Visa din misär!

jolov

Aktiv medlem
Visa din misär!
Då borde väl de gjort det innan de skickade den kan man tycka. Vilka Mongo...

Haha, ja man kan ju tycka att ifall det förväntas att man måste fixa till ytorna innan man kan montera ett styrlager så skulle dom väl iaf kunna erbjuda den tjänsten när man handlar därifrån.

Min lbs har inga verktyg för att fixa till monteringsytan för crownrace iaf :)

EST

Aktiv medlem
Visa din misär!
Haha, ja man kan ju tycka att ifall det förväntas att man måste fixa till ytorna innan man kan montera ett styrlager så skulle dom väl iaf kunna erbjuda den tjänsten när man handlar därifrån.

Min lbs har inga verktyg för att fixa till monteringsytan för crownrace iaf :)
Skicka tillbaka den. Kul om man bor långt ut i ingenstans å bara fixa till en ny sak...

jolov

Aktiv medlem
Visa din misär!
Skicka tillbaka den. Kul om man bor långt ut i ingenstans å bara fixa till en ny sak...

väntar på svar från dem. att skicka tillbaka den till finland lär kosta några hundralappar det med.

Det jag stör mig mest på är deras "Det är normalt och man förväntas fixa det på stålgafflar" när jag inte behövt göra det på någon stålgaffel som passerat mig dom senaste 15+ åren :)

m3lk3r

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ni som har platta fixerat på nyckelben hur tydligt känner ni platta och skruvar? Har senaste dygnet börjat kunna känna rätt mycket genom huden och har börjat bli väldigt ömt. Om några veckor verkar den behöva plockas ut ändå pga infektion som inte ger med sig men känns lite obehagligt nu. Undviker gärna att ringa ortopedmottagningen i onödan

mcperand

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ni som har platta fixerat på nyckelben hur tydligt känner ni platta och skruvar? Har senaste dygnet börjat kunna känna rätt mycket genom huden och har börjat bli väldigt ömt. Om några veckor verkar den behöva plockas ut ändå pga infektion som inte ger med sig men känns lite obehagligt nu. Undviker gärna att ringa ortopedmottagningen i onödan
Jag har inte haft några skruvar i nyckelbenet, men väl på handledens utsida där det är rätt tunt med kött. Det skavde och var ömt och nerverna var ständigt retade och igång. Efter ett år kunde handkirurgen ta bort de sex skruvarna och plåten, men det kryper fortfarande i området och är domnat, 11 år senare.

Ring ortopeden! Deras jobb är att fixa dig på bästa sätt. Det värsta som kan hända är att de säger åt dig att sitta still i båten. Du skulle ångra dig om du inte frågade och något var fel.

m3lk3r

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag har inte haft några skruvar i nyckelbenet, men väl på handledens utsida där det är rätt tunt med kött. Det skavde och var ömt och nerverna var ständigt retade och igång. Efter ett år kunde handkirurgen ta bort de sex skruvarna och plåten, men det kryper fortfarande i området och är domnat, 11 år senare.

Ring ortopeden! Deras jobb är att fixa dig på bästa sätt. Det värsta som kan hända är att de säger åt dig att sitta still i båten. Du skulle ångra dig om du inte frågade och något var fel.
Aj låter inte kul. Fy.
Du har helt rätt, jag ringer imorgon!

TheCube

Medlem
Visa din misär!
Känner inte av skruvarna eller plattan men det kan hugga till lite vi vissa rörelser men tror det är ett muskelfäste. Nu lite mer än ett år sedan operationen börjar känseln runt nyckelbenet komma tillbaka. Läkaren som opererade mig sa att jag får återkomma om det skaver eller blir för ömt över plattan, då tar dom bort den.

Maakus

Aktiv medlem
Visa din misär!
Urk, känslan av skruvar är fan inget roligt.
När jag fick märgspiken i vänster skenben, så kände jag skallarna vid knät, och hur de stack ut på andra sidan nere vid kotknölen.

Kändes så jävla gött när man hade plockat ut dem, även om man var rätt bedövad.

m3lk3r

Aktiv medlem
Visa din misär!
Känner inte av skruvarna eller plattan men det kan hugga till lite vi vissa rörelser men tror det är ett muskelfäste. Nu lite mer än ett år sedan operationen börjar känseln runt nyckelbenet komma tillbaka. Läkaren som opererade mig sa att jag får återkomma om det skaver eller blir för ömt över plattan, då tar dom bort den.
Om de sagt det till dig känns det helt klart som att jag borde höra av mig. Helt klart skav nu. Skönt att känseln är på gång igen för dig iaf!

Visa din misär!
Misären släpper lite när man får sitta 10 minuter på trainern, första cykel-relaterade rörelsen sen krasch 18/8 då jag fick en spricka i tibia-platån. Men det var bara sprickan, inga ledbandsskador eller annat så är förhoppningsfull. Men rehab är så jäkla tråkigt ☹️

Bilagor

• B0DC15C6-9226-42F3-ABE6-BB0D41BA7D2F.jpeg
    B0DC15C6-9226-42F3-ABE6-BB0D41BA7D2F.jpeg
    979.1 KB · Besök: 92

jolov

Aktiv medlem
Visa din misär!
blev erbjuden att skicka tillbaka gaffeln till dem och sen preppar dom den för fraktkostnaden tillbaka.

Men skicka ett ganska stort paket till finland fram och tillbaka landar på 400kr-ish. vilket känns lite ovärt

n3wton

Aktiv medlem
Visa din misär!
Sjukt dålig kvalitetskontroll kan man tycka.

Två tankar dock:

1. 2000 spänn är inte så dyrt, det är en ganska medelmåttig gaffel du köpt.

2. Ett "facing tool" är väl lite smärgelband och tre minuters slipande? Jag har ett gäng stålcyklar men har inte behövt utföra detta moment, så är lite osäker på om det finns dedikerade verktyg..

Menar inte att det är acceptabelt från Brothers sida, men lösningen känns som att först fixa till gaffeln och sen göra en mental notering om att Brother är en ganska svajig tillverkare. Så hade jag förmodligen gjort...

Den korrekta åtgärden från Brothers sida är såklart att de står för kostnaden för åtgärden på gaffeln kan jag tycka, men det verkar ju finnas ett rejält motstånd där.

Hoppas det löser sig smidigt!

jolov

Aktiv medlem
Visa din misär!
Sjukt dålig kvalitetskontroll kan man tycka.

Två tankar dock:

1. 2000 spänn är inte så dyrt, det är en ganska medelmåttig gaffel du köpt.

2. Ett "facing tool" är väl lite smärgelband och tre minuters slipande? Jag har ett gäng stålcyklar men har inte behövt utföra detta moment, så är lite osäker på om det finns dedikerade verktyg..

Menar inte att det är acceptabelt från Brothers sida, men lösningen känns som att först fixa till gaffeln och sen göra en mental notering om att Brother är en ganska svajig tillverkare. Så hade jag förmodligen gjort...

Den korrekta åtgärden från Brothers sida är såklart att de står för kostnaden för åtgärden på gaffeln kan jag tycka, men det verkar ju finnas ett rejält motstånd där.

Hoppas det löser sig smidigt!

1: 215€ är ganska mycket för en stålgaffel. Man närmar sig billigare kolfibergafflar. En femhundring mer än exv surlys motsvarighet :)

2: ett facing tool går på 6500 ish och ser ut såhär: https://bikeshop.se/park-tool/ptcrc...Cn7un-gPhToLIcL-we9165mOX0jev0ewaAlW4EALw_wcB

Jag orkar inte börja skicka tillbaka. Utan kommer att skrapa bort tillräckligt för att det ska gå att montera crownracet. Så får jag ta och ordna det i vår då jag flyttar söderut. Kommer ta det i samband med att jag fixar bromsfästena, för även dom har komiskt mycket lack på sig :)

Senast ändrad:

bearthefear

Aktiv medlem
Visa din misär!
1: 215€ är ganska mycket för en stålgaffel. Man närmar sig billigare kolfibergafflar.

2: ett facing tool går på 6500 ish och ser ut såhär: https://bikeshop.se/park-tool/ptcrc...Cn7un-gPhToLIcL-we9165mOX0jev0ewaAlW4EALw_wcB

Jag orkar inte börja skicka tillbaka. Utan kommer att skrapa bort tillräckligt för att det ska gå att montera crownracet. Så får jag ta och ordna det i vår då jag flyttar söderut. Kommer ta det i samband med att jag fixar bromsfästena, för även dom har komiskt mycket lack på sig :)
Äntligen ett verktyg som faktiskt inte väcker minsta lilla ha-begär ;) Men låter som ett sunt tillvägagångssätt, lös skiten och låt dom få veta att det är skit. Och bra att resten av oss också får veta det…

n3wton

Aktiv medlem
Visa din misär!
1: 215€ är ganska mycket för en stålgaffel. Man närmar sig billigare kolfibergafflar. En femhundring mer än exv surlys motsvarighet :)

Ok, jag tar tillbaks det mesta av vad jag sagt! Är härdad av att titta på stålramar för 25-30k och att en verkstadstimme hos en rambyggare kostar 500-1000 kr (då blir det inte mycket gaffel...). Oavsett är 2k för en stålgrej med en massa olika delar som sen svetsats ihop, lackad och klar (eller inte klar då i detta fallet!) faktiskt billigt.

Klart det är ett sådant verktyg.. Det krävs nog något annat än lokale standardcykelsäljaren för att ha ett sådant (tur man har en sån gubbe i sin närhet..).

simson

Aktiv medlem
Visa din misär!
81BF0911-741B-434C-BF97-3AA0FCB14CA1.jpeg

misär på riktigt när följeslagaren( jobbet, hemma, fritiden) sen 20 år sa upp sig imorse, inköpt på nån utförsäljning, på classe i sjön , fodralet saknades från början så jag fick den för 300kr , fan en ny kostar ju en bra bit över tusenlappen ,
har sett en del youtubevideos där folk skickar in dem och får en ny , jag får prova det.
Flåt till alla som har misär på riktigt 😜
Mange

frippegubben

Aktiv medlem
Visa din misär!
Inte mycket att visa, men misär är det...
Lyckades få ett myggbett i skogen vid cykling i slutet på September vilket resulterade i harpest...
Detta har inneburit att i princip slutet på September och hela Oktober har varit en period av feber som vissa dagar gränsat mot feberfri men mestadels hållit sig i spannet 38 till 40. Nu feberfri sen en dryg vecka tillbaka så förhoppningsvis är jag över puckeln, men skiten har totalt sugit ur all kraft ur den gamla kroppen, så nu är det lagom ansträngning att ta en promenad runt kvarteret. Som en 90-åring med kol ungefär...
Det känns som det kommer att ta ett bra tag innan jag sitter på en cykel igen, och ännu mer avlägset till den lilla kondition jag hade innan eländet började.
Enda ljuset i historien är att samma dag jag blev sjuk skulle vi ett gäng till Sälen och cykla och jag är evigt tacksam att jag kända mig lite tjyvtjock i kroppen på morgonen och kastade in handduken för resan. Det hade inte varit kul att sitta i en liten stuga i Sälen med 40 graders feber 25 mil hemifrån...

ylva

Aktiv medlem
Visa din misär!
Woho! har fått klartecken att börja trampa lite från fysioterapeuten. Bara 5 minuter om dagen men kommer äntligen runt hela vägen, så rörligheten i knät är på väg åt rätt håll, känner lite förbättring för varje dag. Och har kunnat kasta kryckorna och slutat gå som en tvååring i trappan med ett trappsteg i taget 🙌🙌
(Får en uppdatera sina framsteg här förresten hah.. det är ju ändock ganska mycket misär fortfarande.. 😅😅)

Foxis

Aktiv medlem
Visa din misär!
Inte mycket att visa, men misär är det...
Lyckades få ett myggbett i skogen vid cykling i slutet på September vilket resulterade i harpest...
Detta har inneburit att i princip slutet på September och hela Oktober har varit en period av feber som vissa dagar gränsat mot feberfri men mestadels hållit sig i spannet 38 till 40. Nu feberfri sen en dryg vecka tillbaka så förhoppningsvis är jag över puckeln, men skiten har totalt sugit ur all kraft ur den gamla kroppen, så nu är det lagom ansträngning att ta en promenad runt kvarteret. Som en 90-åring med kol ungefär...
Det känns som det kommer att ta ett bra tag innan jag sitter på en cykel igen, och ännu mer avlägset till den lilla kondition jag hade innan eländet började.
Enda ljuset i historien är att samma dag jag blev sjuk skulle vi ett gäng till Sälen och cykla och jag är evigt tacksam att jag kända mig lite tjyvtjock i kroppen på morgonen och kastade in handduken för resan. Det hade inte varit kul att sitta i en liten stuga i Sälen med 40 graders feber 25 mil hemifrån...
Harpest av ett myggbett? På riktigt..? 🥺

mcperand

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag hade lovat mig själv att undvika att hamna i den här tråden igen men det sket sig ju så klart. Opererade bihålorna (FESS) och tog bort de nedre näsmusslorna igår och det blir säkert bra, men av någon anledning koagulerar inte blodet som det ska. Nu har jag haft kraftigt näsblod sedan igår trots både intravenöst Cyklokapron och höga doser i tablettform efter det. Jag byter näsblodskorv en gång i halvtimmen och ska tillbaka till kliniken nu på morgonen. Inte mycket sömn i natt:rolleyes:
:confused:

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tror pippin kan vara ngt på spåret. Att bryta laminär strömning och skapa turbulens kan ge fördelar i vissa situationer. Jag förslår att @nieves gör ett test med den nya förbättrade aeron.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer