Visa din Commencal, ännu en visa din tråd....

Ultralite

Aktiv medlem
manneblask sa:
ErikD sa:
Funderar på en Meta Trail 29 Ride (2019) som uppdatering till min nuvarande Canyon Nerve Al+ 8.0. Jag har även kikat på Canyon Neuron 7.0 som ett alternativ. Commencal landar på 24400 (inkl. frakt) medan Canyon landar på ~21800 SEK (inkl. frakt).

Jag cyklar till 95% i de skogar som erbjuds i Göteborg (mest Hisingsparken och Backatorp men även Skatås och Änggårdsbergen). Vikten är cirka 1.5 kg lägre för Neuron men Metan tilltalar mig mer, rent estestiskt. I år körde jag ett lopp (Billingeracet, korta) och kommer nog försöka köra några lopp även nästa år.

Ni som kör Meta Tr 29, hur upplever ni den som stigcykel för ovanstående typ av cykling?
Jag kör Meta Tr 29. Har kört min i princip överallt i Sthlm: hemmastigar i Norrort, Hellas, Flottsbro bikepark och senast nu på SBR-racet. Jag tycker den funkar i princip till allt, känns verkligen som den har mer slag än 130/140. Det som folk brukar klaga på är vikten (min landar runt 14,8ish) och vissa med stora fötter har haft problem med att slå hälen i kedjestagen.
Kolla klippet med. Chris porter från geometron på vital angående vikt på cyklar....lite asgarv när någon lyfter upp ens cykel nästa gång.

manneblask

Aktiv medlem
Ultralite sa:
manneblask sa:
ErikD sa:
Funderar på en Meta Trail 29 Ride (2019) som uppdatering till min nuvarande Canyon Nerve Al+ 8.0. Jag har även kikat på Canyon Neuron 7.0 som ett alternativ. Commencal landar på 24400 (inkl. frakt) medan Canyon landar på ~21800 SEK (inkl. frakt).

Jag cyklar till 95% i de skogar som erbjuds i Göteborg (mest Hisingsparken och Backatorp men även Skatås och Änggårdsbergen). Vikten är cirka 1.5 kg lägre för Neuron men Metan tilltalar mig mer, rent estestiskt. I år körde jag ett lopp (Billingeracet, korta) och kommer nog försöka köra några lopp även nästa år.

Ni som kör Meta Tr 29, hur upplever ni den som stigcykel för ovanstående typ av cykling?
Jag kör Meta Tr 29. Har kört min i princip överallt i Sthlm: hemmastigar i Norrort, Hellas, Flottsbro bikepark och senast nu på SBR-racet. Jag tycker den funkar i princip till allt, känns verkligen som den har mer slag än 130/140. Det som folk brukar klaga på är vikten (min landar runt 14,8ish) och vissa med stora fötter har haft problem med att slå hälen i kedjestagen.
Kolla klippet med. Chris porter från geometron på vital angående vikt på cyklar....lite asgarv när någon lyfter upp ens cykel nästa gång.
Vilket klipp? Jag har för övrigt inga problem med vikten.

utbrott

Medlem
glitch sa:
Snyggt! Kul att den kom innan årsskiftet.
Ja verkligen! Den är exakt så bra som man kunde ha hoppats. Så mjuk, behärskad och följsam över stök. Klättrar som en kung trots sina dryga 15 kg och det finns gott om lekfull poppighet.

magedb

Aktiv medlem
Snyggaste hojen jag har sett!

Ett tips är att dra på lite tejp på kedjestaget på vänstersidan där hälen riskerar att ta emot, så slipper man bry sig om lacken.

utbrott

Medlem
magedb sa:
Snyggaste hojen jag har sett!

Ett tips är att dra på lite tejp på kedjestaget på vänstersidan där hälen riskerar att ta emot, så slipper man bry sig om lacken.

👍 Ska dra på lite biltematejp när jag får tid har jag tänkt. Har inte märkt några problem ännu med hälarna men det är la bäst att vara på den säkra sidan.

Bilagor

Endurorejs

Ny medlem
Funderar på en commencal meta men ligger mitt imellan M och L i storleken är ca 180cm, vad bör jag välja?

crippan

Medlem
Fick hem min Meta TR 29 Essential igår. Känns som monteringen är lite sisådär, hur har det varit för er andra?

* Bakbromsen behöver luftas.
* KS-lev behöver troligtvis pumpas(den är jättelångsam).
* Ena bulten för flaskhållare var gängpaj så gick knappt skruva ur den.
* Ena ISCG 05 skruvhålet är inte gängat ordentligt.

Annars verkar Cykeln bra, ska kontakta dem idag och se om det går att lösa kompensation. Blir lite oväntat extrajobb och gängorna går att fixa men ska inte vara så på en helt ny ram...

utbrott

Medlem
Fick hem min Meta TR 29 Essential igår. Känns som monteringen är lite sisådär, hur har det varit för er andra?

Annars verkar Cykeln bra, ska kontakta dem idag och se om det går att lösa kompensation. Blir lite oväntat extrajobb och gängorna går att fixa men ska inte vara så på en helt ny ram...
Köpte en likadan för en månad sedan och hade liknande första intryck:
- punka på bakslangen
- svampig bakbroms
- kabelfästet på gaffeln saknades
- den hade fel vevparti mot spec, trots att jag specifikt mailat och frågat om detta, descendant vs GX (nu har dom ändrat spec)
- vikten var 1 kg mer över specad vikt

de två sista punkterna var avgörande för mitt val av modell. Skulle nog köpt race annars så det var ganska snopet.

Men... efter första turen så försvann irritationen lite för jävlar vilken cykel! Jag känner inte av vikten alls, kanske är okänslig för sånt men testade back to back med en 2 kg lättare hoj och det var inte någon extrem skillnad enligt mig. Och bakbromsen behövde nog bara köras in lite för den är bra nu.

Dom skickade kabelfästet, en ny slang och en 50 euro voucher för besväret så jag blev ändå nöjd med kundservicen.

Hk

Medlem

När jag fick hem min Tr, så var det samma sak med droppern. Kolla så att kragen inte sitter åt för hårt.. min satt så hårt att man fick ta i så in i.. samt kolla psi’n.

utbrott

Medlem
När jag fick hem min Tr, så var det samma sak med droppern. Kolla så att kragen inte sitter åt för hårt.. min satt så hårt att man fick ta i så in i.. samt kolla psi’n.
Vad ska det vara för psi i den där? Min var låg tror jag (120 psi eller nåt). Dunkade i 200 men vågade inte mer.

crippan

Medlem
Tack för svar, får se vad de säger.

100-250 psi ska det vara i droppern(ganska brett :) ).

Bara testat lite kort och tycker också den känns bra. Ja har idag en Vitus Sommet 27,5 som väger 1,2kg mindre, blev också lite besviken att den var betydligt tyngre än i spec men det jag har testat hittils så känns den ändå inte så tung.

utbrott

Medlem

Bara testat lite kort och tycker också den känns bra. Ja har idag en Vitus Sommet 27,5 som väger 1,2kg mindre, blev också lite besviken att den var betydligt tyngre än i spec men det jag har testat hittils så känns den ändå inte så tung.
Man kan med ganska enkla medel få ner vikten 0,5-1kg har jag kommit fram till, om man nu orkar bry sig. Jag har bytt däcken och gjort tubeless än så länge och tappade 500 gram i alla fall.

Evolution däck - 3-400 g
Tubeless - 200 g
Aluklinga - 90 g
180/160 skivor - 150 g

manneblask

Aktiv medlem
Jag hade inga issues när jag fick min Tr, förutom det obligatoriska skeva-bromsskivor-vid-ny-cykel 🙂

Och commencals kundtjänst har varit super tillmötesgående på lite garantiärenden jag haft på saker jag själv kört sönder 😀

utbrott

Medlem

Vad vägde din Essential? och vilken storlek valde du?

crippan

Medlem
Man kan med ganska enkla medel få ner vikten 0,5-1kg har jag kommit fram till, om man nu orkar bry sig. Jag har bytt däcken och gjort tubeless än så länge och tappade 500 gram i alla fall.

Evolution däck - 3-400 g
Tubeless - 200 g
Aluklinga - 90 g
180/160 skivor - 150 g
Skiljer det verkligen 200gr per däck? Hade faktiskt missat att det var perfmormance däcken, tyckte de kändes hala på testturen.

Har en large. väger 15,3kg med framskärm, flaskställ och bash. Pedalerna var ej monterade när ajg vägde.

utbrott

Medlem
Skiljer det verkligen 200gr per däck? Hade faktiskt missat att det var perfmormance däcken, tyckte de kändes hala på testturen.

Har en large. väger 15,3kg med framskärm, flaskställ och bash. Pedalerna var ej monterade när ajg vägde.
Jag tyckte faktiskt däcken greppade fint, mycket mjukare gummi på dessa än på tidigare version av performance. Men jag hittade ett par Hans Dampf Evoline begagnat så slog till. Det skiljde 170-200 gram per däck :) men det diffar ju ganska mycket med Schwalbes däck. Men största skillnaden är känslan, förmodligen pga andra sidoväggar. Kändes mindre som studsbollar.

crippan

Medlem
Jag tyckte faktiskt däcken greppade fint, mycket mjukare gummi på dessa än på tidigare version av performance. Men jag hittade ett par Hans Dampf Evoline begagnat så slog till. Det skiljde 170-200 gram per däck :) men det diffar ju ganska mycket med Schwalbes däck. Men största skillnaden är känslan, förmodligen pga andra sidoväggar. Kändes mindre som studsbollar.
Hur fungerar din dropper? Pumpade upp min idag till 200psi så nu är den snabbare. Aldrig haft en ks-lev innan men den saktar in ca 3cm från toppen och sen accelerar igen. Ska det vara så?

utbrott

Medlem
Hur fungerar din dropper? Pumpade upp min idag till 200psi så nu är den snabbare. Aldrig haft en ks-lev innan men den saktar in ca 3cm från toppen och sen accelerar igen. Ska det vara så?
Jag har haft 3 st KS Lev faktiskt och alla har fungerat perfekt utan några bekymmer. Även denna. Det ska naturligtvis inte vara som på din men vet inte vad som kan vara fel tyvärr.

crippan

Medlem
Jag har haft 3 st KS Lev faktiskt och alla har fungerat perfekt utan några bekymmer. Även denna. Det ska naturligtvis inte vara som på din men vet inte vad som kan vara fel tyvärr.
Ok! Felsökte lite, det är pga trycket från klämman. Konstiga är att det börjar strula redan vid typ 3Nm. När den är lös så fungerar droppern bra. Ska ta loss och se om klämman eller sadelröret inte är ovalt eller så, dvs om det blir ojämnt tryck mot droppern.

Edit: Nu när jag kollade min andra cykel(Vitus Sommet i kolfiber med Reverb Stealth) så är max rekomenderad 2,8Nm och den är dragen med 2,5Nm. Kanske bara är dåliga instruktioner från Commencal och KS? Kör med monteringspasta och 2,5Nm och då är det helt OK, tror sadelstolpen kommer sitta kvar också :)

Senast ändrad:

crippan

Medlem
Den var lite sisådär monterad och kontrollerad innan leverans men efter lite tjat så fick jag lite kompensation för de missöden jag haft.

Men nu har jag kunnat testat den några gånger. Riktigt grym cykel! Även om den är 1,4kg tyngre än min gamla Vitus Sommet så känns den som både en bättre klättrare och snabbare på platt stig. Men ändå väldigt trygg utför.

Magic Mary i fram, slanglöst och nya pedaler så blir det kanon!

1581855239999.png

kalpsjo

Medlem
Commencal upphittad i Bromma tisdag 18 februari på kvällen (tillsammans med en blå piaggio moppe och en blå lågpris-mtb).
Anmält till polisen.
Saknar du din Commencal? Skicka meddelande med utförlig beskrivning, ramnummer och gärna foto så får vi se om denna är din.
Återfås via polisen.

perzzon

Aktiv medlem
kalpsjo sa:
Commencal upphittad i Bromma tisdag 18 februari på kvällen (tillsammans med en blå piaggio moppe och en blå lågpris-mtb).
Anmält till polisen.
Saknar du din Commencal? Skicka meddelande med utförlig beskrivning, ramnummer och gärna foto så får vi se om denna är din.
Återfås via polisen.

Innan jag postade detta har jag sökt ägaren via butikens ägarregister, utan träff. Har som sagt ringt polisen, ingen träff. Har också trålat internet och facebook efter "Commencal stulen"-inlägg. Märkligt. Hoppas på träff här. (Det är tyvärr inte den från 2019 som stals utanför Ica Maxi.)

manneblask

Aktiv medlem
Någon som har ett bra tips på ersättning-gummipluppar till hålen för interndragningen. Har lyckats vålda sönder 2 för mycket. Går att köpa från Commencal men de tar pissmycket i frakt

rödblå

Aktiv medlem
Min sommarstuge-cykel från 2015 är väl nästan att klassa som retro nu för tiden. Meta HT Essential 29er. SRAM X5 2x9 och medioker Raidon gaffel är kanske inget man dreglar över, men fullt funktionell och mångsidig. OK på både grus och lite teknisk stig i omgivningen. Inte värd så mycket att jag oroar över att den ska bli stulen heller.
20200604_161718.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer