Visa din misär!

nieves

Aktiv medlem
Visa din misär!
Tror inte det faktiskt var Nieves misär i den där fågelincidenten. Om inte Nieves nu heter Vanessa och bor i Australien.

Helt rätt misären tillhör inte mig på annat sätt än att vi bägge är med samma Zwift-grupp. Den var bara för bra att inte lägga upp även om sanningen kring "min" tänjdes till andra sidan jordklotet.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Så, då var ryggskottet här igen. Inte så att det strålar fullt men krampen i ryggen håller mig på mattan.
Det läskiga är att det har växt till sig under dagen. Att ligga på grabbens massagekudde hjälper. Efter dubbla naproxen föresår familjen att jag ska krypa ner i morfinlådan. Kan nog bli så, annars vågar jag nog inte gå och knyta mig...

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din misär!
Så, då var ryggskottet här igen. Inte så att det strålar fullt men krampen i ryggen håller mig på mattan.
Det läskiga är att det har växt till sig under dagen. Att ligga på grabbens massagekudde hjälper. Efter dubbla naproxen föresår familjen att jag ska krypa ner i morfinlådan. Kan nog bli så, annars vågar jag nog inte gå och knyta mig...
Ryggen är värre. Men att ligga på värmedyna för att hålla ischiashelvete mindre skitdåligt är inte heller jetteskojzigt.

Belse

Aktiv medlem
Visa din misär!
Idag rök gipset, drygt 5 veckor blev det, fick två olika stödskenor av sjukgymnasten, första ska användas i en vecka typ, men kan iaf ta av den när man ska tvätta sig eller göra lite rehabövningar. Tydligen väldigt viktigt att ta det försiktigt i början när det är mjukdelsskador i tummen för att inte få långvariga problem framöver, skelettskador läkte mycket snabbare tydligen...

P_20211125_104405.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa din misär!

Jag hatar ryggskott, verkligen, fy 🙁 just det här att det gör ont i vilken position man än har. Lyckats undvika dem senaste åren, en gång på Katarina Bangata fick jag krypa en bit till en soffa där jag lade mig, en schysst a-lagare frågade om jag ville ha en klunk.

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din misär!
<pseudomisär>
Först gick mitt lampfäste på hjälmen av när jag glömde att det bygger nån decimeter på höjden och inte duckade tillräckligt. Lagades relativt smidigt med buntband, så inte misär.

WhatsApp Image 2021-11-25 at 21.46.23.jpeg

Sen, på slutet av turen så drog jag en eker inkl nippel vilket tydligen även resulterade i 100% punktering (och att jag la mig på sidan, dock utan skador), vilket jag antar innebär att fälgtejpen inte är på topp och att ev fälgen är fylld med Stans? Misären lindrades av att jag hade DD-casing bak så jag kunde ståcykla hem från skogen.

WhatsApp Image 2021-11-25 at 21.39.26.jpeg

Vissa kan tycka att detta hör hemma i Det kunde varit värre-tråden, men jag har en fäbless för denna; originalet.

(Skönt att cykla SS-HT, det finns ingenting som kan strula!)

SIE

Aktiv medlem
Visa din misär!
<pseudomisär>
Först gick mitt lampfäste på hjälmen av när jag glömde att det bygger nån decimeter på höjden och inte duckade tillräckligt. Lagades relativt smidigt med buntband, så inte misär.

Visa bilaga 525568

Sen, på slutet av turen så drog jag en eker inkl nippel vilket tydligen även resulterade i 100% punktering (och att jag la mig på sidan, dock utan skador), vilket jag antar innebär att fälgtejpen inte är på topp och att ev fälgen är fylld med Stans? Misären lindrades av att jag hade DD-casing bak så jag kunde ståcykla hem från skogen.

Visa bilaga 525569

Vissa kan tycka att detta hör hemma i Det kunde varit värre-tråden, men jag har en fäbless för denna; originalet.

(Skönt att cykla SS-HT, det finns ingenting som kan strula!)
Bara att ge sig ut i änggårdsbergen i fem grader och regn är misär nog.

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din misär!
Bara att ge sig ut i änggårdsbergen i fem grader och regn är misär nog.
Det nog mer för samkväm än premiumcyklingen jag/vi gav oss ut idag ja (det regnade iofs inte när vi startade, och inte så mycket under cyklingen, men marken var rejält regnsjuk).

Sen har jag en sub-1åring hemma som självklart är fantastisk osv, men ibland är det skönt att se nåt annat. :-O

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Seg jäkel den här då.
Det bygger upp och stelnar till i ryggen framåt kvällen.
#gubbemedryggskott
Jobbigt. För mig har det alltid blivit bättre av att röra på mig. I den mån det går. Men hur lätt är det när man känner att det räcker med en vindpust för att musklerna ska dra ihop sig igen? Det är ett jäkligt surt läge, helt enkelt. Men, det brukar lösa sig till slut (på nåt j*vla vis).

weldion

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jobbigt. För mig har det alltid blivit bättre av att röra på mig. I den mån det går. Men hur lätt är det när man känner att det räcker med en vindpust för att musklerna ska dra ihop sig igen? Det är ett jäkligt surt läge, helt enkelt. Men, det brukar lösa sig till slut (på nåt j*vla vis).
En sådan TENS-maskin brukar vara duktig på att lossa muskelspänningar tycker jag.

storfiskarn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ryggskottet kom som en käftsmäll när jag rensade kattens låda, och så den jäkla artrosen i knäna så blir det ju inte så bra sömn just nu.
Så sjukt trött.

20 dagar kvar tills jag ska ut på arbetsträning, så får hoppas att det lugnat ner sig då.

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag har aldrig testat en sån. Senaste tio åren har min rygg uppfört sig rätt bra, men för 20 år sen hade jag nog testat en sån (om de funnits eller om jag vetat om dem).
TENS har funnits ~50 år!
Om det jag har lyckats googla fram stämmer har elektrisk stimulering använts i 2000 år!
"Redan år 46 e Kr beskrev den romerske läkaren Scibonius Largus hur man behandlade bl a huvudvärk och gikt med elektrisk stimulering. På denna tid användes elektriska rockor för att behandla patienterna."
Men oavsett historien bakom TENS hoppas jag att du, och andra, blir friska så snabbt som möjligt.

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!
TENS har funnits ~50 år!
Om det jag har lyckats googla fram stämmer har elektrisk stimulering använts i 2000 år!
"Redan år 46 e Kr beskrev den romerske läkaren Scibonius Largus hur man behandlade bl a huvudvärk och gikt med elektrisk stimulering. På denna tid användes elektriska rockor för att behandla patienterna."
Men oavsett historien bakom TENS hoppas jag att du, och andra, blir friska så snabbt som möjligt.
Nog är det troligt. :) Ingen (sjukgymnast eller lekman) berättade dock för mig att sånt fanns. Testade en kompis mammas muskelstimulator (för träningsbruk) innan mina ryggproblem dök upp. Den upplevelsen var nog i klass med att bli attackerad av en arg elektrisk rocka...
Min rygg är bättre/bra nu (efter år av tråkig träning (och ett visst mått av mognad/insikt)) och jag instämmer i förhoppningen att alla ska få slippa sina ryggproblem så snart det bara går.

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Tack för omtanken.
TENS har jag testat. Det gillar jag även om sonens massagekudde känns rejälare. Den här dagen har börjat bra. Det är dock städdag här hemma😱
Liten tuva stjälper ofta stort lass. Nåt jag lärt mig (och som jag tror hjälpt mig att bli bättre) är att välja bort saker som inte är bra för ryggen (eller att göra dem på mina villkor, så att säga). Jag tror att din familj kan acceptera den tanken (att din rygg/återhämtning är viktigare än din totala närvaro vid veckans städning).

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din misär!
Inte mycket att visa, men blir lite bitter när man läser:
"Allt från att 3,7% till 43% upplever ischias någon gång under livet. Prognosen är generellt god och de flesta förbättras inom 2-4 veckor"
Samtidigt som man inser att man haft besvären i dryga 30 år nu..... Det är fan inte roligt. Och nä - kom inte med tips, jag har testat allt. Montörerna drog nerven fel på mig genom pirifomis och det är obotligt. Surt ändå.

#gnällgubbe

Vernersson

Aktiv medlem
Visa din misär!
"Allt från att 3,7% till 43% upplever ischias någon gång under livet. Prognosen är generellt god och de flesta förbättras inom 2-4 veckor"
Samtidigt som man inser att man haft besvären i dryga 30 år nu..... Det är fan inte roligt. Och nä - kom inte med tips, jag har testat allt. Montörerna drog nerven fel på mig genom pirifomis och det är obotligt. Surt ändå.

#gnällgubbe
When all else fails, turn to Scotch 😉
(skänker om inte annat en liten tröst)

//Också gnällgubbe med diskbråck L5

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Liten tuva stjälper ofta stort lass. Nåt jag lärt mig (och som jag tror hjälpt mig att bli bättre) är att välja bort saker som inte är bra för ryggen (eller att göra dem på mina villkor, så att säga). Jag tror att din familj kan acceptera den tanken (att din rygg/återhämtning är viktigare än din totala närvaro vid veckans städning).
Jag har i detta, och allt annat, en underbar fru. Det gör mig illa att inte göra mitt. Idag skulle jag hänga tvätt. När jag skulle lyfta ut en tisha ur maskinen gick det åt skogen…

Jag kan iaf gå ut med hunden, köra bil och gå ut med hunden.

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag har i detta, och allt annat, en underbar fru. Det gör mig illa att inte göra mitt. Idag skulle jag hänga tvätt. När jag skulle lyfta ut en tisha ur maskinen gick det åt skogen…

Man måste se det från den sidan! Notera vad man kan och inte fundera över vad man inte kan finns inget positivt i det senare tankemönstret. Synd bara att smärta är så förbannat jobbigt över tid.....

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!

#gnällgubbe
Ibland får man gnälla.

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!

Det är verkligen ingen rolig känsla (även om man vet att de omkring en förstår ens situation). Och om en tisha är för mycket jobb (rättare sagt rörselsen att lyfta en tisha inte funkar) så får man skippa att lyfta tishor. Ingen kul insikt, men ibland är man inte den man vill vara.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din misär!

#gnällgubbe
Vetefan om jag inte har ett tips i alla fall....

Peth

Aktiv medlem
Visa din misär!
Har en kotkompression sedan nästan 20 år tillbaka och minsta lilla infektion i kroppen leder till ryggskott. 1-2 ggr varje år kommer skiten – först ryggskott och sedan, som ett brev på posten, en förkylning. När det är som värst med ryggen klarar jag inte att klä på mig själv – vilket som tur är har hänt bara ett par gånger. Jag tillhör dessutom den minoritet av befolkningen som blir rejält illamående av morfin, så valet har stått mellan att ligga i sängen med ryggsmärtor eller ligga i sängen med illamående. Har sedan kanske fem år hittat Naproxen. Det i kombination med Alvedon och lätt motion håller de värsta smärtorna borta. Cykling (och värktabletter) med låg ansträngning funkar fantastiskt för mig.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din misär!

#gnällgubbe
Jag skickar tvärtemot önskemål ett kroppstips baserat på önskan om att inte göra så.
Jag använder en extremt erfaren Ekeröbaserad naprapat med brutalt djup i behandlingen. Det gör ont och kostar en del men du bör ha effekt, förutsatt att det inte är helt omöjligt att lösa. Skicka ett PM om du vill ha nummer. Skicka honom ett SMS, be honom ringa upp. Berätta läget, hälsa från mig och säg att du nog behöver liknande osköna behandling som jag brukar få. Jag vinner inget på detta men förhoppningsvis du.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer