Visa din misär!

Barometer

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det var den här bilden som fick mig att börja cykla med knäskydd i skogen för över 5 år sen. Har dig nog att tacka för många räddade cykeltimmar! Ursäkta om jag väcker dåliga minnen…
En tydlig påminnelse varför man behöver skydd när man är ute o kör. Vi får tacka Kjell för att hen tog en för laget och skapade ett såpass illustrativt exempel.
Jag kommer dra på mig skydden nu på lördag. Var så säker.

mcperand

Aktiv medlem
Visa din misär!
Går det att få årskort för den här tråden? Eller i alla fall ett 10-kort så att det blir lite enklare för oss som verkar prenumerera på en plats i den?

Jag har väntat väldigt länge på en icke-akut med högst livskvalitetshöjande operation. Fick efter mycket väntan en tid i början på juni, men då ringde kirurgen dagen innan och sa att de var tvungna att stryka den för de hade glömt beställa röntgen. Men jag stod givetvis kvar först i kön...

Den nya tiden blev idag, nästan fyra månader senare. Jag var där tidigt på morgonen, blev incheckad, ombytt och skrubbad och var på väg till narkosen när en löddrig ordonnans från den ansvariga kliniken dök upp och berättade att kirurgen inte kunde komma och att alla operationer idag som han skulle gjort blev inställda. De har operationssalar (för 500 kr/min med personal) som nu bara står tomma, men de tycker sig inte ha råd att ha en kirurg till på jour. Budet för mig är kanske om ett halvår, om jag har tur. Gissa om jag är så in i helvetes jävla förbannad på en sjukhusledning som kan ösa pengar på att släcka bränder (eller bara kasta bort) men inte satsa en spänn på prevention.

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din misär!
Idag inhämtades diagnos på
a) bihåleinflammation såhär en vecka in på bonnaförkylningen. Det går en sågklinga i skallen när jag snyter mig
b) trasigt brosk och benmärgsödem efter MR (det var mitt ”friska” knä)

Fan, jag har haft det roligare.
Trist...
1fdtdYBtyfflw3efxL5f8uplo1_500.jpg

Bara att kämpa på.... Det kommer bättre dagar (tror jag).

radarminnet

Aktiv medlem
Visa din misär!
Skulle göra luftburkservice och samtidigt göra rent och kolla alla lager i länkaget, vilket jag aldrig gjort förut. Allt var frid och fröjd tills jag skulle dra ur sista skruven, den där kedjestagen är länkade till ramen. ”Den här skruven känns skum” tänkte jag. När jag får ut den ser den ut såhär, och gängorna i kedjestaget är mosade till motsvarande skick. Hur i HELVETE kan detta ha gått till?

7AD2D09B-9DE7-4AB8-95AD-79A2C2D3E3F9.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa din misär!
Skulle göra luftburkservice och samtidigt göra rent och kolla alla lager i länkaget, vilket jag aldrig gjort förut. Allt var frid och fröjd tills jag skulle dra ur sista skruven, den där kedjestagen är länkade till ramen. ”Den här skruven känns skum” tänkte jag. När jag får ut den ser den ut såhär, och gängorna i kedjestaget är mosade till motsvarande skick. Hur i HELVETE kan detta ha gått till?

Visa bilaga 516227
Om du inte har haft isär den själv måste den ju nästan ha varit felmonterad.

radarminnet

Aktiv medlem
Visa din misär!
Om du inte har haft isär den själv måste den ju nästan ha varit felmonterad.
Ja, jag har aldrig rört den där skruven förut. Kedjestagen har blivit utbytta på garanti en gång, så skruven har ursprungligen monterats i verkstaden hos butiken där jag köpte cykeln. Jag har svårt att se hur gängorna ska mosas av att skruva UR skruven. Men det är ju helt hopplöst att bevisa. Får se vad butiken säger 😩

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din misär!
Dåskavise..

Förra året vid ungefär den här tiden så upptäckte jag en spricka i kedjestaget på min Ibis Ripmo, efter en resa till Finale Ligure. Ingen aning om när den uppstod, men troligtvis har jag lagt cykeln på en sten på ett dumt sätt, jag gör det ibland (aka "kraschar"). Möjligtvis har detta hänt redan innan Finaleresan, men det blev inte mer drastiskt än så iaf.

Dålig bild, det syns tydligast ovanifrån men uppenbarligen hade lacken gett sig på sidan också.
1633284217627.png

..Viss misär helt klart (postades dock inte här i tråden), men baktriangeln fick åka till kid1000 och blev som ny (för en mindre summa än en ny baktriangel från Ibis).

Under årets Finale Ligure-resa (tradition, ja) så upptäckte en medcyklist att min ena länkagebult stack ut en bit..
1633284367858.png

Dåligt underhåll från min sida, men jag drog åt den och kände över övriga (nån mer var lite lös, men inte så den börjat vandra ut), och körde glatt vidare några dagar till (oklart hur länge den varit lös).

Kom hem till Sverige, lät cykeln stå i väskan några extra dagar, men till slut var det dags att fintvätta (något som gjordes senast för några månader sedan, det har ju varit snustorrt i Göteborg större delen av sommaren). Då upptäcktes följande..

1633284422853.png

1633284449678.png

Detta är alltså vid länkagebulten nedanför den som var lös, så jag antar att det gjort att den nedre delen kunnat röra sig och äta sig in i kolfibern..

Så nu blir det att skicka svingen till kid1000 igen. Tur att det är officiell träsk/hardtail-säsong här i Göteborg nu.

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din misär!
Dåskavise..

Förra året vid ungefär den här tiden så upptäckte jag en spricka i kedjestaget på min Ibis Ripmo, efter en resa till Finale Ligure. Ingen aning om när den uppstod, men troligtvis har jag lagt cykeln på en sten på ett dumt sätt, jag gör det ibland (aka "kraschar"). Möjligtvis har detta hänt redan innan Finaleresan, men det blev inte mer drastiskt än så iaf.

Dålig bild, det syns tydligast ovanifrån men uppenbarligen hade lacken gett sig på sidan också.
Visa bilaga 516369
..Viss misär helt klart (postades dock inte här i tråden), men baktriangeln fick åka till kid1000 och blev som ny (för en mindre summa än en ny baktriangel från Ibis).

Under årets Finale Ligure-resa (tradition, ja) så upptäckte en medcyklist att min ena länkagebult stack ut en bit..
Visa bilaga 516370

Dåligt underhåll från min sida, men jag drog åt den och kände över övriga (nån mer var lite lös, men inte så den börjat vandra ut), och körde glatt vidare några dagar till (oklart hur länge den varit lös).

Kom hem till Sverige, lät cykeln stå i väskan några extra dagar, men till slut var det dags att fintvätta (något som gjordes senast för några månader sedan, det har ju varit snustorrt i Göteborg större delen av sommaren). Då upptäcktes följande..

Visa bilaga 516373
Visa bilaga 516374

Detta är alltså vid länkagebulten nedanför den som var lös, så jag antar att det gjort att den nedre delen kunnat röra sig och äta sig in i kolfibern..

Så nu blir det att skicka svingen till kid1000 igen. Tur att det är officiell träsk/hardtail-säsong här i Göteborg nu.
Du använder prylarna iaf!

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din misär!
Man måste passa på att använda kolfiber-FS-cyklar mycket innan de går sönder, eftersom de går sönder så fort!
Till historien hör väl att en annan medresenär (och happymedlem, som jag väljer att hålla anonym) med stål-FS hade upptäckt och lagat/svetsat en spricka i sin ram innan resan. Sprickan återuppstod dock en bit in i resan och han tvingades hyra cykel tre dagar, de två sista var vi i Nava som enbart hade e-tards att erbjuda..

Är glad att jag inte upptäckte min skada på plats och tvingades till samma öde.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din misär!
Till historien hör väl att en annan medresenär (och happymedlem, som jag väljer att hålla anonym) med stål-FS hade upptäckt och lagat/svetsat en spricka i sin ram innan resan. Sprickan återuppstod dock en bit in i resan och han tvingades hyra cykel tre dagar, de två sista var vi i Nava som enbart hade e-tards att erbjuda..

Är glad att jag inte upptäckte min skada på plats och tvingades till samma öde.
Lite för krångligt med FS överlag verkar det ju nästan som. Men jag hade nog ändå hellre chansat på stål än kolfiber om jag var i det valet. Min egen alu-FS finns i garaget pga livstids ramgaranti..😛

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din misär!
Lite för krångligt med FS överlag verkar det ju nästan som. Men jag hade nog ändå hellre chansat på stål än kolfiber om jag var i det valet. Min egen alu-FS finns i garaget pga livstids ramgaranti..😛
Mjo. Nu är väl inte jag den som tar bäst hand om mina cyklar, men nästa FS blir nog aluminium iaf. Commencal Meta:n jag hade innan var mer eller mindre oförstörbar.

Fö har jag dock hört från Säker och Välrenommerad Källa (TM) att Ibis:arna inte riktigt verkar konstruerade för ler- och grusvällingen vi har här i Götet/Sverige då och då (..och nu); oroväckande många har diverse otrevliga slitage runt länkage osv. Inte av typen ovan dock, det är ju pga rent missbruk av prylarna.

Nu blir det fö att cykla stål-HT ett tag, hade väl ändå tänkt ställa FS:en nu när lermisären dragit igång på allvar.. så på det sättet är det lite mindre misär än i början av säsongen.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din misär!
Mjo. Nu är väl inte jag den som tar bäst hand om mina cyklar, men nästa FS blir nog aluminium iaf. Commencal Meta:n jag hade innan var mer eller mindre oförstörbar.

Fö har jag dock hört från Säker och Välrenommerad Källa (TM) att Ibis:arna inte riktigt verkar konstruerade för ler- och grusvällingen vi har här i Götet/Sverige då och då (..och nu); oroväckande många har diverse otrevliga slitage runt länkage osv. Inte av typen ovan dock, det är ju pga rent missbruk av prylarna.

Nu blir det fö att cykla stål-HT ett tag, hade väl ändå tänkt ställa FS:en nu när lermisären dragit igång på allvar.. så på det sättet är det lite mindre misär än i början av säsongen.
De där spräckta styrrören på Ibisarna beror säkert också på leran.😛

Stål-HT låter fostrande och funktionellt! Saknar min helstela odödliga Singular..

Hep

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tänkte först lägga den här i ”det kunde varit värre”-tråden, men när jag tänker efter så kunde det nog inte varit värre. Inte som mat betraktat. På lunchmenyn i dag stod ”Kött: Soja och chili nattbakad fläsksida med rödkålsslaw, sesamaioli och potatispuré”.

Den helt okryddade grisklumpen bestod av mer än 90% fett. Det kan varit det äckligaste någon serverat mig. Jag har fått späck i olika former i Tyskland. Ingen favorit, men det har åtminstone smakat något. ”Lågtempat fett helt utan smak, kryddor eller krispighet” hade varit en bättre beskrivning.

E6DD1EC2-2E64-4B9C-B590-39698049267E.jpeg

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Visa din misär!
F849CCD6-9003-4608-B1C0-DCB4E3ABF0F5.jpeg

Måste ju platsa i tråden
Tog i underröret på andra sidan så letade upp två stenar och knackade till den. lirkade lös och lyfte upp kedjan på stora klingan och körde vidare. 5 bults 30t med 80bcd var svårt att finna så blev nytt vevparti!

Senast ändrad:

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Fortsättning på misären... 30/5 gjorde jag en OTB och nyckelbenet gick i 3 delar. De första 2 veckorna efter brottet diskuterades fram och tillbaka med ortopeden om operation eller inte. Det slutade med att de avrådde från operation, och jag var med på noterna. Jag skulle vara immobiliserad i 4 v och fick sedan börja rörelseträna. Ny kontroll med röntgen gjordes efter 7 veckor. Då syntes inga tecken på läkning av frakturen. Jag hade fått upp rörligheten snabbt och ortopeden var nöjd. Undvika risk-aktivitet i 6 v till, men i övrigt fritt fram att öka rörelse och belastning. Några fler kontroller tyckte han inte behövdes om jag inte "fick besvär". Jag hade fortfarande ont dagligen, men det kändes inte konstigt just då och jag antog att det skulle bli bättre med rehab... Däremot kändes det viktigt för mig att följa upp och se att det läkte, så jag bad om second opinion på annan klinik.
Där gjordes en klinisk kontroll utan röntgen när 3 mån hade gått. Då var rörligheten nästan helt bra och jag hade byggt endel muskler. Smärtan var oförändrad, ont dagligen och av vardagliga aktiviteter, men hanterbar, givet att det skulle bli bättre och bättre. Hela axelpartiet var/är ca 3 cm lägre och 1,5 cm kortare än andra sidan. Men ortopeden var nöjd, "inget som talar för utebliven läkning". Men eftersom jag var "orolig" erbjöds en kontroll med röntgen om ytterligare 6 v. Nu, alltså ca 20 v efter skadan, är status ungefär som vid kontrollen efter 7 veckor, avseende axelns läge, grad av smärta och rörlighet. Jag har tränat flitigt och är förmodligen starkare i axelpartiet än innan skadan. Jag kan cykla mer el mindre obehindrat... men jag har fortfarande daglig värk som gnager, och felställningen av axeln ger spänningar i nacke och bröstrygg. Kan inte sova på den sidan, inte ha bh-band, bilbälte, ryggsäck eller annat som sitter åt över axeln. Nu visar röntgen.... Inga tecken på läkning!! Ortopeden vill nu göra skiktröntgen och sen eventuellt diskutera med kollegor på en annan klinik. Fortfarande tycker de att min funktion är så pass bra att det är tveksamt att operera. Jag är inte heller så sugen på operation med alla risker det innebär, samt att behöva vara av cykeln 8-12 v igen och börja rehab från ruta ett... Men jag är inte heller sugen på att leva med kronisk värk i hela axelpartiet... Frustrationen är stor just nu... Försöker vara glad att jag iaf kan cykla!
Hur har det gått för er andra som bröt nyckelben i våras/somras??
Röntgen 4 mån efter skadetillfället
20211013_224542.jpg

uandt

Aktiv medlem
Visa din misär!
Fortsättning på misären... 30/5 gjorde jag en OTB och nyckelbenet gick i 3 delar. De första 2 veckorna efter brottet diskuterades fram och tillbaka med ortopeden om operation eller inte. Det slutade med att de avrådde från operation, och jag var med på noterna. Jag skulle vara immobiliserad i 4 v och fick sedan börja rörelseträna. Ny kontroll med röntgen gjordes efter 7 veckor. Då syntes inga tecken på läkning av frakturen. Jag hade fått upp rörligheten snabbt och ortopeden var nöjd. Undvika risk-aktivitet i 6 v till, men i övrigt fritt fram att öka rörelse och belastning. Några fler kontroller tyckte han inte behövdes om jag inte "fick besvär". Jag hade fortfarande ont dagligen, men det kändes inte konstigt just då och jag antog att det skulle bli bättre med rehab... Däremot kändes det viktigt för mig att följa upp och se att det läkte, så jag bad om second opinion på annan klinik.
Där gjordes en klinisk kontroll utan röntgen när 3 mån hade gått. Då var rörligheten nästan helt bra och jag hade byggt endel muskler. Smärtan var oförändrad, ont dagligen och av vardagliga aktiviteter, men hanterbar, givet att det skulle bli bättre och bättre. Hela axelpartiet var/är ca 3 cm lägre och 1,5 cm kortare än andra sidan. Men ortopeden var nöjd, "inget som talar för utebliven läkning". Men eftersom jag var "orolig" erbjöds en kontroll med röntgen om ytterligare 6 v. Nu, alltså ca 20 v efter skadan, är status ungefär som vid kontrollen efter 7 veckor, avseende axelns läge, grad av smärta och rörlighet. Jag har tränat flitigt och är förmodligen starkare i axelpartiet än innan skadan. Jag kan cykla mer el mindre obehindrat... men jag har fortfarande daglig värk som gnager, och felställningen av axeln ger spänningar i nacke och bröstrygg. Kan inte sova på den sidan, inte ha bh-band, bilbälte, ryggsäck eller annat som sitter åt över axeln. Nu visar röntgen.... Inga tecken på läkning!! Ortopeden vill nu göra skiktröntgen och sen eventuellt diskutera med kollegor på en annan klinik. Fortfarande tycker de att min funktion är så pass bra att det är tveksamt att operera. Jag är inte heller så sugen på operation med alla risker det innebär, samt att behöva vara av cykeln 8-12 v igen och börja rehab från ruta ett... Men jag är inte heller sugen på att leva med kronisk värk i hela axelpartiet... Frustrationen är stor just nu... Försöker vara glad att jag iaf kan cykla!
Visa bilaga 518233
Bröt nyckelbenet, ortopeden på SöS tyckte jag kunde strunta i det eftersom jag var så rörlig när jag kom in på förcheck dagen innan jag skulle opereras. Jag struntade i det vilket var ett misstag.

Fick opereras ändå efter något år för att skiten läkte ihop fel och jag runt med de symtomen du beskriver typ hela tiden. Annars var rehab på andra operationen där de bara sågade bort skaviga benbitar riktigt snabb, typ max några veckor men annars. erbjuder de operation så ta den.

Cykling utanför skog går ju bra under rehab, löpning, simning och längdåkning likaså så det är ju inte så att du kommer dö underträningsdöden bara för att du hamnat under kniven lite

NickPick

Aktiv medlem
Visa din misär!
Visa bilaga 518233
Förjävligt. I Sverige verkar det krävas privat vårdförsäkring för att få hjälp.
Ortopeder"opererar helst inte" men det är liksom... Fick opereras axel 2016 och hoppas kunna göra om operationen. Daglig värk

uandt

Aktiv medlem
Visa din misär!
Förjävligt. I Sverige verkar det krävas privat vårdförsäkring för att få hjälp.
Ortopeder"opererar helst inte" men det är liksom... Fick opereras axel 2016 och hoppas kunna göra om operationen. Daglig värk
Det ska inte opereras i onödan och kommer du in till ortopeden med brutet ben men hög rörlighet så säger de att det här inte måste opereras och att du kan få slippa om du vill.

Vården är som alla andra service sektorer att de som klagar mest får bra service. Sen skiljer det väl åt från från landsting till landsting men att en ung människa kommer in med oläkt benbrott, klagar över sömnsvårigheter, smärta och allmänt taskig livskvalitet. Då skickar de dig nog till en kirurg ändå. Gissar att josofin kanske har lite högre smärttröskel än en del andra, därav ortopedens avrådan initiellt.

MrSpock

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det ska inte opereras i onödan och kommer du in till ortopeden med brutet ben men hög rörlighet så säger de att det här inte måste opereras och att du kan få slippa om du vill.

Vården är som alla andra service sektorer att de som klagar mest får bra service. Sen skiljer det väl åt från från landsting till landsting men att en ung människa kommer in med oläkt benbrott, klagar över sömnsvårigheter, smärta och allmänt taskig livskvalitet. Då skickar de dig nog till en kirurg ändå. Gissar att josofin kanske har lite högre smärttröskel än en del andra, därav ortopedens avrådan initiellt.
Jag bröt axeln vid ett lopp juli 2017. Röntgen visade spricka i "skålen" och axeln gick ur led hela tiden och gjorde väldigt ont, så jag opererades 3 dagar senare på ortopeden i Malmö. Väldigt ont i ett par dagar efter operationen men sedan blev det snabbt bättre. Armen helt stilla i mitella i 2 veckor, därefter försiktig sjukgymnastik. Rehab i fyra månader med allt bättre rörlighet, och därefter helt återställd med full rörlighet och inga smärtor.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag grunnar på mitt "friska" knä. Ska träffa ortoped om 2 veckor för att diskutera op efter att ha fått röntgen och diagnos på broskskada med ödem i benmärgen. Ingen stor skada i vardagen men träffar jag fel kan jag inte gå som en normal människa. Senast var det när jag hamnade lågt i en squat och det nöp till av h-vete. Det blev hälta i 2 veckor. Före det mest mindre låsningar efter vådlig cykelvurpa i Verbier -08.

Foxis

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag är kluven. Bröt mellanfoten för några år sedan och "klarade mig" från operation enligt ortoped. Op hade varit förenat med vissa risker och minskat rörligheten i foten, så jag fattar att de inte anser att man ska operera annat än om behovet är påvisat. Operation är inte riskfritt.

Däremot nyckelben där (vad jag förstått) operation är relativt okomplicerad och läkning ofta svår / långsam så skulle jag förmodligen vilja ha op. Och som en med vårdförsäkring kan jag säga att visst, man får mer som man vill ibland, men jag har aldrig upplevt offentliga ortopeder som motsträviga. Hade jag velat opererat foten exempelvis så hade jag fått göra det, valet var mitt.

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jo, apropå en del av kommentarerna ovan vill jag bara förtydliga att det inte är så att ortopeden "vägrar". Jag hade kunnat pressa på för operation i akutskedet och kan säkert göra det nu också...Men, det finns ingen bra evidens för (eller emot) kirurgi av min typ av nyckelbensfraktur. Vissa studier talar för operation, vissa visar på samma utfall oavsett op eller konservativ behandling och vissa talar emot operation pga risk för komplikationer. Det finns inget rätt eller fel.. Därför har jag valt att följa ortopedens rekommendation hittills. Om jag tjatar till mig en operation som ortopeden känner sig tveksam till, och det går dåligt, så blir det ju mitt eget fel... typ... Sen tycker jag att de har varit lite tröga vad gäller uppföljning och jag har fått ligga på själv, men det är en annan femma... Den stora frustrationen ligger i faktumet att det inte har läkt och fortfarande gör ont, och är inte riktad mot ortopeden egentligen!

Foxis

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jo, apropå en del av kommentarerna ovan vill jag bara förtydliga att det inte är så att ortopeden "vägrar". Jag hade kunnat pressa på för operation i akutskedet och kan säkert göra det nu också...Men, det finns ingen bra evidens för (eller emot) kirurgi av min typ av nyckelbensfraktur. Vissa studier talar för operation, vissa visar på samma utfall oavsett op eller konservativ behandling och vissa talar emot operation pga risk för komplikationer. Det finns inget rätt eller fel.. Därför har jag valt att följa ortopedens rekommendation hittills. Om jag tjatar till mig en operation som ortopeden känner sig tveksam till, och det går dåligt, så blir det ju mitt eget fel... typ... Sen tycker jag att de har varit lite tröga vad gäller uppföljning och jag har fått ligga på själv, men det är en annan femma... Den stora frustrationen ligger i faktumet att det inte har läkt och fortfarande gör ont, och är inte riktad mot ortopeden egentligen!
Förstår situationen. Men vad är prognosen från läkarna? ”Sorry att det inte läkt på flera månader, men snart ska du se att det magiskt går ihop”?
Nånstans ligger väl en gräns där det inte längre är sannolikt att det läker ihop..?

/JagÄrIngenOrtopedOchHarNollKoll 😊

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Förstår situationen. Men vad är prognosen från läkarna? ”Sorry att det inte läkt på flera månader, men snart ska du se att det magiskt går ihop”?
Nånstans ligger väl en gräns där det inte längre är sannolikt att det läker ihop..?

/JagÄrIngenOrtopedOchHarNollKoll 😊
Finns nog ingen exakt gräns, nånstans 4-6 månader, där jag är nu typ... men sen vill de ha en vissa mängd besvär för att operera, finns ju de som inte läker, men har inga symptom, då ska man inte operera. I mitt fall är ju symptomet ffa smärta, och den är svår att mäta, grader av rörlighet är lättare. Jag har ont mer eller mindre jämt, men jobbar 100%, äter inga starka värktabletter, tränar/cyklar och försöker leva som vanligt ändå, då tolkas det nog som att jag inte har så mycket ont trots allt... Men vad vet jag, jag är inte heller ortoped 😉...

Edit: väntar på en skiktröntgen, som kanske visar någon magisk läkning som skelettröntgen inte ser, sen vidare beslut...

Foxis

Aktiv medlem
Visa din misär!
Finns nog ingen exakt gräns, nånstans 4-6 månader, där jag är nu typ... men sen vill de ha en vissa mängd besvär för att operera, finns ju de som inte läker, men har inga symptom, då ska man inte operera. I mitt fall är ju symptomet ffa smärta, och den är svår att mäta, grader av rörlighet är lättare. Jag har ont mer eller mindre jämt, men jobbar 100%, äter inga starka värktabletter, tränar/cyklar och försöker leva som vanligt ändå, då tolkas det nog som att jag inte har så mycket ont trots allt... Men vad vet jag, jag är inte heller ortoped 😉...

Edit: väntar på en skiktröntgen, som kanske visar någon magisk läkning som skelettröntgen inte ser, sen vidare beslut...
Jag är helt övertygad om att du kan få operation även senare om du bara står på dig. Det svåra är ju (som du beskrivit) att välja mellan osäkert resultat efter op samt de besvär en sådan procedur innebär, eller ingen opetation och värk med osäker sluthorisont.

Tips annars är att köra hårt och smälla samma sida igen så blir det operation vare sig du vill eller ej.
Ja - galghumor såklart. ;)

Hoppas det läker bättre snart!

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag är helt övertygad om att du kan få operation även senare om du bara står på dig. Det svåra är ju (som du beskrivit) att välja mellan osäkert resultat efter op samt de besvär en sådan procedur innebär, eller ingen opetation och värk med osäker sluthorisont.

Tips annars är att köra hårt och smälla samma sida igen så blir det operation vare sig du vill eller ej.
Ja - galghumor såklart. ;)

Hoppas det läker bättre snart!
🤣 ja, får väl ge mig på den där jäkla rollern igen då så löser problemet sig själv...

🙏🙂

unsuspected

Aktiv medlem
Visa din misär!
Bröt benet bakom nyckelbenet genom otb på det större droppet nere vid liften morgonen efter ni hade varit där i Lofsdalen. Cyklade dagen efter i Järvsö trots smärta och har inte besökt sjukvården pga åsna. Klarade mig bra pga tjock och mer muskler. Har ingen smärta sedan ca en vecka efter och rörligheten är lika dålig som innan kraschen. Benet har dock läkt fult men gör inte mig något.

EST

Aktiv medlem
Visa din misär!
Mig hittade de ju 6 brutna revben på som var gamla. Jag trodde bara 2 hade varit av å resten kanske nån spricka i men nä alla rätt av...cyklat vidare varje gång bara försöka att inte ramla på de. Fast när jag var i England å körde 6 timmar efter ett brott å 1/2 dag dh dagen efter så fick jag rygg inflammation... Det året bröt jag 3 gånger på olika ställen visst ,var lite trött på mig själv då🤣

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din misär!
Mig hittade de ju 6 brutna revben på som var gamla. Jag trodde bara 2 hade varit av å resten kanske nån spricka i men nä alla rätt av...cyklat vidare varje gång bara försöka att inte ramla på de. Fast när jag var i England å körde 6 timmar efter ett brott å 1/2 dag dh dagen efter så fick jag rygg inflammation... Det året bröt jag 3 gånger på olika ställen visst ,var lite trött på mig själv då🤣

Underbart!

EST

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ja röntgen sköterskan visste inte vad hon skulle säga. Var klart obekväm när hon berättade. Hade jag varit tjej hade min man blivit anmäld för misshandel så ingenting fanns i journalen.
Men jag sa ju att ni gör ju ändå inget åt sånt så varför komma? Å nä det har du ju rätt is hon🤣
Just det denna gång var ju bröst benet spräckt...Å det känns kan jag säga. Revben är nada mm man jämför...

jonte987

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tror jag också fick inflammation i ryggen sist men jag byggde bara staket och körde lite motorsåg. Det läkte på några veckor men i bröstet känner jag fortfarande ibland tror jag.
Tänkte jag inte skulle göra det igen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer