Visa din misär!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det gick inte att sitta inne mera. Stack ut på grusvägarna för att testa ryggen. Det blev en fin timme utan bråk. Körde ordinerad gummisnoddsgympa hemma.

Nu får vi se vad provokationerna medför.
97189684-B8B4-4670-B8C8-AF1EFE175DBD.jpeg

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
För en ovetande, vad exakt är ryggskott?
Någon muskel, på fel ställe, börjar krampa av utmattning/överansträngning/lång anspänning. Resten av ryggen hakar på. Nerver, diskar och leder trycks till då det smärtstrålar upp i rygg och ner i benen. Böjer du dig framåt nyper det till så benen vill vika sig. Vissa krakar får totalkramp i tex sittande position. Där är inte jag men det är illa nog.
Jag kan vanligtvis bli av med de akuta besvären på ett par dagar. Denna gång är det inte så enkelt. Idag en Naproxen och två Alvedon…

DarkMatter

Aktiv medlem
Visa din misär!
Lider med alla här. Har haft tur och inte haft ryggskott de senaste två åren eller så men känner igen mycket i beskrivningarna. Känslan av att nästan inte kunna ligga ner överhuvudtaget, eller kanske bara i en enda position hela natten. Att sträcka ut armen för att öppna en dörr och inte veta om det ska hugga till eller inte. Att få en kniv i ryggen om man råkar andas in för djupt.

Min enda lösning var smärtstillande och vänta ut det, men kanske var mina inte de värsta heller.

Kyra på er

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa din misär!
Någon muskel, på fel ställe, börjar krampa av utmattning/överansträngning/lång anspänning. Resten av ryggen hakar på. Nerver, diskar och leder trycks till då det smärtstrålar upp i rygg och ner i benen. Böjer du dig framåt nyper det till så benen vill vika sig. Vissa krakar får totalkramp i tex sittande position. Där är inte jag men det är illa nog.
Jag kan vanligtvis bli av med de akuta besvären på ett par dagar. Denna gång är det inte så enkelt. Idag en Naproxen och två Alvedon…
Ok, såna symptom jag haft sista månaden efter att på dagen 6 månader efter stelop och fått klartecken att lyfta tungt kört lite squats🤣
Problemet var nog att framförallt ländryggsmuskulaturen inte tagit i rejält på 3-ish år. Fick tillbaka kramper osv när jag uppmanades att köra olika traditionella magövningar nyligen och manglingen av muskulatur mot skruvar mm(Tror jag) utlöste skiften.
Är på g igen som tur är och trappar ut medicin för 47e ggn.
Nu Jävlar ska det cyklas🙂

Mikva

Aktiv medlem
Visa din misär!
När jag skulle cykla hem från jobbet idag hade cykeln (nästan) brunnit upp! Det var lite oväntat. Bevisen pekar på en cigarettfimp som orsakat branden. Om det var en medveten eller omedveten handling låter jag vara osagt. Enligt vittnen hade det varit ganska mycket rökutveckling och brandkåren hade varit på plats!

I brist på gärningsman/kvinna lade jag ner privatutredningen.

Tur i oturen kunde jag cykla hem på cykeln. Någon som vet om det finns återförsäljare för Xtracycle i Europa?

IMG_4005.jpg
IMG_4006.jpg

darkforce

Aktiv medlem
Visa din misär!
Låter inte så lattjo. Hamnar även jag i ryggskott någon gång per år. Bortsett mycket cykling vet jag inte riktigt vad som driver. Tror det är mitt dåliga knä.
se upp bara om du haft ofta ryggskott så du inte får muskelspasmer o hamnar på sjukan.. tro mej de får ryggskott o framstå som hallontårta

hade förr ofta ryggskott o ja jag va väl rätt oförsiktig o lyssna sällan på kroppens varningsklockor.
men så för tre år sen hade ja begynnande ryggskott o på de blev rätt kall om ryggen medans jag va ute o mecka sen cykla hem en mil efter de varav då ja lagt mej för kvällen känner jag hur de pirrar domnar i fötterna sen jävlar bröt helvetets eldar lös... hela ryggslutet börjar krampa o få spasmer den smärtan på skala ett till tio där ett är de jävligaste ryggskott man haft så va detta 20 på skalan. blåljusdroska till sjukan 3 dagar nerdrogad o lamslagen noll kraft funktion eller styrsel i benen... femte dan på sjukan var jag så hasa mej några meter likt en säl med hjälp av gåstol. efter styvt en vecka till var ja så gå 10 meter med rullator.. 3 månader gick jag me rullator o vingla som en alkis som supit upp månadens bidrag i ett svep.... sen 3 månader till envist tränande så kunde ja nästa gå vanligt igen men med dagliga smärtor o stöd av käpp. tog dryga året innan ja var återställd o kunde gå helt o hållet utan smärta o hjälpmedel...

numera lyssnar jag direkt de minsta kroppen protesterar o anpassar mej efter kroppen
o tar nog hellre en kaktus upp i dajmkrysset än återupplever ovanstående en ggn till

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din misär!
se upp bara om du haft ofta ryggskott så du inte får muskelspasmer o hamnar på sjukan.. tro mej de får ryggskott o framstå som hallontårta

hade förr ofta ryggskott o ja jag va väl rätt oförsiktig o lyssna sällan på kroppens varningsklockor.
men så för tre år sen hade ja begynnande ryggskott o på de blev rätt kall om ryggen medans jag va ute o mecka sen cykla hem en mil efter de varav då ja lagt mej för kvällen känner jag hur de pirrar domnar i fötterna sen jävlar bröt helvetets eldar lös... hela ryggslutet börjar krampa o få spasmer den smärtan på skala ett till tio där ett är de jävligaste ryggskott man haft så va detta 20 på skalan. blåljusdroska till sjukan 3 dagar nerdrogad o lamslagen noll kraft funktion eller styrsel i benen... femte dan på sjukan var jag så hasa mej några meter likt en säl med hjälp av gåstol. efter styvt en vecka till var ja så gå 10 meter med rullator.. 3 månader gick jag me rullator o vingla som en alkis som supit upp månadens bidrag i ett svep.... sen 3 månader till envist tränande så kunde ja nästa gå vanligt igen men med dagliga smärtor o stöd av käpp. tog dryga året innan ja var återställd o kunde gå helt o hållet utan smärta o hjälpmedel...

numera lyssnar jag direkt de minsta kroppen protesterar o anpassar mej efter kroppen
o tar nog hellre en kaktus upp i dajmkrysset än återupplever ovanstående en ggn till
Sorry om jag garvar men du beskriver eländet på ett ganska kul sätt! 😅

Låter dock som något man borde undvika.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!

Aj som fan!

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Vissa ska alltid vara värst. Kul att det är bättre. Och ja, det är bra att lyssna på kroppen. Det ska man helst börja göra innan det går åt h-vete...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska göra för att lätta på detta. Följer alla rek på vila, rörelse och stretch jag kan hitta utan att det lättar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Har just gjort jympa, för gång i ordningen?
Tror jag håller mig till Naproxenet (motsvarar 4 st receptfria) + alvedon (vid behov) + morfin (i nödfall). Badar jag kan ingen annan duscha och cykelbudet är på ingång…

Har lite övningar som mjukar upp. Vi får se hur det går. Vad morgondagen för med sig står skrivet.

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ge fan i att lyfta tishor! Försök hålla uppe lite rörlighet (utan att överdriva). Vänta med marklyften. Det tog mig ett par år att ens nå ner till stången och göra ett korrekt lyft. Men sen är det en bra övning. Håll modet uppe. Ta emot hjälp. Var beredd på att det kan ta tid.

Fredcycle

Medlem
Visa din misär!
Har just gjort jympa, för gång i ordningen?
Tror jag håller mig till Naproxenet (motsvarar 4 st receptfria) + alvedon (vid behov) + morfin (i nödfall). Badar jag kan ingen annan duscha och cykelbudet är på ingång…

Har lite övningar som mjukar upp. Vi får se hur det går. Vad morgondagen för med sig står skrivet.
Skippa tablettmissbruket om du kan, Lätta "core" övningar förstås, stretch o upprätta övningar = gå lugnt. Låter kanske löjligt men bra för höftböjar musklerna som ofta är kort o spända av frekvent cyklande + sittande framför datorn. Sen, viktigaste, iaf för mig - meditera! Lär dig slappna av på djupet o få kontakt med muskler, bindväv etc. Det hjälper...+ tålamod, har haft mina problem i åratal utan att förstå el. ta mig tid att lyssna på kroppen.
Men ser nu ljuset i tunneln ;)

uandt

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag lyssnar inte så mycket på kroppen men efter att jag fick intensiv gropgrävning som sommarhobby mår jag bättre i rygg. Det är nåt med att bära, gräva köra skottkärra som verkar ganska nyttigt. Oftast roligare än cykling också

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag lyssnar inte så mycket på kroppen men efter att jag fick intensiv gropgrävning som sommarhobby mår jag bättre i rygg. Det är nåt med att bära, gräva köra skottkärra som verkar ganska nyttigt. Oftast roligare än cykling också
Jag cyklar hellre. Gropgrävning är dessutom min ryggs akilleshäl. Min akillesrygg.

Fredcycle

Medlem
Visa din misär!
Roligare ...??? Men med din fysik, så lär du ju iaf kunna cykla mkt o hårt om du nu får lust!;)...

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa din misär!
Skippa tablettmissbruket om du kan, Lätta "core" övningar förstås, stretch o upprätta övningar = gå lugnt. Låter kanske löjligt men bra för höftböjar musklerna som ofta är kort o spända av frekvent cyklande + sittande framför datorn. Sen, viktigaste, iaf för mig - meditera! Lär dig slappna av på djupet o få kontakt med muskler, bindväv etc. Det hjälper...+ tålamod, har haft mina problem i åratal utan att förstå el. ta mig tid att lyssna på kroppen.
Men ser nu ljuset i tunneln ;)
Känslan för dagen är att du borde googla bruk och missbruk och försöka sätta dig in i skillnaden.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din misär!
Skönt att man har din sommarhobby som yrke!😊

Vi är ju jäkligt illa konstruerade till att sitta still som vi i allmänhet gör, och det bästa man kan göra är förmodligen att ha ett arbete/liv där man från unga år rör sig på ett ansträngande men inte monotont och nedbrytande sätt varje dag, utan uppehåll. Jag hade tre år av "kontorsarbete" när jag fick för mycket personal att ta hand om, och när jag sen av egen fri vilja hoppade ner i gropen igen tog det tre-fem års tid att komma tillbaks till den gamla tåligheten och styrkan igen.

Kanske är något av en röv som tipsar om hur man borde leva sitt liv, men menar mest att det krävs en jäkla massa varierad fysisk ansträngning för att ha en funktionell kropp. Morfin, gummiband och marklyft i all ära, men förmodligen är det mängdträning man behöver snarare än några få timmars "fokuserad" aktivitet i veckan.

Sen kan man såklart vara begåvad med diverse "felkonstruktioner" (jävla fothelveten hos mig...), men frågan är om inte det bara ger en än större anledning att vara fysiskt aktiv snarare än att man ska undvika ansträngning.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tror att det är överansträngd piriformis som bråkar och ger upphov allehanda besvär, tex ländryggslåsningar och kramp i vänster vad. Gör nu vad jag kan för att pigga upp den lilla filén.

Framfall

Aktiv medlem
Visa din misär!
Finns det någon tråd för nästan misär?
Drog runt skruven på växelörat, trots att jag skruvade medurs. Jag skyller helt på Canyons montörer.
Var en jävla misär när man får börja borra i en ny ram, men rätt som det var så släppte anspänningen och skruven gick att skruva ut.
9544BD42-69AC-410F-A401-0B64747DA1D4.jpeg

55181494-D666-42F6-8DB5-8CC87B70B70D.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Visa din misär!
Finns det någon tråd för nästan misär?

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Usch, nej, en så lång process har jag inga planer på....
Snacka om att jag jinxade mig själv när jag skrev det där....
Precis så som jag absolut inte ville ha det, så blev det... I januari blir det operation, 7 månader efter skadetillfället. Då ska nyckelbenet lagas, med lite ben från höften, en platta och x antal skruvar... Sen är det tillbaka på ruta noll...8-12 veckor utan cykling.. tillbaka ner i rehab-källaren 😒...
Från den ljusa sidan har jag trots allt haft en fin cykel-höst, och operationen är ju egentligen en anti-misär. Målet är ju att bli av med den envisa värken som jag haft dagligen det senaste halvåret...
Så jag räknar ner till operationsdagen och cyklar på så länge!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer