Visa din Kona

Visa din Kona
Woohoo!

IMG_20190501_123355.jpg

Visa din Kona
Dags för ett vinterprojekt. Första utmaningen blir fixa den fastrostade sadelstolpen. Allt original förutom däcken.

Bilagor

• 20191026_144546.jpg
    20191026_144546.jpg
    262.1 KB · Besök: 207
Visa din Kona
planetx sa:
Dags för ett vinterprojekt. Första utmaningen blir fixa den fastrostade sadelstolpen. Allt original förutom däcken.

Snygg! Använd inte tigersåg bara för allt i världen (aldrig någonsin kommer jag släppa farsgubben i närheten av mina cyklar med verktyg i händerna någonsin igen)!

0C015A29-4026-4C2E-B6DA-86BE50DED079.jpeg

Visa din Kona
Ta loss sadeln, vänd cykeln och prova få fast sadelfästet i ett brunnslock. Använd sen cykeln som hävstång och prova vrida loss sadelstolpen. Är rost mellan stolpen och sadelröret som du behöver bryta loss innan du kan ta loss sadeln. Kommer inte vara enkelt.

Visa din Kona
Ett brunnslock var en ny grej, tror jag prövar med att sätta dit stora skiftnyckeln i över fästet på stolpen o med långt rör försöka vrida bort de först. Ser framför mig o stå ute här med cykeln upp o ner i ett brunnslock o vrida när grannen kommer.. hihi. Hur lyckas man såga med tigersågen där nere på ramröret?

Visa din Kona
planetx sa:
Ett brunnslock var en ny grej, tror jag prövar med att sätta dit stora skiftnyckeln i över fästet på stolpen o med långt rör försöka vrida bort de först. Ser framför mig o stå ute här med cykeln upp o ner i ett brunnslock o vrida när grannen kommer.. hihi. Hur lyckas man såga med tigersågen där nere på ramröret?

Enkelt, kapa sadelstolpen, stoppa ned bladet och snitta sadelstolpen invändigt, håll lite snett, se ditt barn blekna när spetsen tittar ut på sidan.

Visa din Kona
Hasse#7 sa:
planetx sa:

Enkelt, kapa sadelstolpen, stoppa ned bladet och snitta sadelstolpen invändigt, håll lite snett, se ditt barn blekna när spetsen tittar ut på sidan.

Haha! Ja, ungefär exakt så! Det retsamma är att jag inte var så långt ifrån att lösa det själv med ett bågfilsblad... jag visste att det var en korkad idé redan på förhand men han verkade väldigt övertygande, trots att han höll en öl i handen strax innan haha.

Men det fick ett hyfsat lyckligt slut ändå! Som tur är bor det en duktig svetsare (han bygger båtar mm) i närheten av mina föräldrar. Han svetsade ihop ramen och jag lyckades lacka det nått sånär, här är en bild tagen under arbetets gång. Hade jag varit bättre på att lacka och använt rätt kulör skulle det i princip inte synas.

EC000ECA-0206-4213-9B9B-69F16E4C35CB.jpeg

D530399E-5AA9-4DD4-AA3A-9F31B0BE0B12.jpeg
553444E2-391C-4162-AAF8-0B9A225638C6.jpeg
92A58907-0E2B-4C05-AB24-B6119936437F.jpeg
4CE6E9A7-1709-4C28-8AA0-8AF59D31A0AA.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Kona
De blev ju riktigt bra ju. Tur att de var en stålram med , de är lite lättare o få en snygg osynlig svets. Kör du fortfarande på "eldberget" ?

Visa din Kona
planetx sa:
De blev ju riktigt bra ju. Tur att de var en stålram med , de är lite lättare o få en snygg osynlig svets. Kör du fortfarande på "eldberget" ?

Det blev bättre än väntat iaf! Jag leker med tanken att låta en firma lacka om ram och gaffel samt sätta på nya dekaler. Men det får nog vänta lite.

Jag skaffade eldsberget förra sommaren så den är i allra högsta grad i drift men den står hemma hos mina föräldrar mer än hundra mil ifrån där jag bor så den är mer av en ”sommarcykel” dessvärre. Cykeln är lite av ett ”terapi-projekt” som jag kan hänge mig åt under semestern efter att ungarna drivit mig till vansinne, hehe.

Det är en riktigt rolig cykel, som gjord för att cykla omkring i skogarna och på vägarna i närheten av mina päron.

48E841DA-1F3E-4532-9894-7EAB6EE9B6F1.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Kona
Stolpen kom upp iaf, dock förstår jag varför den satt fast extra mycket. Den var ju krökt. Får försöka hitta en ny i den klassiska Kona-dimensionen 27.0 mm.

Bilagor

• 20191030_193343.jpg
    20191030_193343.jpg
    273.8 KB · Besök: 129
Visa din Kona
Vinterprojektet, a k a Lundacykeln (den kommer att transportera mig från stationen till jobbet över gatstensgatorna i Lund

IMG_20191030_121706.jpg

Första åtgärden är att fixa en fungerande frambroms, den var paj. Ny är köpt men nu behöver jag tydligen en adapter... Jaja...

Visa din Kona
Skamligt att den här tråden endast har 518 inlägg jämfört med visa din specialized som har över 3 700. Ok, Kona är ett betydligt mindre märke med ett betydligt smalare sortiment men ändå tröökigt!

Visa din Kona
Ja för 10-20år sen var Kona ett bra och prisvärt alternativ till de andra stora på marknaden och många av cykelbutikerna sålde märket men nu har det mer blivit ett dyrare nischmärke och förbisprunget av många andra märken speciellt från England och Tysklad enligt mig.

Visa din Kona
Får man plats med 34t på Hei Hei 2021?
Insett nu i vinter att jag skulle "behöva" en cykel med mindre dämpning och lättare rull för längre och lättare rundor och har börjat snegla på en Hei Hei 🤔😁

Min 2018 Hei Hei AL kommer med 34t Sram vevparti. Antar att 2021 model har samma baksving (enda skillnad lite längre reach på ramen). Då skulle 34t passa på 2021 Hei Hei om Shimano vevparti har samma kedjelinjen som Sram.

Visa din Kona
Min 2018 Hei Hei AL kommer med 34t Sram vevparti. Antar att 2021 model har samma baksving (enda skillnad lite längre reach på ramen). Då skulle 34t passa på 2021 Hei Hei om Shimano vevparti har samma kedjelinjen som Sram.
Kona uppger inte bredden av styren. Min Hei Hei 2018 kam med 760 mm brett styre. Antar att 2021 har samma. Alla (dyrare?) Kona mtb har 35 mm stam och styre.
Tackar!
Är bra sugen på att beställa en Hei Hei så försöker samla på mig så mycket info som möjligt 😁

Visa din Kona
Hej,

på min Hei Hei Al 2021 strl XL är styret 780 mm brett och har diameter 35 mm vid stammen. Ang 34-drev så har jag inte testat men som du ser på bilden är det hyggligt gott om utrymme. Värre är det med utrymmet på andra sidan kedjestaget, tajt att få in bredare än 2,3-däck. F.ö. egentligen det enda negativa jag har att anmärka på. Har cyklat ca 50 mil blandad körning under hösten och mycket nöjd.

Bilagor

• 7A4FFCD7-167E-421D-945A-05AACD0BBF7B.jpeg
    7A4FFCD7-167E-421D-945A-05AACD0BBF7B.jpeg
    32.1 KB · Besök: 170
Visa din Kona
Hej,

på min Hei Hei Al 2021 strl XL är styret 780 mm brett och har diameter 35 mm vid stammen. Ang 34-drev så har jag inte testat men som du ser på bilden är det hyggligt gott om utrymme. Värre är det med utrymmet på andra sidan kedjestaget, tajt att få in bredare än 2,3-däck. F.ö. egentligen det enda negativa jag har att anmärka på. Har cyklat ca 50 mil blandad körning under hösten och mycket nöjd.
Usch.. Det där gjorde bara suget värre! 😂 Tack för svar! 😊
Var köpte du din XL?

Visa din Kona
Hej,

Jag kör 2.35" Maxxis Forekaster bak utan problem, men den har en rund profil.

Visa din Kona
Jag kör 2.35" Maxxis Forekaster bak utan problem, men den har en rund profil.

Hej,

ja, beror säkert på modell etc. också. Kör på Nobby Nic 29x2.35 och hade max 5 mm tillgodo så jag har skurit bort ca 2-3 mm av toppen på siddobbarna vilket faktiskt minskade problemet med småstenar som kilade mellan däck och stag.

Visa din Kona
Kona Hoss Dee-lux byggd åt min son då han växt ur sin Cannondale Chase som fick donera allt utom styrlager o sadelstolpe.

Ramen fyndad på k&s av en vänlig skåning som tom levererade den till mig när han hade vägarna norrut!

Andra gången jag bygger hoj på exakt likadan ram, 2004 importerade jag den dock från Holland.... :)

Tycker själv den blev riktigt nice.... ;)

Oj, glömde att tillägga att den självklart är helt ocyklingsbar på sina minimala 26" hjul..... ;)

Har f.ö. 4st 26:or hemma...

20210107_181850.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp