Visa din Dirt Jump

Eric W

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Vet inte om man får kalla sin hoj för "Dirt Jump" när den har växlar, (ful)dropper, flaskhållare, skärm & frambroms.. Men roligt kan man ha på den i alla fall.

Var egentligen tänkt mer som vinterlek/stig/pumptrack-hoj men numera går den mest i betongparken. Hittade en billig ram på eBay och slängde på gamla grejer från en gammal XC-hoj som låg hemma i gömmorna + nytt styre och nya grepp. Har i alla fall bytt ut de 15år gamla Fat Albert till nya Maxxis DTH. :D Börjar bli lite sugen på en mindre svajig gaffeln också.. Den nuvarande flexar läskigt mycket..
IMG_1908.jpeg

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
New bike day, en bättre begagnad NS Metropolis. Framför allt gaffeln (Manitou Circus Expert; luft+fjäder) var ett väldigt lyft mot min tidigare (Marzocchi DJ3; stålfjäder), mycket mindre oskönt att casea manuals osv numera, och betydligt enklare att pumpa fart.

Ingen bild idag, men kan bjuda(?) på en liten film där jag ffa testade lite olika linjer i den lilla pumptracken nära Frölundaborg (Gbg) som vi nyligen renoverat. Blåsigt som fan, så ingen direkt åkfest, men men.

Senast ändrad:

josofin

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Min (eller familjens..) dirt, också en NS Metropolis. Blev en sån mest av en slump, och den har funkat bra, duger fortfarande åt mig.... Men sonen börjar utveckla intresset mer och mer och tycker att den är lite lång och ffa tung, inte så snärtig. Han vill ffa hoppa och leka, inte så mkt ren pumptrack. För en som inte vet så mkt om dirt-cyklar, hur ska man tänka; är geometri viktigt? Storlek? Många verkar vara one size? Luft eller coil i gaffeln... Ngt konkret förslag på märke/modell som inte kostar skjortan och lite till...?
20221120_153202.jpg

Sonen in action
VideoCapture_20221120-213553.jpg

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Jag är verkligen ingen expert, men ang. längd så kan det vara värt att jämföra hjulbas och reach mellan olika modeller. Även kedjestagslängd, men det påverkar ju främst hur lätt den är att få upp på bakhjulet vs stabilitet. Ang tyngd så jämförde jag precis en Marzocchi DJ3 (coil, 2800g+) mot en Manitou Circus Expert (coil+luft?, ~2100g), det gör rejält med skillnad på hur tung fronten känns, utöver gaffelprestandan.

Gaffeln på er hoj ser ut att vara tung..

Sen kanske sonen själv har bättre koll än dig o mig, om han har polare med hojar som upplevs snärtigare? :-)

josofin

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Jag är verkligen ingen expert, men ang. längd så kan det vara värt att jämföra hjulbas och reach mellan olika modeller. Även kedjestagslängd, men det påverkar ju främst hur lätt den är att få upp på bakhjulet vs stabilitet. Ang tyngd så jämförde jag precis en Marzocchi DJ3 (coil, 2800g+) mot en Manitou Circus Expert (coil+luft?, ~2100g), det gör rejält med skillnad på hur tung fronten känns, utöver gaffelprestandan.

Gaffeln på er hoj ser ut att vara tung..

Sen kanske sonen själv har bättre koll än dig o mig, om han har polare med hojar som upplevs snärtigare? :-)
Tack. Sonen har inte så många cykelkompisar än.. Men bra tänkt, han kan ju läsa och är gammal nog att göra lite egen research 👍🙂!

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Finns ju oftast inte kortare varianter, vissa som YT har en long i sitt sortiment. NS brukar vara prisvärda och tror de är ganska små i ramstorlek i jämförelse med många andra. Tror tyvärr inte det är så jättestor skillnad i vikt heller. En BMX kanske?

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Ska man spara vikt o få en rappare hoj kan det nog förutom gaffel vara värt att kolla fälgar/hjul. Risken är ju dock att de går sönder lättare, om man inte köper nån kolfibervariant (..dyrt), och det känns inte riktigt värt det när fokus är hopp osv.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Min (eller familjens..) dirt, också en NS Metropolis. Blev en sån mest av en slump, och den har funkat bra, duger fortfarande åt mig.... Men sonen börjar utveckla intresset mer och mer och tycker att den är lite lång och ffa tung, inte så snärtig. Han vill ffa hoppa och leka, inte så mkt ren pumptrack. För en som inte vet så mkt om dirt-cyklar, hur ska man tänka; är geometri viktigt? Storlek? Många verkar vara one size? Luft eller coil i gaffeln... Ngt konkret förslag på märke/modell som inte kostar skjortan och lite till...? Visa bilaga 594757
Sonen in action
Visa bilaga 594758
Geometri är ju väldigt lika samma, vissa modeller har två storlekar, typ kort och lång. Men om man är medellängd kan man hålla sig till dem korta storlekarna. För att få lättare cykel skulle jag framförallt säga att välja nån med lättare luftgaffel, när innerbenen är i stål blir den ju bra mycket tyngre. Men även att gå till aluram sparar man en del över stålram. Hjul är verkligen inget att fokusera på, dem skall framförallt vara tåliga.

Den mest prisvärda ute nu är väl typ denna:

aml417

Medlem
Visa din Dirt Jump
Vet inte om man får kalla sin hoj för "Dirt Jump" när den har växlar, (ful)dropper, flaskhållare, skärm & frambroms.. Men roligt kan man ha på den i alla fall.

Var egentligen tänkt mer som vinterlek/stig/pumptrack-hoj men numera går den mest i betongparken. Hittade en billig ram på eBay och slängde på gamla grejer från en gammal XC-hoj som låg hemma i gömmorna + nytt styre och nya grepp. Har i alla fall bytt ut de 15år gamla Fat Albert till nya Maxxis DTH. :D Börjar bli lite sugen på en mindre svajig gaffeln också.. Den nuvarande flexar läskigt mycket.. Visa bilaga 590117
Snyggt! Hur är sittställningen

Var egentligen tänkt mer som vinterlek/stig/pumptrack-hoj men numera går den mest i betongparken. Hittade en billig ram på eBay och slängde på gamla grejer från en gammal XC-hoj som låg hemma i gömmorna + nytt styre och nya grepp. Har i alla fall bytt ut de 15år gamla Fat Albert till nya Maxxis DTH. :D Börjar bli lite sugen på en mindre svajig gaffeln också.. Den nuvarande flexar läskigt mycket.. Visa bilaga 590117
Snyggt! Hur blir sittställningen med sadeln upphöjd? Är sugen på att köpa en Octane one DJ men vill ha möjlighet till att sitta o trampa också o osäker på om det går. Är 175 cm så ganska kort ändå

Eric W

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

Snyggt! Hur blir sittställningen med sadeln upphöjd? Är sugen på att köpa en Octane one DJ men vill ha möjlighet till att sitta o trampa också o osäker på om det går. Är 175 cm så ganska kort ändå

Min dropper är en billig variant från eBay så den har endast 100mm drop och 2 fasta lägen: uppe och nere.
Inte optimalt, men det hjälper helt klart. Helt ok att sitta och cykla kortare sträckor, eller när man bara glider runt mellan spots. Jag har dock en QR-sadelstolpsklämma så jag kan höja upp lite till för längre sträckor och då får jag en bra sittposition (till och med kört den på trailer i +1 timme). Sadelröret är ju kort på dessa hojar så en dropper+qr ger möjlighet att ha en bra position utan behöva snö ner en superlång stolpe om man har ont om plats. (Kabel-management är bra att ha i åtanke dock)..

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

Tänkte du trampa några längre sträckor sittandes eller bara kortare? För att bara ha en okapad stolpe (eller dropper) att höja kan ju det mycket bekvämare att trampa sittandes, även om den inte kommer upp i optimal höjd. Sett många bmx racers ha en lång stolpe för att trampa på och så har dem en kort stolpe med sadel på i en väska som dem monterar när dem e framme

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Skulle villja ha en sån här, för jag har en sjujäkla uppförsbacke till mitt ställe.
Känns ju ganska OT för denna tråden eller forumdelen, men jag är inte den som är den. Därför vill jag påpeka att den är rätt lik den svenska uppfinningen Zipforce:
1673961455925.png

..De kanske missade att patentera drivning på bakhjulet eller nåt dock, oich Hybrid 40000000 ser ju ännu smidigare ut, Zipforce-installationen är nog inte optimal på en DJ med fjädrad gaffel. :-P

Höjdskräck

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Just den där såg jag i ngn artikel, tror det bara är en kickstarter fortfarande. Hittills har sådana varit för dyra tycker jag men Zipforce har rätt pris ändå.

Fördelen som jag ser det med denna verkar vara att den är lätt att plocka på o av vilket är ett krav. Hade kanske t o m funkat som lift för vanliga MTB i bike parks men det kanske är att hoppas på för mkt.

aml417

Medlem
Visa din Dirt Jump
Tänkte du trampa några längre sträckor sittandes eller bara kortare? För att bara ha en okapad stolpe (eller dropper) att höja kan ju det mycket bekvämare att trampa sittandes, även om den inte kommer upp i optimal höjd. Sett många bmx racers ha en lång stolpe för att trampa på och så har dem en kort stolpe med sadel på i en väska som dem monterar när dem e framme
Det kommer nog bli längre sträckor men när man inte har bråttom, ungefär som när man ska cyckla in till stan på sommaren under semestern :), så att ha optimal effekt o benutsträckning är absolut inte prioritet. Har alltid haft preferensen för mindre MTBs och då alltid haft sadeln relativt lågt. Vill bara att sitt ställningen ska vara acceptabel o inte som man sitter på en BMX typ där knäna går över midjan o nästan slår i styret o det är en utmaning att trampa sittandes.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Det kommer nog bli längre sträckor men när man inte har bråttom, ungefär som när man ska cyckla in till stan på sommaren under semestern :), så att ha optimal effekt o benutsträckning är absolut inte prioritet. Har alltid haft preferensen för mindre MTBs och då alltid haft sadeln relativt lågt. Vill bara att sitt ställningen ska vara acceptabel o inte som man sitter på en BMX typ där knäna går över midjan o nästan slår i styret o det är en utmaning att trampa sittandes.
Det tror jag nog går ändå, kan även va ett tips att välja en med lite lägre utväxling isåfall

Emil777

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Min (eller familjens..) dirt, också en NS Metropolis. Blev en sån mest av en slump, och den har funkat bra, duger fortfarande åt mig.... Men sonen börjar utveckla intresset mer och mer och tycker att den är lite lång och ffa tung, inte så snärtig. Han vill ffa hoppa och leka, inte så mkt ren pumptrack. För en som inte vet så mkt om dirt-cyklar, hur ska man tänka; är geometri viktigt? Storlek? Många verkar vara one size? Luft eller coil i gaffeln... Ngt konkret förslag på märke/modell som inte kostar skjortan och lite till...? Visa bilaga 594757
Sonen in action
Visa bilaga 594758
Det verkar ju hur kul som helst i Gävle!

Jag som är rädd av mig men gärna vill prova.
Är det vanligt att man slår sig på cykeln när man landar i skumgummigropen? Ska man t.ex. trycka på en tennisboll på styrstammen.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

Är det vanligt att man slår sig på cykeln när man landar i skumgummigropen? Ska man t.ex. trycka på en tennisboll på styrstammen.
Det brukar vara rätt säkert, man håller ju sig fast av instinken. Det är först om man släpper styret eller testar volter som man riskerar att slå sig på cykeln. Men även då hjälper det att bara trycka ifrån sig cykeln.

josofin

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

Gävle är sjukt kul! Jag kör inga trick direkt, släpper en hand på sin höjd. Men gropen känns väldigt säker! Nån pedal på smalbenet får man räkna med, men i övrigt är det nog lungt! Airbagen har jag inte vågat mig på än...
Kör bara kör!!

simson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
DB2F8524-93CF-45F7-AFDE-15A72022044F.jpeg

Dirt minus jump (knäna kommer inte hålla) , byggd av allt överblivet som har legat i förrådet och bra att ha lådan(lådorna) ,
ramen saknades men den blev billig från planetx 869kr inklusive allt, det enda som saknas nu är att pumptracken i Högdalen blir klar(och ett helt knä förstås 😜).

Emil777

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
En fråga om styren.

hur breda styren har ni?
Jag kapade mitt häromdagen från ca70 till kanske 65cm.
Känns bättre än innan men vad kan det få för nackdelar?

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
En fråga om styren.

hur breda styren har ni?
Jag kapade mitt häromdagen från ca70 till kanske 65cm.
Känns bättre än innan men vad kan det få för nackdelar?
Mest smaksak skulle jag säga, jag tycker 730 känns bäst, så blir det inte för stor skillnad från 780 på dem andra hojarna. Om man bara kör pumptrack och liknande är nog lite bredare fördelaktigt, men smalare gör dem flesta trick lättare

joa

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Inte nån som fått ett par 26" hjul över från nåt bygge? 20x110 genomgående på framnavet är det som gäller.
Fäste för skivbroms bak är också ett krav.

aml417

Medlem
Visa din Dirt Jump
Fick tag i en Rose The Bruce igår till ett ypperligt pris! Funderar på att byta ut framgaffeln. Dels för att det är så dyrt med 26" thru axle hjul, men också för att få upp styret lite mer för att öka stack höjden. Tror ni det blir bra? Vad kan man får för en Manitou circus expert gaffel?
20230422_073459.jpg

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Fick tag i en Rose The Bruce igår till ett ypperligt pris! Funderar på att byta ut framgaffeln. Dels för att det är så dyrt med 26" thru axle hjul, men också för att få upp styret lite mer för att öka stack höjden. Tror ni det blir bra? Vad kan man får för en Manitou circus expert gaffel?
Visa bilaga 621213
Jag skulle säga behåll gaffeln, finns ju riser styren om du gillar högre stack.

Topp