske någon vecka.

Den här lösningen är så himla 90-tal. Kan höra hur snacket gick i Cannondale-fabriken ”ok gubbs, jag fräser fram rundeln i mitten, kan nån sticka och köpa en fjäder? Kolla om dom har en jätteliten gängtapp också!” :)

DA34FA5A-5B31-47FB-92AD-A88870AC420E.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer