Visa din misär!

Tasse74

Medlem
Visa din misär!
Heja Nibe😞😱

Bilagor

• IMG_20220105_132219.jpg
    IMG_20220105_132219.jpg
    194.2 KB · Besök: 278

Emil777

Aktiv medlem
Visa din misär!
Riktig misär....
Ca 3000kr mer i elräkning jämf. mot förra årets månad. Vad får jag för cykeldelar för den skillnaden?!?

Rörligt el-pris, elområde 3 och eluppvärmt. Fina grejjer....

Blev dessutom litet skönt förbannad på ett citat på nyheterna igår då det är på tapeten med elfakturor just nu.
"det är en väldigt liten andel" som tydligen har rörlig pris och eluppvärmt.

Misär...
Dessutom
00E32676-3F54-4CC9-AE8B-F424BFF8136E.png

moros

Aktiv medlem
Visa din misär!
Riktig misär....
Ca 3000kr mer i elräkning jämf. mot förra årets månad. Vad får jag för cykeldelar för den skillnaden?!?

Blev dessutom litet skönt förbannad på ett citat på nyheterna igår då det är på tapeten med elfakturor just nu.

Misär...
Dessutom Visa bilaga 531867
Jotack, jag är med i den matchen också. Elområde 4 och mitt fasta pris upphörde 30/11, så från och med den dyraste månaden någonsin gick jag över på rörligt pris. Har fortfarande inte fått fakturan på förbrukning ännu men ja, några 44 öre som jag hade förra året lär det ju inte landa på

Angående nyheternas uttalande så har jag inga siffror att luta på men termen "rörligt är billigast i längden" har väl folk blivit matade med rätt länge nu. Lägg därmed på aktörer som ex Tibber som pushar stenhårt på timförbrukning så står nog en hel del konsumenter med rörligt pris och en uppvärmning som på ett eller annat sätt är kopplat till el (direktvärmande eller värmepump av något slag)

Emil777

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jotack, jag är med i den matchen också. Elområde 4 och mitt fasta pris upphörde 30/11, så från och med den dyraste månaden någonsin gick jag över på rörligt pris. Har fortfarande inte fått fakturan på förbrukning ännu men ja, några 44 öre som jag hade förra året lär det ju inte landa på

Aouch....

Finns bara en bot mot misär nu.

BJS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Riktig misär....

Misär...
37wh i år.... räcker ju till en halv laddning av en liten laptop....

BJS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tyckte först det var en dålig idé att ha fast elpris, men min sambo propsade på att det var värt att kanske betala för mycket för att få förutsägbarhet när vi har ett gammal dragigt trähus med direktverkade el för uppvärmning. Jag är glad att min sambo fick sista ordet, med vår förbrukning hade det varit tunga månader nu.
Jag upptäckte att jag av misstag(?) hade valt fast elpris.

Tasse74

Medlem
Visa din misär!
Riktig misär....

Misär...
Sålde el för 20kr! november och december 😂 Yes💰

AndersJB

Aktiv medlem
Visa din misär!
Riktig misär....

Misär...
Jodu....sitter i samma jävla dyra elbåt.....rörligt,Omr 3 och eluppvärmt!
Decembers kostnad lär bli så där lagom kul,men bara tugga i sej och elda så brasinsatsen i öppna spisen glöder!!
Får väl hoppas priserna droppar fram i vår,binda nu känns inte som nått val....

Putte--

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jodu....sitter i samma jävla dyra elbåt.....rörligt,Omr 3 och eluppvärmt!
Decembers kostnad lär bli så där lagom kul,men bara tugga i sej och elda så brasinsatsen i öppna spisen glöder!!
Får väl hoppas priserna droppar fram i vår,binda nu känns inte som nått val....
Samma här. Sitter i ett radhus i sthlm från - 74, räkningen från Dec. landade på 5500:- 🤯
Och binda nu e galenskap. Eons lista ser ut såhär:
Elområde 3
Södra Mellansverige

1 år – 118,00 öre/kWh
2 år – 101,25 öre/kWh
3 år – 92,50 öre/kWh

arcamone

Aktiv medlem
Visa din misär!
Samma här. Sitter i ett radhus i sthlm från - 74, räkningen från Dec. landade på 5500:- 🤯
Elområde 3
Södra Mellansverige

1 år – 118,00 öre/kWh
2 år – 101,25 öre/kWh
3 år – 92,50 öre/kWh

Finns alternativ som åtminstone är 10 öre under det. Men visst, svårt läge. Bytte själv bort Tibber mot 3-års fastavtal på 80+. Ser ut som att priserna gått ned de sista veckorna iaf.

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din misär!
Elområde 3
Södra Mellansverige

1 år – 118,00 öre/kWh
2 år – 101,25 öre/kWh
3 år – 92,50 öre/kWh

Rörligt på Fortum ~250 öre när jag kollade igår SE3 😳

Jag band upp mig för ca en månad sedan till 48 öre inkl moms och avgifter SE2. Första gången jag bundit upp mig längre än ett år (36 mån).

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tyckte först det var en dålig idé att ha fast elpris, men min sambo propsade på att det var värt att kanske betala för mycket för att få förutsägbarhet när vi har ett gammal dragigt trähus med direktverkade el för uppvärmning. Jag är glad att min sambo fick sista ordet, med vår förbrukning hade det varit tunga månader nu.
När vi köpte vårt första hus 1999 så konsulterade jag en insatt polare som rekommenderade 3-årigt avtal, han menade att det blir obetydligt dyrare över tid. Har skrivit 3-årigt på Sommaren sen dess och sitter idag med 2,5 år kvar på 29 öre + 3,5 öre(cert-avg). Då har jag ändå bergvärme och en totalförbrukning på ca 12-13000.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Visa din misär!
Vi kör med mix fast och rörligt( boo portföljen, boo energi). Hittills har det gått bra och man behöver inte oroa sig för när man ska binda nästa gång.

Emil777

Aktiv medlem
Visa din misär!
När vi köpte vårt första hus 1999 så konsulterade jag en insatt polare som rekommenderade 3-årigt avtal, han menade att det blir obetydligt dyrare över tid. Har skrivit 3-årigt på Sommaren sen dess och sitter idag med 2,5 år kvar på 29 öre + 3,5 öre(cert-avg). Då har jag ändå bergvärme och en totalförbrukning på ca 12-13000.
Good for you!
Just rub it in....

Som mina amerikanska vänner säger.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din misär!
En luft luft pump är fan inte dyr och spar sjukt mycket gentemot direktverkande el.
Fast med sådan uppvärmning är man väldigt nära att platsa i tråden igen..

Jag syftar nog mest på relevansen för tråden. Som kommentar till dyrheten i uppvärmning tar vissa kostnaden genom att investera i billigare uppvärmning, vissa genom att ta smällen när elpriset går upp. Vissa hugger ved. Vissa bor i lägenhet. Men misär.. Nja..

uandt

Aktiv medlem
Visa din misär!
Eller så kan folk sluta med att bo i alldeles för stora hus. Eller göra som folk gjorde förr, stänga av någon våning på vintern. Om de sen tycker att det är jobbgit att hela familjen bor och sover i samma rum, ja då kan de få gnälla i misärtråden

SIE

Aktiv medlem
Visa din misär!
Eller så kan folk sluta med att bo i alldeles för stora hus. Eller göra som folk gjorde förr, stänga av någon våning på vintern. Om de sen tycker att det är jobbgit att hela familjen bor och sover i samma rum, ja då kan de få gnälla i misärtråden
Du menar i samma rum som boskapen alltså.

Putte--

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det är en riktig misär att behöva läsa allt tjafs som uppstår i alla trådar pga folks olika åsikter. Elpriserna är lite misär just nu, men jag klagar inte, det är inte som en sprucken nackkota eller en månad på iva.
Så nu går vi vidare med de riktiga misärerna.

Topp