Visa din misär!

m3lk3r

Aktiv medlem
Visa din misär!
Fortsättning på misären... 30/5 gjorde jag en OTB och nyckelbenet gick i 3 delar. De första 2 veckorna efter brottet diskuterades fram och tillbaka med ortopeden om operation eller inte. Det slutade med att de avrådde från operation, och jag var med på noterna. Jag skulle vara immobiliserad i 4 v och fick sedan börja rörelseträna. Ny kontroll med röntgen gjordes efter 7 veckor. Då syntes inga tecken på läkning av frakturen. Jag hade fått upp rörligheten snabbt och ortopeden var nöjd. Undvika risk-aktivitet i 6 v till, men i övrigt fritt fram att öka rörelse och belastning. Några fler kontroller tyckte han inte behövdes om jag inte "fick besvär". Jag hade fortfarande ont dagligen, men det kändes inte konstigt just då och jag antog att det skulle bli bättre med rehab... Däremot kändes det viktigt för mig att följa upp och se att det läkte, så jag bad om second opinion på annan klinik.
Där gjordes en klinisk kontroll utan röntgen när 3 mån hade gått. Då var rörligheten nästan helt bra och jag hade byggt endel muskler. Smärtan var oförändrad, ont dagligen och av vardagliga aktiviteter, men hanterbar, givet att det skulle bli bättre och bättre. Hela axelpartiet var/är ca 3 cm lägre och 1,5 cm kortare än andra sidan. Men ortopeden var nöjd, "inget som talar för utebliven läkning". Men eftersom jag var "orolig" erbjöds en kontroll med röntgen om ytterligare 6 v. Nu, alltså ca 20 v efter skadan, är status ungefär som vid kontrollen efter 7 veckor, avseende axelns läge, grad av smärta och rörlighet. Jag har tränat flitigt och är förmodligen starkare i axelpartiet än innan skadan. Jag kan cykla mer el mindre obehindrat... men jag har fortfarande daglig värk som gnager, och felställningen av axeln ger spänningar i nacke och bröstrygg. Kan inte sova på den sidan, inte ha bh-band, bilbälte, ryggsäck eller annat som sitter åt över axeln. Nu visar röntgen.... Inga tecken på läkning!! Ortopeden vill nu göra skiktröntgen och sen eventuellt diskutera med kollegor på en annan klinik. Fortfarande tycker de att min funktion är så pass bra att det är tveksamt att operera. Jag är inte heller så sugen på operation med alla risker det innebär, samt att behöva vara av cykeln 8-12 v igen och börja rehab från ruta ett... Men jag är inte heller sugen på att leva med kronisk värk i hela axelpartiet... Frustrationen är stor just nu... Försöker vara glad att jag iaf kan cykla!
Hur har det gått för er andra som bröt nyckelben i våras/somras??
Röntgen 4 mån efter skadetillfället
Visa bilaga 518233
Fan vad tråkigt att se. Jag förespråkar ofta operation och riskerna är små men jag har haft det skitjobbigt sen jag opererade mig i somras efter en fraktur. Bröt i början av juli. Har opererat 2 gånger för det var för långa skruvar och lite benbitar kvar efter första, har tappat känsel i stor del av vä arm och hand. Fick infektion efter första operationen. Är nu på fjärde antibiotikakuren men nu tror de att de kommer behöva operera ut allt för att infektionen inte vill släppa. Jag hoppas jag kommer slippa den där värken du har, att inte kunna ha bilbälte på, ryggsäck, sova på sida i alla fall.

Blir knäpp av det. Har inte jobbat på 94 dagar. Mår inge bra

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din misär!
Fan vad tråkigt att se. Jag förespråkar ofta operation och riskerna är små men jag har haft det skitjobbigt sen jag opererade mig i somras efter en fraktur. Bröt i början av juli. Har opererat 2 gånger för det var för långa skruvar och lite benbitar kvar efter första, har tappat känsel i stor del av vä arm och hand. Fick infektion efter första operationen. Är nu på fjärde antibiotikakuren men nu tror de att de kommer behöva operera ut allt för att infektionen inte vill släppa. Jag hoppas jag kommer slippa den där värken du har, att inte kunna ha bilbälte på, ryggsäck, sova på sida i alla fall.

Ouch! Tror det var dig jag köpte min dirtjumper av. Extra trist när det händer en såpass trevlig person som du. Hoppas det blir bättre snart!

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!

Åh, vad tråkigt att höra! Helt plötsligt känns min värk som småpotatis... Och jag antar att det är fall som ditt som gör att ortopeden drar sig för att ta fram kniven, och det ska man ju så klart vara glad för isf... Hoppas verkligen att det blir bättre för dig snart!!

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!

H.

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tror att de behöver göra ett helt omtag på Rampage, annars är det bara en tiddfråga innan någon dör.

Brages dropp var 14m högt. Folk dör när de ramlar av en trappstege på 1m. Antingen är våra hjältar odödliga eller så är det rysk roulette med cyklar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tror att de behöver göra ett helt omtag på Rampage, annars är det bara en tiddfråga innan någon dör.

Brages dropp var 14m högt. Folk dör när de ramlar av en trappstege på 1m. Antingen är våra hjältar odödliga eller så är det rysk roulette med cyklar.

Ja nu börjar det faktiskt närma sig.
Det går bra att kalla det frivilligt men vi vet alla att det inte riktigt fungerar så.

CD

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ytterligare en här som står och vacklar mellan operation eller endast rehab efter OTB. AC-skada grad tre, vilket alltså innebär trasigt ledband mellan nyckelben och axel.
Ont absolut, men den där jäkla knölen... Axeln har ramlat ned 2cm så kläder ser inte klokt ut, tvivlar att jag kan ha en ryggsäck en längre stund utan skavsår.

Ni andra med liknande nyckelbenskador, kommer axeln upp igen med rehab?

Ska börja rehab på måndag.

Senast ändrad:

m3lk3r

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ouch! Tror det var dig jag köpte min dirtjumper av. Extra trist när det händer en såpass trevlig person som du. Hoppas det blir bättre snart!
Ja det var ja! Saknade den lite men är så glad att jag sålde den nu..Kommer inte våga hoppa på ett tag! Tack!
Åh, vad tråkigt att höra! Helt plötsligt känns min värk som småpotatis... Och jag antar att det är fall som ditt som gör att ortopeden drar sig för att ta fram kniven, och det ska man ju så klart vara glad för isf... Hoppas verkligen att det blir bättre för dig snart!!
Tack hoppas det löser sig för oss båda. Man blir så trött av att hålla på fram å tebax med vården. Hade känts rätt hopplöst i din sits också :(

kais01

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det ska inte opereras i onödan och kommer du in till ortopeden med brutet ben men hög rörlighet så säger de att det här inte måste opereras och att du kan få slippa om du vill.

Vården är som alla andra service sektorer att de som klagar mest får bra service. Sen skiljer det väl åt från från landsting till landsting men att en ung människa kommer in med oläkt benbrott, klagar över sömnsvårigheter, smärta och allmänt taskig livskvalitet. Då skickar de dig nog till en kirurg ändå. Gissar att josofin kanske har lite högre smärttröskel än en del andra, därav ortopedens avrådan initiellt.
sen bör man betänka att det av sakkunskapen på området hävdats att 'nästan alla' uppvisar mer eller mindre inslag av problem efter en opererad nyckelbensfraktur, och att 'nästan inga' lär göra det efter icke opererad skada, även de som ser fula ut från början.

jag hade haft tålamod.

NickPick

Aktiv medlem
Visa din misär!
Lämna gärna en printscreen här istället för att fiska likes till dina sociala medier. Jag och flera här anser redan att misären bestod av alla hashtags. Sanningen svider men detta är ett cykelforum.
"Cyklade omkull - du kan aldrig gissa vad som hände sedan!" Är utbytt mot "visa din misär" tex.
Jag lider med dig i din mancold för övrigt. Det är tufft på riktigt (och tråkigt).

uandt

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ytterligare en här som står och vacklar mellan operation eller endast rehab efter OTB. AC-skada grad tre, vilket alltså innebär trasigt ledband mellan nyckelben och axel.
Ont absolut, men den där jäkla knölen... Axeln har ramlat ned 2cm så kläder ser inte klokt ut, tvivlar att jag kan ha en ryggsäck en längre stund utan skavsår.

Ni andra med liknande nyckelbenskador, kommer axeln upp igen med rehab?

Ska börja rehab på måndag.
Den ledbandsskadan har jag och den är okej. Blev i stort sett problemfri efter något års rehab. Enda problemet är frånskjut med vänster arm, alltså armhävningar där jag har ganska så kraftigt nedsatt styrka men det tycker jag inte är något problem.

Det ledbandet hjälper till att dra isär nyckelbenet sen när du bryter det också. När du gör det finns risken det växer ihop omlott som det gjorde på mig men ta den bollen när den kommer säger jag

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
sen bör man betänka att det av sakkunskapen på området hävdats att 'nästan alla' uppvisar mer eller mindre inslag av problem efter en opererad nyckelbensfraktur, och att 'nästan inga' lär göra det efter icke opererad skada, även de som ser fula ut från början.

jag hade haft tålamod.
Nja, det där är en "gammal" uppfattning. Tvärtom har man på senare tid lärt sig att det är fler än man trott som får kvarstående besvär efter konservativt behandlade nyckelbensfrakturer. Där av den ökade operationsfrekvensen under 2000-talet. Däremot har det inte gått att påvisa att operation skulle vara bättre. En stor studie från 2017 påvisar bla att patientnöjdhet och funktion vid 3 mån är högre i gruppen som blivit opererad, men vid 9 mån finns ingen signifikant skillnad. 15% av de som inte opererades primärt läkte inte och fick opereras i ett senare skede. Så som jag skrev tidigare finns i dagsläget ingen forskning som entydigt säger att det ena är bättre än det andra, men att de som inte opereras skulle läka till besvärsfrihet i "de flesta" fall är en uppfattning som inte visat sig stämma när man studerar det...
Där med inte sagt att operation är vägen, men det kan vara vägen....

Berk

Aktiv medlem
Visa din misär!
Nja, det där är en "gammal" uppfattning. Tvärtom har man på senare tid lärt sig att det är fler än man trott som får kvarstående besvär efter konservativt behandlade nyckelbensfrakturer. Där av den ökade operationsfrekvensen under 2000-talet. Däremot har det inte gått att påvisa att operation skulle vara bättre. En stor studie från 2017 påvisar bla att patientnöjdhet och funktion vid 3 mån är högre i gruppen som blivit opererad, men vid 9 mån finns ingen signifikant skillnad. 15% av de som inte opererades primärt läkte inte och fick opereras i ett senare skede. Så som jag skrev tidigare finns i dagsläget ingen forskning som entydigt säger att det ena är bättre än det andra, men att de som inte opereras skulle läka till besvärsfrihet i "de flesta" fall är en uppfattning som inte visat sig stämma när man studerar det...

Jag antar att man måste vara mycket noggrann här med vilken grupp av patienter man tittar på. Om man tittar på alla med nyckelbensfraktur har kanske dom som inte opereras mindre besvär eftersom dom har i genomsnitt mindre problematiska fraktur. Man måste titta på en grupp av patienter där man överväger operation. Men även där förstår jag inte riktigt hur man skulle kunna undvika bias av hur komplicerad frakturen är.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Visa din misär!
Lämna gärna en printscreen här istället för att fiska likes till dina sociala medier. Jag och flera här anser redan att misären bestod av alla hashtags. Sanningen svider men detta är ett cykelforum.
"Cyklade omkull - du kan aldrig gissa vad som hände sedan!" Är utbytt mot "visa din misär" tex.
Jag lider med dig i din mancold för övrigt. Det är tufft på riktigt (och tråkigt).
Inser att Insta inte blir integrerat i forumet och att man måste klicka sig vidare, my bad.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-10-19 kl. 11.09.03.png
    Skärmavbild 2021-10-19 kl. 11.09.03.png
    154.4 KB · Besök: 152

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag antar att man måste vara mycket noggrann här med vilken grupp av patienter man tittar på. Om man tittar på alla med nyckelbensfraktur har kanske dom som inte opereras mindre besvär eftersom dom har i genomsnitt mindre problematiska fraktur. Man måste titta på en grupp av patienter där man överväger operation. Men även där förstår jag inte riktigt hur man skulle kunna undvika bias av hur komplicerad frakturen är.
I studien från 2017 har man randomiserat patienter med felställda, mid-klavikulära frakturer till op eller konservativ behandling och sedan följt de. Det finns klassifikationer för frakturer och självklart studeras de inom samma grupp. De studier jag har läst är just ang mid-klavikulära frakturer med felställning. Laterala klavikelfrakturer är en grupp för sig, och där ser det annorlunda ut, mer övervikt för att operera om jag förstått rätt...

kais01

Aktiv medlem
Visa din misär!
när man designar studier får man alltför ofta det svaret man vill ha. att 15% av nyckelbensfrakturer i ett osorterat material inte skulle läka är ju helt verklighetsfrämmande.

Senast ändrad:

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
när man designar studier får man alltför ofta det svaret man vill ha. att 15% av nyckelbensfrakturer i ett osorterat material inte skulle läka är ju helt verklighetsfrämmande.
Inte ett osorterat material, se mitt svar till Berk ovan. Det handlar såklart om felställda frakturer. Nyckelbensfraktur utan felställning är aldrig aktuella för op och en helt annan sak... Äpplen och päron.

Belse

Aktiv medlem
Visa din misär!
Dags för mig att vara med här, cyklade omkull på väg hem från jobbet, avdraget ledband i tummen, förhoppningsvis operation i morrn. När jag skulle gå till röntgen från akuten så fick jag blodsockerfall så en vakt hittade på mig nere i kulverten helt borta i skallen. Sköterskorna fick trycka i mig mackor och dextrosol. Troligtvis så vurpade jag pga lågt socker också, sen gick det på adrenalin ett tag innan jag däckade. Känner mig lite skakis nu...
P_20211019_214458.jpg

kais01

Aktiv medlem
Visa din misär!
Inte ett osorterat material, se mitt svar till Berk ovan. Det handlar såklart om felställda frakturer. Nyckelbensfraktur utan felställning är aldrig aktuella för op och en helt annan sak... Äpplen och päron.
och då är du helt i händerna på hur man sorterar före lottning till operation eller inte.

så 85 % läkning utan operation, i ett framsållat material där man sas förespråkar eller överväger operation, och det lär krävas mycket mer än en 'felställning' för ett hamna där.

85% är ett mycket bra resultat, faktiskt svårt att slå. och betyder att endast var sjätte till sjunde patient har nytta av en operation som regelmässigt stör känseln på framsidan av nyckelbenet och i sig kan ge bekymmer att bära ryggsäck eller för den delen behå. och innebär en del andra rätt eländiga risker.

och måste behandlas med försiktighet under läkningstiden. en icke opererad nyckelbensfraktur drar ut sig själv genom armens tyngd, och eventuell överbelastning och rörelse i frakturen saknar betydelse under läkningstiden. den stabiliserar sig själv efterhand, under tiden kan du leva ganska som vanligt allteftter hur smärtsamt det är.

om taktiken att vänta och se vilka dessa antagligen mycket högt räknat var sjätte till sjunde i själva verket är, och där en fördröjd operation i dessa enstaka fall inte innebär någon särskild olägenhet för slutresultatet; är det iaf för mig klart hur jag skulle välja som en huvudregel. svenska men inte en del utländska ortopeder som det framgått följer i stort denna regel. det ska vi vara glada för.

vore jag ett av undantagen kan jag leva med det utan att känna missnöje.

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
och då är du helt i händerna på hur man sorterar före lottning till operation eller inte.

så 85 % läkning utan operation, i ett framsållat material där man sas förespråkar eller överväger operation, och det lär krävas mycket mer än en 'felställning' för ett hamna där.

85% är ett mycket bra resultat, faktiskt svårt att slå. och betyder att endast var sjätte till sjunde patient har nytta av en operation som regelmässigt stör känseln på framsidan av nyckelbenet och i sig kan ge bekymmer att bära ryggsäck eller för den delen behå. och innebär en del andra rätt eländiga risker.

och måste behandlas med försiktighet under läkningstiden. en icke opererad nyckelbensfraktur drar ut sig själv genom armens tyngd, och eventuell överbelastning och rörelse i frakturen saknar betydelse under läkningstiden. den stabiliserar sig själv efterhand, under tiden kan du leva ganska som vanligt allteftter hur smärtsamt det är.

om taktiken att vänta och se vilka dessa antagligen mycket högt räknat var sjätte till sjunde i själva verket är, och där en fördröjd operation i dessa enstaka fall inte innebär någon särskild olägenhet för slutresultatet; är det iaf för mig klart hur jag skulle välja som en huvudregel. svenska men inte en del utländska ortopeder som det framgått följer i stort denna regel. det ska vi vara glada för.

vore jag ett av undantagen kan jag leva med det utan att känna missnöje.
Jag är förmodligen väldigt otydlig, men känner att min poäng inte gick fram. Du skrev "nästan alla' uppvisar mer eller mindre inslag av problem efter en opererad nyckelbensfraktur, och att 'nästan inga' lär göra det efter icke opererad skada".... Min poäng var att i flera studier har man påvisat att kvarstående besvär av felställda, mid-klavikulära nyckelbensfrakturer är lika stor i gruppen som opererats som i gruppen som inte opererats. Och att det därför inte finns någon självklar behandlingsväg. Jag var helt med på att vänta och se, och jag väntar och ser fortfarande.... Med nedsatt känsel på hela framsida axel sedan skadan även utan operation... Och åter igen, jag förespråkar inte operation (då hade jag redan varit opererad), men att "nästan ingen" har kvarstående besvär av en konservativt behandlad felställd mid-klavikulär fraktur är ett påstående som inte stöds av modern forskning.

kais01

Aktiv medlem
Visa din misär!
en fraktur är en fraktur och lämnar förstås ett eftermäle. att betänka är att även felställda nyckelbensfrakturer är en oerhört vanlig frakturtyp, utan att för den skull vara ett folkhälsoproblem.

modern forskning kännetecknas mer än något annat av att den snart ersätts av ännu modernare forskning.

som gärna visar motsatsen, eller mera vanligt, moderation.

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
en fraktur är en fraktur och lämnar förstås ett eftermäle. att betänka är att även felställda nyckelbensfrakturer är en oerhört vanlig frakturtyp, utan att för den skull vara ett folkhälsoproblem.

modern forskning kännetecknas mer än något annat av att den snart ersätts av ännu modernare forskning.

som gärna visar motsatsen, eller mera vanligt, moderation.
Folkhälsoproblem....? Nej bara ett josofin-hälsoproblem just nu 🤣... tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, även om det var roligt så länge det varade 😉.

InTheZone

Aktiv medlem
Visa din misär!
Om ni ska ha loss en vevarm... ta 4 sekunder extra och dra åt vevarmsavdragaren ordentligt. Den ska vara i botten. Om man inte gör det kan man som jag istället få spendera 4 timmar med att åka till Jula, köp en avdragare, fila till vevarmen så att avdragaren fäster, till slut dra av skiten och sedan köpa ny vevarm.. Grrr...

IMG_2981.jpg

ylva

Aktiv medlem
Visa din misär!
Drog knäskålen ur led i söndags kväll, så nu har jag ett gäng misäriga veckor framför mig. Tänkte passa på att lämna in dämparna på service, det är väl det enda positiva - att jag inte behöver frivilligt avstå cyklingen för service 🤷‍♀️

Första rehab-besöket check! Fick träffa en grym fysioterapeut och har fått med mig övningar hem. Kan gå hjälpligt med kryckor och har inte allt för ont i knät, så länge jag inte böjer för mycket. Kan böja ungefär 55 grader vs. det friska knät på 135.
Känns positivt detta! Hoppas övningarna gör susen :)

Hep

Aktiv medlem
Visa din misär!
Sitter på mitt hemmakontor framför laptop med extraskärm och dricker kaffe när det ringer i telefonen. Jag ställer ner koppen, tar telefonen och lutar mig bakåt. Lite för långt bakåt. Medan jag och stolen faller mot golvet lyckas jag tydligen skicka telefonen med kraft mot den externa skärmen. Jag stukar handen mot golvet och svär av smärtan ungefär samtidigt som telefonen slår upp ett stort hål i skärmen och glassplittret landar i mitt kaffe.

IMG_9792.jpeg

skjivert

Aktiv medlem
Visa din misär!
Sitter på mitt hemmakontor framför laptop med extraskärm och dricker kaffe när det ringer i telefonen. Jag ställer ner koppen, tar telefonen och lutar mig bakåt. Lite för långt bakåt. Medan jag och stolen faller mot golvet lyckas jag tydligen skicka telefonen med kraft mot den externa skärmen. Jag stukar handen mot golvet och svär av smärtan ungefär samtidigt som telefonen slår upp ett stort hål i skärmen och glassplittret landar i mitt kaffe.

Visa bilaga 519309
Fyfan vad surt men snacka om att det måste ha sett helt sjukt ut :ROFLMAO:

MarcusS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Dags för mig att vara med här, cyklade omkull på väg hem från jobbet, avdraget ledband i tummen, förhoppningsvis operation i morrn. När jag skulle gå till röntgen från akuten så fick jag blodsockerfall så en vakt hittade på mig nere i kulverten helt borta i skallen. Sköterskorna fick trycka i mig mackor och dextrosol. Troligtvis så vurpade jag pga lågt socker också, sen gick det på adrenalin ett tag innan jag däckade. Känner mig lite skakis nu...

Haha, känner igen det där. Körde omkull på morningspinns och fick rejält ont i axeln varvid sällskapet tvingade in mig i en ambulans. Blev beordrad fasta i avvaktan på ev operation. Däckade sedan av blodsockerfall jag när jag skulle ställa mig upp för röntga axeln. När jag öppnade ögonen igen så var rummet fullt med folk. Tydligen drar de traumalarmet om man som medelålders man faller handlöst i golvet efter att man tidigare slagit kört huvudet i asfalften. EKG och blodprov indikerade indikerade dessutom hjärtattack (eller hård fysisk ansträngning), så de behöll mig för observation. Efter några timmar så såg värderna bättre ut och de vågade släppa hem mig.

Stumpy

Aktiv medlem
Visa din misär!

Visa bilaga 519309
Synd att det inte var Teams/Zoom-möte med massor av deltagare. Skulle bli succé.

Berk

Aktiv medlem
Visa din misär!
Visa bilaga 519895

En fälg. En nippel, i fälg.

(Sen tycker nog iofs min sambo att det är större misär att jag lutar cyklar mot väggen så det blir diverse märken, men men.)

För en veckan sen hade jag i nippel i fälgen (inte min Newmen fälg). Hände två gånger, fick den ut efter en half minut och en minut av lite skakning med ett hål precis nedför.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer