Visa din Commencal, ännu en visa din tråd....

jugganaut

Ny medlem
Efter idogt letande här på happymtb så har jag kommit fram till att bland den myriad av "visa din" trådar så saknas ett för mig självklart bidrag : Commencal!

Efter att Commencal Meta 5.5 inofficiellt blivit Happymtb's stigcykel nr:1 under 2008 så har det varit förvånansvärt lite cyklar från denna tillverkare i visa din trådarna.

Det här är mitt försök till upprättelse, Jag menar det måste finnas gott om commencal cyklar i detta avlånga land, så ta er i kragen o posta era bidrag/cyklar i den här tråden vet ja!

Här kommer mina bidrag:
IMG_29922.jpg ht=456

IMG_2995.jpg ht=454

2008 VIP Meta 5,5 ständigt i förändring...
2008 VIP Maxmax a work in progress

pean

Aktiv medlem
På tiden att någon startar den här tråden. Jag bidrar med min direkt, är helt ny ut lådan på bilden, men det är möjligt att det kommer blir lite förändringar under året.

commencal-meta-55-team-small.jpg ht=544

Commencal Meta 55 Team 2010

Senast redigerad av en moderator:

kreator

Ny medlem
Skönt att se en commencal tråd!
Då lägger jag in mina 2 commencal cyklar som har ett par år på nacken men som jag är mycket nöjd med.
När jag vart av med truvative vevlagret, vevar som bara strulade och satte på SLX så vart det bra. Lite annat bytt oxå.
(Supernormalen har ett par xtr pedaler som just nu sitter på cx).
superN.jpg ht=453

Bromsar och styre bytt på Furiousen.
Ska antagligen få den nya Fox 180mm som kommer 2011.
fur.jpg ht=451

pean

Aktiv medlem
Love skrev:
-------------------------------------------------------
> Mysig hoj :)
>
> Är det longboard-pean som även kör mtb?

Yes, fast så mycket longboard blir det inte längre tyvärr.. fast det kanske blir ändring på det när gatorna blir sopade ordentligt..

Superclasse

Ny medlem
pean skrev:
> Commencal Meta 44 Team 2010

En stilla undran; varför står det 55 på toptuben?

pean

Aktiv medlem
Superclasse skrev:
> pean skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Commencal Meta 44 Team 2010
>
>
> En stilla undran; varför står det 55 på
> toptuben?

Frågan bör istället vara varför det står (stod, ändrat det nu för att minsta förvirringen) under bilden...

Mats W

Ny medlem
Bytte förra sommaren bort min Gary F mot en Commencal. Helt nöjd bortsett från viredragningen på undersidan av ramen. Varför...?

cerro

Aktiv medlem
Mats W skrev:
> Bytte förra sommaren bort min Gary F mot en
> Commencal. Helt nöjd bortsett från
> viredragningen på undersidan av ramen.
> Varför...?

Ja du, finns många anledningar. Jämfört med uppe på toppröret så slipper man gå emot/sätta sig på de. Kräver mindre hölje och mjuk vajerdragning, smidigt om man vill köra lvgframväxel, färre vajerhöljsfästen på ramen.

Magnus-A

Ny medlem
Här är min Meta 55a

Har haft möjlighet att bygga den som jag ville ha den tack var en snäll kompis! =)

Mestadels XTR med DT/Mavic hjul och Formula bromsar.

Helnöjd kan man väl sammanfatta det hela med!

Ska fixa bättre bild :-)

/Magnus

Magnus-A

Ny medlem
Spec.lista:

Gaffel. Fox 32 Vanilla RLC FIT QR15
Bakdämpare. Fox RP23
Stam. Raceface
Styre. Easton kolfiber
Stolpe. Easton kolfiber
Sadel. Specialized Avatar
Vevar. XTR
Växlar. XTR
Växelsregl. XTR
Kassett. XTR
Pedaler. XT
Nav. DT240
Ekrar. DT Evolution
Fälgar. Mavic 717
Däck. Conti MountainKing
Bromsar. Formula R1 160mm skivor (blir nog 180 fram snart hoppas jag ;)

En del mindre förändringar kommer ev att ske när jag fått fler timmar i sadeln.
Men överlag så är det så bra jag kan tänka mig.
12.1 kg på Cyklotekets våg, men, det var med en Talas gaffel. Jag föredrar känslan i stålfjäder :)
Med nya snabbkopplingar, slang och ev. sadel hamnar den väl kring 12 gissar jag.

/Magnus

2010 Talas RLC QR15 150mm t salu(Bra pris!): http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=46139

Robin

Ny medlem
supreme.jpg ht=540

Stort tack till Cykloteket, Commencal och Sram Nordic!

DaSaint

Ny medlem
Jag kan inte bifoga bilder och inte heller radera inlägget.

Jon_F_B

Ny medlem
Min självlysande Meta 6:a

100_1615.JPG ht=503

Commencal Meta 6 2009
Fox RP23
Fox 36 Float RC2
Hope Pro II/Mavic XM719/WTB Weirwolf 2.5
XTR/XT drivlina
Hayes Stroker Trail 200/160
Gravity Dropper

Jon_F_B

Ny medlem
Tack! Jo, förrförra XTR är minsann svårslaget när det gäller utseende.

> Jag gillar dina XTR 952-vevar och bakväxel! Snugg
> hoj.

Startgas

Medlem
Dags att bumpa den här tråden. :)

Commencal Absolut cromo.
Helt original sånär som på bättre frambroms för att passa mina behov.

torkelo

Ny medlem
Jag har alltid önskat mig en vit Commencal. Lite konstigt när man ser resultatet, men så här blev det (det hade kännts ännu bättre om inte Meta 55 Ltd går för 26 ink frakt nu...):

meta1.jpg ht=544

meta2.jpg ht=544

c.cup

Medlem
Fan va snygg. Det går inte att gå o tänka på det där med priset, hur kul vore det då med en ny tv som går för halva priset ett halvår senare, då köper man ju aldrig nån.

http://www.talkofbike.com
Test av Revolver-Racing hjul

42Hz

Aktiv medlem
Snygg! Men lite osäker på påsen över sadeln, inte så sexigt... ;)

c.cup

Medlem
42Hz skrev:
> Snygg! Men lite osäker på påsen över sadeln,
> inte så sexigt... ;)

Haha, det kanske regnade?

http://www.talkofbike.com/
Test av Revolver-Racing Speedsession, tävla och vinn en snygg t-shirt

torkelo

Ny medlem
42Hz skrev:
> Snygg! Men lite osäker på påsen över sadeln,
> inte så sexigt... ;)

Tack!

ha, visst är det snyggt med plastpåsen! Med sport när man halkar omkring som en tok. Näe...det är fortfarande work in progress på hojjen, på bilden är den precis ihopskruvad men jag saknar bakbroms....

Startgas

Medlem
Gaaah! Jag vill ha en Meta! Så jäkla snygg! Och den där fjällbilden var ju inte heller så dum...

Lite halvt OT, men: Är Meta 55 pro ett vettigt köp? eller ska man lägga till några sedlar för en bättre modell?

torkelo

Ny medlem
Startgas skrev:
> Lite halvt OT, men: Är Meta 55 pro ett vettigt
> köp? eller ska man lägga till några sedlar för
> en bättre modell?

Med risk för att bli överkörd av andra meta ägare som faktiskt cyklat mer än 10 minuter på sina...så skulle jag säga att vill man spara runt 5000 som kan behöva läggas på annat relaterat eller helt orelaterat så är nog Meta 55 Pro tillräckligt bra. Viktbesparingen mellan pro och team, ca 300gr, är inte värt dom pengarna i mina ögon. Jag har haft gaffeln på Pro'n och den är kalas. Skillnaden är bromsarna och bakdämp som är lite vassare på team, men personligen så tycker jag att fjärrstyrningen till gaffellockouten på pro'n slår att kunna slå på propedal på teamens bakdämp. Sen är team modellen lite styvare i fram pga en 15mm axel, men som jag minns Revelationgaffeln så var den styvare än foxen rent generellt, så kanske ingen skillnad. Och skillnaderna i drivlinan är så marginella i prestanda att det nog mest är pryl/stil-polisen som bryr sig. Jag skulle inte märka nån skillnad alls.

Nu frågade ju inte du vad skillnadrna var mellan modellerna, det kanske du har benkoll på själv...det gick av bara farten.

Jag tror absolut att Pron är ok, dessutom är den sjukt snygg i rött! Min blev en svart för att jag ville bestämma lite mer själv över vad som sitter på cykeln, iaf vill jag tro det...,men kanske mest av en slump ändå...

Jag tror att du blir nöjd oavsett, antingen för att du sparade lite slantar men ändå har en tokschysst hoj eller så för att du tog på dig spenderarbyxorna och köpte en något lite bättre cykel.

Det enda hårda tipset är: prova innan köp. Inte så mycket modell mot modell utan storleken. Jag är rätt kort men kvalar ändå in på medium sizen om man försöker tyda alla möjliga tabeller och trots att jag är byggd som en tax har jag ändå precis så långa ben som Commencal rekommenderar som absolut längsta för storlek small. När jag provcyklade så var medium som att åka buss, en rätt snabb och fräck buss men ändå buss...och small var som att åka rallybil. Jag vet vad jag föredrar. Men det skall sägas att jag även förderar att sitta ganska upprätt på cykeln.

pean

Aktiv medlem
Min upplevelse av storleken är precis samma som torkelo skriver. Jag är rätt kort för att kval in på large. Large kändes som en buss och medium var en rallybil.

Startgas

Medlem
Man tackar för svaren! Det tolkar jag som att det inte är skit man går och köper isf. :)

Angående storlek så gissar jag på att xl passar mig, men det kan nog ändå vara värt att prova. Är 194cm lång.

Får passa på och springa in på cykloteket när jag är i sthlm nästa gång. :)

Angående att ta på sig spenderarbyxorna så är budgeten hårt ansträngd redan när det gäller meta pro. :( Så att få höra att pro'n är fin låter bra! :D

MarcusS

Aktiv medlem
En bild från Nick - sista knixen på den knepiga sneda, rotfyllda backen. Till slut har jag hittat ett spår som funkar. Cykeln: Commencal Meta 4.2. Kanoncykel.

IMG00137.jpg ht=544

Big Nyz

Ny medlem
Det är ju aldrig fel med Commencal-mötespunkter, speciellt inte om det dessutom går på svenska.

Skriver eftersom jag står i beråd att införskaffa en meta femma, antingen ram eller byggd cykel. Försöker alltså läsa in mig på hur jag bäst ska bygga upp den, och ser att här finns folk som kör med flera olika koncept vad gäller gaffelval. Kanske kan man få lite uppsatser och kommentarer om vad som fungerar på femman i olika sammanhang?

Jag har cykelrötterna i bmx och dirt, men har de senaste åren satsat på löpning och kört lite landsväg vid sidan om. Nästa säsong 2011 har jag nu bestämt mig för att åka i enduro- och marathonlopp, och sedan år 2012 megavalanche. En Orange-handlare jag pratade med när jag spekulerade i en Five tyckte att jag absolut borde satsa på 36 millimeters Talas framtill, både för styvheten och för tillräckligt långt slag i nerförsbacken. Men hur skulle den fungera på metan som är typad för max 140 mm (Orange max 160mm)? 15/20mm axel vill jag nog ha, men skulle tex en Revelation U-turn räcka till på avalanchen? Revelation är ju lätt, vilket i vardagen skulle kännas bra eftersom det träningsmässigt förstås kommer att bli en hel del vanligt plattramp längs normala stigar och grusvägar - samtidigt som ju en gammal dirthoppare nog inte har samma syn på hur "vanlig" terräng ska åkas som en xc-racecyklist... Så ser jag att Magnus-A använder Vanilla. Vad gäller coil har jag bara erfarenhet av gamla DJ-dämpare från fem år tillbaka, hur ska man tänka där?

Nån här som kört mega med meta?

Hoppas ni commencalägare vill dela med er av lite erfarenheter och förhållningssätt! Och ursäkta att jag inte har någon egen commencal att lägga upp här fast det är trådens syfte - förhoppningsvis har jag en snart.

Hälsar
Mathias

Beofred

Aktiv medlem
Meta-femman är en trevlig cykel, inget snack om det. Kör en själv och är mycket nöjd. Men när det gäller en längre gaffel - Commencal lämnar ingen garanti om du sätter en 160-gaffel på meta 5. (eller gjorde inte när jag köpte min -08) Ramen är ganska klent byggd, och vinkeln som uppstår med lång gaffel kan tydligen resultera i sprickor vid sadelröret. Har jag hört. Metorna spricker lite här och var i övrigt också, men det gör väl alla ramar som aspirerar på att vara lätta.

En personlig reflexion över Meta 5: Jag upplever den som väldigt flexig i sidled. Det är inte negativt, cykeln blir mycket följsam i stöket, och det känns som att jag nästan kan "åla mig" fram förbi stenarna. Men en tung cyklist kanske skulle uppleva det... mindre förtroendeingivande. (väger knappa 80)

Min meta har iaf klarat DH i Åre, Gesunda och Hafjell utan att knota, (den går inte sönder förrän den kommer hem igen) och den är en formidabelt trevlig skogsmaskin för långturer.

På minussidan (kan bara tala för min, äldre modell): Dålig infästning av växelörat, jag har böjt infästningen i baksvingen två gånger, något ett växelöra är tänkt att rädda. Nu har jag en extra sving i verkstan för den dagen det inte går att banka tillbaka längre. Löst till årets modell dock. Lack-och dekalfinish är dålig. Viktigt för vissa.

Obs att detta utlåtande endast gäller ramen, årsmod 2008. Allt annat har gått sönder.

marran

Aktiv medlem
Vill duha 160mm gaffel kanske Meta6 är ett alternativ?

Jon_FB:s verkar då inte speciellt långsam eller trög på vanliga skogsstigar

pean

Aktiv medlem
2010 års Meta 55 har blivit lite modifierad vad jag förstår, och ska vara lite mer styv och lite mer hållbar, men det är nog ytterst små skillnader, men visst är den flexig, dåligt säger vissa, rätt mysigt säger andra, själv är jag lite skeptiskt till detta i teorin men samtidigt är jag otroligt med hur cykeln känns när jag sitter på den, både uppför, utför och på platten. Men jag väger bara knappa 70 pannor.

Om du vill ha 160 slag så finns det en Meta 6 för sånt, så jag kan inte se någon anledning att kompromissa Meta 55 med dylik modifikation.

Det klena växelörat är också utbytt mot en annan variant där hela dropouten är utbytbar på båda sidor, så det går t om att uppgradera till genomgående axel.

Big Nyz

Ny medlem
Tack för svaren, gott folk!

Meta sexan håller jag inte som ett alternativ eftersom det skulle bli för mycket till vardags. Och jag vet inte om jag nödvändigtvis vill hissa upp framändan till 160mm heller. Det jag kanske främst hoppas få reda på av er meta-åkare är ifall den alls behöver slackas till och styvas upp för megavalanche, eller om 32mm ben och 140mm slag räcker? Jag vill alltså ha en second opinion till vad Orange-handlaren tyckte...

Annars är jag en lättviktig karaktär, 60kg på 173cm, så ramflex torde inte vara ett stort problem.

pean

Aktiv medlem
Om det räcker till avalanche-lopp törs jag inte svara på, det ligger utanför min erfarenhet, men generellt så duger nog 32mm till dig eftersom du inte väger så mycket. Starta en egen tråd med dessa frågor så får du nog bättre svar än du får här.

Jon_F_B

Ny medlem
Nu vet jag inte vad din "till vardags"-cykling består av, men min meta 6:a (bild högre upp tråden) använder jag till all cykling utanför vägnätet. Bl.a. körde jag ett XC-lopp med den härom veckan, och även om det förstås hade varit mer på sin plats med en meta 4:a tycker jag absolut inte att 6:an gör bort sig på platten och uppför. Med det sagt tror jag även att du skulle ha rätt skoj utför med en Meta 5:a, särskilt då du är såpass lätt.

Jon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer