Visa din cykel inför 2020

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykeln som ska ta mig till och från jobbet och ut på äventyr de dagar som solen inte skiner, även kallad för fulcykeln. Nytt inför i år är hjulen och stänkskärmarna.
Visa bilaga 400190
Ber om ursäkt för fulflaskan, sadelväskan och det otvättade skicket samt den oinspirerande bakgrunden.
Blev ju fint med riktiga skärmar! Misstänker att bilden är ifrån ett phus i mörby?

Bengt-re

Aktiv medlem
Helt riktigt – vi har fått ny färg på pelarna, så nu smälter de inte in i bakgrunden längre.
Det kostade mig en buckla i min dåvarande bil färgen på de gamla pelarna. Lånade korkat nog ut min bil när en kollega skulle göra något ärende. Och lång klumpig volvo, klantig kollega, trångt phus med diskreta pelare var ingen bra kombo....

Peth

Aktiv medlem
Blev ju fint med riktiga skärmar! Misstänker att bilden är ifrån ett phus i mörby?
Beställde, efter positivt omdöme från dig, ett par Jack Brown Blue. Kommer sitta som en fläskläpp under skärmarna! Nuvarande däck är aningens för breda med sina 37 mm i verklig bredd. De får flytta från fulcykeln till skrotcykeln (som ligger i delar och därför inte föräras en bild).

Bengt-re

Aktiv medlem
Beställde, efter positivt omdöme från dig, ett par Jack Brown Blue. Kommer sitta som en fläskläpp under skärmarna! Nuvarande däck är aningens för breda med sina 37 mm i verklig bredd. De får flytta från fulcykeln till skrotcykeln (som ligger i delar och därför inte föräras en bild).
Jag gillar dem. Var som sagt lite knöliga att montera på TL fälgen bak, men lite envishet löser det mesta!

MCM_team

Medlem
Riktigt nice! Hunnit testa växlarna? Kan man få ett utlåtande?
Växlarna är grymma. De växlar helt perfekt och är väldigt lätta att montera. Batteriet verkar hålla länge och kopplar man ihop SRAM AXS appen med Garmin Connect (och parar med kompatibel Garminenhet) så får man statistik över antal växlingar, tid på resp växel etc. Du kan även se aktuell växel i Garminenhetens display. Upplever också att drivlinan är väldigt tys, skramlar ingenting i stöket.

Värt att tänka på är att du inte få någon som helst feedback i tummen när du växlar vilket tar tid att vänja sig vid. Det är typ som att klicka på en musknapp. Särskilt vid snabba nedväxlingar inför uppförsbackar och andra snabba situationer kan det vara svårt att ”få känslan” för växlarna. Men det är kanske en vanesak. Jag har inte hunnit köra så vansinnigt mycket än. En annan synpunkt är att reglaget inte är riktigt superergonomiskt, tycker det är lite klurigt att få till helt perfekt position på reglaget....

yonsson

Aktiv medlem
Växlarna är grymma. De växlar helt perfekt och är väldigt lätta att montera. Batteriet verkar hålla länge och kopplar man ihop SRAM AXS appen med Garmin Connect (och parar med kompatibel Garminenhet) så får man statistik över antal växlingar, tid på resp växel etc. Du kan även se aktuell växel i Garminenhetens display.
Cool! Ny info för mig, det har aldrig nämnts i recensionerna vad jag sett. Enjoy!

JesperA

Medlem
Det var en nyhet för mig också. Använder inte Garmin så ursäkta min okunskap men går det få ut en GPX fil från Garmin enheter & överföra till tex datorn där växlarna också är loggade? (kanske skulle frågar i en annan tråd men nu när det ändå snackas om det så :D)

Spacekitty

Aktiv medlem
Det var en nyhet för mig också. Använder inte Garmin så ursäkta min okunskap men går det få ut en GPX fil från Garmin enheter & överföra till tex datorn där växlarna också är loggade? (kanske skulle frågar i en annan tråd men nu när det ändå snackas om det så :D)
En GPX-fil kan inte innehålla växlingsinformationen, men däremot kan du få en FIT-fil från Garmin-apparaterna som duger.

Bengt-re

Aktiv medlem
.FIT filerna lagrar växeldata. Tveksamt om GPX gör det.

Spacekitty

Aktiv medlem
Ajdå, det var ju lite synd att dom inte bakade in all metadata i en GPX-fil, men men japp, FIT-filen får duga då 👍
Varför är det synd, det var många år sedan cykelGPSerna sparade i något annat än FIT-filer överhuvudtaget.

GPX är bara till för att föra över rutter och spår. FIT är inspelat spår med all träningsdata som puls, kraft, växlingar och annat.

Senast ändrad:

JesperA

Medlem
Varför är det synd, det var många år sedan cykelGPSerna sparade i något annat än FIT-filer överhuvudtaget.
För att GPX, eftersom det bara är en XML fil; kan öppnas av alla program skapade dom senaste 10'000 åren, samma med CSV, men av någon absurd anledning ville dom skapa en obskyr SDK istället (.fit) som inte ger någon fördel alls över GPX annat än att försöka låsa in användarna till egenutvecklad mjukvara. Så en GPX fil är sisådär 23920ggr lättare att hantera & parsa jämfört med .fit + 1000 andra anledningar

Spacekitty

Aktiv medlem
För att GPX, eftersom det bara är en XML fil; kan öppnas av alla program skapade dom senaste 10'000 åren, samma med CSV, men av någon absurd anledning ville dom skapa en obskyr SDK istället (.fit) som inte ger någon fördel alls över GPX annat än att försöka låsa in användarna till egenutvecklad mjukvara. Så en GPX fil är sisådär 23920ggr lättare att hantera & parsa jämfört med .fit + 1000 andra anledningar
Du vet ju redan allt. Varför frågar du då om man kan få en GPX-fil med växlingsdata. Varför skulle det gå nu, när det inte gått sedan hedenhös.

JesperA

Medlem
Du vet ju redan allt. Varför frågar du då om man kan få en GPX-fil med växlingsdata. Varför skulle det gå nu, när det inte gått sedan hedenhös.
För jag kör annat än Garmin nu & sade klart & tydligt i mitt första inlägg att jag inte hade någon erfarenhet av hur Garmin sköter sin metadata implementering. "Varför skulle det gå nu, när det inte gått sedan hedenhös." är en ganska konstig kommentar med tanke på att AXS inte funnits sedan Hedenhös så det är ju först nu (ett par år) man kunnat implementera växlingsdatan

Bengt-re

Aktiv medlem
Filerna går att läsa. Det finns mycket information ute på nätet om du vill veta hur man gör.

JesperA

Medlem
Filerna går att läsa. Det finns mycket information ute på nätet om du vill veta hur man gör.
Japp, som sagt, jag vet att dom går att läsa & hur man läser dom, men som sagt, det är obskyrare, GPX går öppna med vilken textredigerare som helst men detsamma gäller inte för .fit,

Fast nu har vi kommit ganska långt ifrån bildtråden så

Bengt-re

Aktiv medlem
Japp, som sagt, jag vet att dom går att läsa & hur man läser dom, men som sagt, det är obskyrare, GPX går öppna med vilken textredigerare som helst men detsamma gäller inte för .fit,

Fast nu har vi kommit ganska långt ifrån bildtråden så
Yepp. Sorry. Du har iofs rätt i din spaning att fler och lättlästa format ersätts av knöliga binärkodade filer överallt. Det är trist för lata och dåliga programmerare som jag....

MCM_team

Medlem
Jag vet tyvärr inte så mkt om gpx resp. fit filer. Jag kollar bara i appen. Jag tror dock att detta är en Beta version av appen som jag använder. Jag fick något Mail från SRAM om att jag var utvald att prova denna funktion i samband med att jag registrerade produkten. Så funktionen att se växlingsstatistik har inte funnits från början....

Så här ser det ut i appen iaf:
A49765F5-D045-41E8-B5F8-10673A793C5C.jpeg
1021386B-C9B1-437B-B624-3E07677DFAED.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Vilka as att få på! Helt skinnflådd på höger tumme och fortfarande är bakdäcket kvar. Hoppas att de töjer ut sig så att det inte blir lika jävligt ifall det ska punkas.
Jo. Jag monterade mitt bakdäck på ett hjul jag har som det är oroväckande lätt att montera däck på. Lät det stå pumpat till maxtryck över natten och sen gick de bra att montera på TL fälgen (vilken är knölig att montera även normalare däck på)

AnteL

Aktiv medlem
En cyklist i stan skulle kasta sin surly crosscheck ram som hade fått smaka på Bakväxel in i bakhjulet. Jag förbarmade mig över den och efter 10 min var dropout och öra fixat. Blir ett Cx bygge modell budget

5A467D39-92BB-4FCB-B22F-374210DA62E2.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Jo. Jag monterade mitt bakdäck på ett hjul jag har som det är oroväckande lätt att montera däck på. Lät det stå pumpat till maxtryck över natten och sen gick de bra att montera på TL fälgen (vilken är knölig att montera även normalare däck på)
Bra tips, ska kolla om fälgarna jag har liggandes som inte är TL går enklare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer