Visa din gravelbike

atorger

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Mmm är väl lite som vanligt, står angivet som (27.5") 355g, (29") 380g.
Jaha, klassiskt tillverkar-ljug alltså 😄. Men 400 gram för aluminium är ändå ungefär så lätt som det blir, och det är en rätt billig fälg jämfört med alternativen i samma viktklass. Nackdelen är dess gammeldags profil, allt ska ju vara superbrett dessa dagar. Till en modern kolfiberhoj skulle jag nog själv kika på några kolfiberfälgar från Lightbicycle. Jag har gammeldags metallhoj och gillar metall öht så då passade XR331 finfint.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Mitt hemmabygge som jag målat och byggt på min gamla Scott Speedster. Bygget finns här för den som är nyfiken:

Del 1 prepp
Del 2 målning
Del 3 bygge

Bilagor

• 6684BC9F-8BFC-4059-A582-A1BFE479B6CC.jpeg
    6684BC9F-8BFC-4059-A582-A1BFE479B6CC.jpeg
    1.1 MB · Besök: 49
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Kanske är mina tankar inte uppdaterade för svag krona... och lite svårt med delar i lager, och man får leta lite, men t.ex.
Det var även min tanke
Med just de naven och "endast" 28 ekrar/hjul skulle åtminstone jag välja stabilare ekrar på höger sida bak och även vänster fram
Kanske även gå upp till 32 ekrar/hjul, åtminstone bak. Beror förstås som alltid på cyklistens krav, vikt osv.

Så det är nog snarare närmare 7000 för kolfiber. Sen är priset rejält dumpat för fälgarna, såklart.
Inte endast det. Så här står det på sidan du länkar till
"From China to Sweden via Seller's Shipping Method
Estimated delivery on Sep 05
"
Om de skickas från Kina finns ju alltid "risken" för tull + moms
och att det dröjer mer än två månader att få dem gör det inte bättre.

kroem

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Det var även min tanke

Med just de naven och "endast" 28 ekrar/hjul skulle åtminstone jag välja stabilare ekrar på höger sida bak och även vänster fram
Kanske även gå upp till 32 ekrar/hjul, åtminstone bak. Beror förstås som alltid på cyklistens krav, vikt osv.

Inte endast det. Så här står det på sidan du länkar till
"From China to Sweden via Seller's Shipping Method
Estimated delivery on Sep 05
"
Om de skickas från Kina finns ju alltid "risken" för tull + moms
och att det dröjer mer än två månader att få dem gör det inte bättre.
Mm men tråkigt att 32 ekrar bara finns som j-bend = tyngre nav ;)

Sellers Method är ibland Tax "prepaid", dvs smugglas via annat EU land... :)

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Mm men tråkigt att 32 ekrar bara finns som j-bend = tyngre nav ;)
Men om jag har kollat rätt på de uppmätta vikterna hos R2 är viktskillnaden endast ~75g
Det är dessutom inte roterande vikt. Märker du i verkligheten en skillnad på 75g stationär vikt? Har du provat med 0,75dl mer i vattenflaskan?
Jag märker inte en sådan liten skillnad, men visst är en viktökning onödig, särskilt om den enda skillnaden mellan naven är vikten. Det är inte den enda skillnaden.
DTs SP-nav ger en sämre ekervinkel (kolla själv mha tex FreeSpoke) vilket ger flexigare hjul, ett flex som kan vara mer märkbart än viktskillnaden särskilt om hjulet byggs med få och tunna ekrar.

Sellers Method är ibland Tax "prepaid", dvs smugglas via annat EU land... :)
Ok, bra att veta

Sudden19

Medlem
Visa din gravelbike
Jaha, klassiskt tillverkar-ljug alltså 😄. Men 400 gram för aluminium är ändå ungefär så lätt som det blir, och det är en rätt billig fälg jämfört med alternativen i samma viktklass. Nackdelen är dess gammeldags profil, allt ska ju vara superbrett dessa dagar. Till en modern kolfiberhoj skulle jag nog själv kika på några kolfiberfälgar från Lightbicycle. Jag har gammeldags metallhoj och gillar metall öht så då passade XR331 finfint.
Ja, tror man får hålla utkik efter några lightbicycle på köp & sälj 🙌🏻

kroem

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Men om jag har kollat rätt på de uppmätta vikterna hos R2 är viktskillnaden endast ~75g
Det är dessutom inte roterande vikt. Märker du i verkligheten en skillnad på 75g stationär vikt? Har du provat med 0,75dl mer i vattenflaskan?
Jag märker inte en sådan liten skillnad, men visst är en viktökning onödig, särskilt om den enda skillnaden mellan naven är vikten. Det är inte den enda skillnaden.
DTs SP-nav ger en sämre ekervinkel (kolla själv mha tex FreeSpoke) vilket ger flexigare hjul, ett flex som kan vara mer märkbart än viktskillnaden särskilt om hjulet byggs med få och tunna ekrar.
Hehe Klart det knappt är märkbart, men det var Sudden19 som ville ha lätta hjul så därav alternativet :)

Visste inte det där med ekervinkeln, intressant!

atorger

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Tubdäcket gör att fälgen inte behöver ha några fälgsidor som behöver tåla krafterna av en pumpad slang därav kan de göras mycket lätta. Gel 280 är så vitt jag förstår en vintage landsvägsfälg så inte så applicerbart på gruscykel.

Men vill man vara annorlunda går det ju köra grus med tubdäck även idag. Challenge gör några stycken specifikt för grus så man behöver inte köra 33 mm cyclocrossdäck som var det man fick nöja sig med tidigare. Jag skulle nog välja Challenge Getaway i 40 mm. Det är lite knepigt hålla reda på Challenges alla konstruktionsvarianter, den man vill ha för tub-grus är H-TLTU, "tubeless tubular", som är som ett vanligt tubdäck förutom att istället för en lös latexslang inuti tuben är latexet sammanfogat med resten av däcket. Det innebär att får man punka kan man trycka in en tubeless-plugg som i ett vanligt tubeless-däck.

Fördelarna förutom möjlighet att ha väldigt lätta fälgar, är att man blir kulturbärare för en bit utrotningshotad cykelkultur, samt att det i teorin är mindre risk för klämpunka och fälgskador vid genomslag. De som oroar sig för genomslag i en vanlig tubeless-uppsättning kan ju emellertid köra med skuminlägg som blivit mer poppis på senare tid.

K

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
9573E7DA-61E1-409C-9499-F11D1FB5933C.jpeg

7AF4B0DA-7526-45BA-9280-455734A9F632.jpeg

1BCDFE44-C0D6-4BD9-AF40-ECACE0A14F05.jpeg

F47ACBA9-5046-4297-BF8B-20FCDA32A78B.jpeg

Här kommer en liten presentation på mina gravlar. Tänkte ha en Gravel som bra träningskomplement till MTBn för några år sedan, få till lite längre lugnare pass. Slutade med att jag sålt av MTB’n och snöat in fullständigt på grusåkat. Helt underbara morgnar och kvällar ute i naturen.

Giant Revolt Advanced PRO 1 ’21
Original förutom en Spez power Mirror sadel. Flaskställ i kolfiber från allebike. 43mm S-Works Pathfinder Pro’s.
Min snabbgravel för sportgrus. Är väldigt nöjd med den då den är lätt, rapp och har riktigt bra komfort (sväljer vibrationer ruskigt bra). GRX Di2 x2 funkar kanon och i full synchro så blir 2x lika smidigt som 1x men såklart med bättre spridning.

GRX Stages vev för watt.

BMC URS ONE v1

Gravel avsedd för lite mer äventyr. Kör den med 40mm Pirelli Cinturato M bak och 45mm fram.

Vincents kolfiberfälgar då de har bra innermått och är allmänt trevliga hjul (kan rekommenderas).

Giant SL sadel 143mm

Gillar ramen och geo, lite längre och slackare. Rejält styv med styv gaffel vilket gör den Mindre komfortabel fram än revolten. Lutar åt en lauf gaffel till denna framöver. Bak har den ”micro dämpning” genom en elastomer, funkar ganska bra och jämnar ut vibrationer.
Styret i original är rätt stumt och smalt (strl L har 42cm) och jag har ett Ritchey WCS Beacon som skall monteras.

Det lite lustiga är att trots att det är två ganska lika Gravel hojar så är det en fundamental skillnad i dem. Revolten har mer landsväg i sig och URSen har mer drag åt MTB, framförallt utför och när det blir spårigt. Vill jag åka fort så är Revolten valet, vill jag in på sprängsten och traktorspår så är URSen tryggare och mer lugn i känslan.

Sudden19

Medlem
Visa din gravelbike
Visa bilaga 563376
Visa bilaga 563377
Visa bilaga 563378
Visa bilaga 563379
Här kommer en liten presentation på mina gravlar. Tänkte ha en Gravel som bra träningskomplement till MTBn för några år sedan, få till lite längre lugnare pass. Slutade med att jag sålt av MTB’n och snöat in fullständigt på grusåkat. Helt underbara morgnar och kvällar ute i naturen.

Giant Revolt Advanced PRO 1 ’21
Original förutom en Spez power Mirror sadel. Flaskställ i kolfiber från allebike. 43mm S-Works Pathfinder Pro’s.
Min snabbgravel för sportgrus. Är väldigt nöjd med den då den är lätt, rapp och har riktigt bra komfort (sväljer vibrationer ruskigt bra). GRX Di2 x2 funkar kanon och i full synchro så blir 2x lika smidigt som 1x men såklart med bättre spridning.

GRX Stages vev för watt.

BMC URS ONE v1

Gravel avsedd för lite mer äventyr. Kör den med 40mm Pirelli Cinturato M bak och 45mm fram.

Vincents kolfiberfälgar då de har bra innermått och är allmänt trevliga hjul (kan rekommenderas).

Giant SL sadel 143mm

Gillar ramen och geo, lite längre och slackare. Rejält styv med styv gaffel vilket gör den Mindre komfortabel fram än revolten. Lutar åt en lauf gaffel till denna framöver. Bak har den ”micro dämpning” genom en elastomer, funkar ganska bra och jämnar ut vibrationer.
Styret i original är rätt stumt och smalt (strl L har 42cm) och jag har ett Ritchey WCS Beacon som skall monteras.

Det lite lustiga är att trots att det är två ganska lika Gravel hojar så är det en fundamental skillnad i dem. Revolten har mer landsväg i sig och URSen har mer drag åt MTB, framförallt utför och när det blir spårigt. Vill jag åka fort så är Revolten valet, vill jag in på sprängsten och traktorspår så är URSen tryggare och mer lugn i känslan.
Riktigt nice!! Har funderat en del på däck, är Pathfinder 42mm bra däck? Funderat på dem faktiskt!

K

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Riktigt fina cyklar du har, Giant:en låg högt upp på min lista när jag köpte gravel för sportgrus. Superfin lack!
Ja, den är riktigt bra. Deras d-fuse grejer (styre och stolpe) i kolfiber fungerar fantastiskt bra med vibrationer, komforten för att vara en gravel racer är topp. Funderade på en aspero länge men den är i mitt tycke lite väl stötig, man blir rätt utmattad över tid är min erfarenhet.

K

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Riktigt nice!! Har funderat en del på däck, är Pathfinder 42mm bra däck? Funderat på dem faktiskt!

Ja, dom är bra. Rullar väldigt lätt även med lägre tryck och har inte haft några punkor. Nabbarna på sidan ger lite grepp men det är ju i spektrat släta däck… tunt lager grus på hårdpackat så fungerar det, men lite höjd på gruslagret så känner man ganska tydligt när de nått sin gräns och man får anpassa hastigheten lite.

Riktigt bra köp om man vill ha snabba däck men ändå med lite grepp i svängarna. Svår kombo men jag tycker de har hittat en sweetspot för gravel racing.

thomalin

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Ja, den är riktigt bra. Deras d-fuse grejer (styre och stolpe) i kolfiber fungerar fantastiskt bra med vibrationer, komforten för att vara en gravel racer är topp. Funderade på en aspero länge men den är i mitt tycke lite väl stötig, man blir rätt utmattad över tid är min erfarenhet.
Bra när det kommer grejer som funkar direkt. På min Cannondale SuperSix fick jag byta styre efter några veckor.

K

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Bra när det kommer grejer som funkar direkt. På min Cannondale SuperSix fick jag byta styre efter några veckor.
Jag som gillar att uppgradera och testa lite saker är ju lite besviken 😂 men jag har inte lyckats hitta något bättre än d-fuse styret. Har lite åsikter om bocken men att det i praktiken med ram/gaffel/styre blir vibrationsfritt har gjort att det stannar.

Annat är det med BMCn som är som ett spett i gaffeln. Förstår inte hur de missat fronten så rejält när de satsat på ”dämpare” bak. (LT modellen kom ju först år 2)

thomalin

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag som gillar att uppgradera och testa lite saker är ju lite besviken 😂 men jag har inte lyckats hitta något bättre än d-fuse styret. Har lite åsikter om bocken men att det i praktiken med ram/gaffel/styre blir vibrationsfritt har gjort att det stannar.

Annat är det med BMCn som är som ett spett i gaffeln. Förstår inte hur de missat fronten så rejält när de satsat på ”dämpare” bak. (LT modellen kom ju först år 2)
Hm, ja det är kul att uppgradera, letar nu ett bra/lätt styre efter att ha testat ett billigt flare ett tag. Positivt överraskad, även när jag kör lvg med den.

-Andy-

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Pathfinder är bra om du cyklar på asfalt eller på hårdpackade grusvägar utan grus. På grus är de tyvärr rätt mediokra tycker jag. Jag körde på Pathfinder 38 mm då de satt på min gravelcykel när jag köpte den. Har även testat 42 mm-versionen. 38:orna var riktigt nervösa på grusväg och 42orna likaså även om 42:orma var något mindre nervösa, men fortfarande så pass att jag fick hålla nere hastigheten rejält så fort det var lite lösrus på grusvägen.

-Andy-

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag kör på G-One R 45 mm och det var en klar förbättring (lite bredare + mer och annat mönster). Men det finns andra bra drusvägsdäck också från andra tillverkare. Vilka som passar dig beror på lite på hur underlaget ser ut och vad du har för preferenser.

Jag är lite av en solskenscyklist, men skulle jag cykla i lera och när det är sämre förhållanden skulle jag byta till ett par däck med ännu mer grepp än G-One R (kanske G-One Bite eller Ultrabite till och med). Nu när det är torrt och en del asfalt passar G-One R mig bra.
schwalbe-g-one.PNG

Jag har läst massor med olika tester av graveldäck och det är allt annat än enkelt att översätta testerna till vad som passar mig. Alla tester känns inte heller riktigt lika djupa och det varierar hur de bedömer däcken, vilka egenskaper de värderar högst (fart, grepp, vikt, all round-förmåga, osv) och under vilka förhållanden däcken testas. Samma däck kan få lite olika betyg i olika tester, speciellt om de väger in pris som ett av bedömningskriterierna. Däckdjungeln är både omfattande och snårig 😌

Sudden19

Medlem
Visa din gravelbike
Jag kör på G-One R 45 mm och det var en klar förbättring (lite bredare + mer och annat mönster). Men det finns andra bra drusvägsdäck också från andra tillverkare. Vilka som passar dig beror på lite på hur underlaget ser ut och vad du har för preferenser.

Jag är lite av en solskenscyklist, men skulle jag cykla i lera och när det är sämre förhållanden skulle jag byta till ett par däck med ännu mer grepp än G-One R (kanske G-One Bite eller Ultrabite till och med). Nu när det är torrt och en del asfalt passar G-One R mig bra.
Visa bilaga 563425

Jag har läst massor med olika tester av graveldäck och det är allt annat än enkelt att översätta testerna till vad som passar mig. Alla tester känns inte heller riktigt lika djupa och det varierar hur de bedömer däcken, vilka egenskaper de värderar högst (fart, grepp, vikt, all round-förmåga, osv) och under vilka förhållanden däcken testas. Samma däck kan få lite olika betyg i olika tester, speciellt om de väger in pris som ett av bedömningskriterierna. Däckdjungeln är både omfattande och snårig 😌
Tack för bra svar! Dem såg nice ut, men hittade dem inte på ngn onlineshop 🤔

Topp