Visa bilaga 563376
Visa bilaga 563377
Visa bilaga 563378
Visa bilaga 563379
Här kommer en liten presentation på mina gravlar. Tänkte ha en Gravel som bra träningskomplement till MTBn för några år sedan, få till lite längre lugnare pass. Slutade med att jag sålt av MTB’n och snöat in fullständigt på grusåkat. Helt underbara morgnar och kvällar ute i naturen.
Giant Revolt Advanced PRO 1 ’21
Original förutom en Spez power Mirror sadel. Flaskställ i kolfiber från allebike. 43mm S-Works Pathfinder Pro’s.
Min snabbgravel för sportgrus. Är väldigt nöjd med den då den är lätt, rapp och har riktigt bra komfort (sväljer vibrationer ruskigt bra). GRX Di2 x2 funkar kanon och i full synchro så blir 2x lika smidigt som 1x men såklart med bättre spridning.
GRX Stages vev för watt.
BMC URS ONE v1
Gravel avsedd för lite mer äventyr. Kör den med 40mm Pirelli Cinturato M bak och 45mm fram.
Vincents kolfiberfälgar då de har bra innermått och är allmänt trevliga hjul (kan rekommenderas).
Giant SL sadel 143mm
Gillar ramen och geo, lite längre och slackare. Rejält styv med styv gaffel vilket gör den Mindre komfortabel fram än revolten. Lutar åt en lauf gaffel till denna framöver. Bak har den ”micro dämpning” genom en elastomer, funkar ganska bra och jämnar ut vibrationer.
Styret i original är rätt stumt och smalt (strl L har 42cm) och jag har ett Ritchey WCS Beacon som skall monteras.
Det lite lustiga är att trots att det är två ganska lika Gravel hojar så är det en fundamental skillnad i dem. Revolten har mer landsväg i sig och URSen har mer drag åt MTB, framförallt utför och när det blir spårigt. Vill jag åka fort så är Revolten valet, vill jag in på sprängsten och traktorspår så är URSen tryggare och mer lugn i känslan.