Visa din Fatbike

Transwave

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Inga antarktisexpeditioner utan upptrampade stigar, frusna sjöar och vanliga vägar. Jag har ändå inte benstyrkan för att plöja igenom djup snö. Mest kommer det dock bli klassisk stigcykling.


Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror helt på vad för slags vintercykling du
> tänkt dig.
 
Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Så länge du håller dig till ställen där du kan springa utan att sjunka längre än till fotknölarna fungerar grovmönstrade 4 tums däck på 80 mm fälg ofta ganska bra.
Om du däremot vill cykla på tex ett skoterspår som har en packad yta med lösare snö under så kommer du längre med 4,8 tum på 100 mm fälg innan det skär igenom.

Det kan vara en ide att välja en cykel som går att klämma in 4,8 på 100 om man köper cykel idag, och tänkt tanken på att man kanske skulle vilja ha möjlighet att köra med riktigt feta däck och fälgar.
Det går ju alltid att montera smala däck om man vill, men att montera breda går bara på vissa.
 

Transwave

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Tack för svaret. Hittade precis en video som demonstrerar skillnaden i däckbredd ganska bra för vinterförhållanden:

Hur stor är skillnaden vid barmarkskörning på typiska svenska skogsstigar (stenar, rötter, jord etc)? Det är det jag kommer använda cykeln mestadels för.

Jag ser att det finns ett gäng prisvärda beg fatbikes till salu (såsom white fat pro), så jag tänkte kanske köpa en sån för att prova på. Är lite orolig att jag kommer uppleva en hoj som moonlander för tungtrampad, även om jag känner mig väldigt lockad av att köra det fetaste som säljs.



Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Så länge du håller dig till ställen där du
> kan springa utan att sjunka längre än till
> fotknölarna fungerar grovmönstrade 4 tums däck
> på 80 mm fälg ofta ganska bra.
> Om du däremot vill cykla på tex ett skoterspår
> som har en packad yta med lösare snö under så
> kommer du längre med 4,8 tum på 100 mm fälg
> innan det skär igenom.
>
> Det kan vara en ide att välja en cykel som går
> att klämma in 4,8 på 100 om man köper cykel
> idag, och tänkt tanken på att man kanske skulle
> vilja ha möjlighet att köra med riktigt feta
> däck och fälgar.
> Det går ju alltid att montera smala däck om man
> vill, men att montera breda går bara på vissa.
 

SweBender

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Bry dig mer om geometri och vikt än däcksbredd. Kör en Fatboy 2015 med 4.6. Många upplever den som betydligt mer lätttrampad än visa stålcyklar med 4.0. Så en racig 4.6 är min rekommendation ;)
 

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Fatboy är helt klart en trevlig cykel (kanske den jag gillar bäst av dom jag provat?).
Moonlandern är helt klart "segare" än tex Fatboy, men vissa uppskattar Moonlanderns egenskaper.
Är det fjolårets original White med offsett bakram så bör du budgetera för bättre däck redan när du köper den. Vee Mission är ingen höjdare.
På barmark (och på snö) gör geometri självklart skillnad, men jag tycker att däckvalet (inte bara bredd) ibland gör större skillnad än geometrin.
Har Åre bikes hunnit sälja alla sina Fatboy? annars tycker jag att det är bästa begagnat-köpet (inte billigast, men bäst) som funnits på blocket sista tiden. Dom kan även skicka cykeln.
 

whipe

Ny medlem
Visa din Fatbike
Har Åre Bikes kvar cyklar är det lätt värt att köpa en av dem vilket jag själv gjort. Sjukt bra stigcykel!, liknar min Stumpy HT rätt mycket förutom att den känns tyngre (skulle vara konstigt annars) men den är mycket mer lekfull och tar sig fram oerhört mycket bättre - framförallt nu under hösten. Dessutom känns det som en vettig cykel att bygga vidare på med Bluto, dropper och lite annat.
 

jlehtinen

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Steel is real! ;-)

DSC00150_small.jpg


DSC00158_small.jpg


DSC00154_small.jpg


DSC00151_small.jpg
 

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
kulu51 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är 100 mm fälgar från
> http://www.robsson.de/de/
> och Dillinger 4"


Hur är det med fälgen från dem, är den tät i fälgskarven så att man kan köra tubeless?

Fälgarna som sitter på min White Lite är nämligen otäta i själva skarven. Funderar starkt på att skaffa RM80 fälgen från robsson och bygga nya hjul.

beställde du kompletta hjul, eller har du byggt själv?
 
Senast ändrad:

kulu51

Ny medlem
Visa din Fatbike
Skarven på fälgen verkar tät, men huruvida det går att köra slanglöst vet jag däremot inte.
Det är inte aktuellt med slanglöst på mina FatBikes utan min tävlings MTB ska vara slanglös nästa sommar.

Jag har bytt ut fälgarna på orginalhjulen, jag bygger även hjul.
 
Visa din Fatbike
Interceptorn verkar fin, jag blev också sugen att köpa en och åkte in till xxl i Jönköping för att titta, klämma och prova en bike men de har inte en enda fat bike i butiken!
Köper ju gärna inte en om man aldrig testat en fat bike eller vet att det är så roligt som det ser ut..
 

nho1

Ny medlem
Visa din Fatbike
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> rickard911: Mulefut fälgarna på 2Fat pro är nog
> bland dom bättre att köra med smal slang, dels
> styr dom upp däcket bra, och när man väl fått
> däcket att sätta sig i läget så sitter däcken
> rätt hårt.
> 13F slangen fungerar bra för många, så prova om
> du är sugen. Det kan funka perfekt för dig, och
> skulle du få nnågot problemen som kan bli så
> är det bara att montera tillbaka
> orginalslangarna
> Annars ska Mulefut vara väldigt enkla att göra
> tubeless.

Vart kan man köpa grejer för slanglöst till Mulefat fälgarna? Hittar inte så bred tejp att täta med. Hur mycket tätvätska går åt?
 

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
里克叶科 skrev:
-------------------------------------------------------
> Interceptorn verkar fin, jag blev också sugen att
> köpa en och åkte in till xxl i Jönköping för
> att titta, klämma och prova en bike men de har
> inte en enda fat bike i butiken!
> Köper ju gärna inte en om man aldrig testat en
> fat bike eller vet att det är så roligt som det
> ser ut..

Ja, fin, men faktiskt sjukt dyr, även på rea för 20 papp.

Du får en plastcykel med en hyfsad vikt (13,9kg) men jag hade definitivt betalt 2000 kr mer för att få en Canyon Dude med dämpning. Eller om man så vill, 19kkr för en Dude med stel gaffel.
 

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
nho1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vart kan man köpa grejer för slanglöst till
> Mulefat fälgarna? Hittar inte så bred tejp att
> täta med. Hur mycket tätvätska går åt?

Bra fråga.
Vissa använder 72mm bred 3M Scotch® Strapping Tape 8898. eller 73mm Gorilla tejp.
Tyvärr finns det små hål i sätet på fälgen, där har vissa problem med läckage med 72-73mm tejpen, som dom löser på olika sätt.
Vissa använder 100mm Gorilla tejp. Det verkar täta bra, men får däcket att sitta ännu hårdare i sätet.
100mm Gorillatejp finns förmodligen att beställa hos några svenska online-butiker, men tyvärr så är dom duktigare på att ange längden än bredden.

Här är en instruktionsvideo. Använder du 100mm så måste du skära den, men annars gör du likt.
Personligen så skulle jag pumpat fast däcket utan vätska, för att sedan fylla genom ventilen.

 

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, fin, men faktiskt sjukt dyr, även på rea
> för 20 papp.
>
> Du får en plastcykel med en hyfsad vikt (13,9kg)
> men jag hade definitivt betalt 2000 kr mer för
> att få en Canyon Dude med dämpning. Eller om man
> så vill, 19kkr för en Dude med stel gaffel.

Problemet med Dude är att den kommer när vintern är slut.
Att jämföra den bäst prissatta kol-fetisen som finns nu med något som finns nästa vinter, känns inte riktigt rättvist om primära syftet är att cykla denna vinter.
Hur mycket är det värt att kunna köpa cykeln idag och använda den till helgen?
 

nho1

Ny medlem
Visa din Fatbike
Eller varför inte köpa en enklare Fatbike och köra med i vinter, sälja i vår och då köpa en Dude. Lär nog inte förlora så mycket pengar på en sådan affär tror jag.
 

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer en vinter nästa år också :)


nho1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller varför inte köpa en enklare Fatbike och
> köra med i vinter, sälja i vår och då köpa en
> Dude. Lär nog inte förlora så mycket pengar på
> en sådan affär tror jag.

Vill man ha en enklare fatbike denna vinter så kan det vara värt det.
Och...
Med lite tur hinner Dude komma innan sista snön försvunnit.
Men...
Dom som köper Interceptorn slipper cykla på en enklare fatbike denna vinter.
Och...
19999:- är inte dyrt för en "fatbike i karbon med komplett XT-grupp". Jämför gärna med andra cyklar som finns tillgängliga för leverans idag.
 

V8-Robban

Medlem
Visa din Fatbike
Min fatbike fungerar alldeles utmärkt utan snö! :-)

Och jag tror att mycket av utvecklingsarbetet på nya fatbikes kommer att handla om att skapa kul stigcyklar. Att de sedan funkar även på snö, får man liksom "på köpet".
 

42Hz

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Ja, att min Dude kommer i april stör mig inte mer än att jag måste vänta, att det förhoppningsvis är snöfritt då gör mig inget! :)

Å andra sidan har jag ju en Pugsley att leka med under tiden. ;)
 

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Visst funkar fatbike utmärkt även utan snö. Jag har alla möjliga typer av MTBs, och fatbiken är den som blivit mest använd även på sommaren. Därmed inte sagt att den fungerar bättre än andra typer av MTBs på alla typer av sommarföre. Den är iallafall roligast i många fall.
Dessutom har jag ju ett par enkla fatbikes att roa mig med fram till april ;)
 

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Så bra som vilken annan tråd...

Visar en del av min nya feting ;) En teaser..

Jäkla Bike Discount.. De hade dragit pengarna från mitt konto för bluton, men ingen order hade registrerats i deras system. Kul, nu kunde de inte skicka gaffeln, så nu missade man helgen och skeppningen blir 3 dagar försenad.

Men cyclecomponents är snabba :)

IMG_1394.JPG
 

whipe

Ny medlem
Visa din Fatbike
Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> Så bra som vilken annan tråd...
>
> Visar en del av min nya feting ;) En teaser..
>
> Jäkla Bike Discount.. De hade dragit pengarna
> från mitt konto för bluton, men ingen order hade
> registrerats i deras system. Kul, nu kunde de inte
> skicka gaffeln, så nu missade man helgen och
> skeppningen blir 3 dagar försenad.
>
> Men cyclecomponents är snabba :)
>

Annars tar ju Bike24 klart mindre för Bluton... typ 60 evrosar mindre för 100mm. Inte för att vara taskig men om du hinner avbeställa.
 

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
whipe skrev:

> Annars tar ju Bike24 klart mindre för Bluton...
> typ 60 evrosar mindre för 100mm. Inte för att
> vara taskig men om du hinner avbeställa.


Jag har prismatchat BD mot dem :)
 

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Hogren skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har koll på felt fatbike ?
> http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-mtb-double
> -double-70-233220


Vad vill du veta? Jag har kollat på den och ursprungligen så var det leverans i V48. Personligen tror jag det hänger ihop med att Schwalbe inte kan få fram däck i tid ;) De är nämligen också sena och eftersom det sitter Jumbo jim monterade på dem, så är det ett väldigt konstigt sammanträffande ;)

Glad idag att jag inte beställde en Felt :) Kan lika bra bli som Canyon Dude, leverans i April.
 

nho1

Ny medlem
Visa din Fatbike
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> nho1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vart kan man köpa grejer för slanglöst till
> > Mulefat fälgarna? Hittar inte så bred tejp
> att
> > täta med. Hur mycket tätvätska går åt?
>
> Bra fråga.
> Vissa använder 72mm bred 3M Scotch® Strapping
> Tape 8898. eller 73mm Gorilla tejp.
> Tyvärr finns det små hål i sätet på fälgen,
> där har vissa problem med läckage med 72-73mm
> tejpen, som dom löser på olika sätt.
> Vissa använder 100mm Gorilla tejp. Det verkar
> täta bra, men får däcket att sitta ännu
> hårdare i sätet.
> 100mm Gorillatejp finns förmodligen att beställa
> hos några svenska online-butiker, men tyvärr så
> är dom duktigare på att ange längden än
> bredden.
>
> Här är en instruktionsvideo. Använder du 100mm
> så måste du skära den, men annars gör du
> likt.
> Personligen så skulle jag pumpat fast däcket
> utan vätska, för att sedan fylla genom
> ventilen.
>
>

Någon som vet hur mycket tätvätska som kan tänkas gå åt? Tänkte kolla med lokala cykelbutiken om de har hemma, men vill veta hur stor flaska jag behöver.
 

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
nho1 skrev:

> Någon som vet hur mycket tätvätska som kan
> tänkas gå åt? Tänkte kolla med lokala
> cykelbutiken om de har hemma, men vill veta hur
> stor flaska jag behöver.


Vad jag läst, så är det drygt 100ml i varje däck som verkar vara grejen. Jag har gett upp slanglöst just nu, eftersom mina fälgar inte är täta. Så det blir Schwalbe 13F istället, 185 gram.
 

nho1

Ny medlem
Visa din Fatbike
Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> nho1 skrev:
>
> > Någon som vet hur mycket tätvätska som kan
> > tänkas gå åt? Tänkte kolla med lokala
> > cykelbutiken om de har hemma, men vill veta hur
> > stor flaska jag behöver.
>
>
> Vad jag läst, så är det drygt 100ml i varje
> däck som verkar vara grejen. Jag har gett upp
> slanglöst just nu, eftersom mina fälgar inte är
> täta. Så det blir Schwalbe 13F istället, 185
> gram.


Tänkte testa med mina Mulefut fälgar och se om det går.
 

whipe

Ny medlem
Visa din Fatbike
Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> nho1 skrev:
>
> > Någon som vet hur mycket tätvätska som kan
> > tänkas gå åt? Tänkte kolla med lokala
> > cykelbutiken om de har hemma, men vill veta hur
> > stor flaska jag behöver.
>
>
> Vad jag läst, så är det drygt 100ml i varje
> däck som verkar vara grejen. Jag har gett upp
> slanglöst just nu, eftersom mina fälgar inte är
> täta. Så det blir Schwalbe 13F istället, 185
> gram.

Berätta hur det går sen! Hur gjorde du med framnavet i och med blutoköpet?
 

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
whipe skrev:
-------------------------------------------------------

> Berätta hur det går sen! Hur gjorde du med
> framnavet i och med blutoköpet?

Det blev ett Hope Fatsno 150mm framnav, delar till att bygga om det befintliga 135mm navet kostade nästan lika mycket, totalt sett.

Ska börja mecka lite med ramen och lagret från Cane Creek i morgon. Lager skall in 12mm i ramen och bygger 12mm på höjden. Ska mäta lite och fundera lite över hur man kan göra för att få så liten påverkan på geometrin som möjligt. En tanke är att kapa styrstammen 12mm, så att lager + styrstam inte blir längre än vad styrstammen är i original.
 

planetx

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
funderar starkt nu på att köpa mig en fatbike till slut och har lite beslutsångest. jag vänder mig givetvis hit då jag veta tt jag kanske kan få ett svar. förhoppningsvis är de objektivt de svar jag får med.
tanken går mot en On-one fatty, 26 tum o med grundutrustning som x5 grejer o den crmo gaffel som följer med. vad tror ni om denna, blir den bra som grundstomme för att sedan bygga vidare på med kanske carbongaffel sen eller kanske till o med en Bluto. är ju inte helt novis när de gäller cyklar men just fatty känns ssom ett helt nytt parti för mig. har i detta fall tänkt o använda den till pendling, istället för min nuvarande norco bigfoot ( ja den nya bigfooten är för dyr för mig) med 2,2 race kings.

vore jätteglad för så många svar som möjligt, o ha i baktanke att min ekonomi inte är i specialized eller TYVÄRR surly moonlander nivå, även om jag ser moonlander med bigfat larrydäck o full alfine utrustning som en dröm.
 

arcamone

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Verkar finnas en del 24"-tumsvarianter, typ den i videon och Fattyn. Lite skoj video, ber om ursäkt om den varit uppe tidigare.


/David

*EDIT* Fanns 20" också.
 
Senast ändrad:

Dudster

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
Bullyn har fått nya växlar inför vintern. Den hade förut 9-delat men jag villa ha lite mer spridning/lättare utväxling nu när det förhoppningsvis snart blir snö. Efter några köp på K&S blev det 11 delat.
Vikten blev 10.66 kg
Nu återstår att hitta passande däck när Jumbo Jim verkar dröja...
 

Bilagor

  • Twenty2cycles bully xx1.jpg
    Twenty2cycles bully xx1.jpg
    59.6 KB · Besök: 16
  • Twenty2cycles bully xx1 rear.jpg
    Twenty2cycles bully xx1 rear.jpg
    66.4 KB · Besök: 21

Lars.E

Aktiv medlem
Visa din Fatbike
planetx skrev:
-------------------------------------------------------
> funderar starkt nu på att köpa mig en fatbike
> till slut och har lite beslutsångest. jag vänder
> mig givetvis hit då jag veta tt jag kanske kan
> få ett svar. förhoppningsvis är de objektivt
> de svar jag får med.
> tanken går mot en On-one fatty, 26 tum o med
> grundutrustning som x5 grejer o den crmo gaffel
> som följer med. vad tror ni om denna, blir den
> bra som grundstomme för att sedan bygga vidare
> på med kanske carbongaffel sen eller kanske till
> o med en Bluto. är ju inte helt novis när de
> gäller cyklar men just fatty känns ssom ett helt
> nytt parti för mig. har i detta fall tänkt o
> använda den till pendling, istället för min
> nuvarande norco bigfoot ( ja den nya bigfooten är
> för dyr för mig) med 2,2 race kings.
>
> vore jätteglad för så många svar som möjligt,
> o ha i baktanke att min ekonomi inte är i
> specialized eller TYVÄRR surly moonlander nivå,
> även om jag ser moonlander med bigfat larrydäck
> o full alfine utrustning som en dröm.

Fattyn är en trevlig och bra cykel. Men...
Det har hänt en del sen den kom.
Många fatbikes tar fetare hjul och är lättare än On one Fatty.
Om inte vikten eller däckbredden är viktig, så är On one Fatty ett bra köp.

Nya Bigfoot 6,3 kostar $945USD. http://www.norco.com/bikes/mountain/fat-bike/ Har inte sett något pris i Sverige.

Har du sett att Specialized har kommit med en "Budget-variant" Fatboy SE http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/fatboy/fatboy Såg den grå på ÅRE bikes för en dryg vecka sedan. Lite dyrare än On one Fatty, men inte svindyr ;)
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer