Visa din misär!

grief

Medlem
Visa din misär!
Jag är ju en av gnällgubbarna/puristerna här i tråden… Om det inte krävt 40stygn, 6mån rehab eller ger utdelning från försäkringsbolagets pott för vanställning tycker jag oftast att det passar bättre i någon annan tråd.

Det här är ett gränsfall. Trasiga öl, flera stycken, helt klart misär. Men det är ju Carlsberg… det kunde varit värre! ;-)
Alkoholfri Carlsberg till och med. Det där är ingen misär - det är en välgärning!

Emil777

Aktiv medlem
Visa din misär!
@calleking
Tack för uppföljningen av hur det går för dig. Minns väl det du skrev i forat tidigare.

Tänkvärt och ödmjukhet för hur det kan gå för drabbade.

Krya på dig i benet, i den takt det behövs !
Kul att läsa att humöret ditt verkar leva relativt väl.

.

moros

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag är ju en av gnällgubbarna/puristerna här i tråden… Om det inte krävt 40stygn, 6mån rehab eller ger utdelning från försäkringsbolagets pott för vanställning tycker jag oftast att det passar bättre i någon annan tråd.

Det här är ett gränsfall. Trasiga öl, flera stycken, helt klart misär. Men det är ju Carlsberg… det kunde varit värre! ;-)
Alltså den är ju alkoholfri ovanpå det hela, så ingen misär

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa din misär!
Utan en ordentlig beskrivning av bakomliggande antaganden är den där typen av värden rätt meningslösa annat än som att säga att omikron är klart smittsammare än mässlingen. Att hålla på och ange värden med tre siffrors noggrannhet är dessutom skrattretande med tanke på all osäkerhet som garanterat finns vad gäller data som dessa värden är baserade på.

F.ö. känns det som detta nu börjar hamna väldigt nära/över gränsen till förbudet för covid-diskussioner.
Sorry, missat förbudet 🙁 därför rensar jag bort mitt skräp nu och går vidare i livet. Men rensa gärna bort det du citerade av mig också i så fall.

GoranS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Sorry, missat förbudet 🙁 därför rensar jag bort mitt skräp nu och går vidare i livet. Men rensa gärna bort det du citerade av mig också i så fall.
Var i början av pandemin som det förekom ett antal trådar som spårade ur och låstes och det därefter infördes ngn slags förbud för ytterligare diskussioner för att bespara moderatorerna jobb och gråa hår.

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jahopp. Liten uppdatering...

Fick infektion i benet (MRSA) efter olyckan ovan. Bakterierna satte sig på märgspiken i kapslades in i någon typ av biofilm som inte ens intravenös bredspektrumantibiotika kunde lösa. Sen blev det infektion i skenbenet. Efter 5 månader så hade ingenting hänt vad gäller läkning. Då drog man i handbromsen.

Opererad 10 januari. Ut med märgspik. In och såga bort del (1cm) av skenbenet som blivit infekterad. Nu är ju benet för kort så varför inte kapa skenbenet nedanför knät och förlänga benet där?

Är nu fast i en TFS-ram (Illazarov) till oktober gissningsvis. Skelettet hålls ihop av 12 skruvar som fäster i vad- och skenben, 3 ringar och justerbara stag mellan ringarna. Det är lite Game of Thrones över det hela men tydligen en ganska vanlig metod för att läka svårläkta frakturer. Imorgon ska jag börja förlänga ovandelen av benet med 1mm per dag. Sen ska det hårdna tills ramen ska bort.

Illazarov den gamle skojaren utvecklade metoden efter andra världskriget och körde tydligen med cykelekrar som borrades genom ben och fästes på andra sidan ramen. Har inte bestämt mig för om det är coolt eller inte... 😁😬

Visa bilaga 533801
Det kanske du skrivit om tidigare men åkte fanskapet som körde på dig dit?

calleking

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det kanske du skrivit om tidigare men åkte fanskapet som körde på dig dit?
Ja, tack och lov. Han åkte dit för vållande till grov kroppsskada och vårdslöshet i trafik. Straffet borde egentligen varit en kortare fängelsedom men eftersom det handlade om en ung man, han hade barn och, enligt försvarsadvokat, höll på att få ordning på sin tillvaro (fanns en rad tidigare domar) så blev straffet skyddstillsyn i ett år. Han kollade mig inte i ögonen en sekund under de 2 timmar vi satt i domstol. Inte ens när han bad om ursäkt. Säger en hel del.

Ersättning för den här typen av olyckor är ganska komplicerade och oftast är det bättre att ta det mesta genom förarens försäkringsbolag då regleringen för skador sker tills man är "färdigbehandlad". Tar man det vid rätten så blir det en engångssumma och inget mer.

Jag valde dock att kräva kränkningsersättning på 50k för den mest akuta delen av olyckan men fick tyvärr bara 25.

Skador på cykel, kläder, hjälm, utgifter på sjukhus, medicin och inkomstbortfall regleras via försäkringsbolag.

Man kan säga att jag i slutändan får 25k och en riktigt jobbig resa för mig och min familj. Förhoppningsvis blir jag återställd men sannolikheten att det blir till 100% ser jag som ganska liten.

Klart man känner sig bitter och tycker att svensk lagstiftning borde vara betydligt hårdare mot den här typen av förseelser. Självklart borde man markera hur illa den här typen av vårdslöshet och likgiltighet till andra människors liv är. Nu känns det snarare som en inbjuden till att köra som en idiot för det blir ändå inga större påföljder. Tyvärr orkar jag nog inte ta den kampen även om jag tycker att det är helt absurd att straffet blir att betala 25k och få lite coaching som finansieras av våra skattepengar.

Mitt målsägarbiträde var ganska nöjd med domen och det säger tyvärr en hel del om hur man ser på den här typen av fall.

Jaja, jag har ältat detta en hel del och har nu släppt det. Fokus är på att bli bra igen. Jäkligt lätt att bli bitter efter en sån här olycka men det nöjet tänker jag inte ge killen som körde på mig 🙂

uandt

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ja, tack och lov. Han åkte dit för vållande till grov kroppsskada och vårdslöshet i trafik. Straffet borde egentligen varit en kortare fängelsedom men eftersom det handlade om en ung man, han hade barn och, enligt försvarsadvokat, höll på att få ordning på sin tillvaro (fanns en rad tidigare domar) så blev straffet skyddstillsyn i ett år. Han kollade mig inte i ögonen en sekund under de 2 timmar vi satt i domstol. Inte ens när han bad om ursäkt. Säger en hel del.

Ersättning för den här typen av olyckor är ganska komplicerade och oftast är det bättre att ta det mesta genom förarens försäkringsbolag då regleringen för skador sker tills man är "färdigbehandlad". Tar man det vid rätten så blir det en engångssumma och inget mer.

Jag valde dock att kräva kränkningsersättning på 50k för den mest akuta delen av olyckan men fick tyvärr bara 25.

Skador på cykel, kläder, hjälm, utgifter på sjukhus, medicin och inkomstbortfall regleras via försäkringsbolag.

Man kan säga att jag i slutändan får 25k och en riktigt jobbig resa för mig och min familj. Förhoppningsvis blir jag återställd men sannolikheten att det blir till 100% ser jag som ganska liten.

Klart man känner sig bitter och tycker att svensk lagstiftning borde vara betydligt hårdare mot den här typen av förseelser. Självklart borde man markera hur illa den här typen av vårdslöshet och likgiltighet till andra människors liv är. Nu känns det snarare som en inbjuden till att köra som en idiot för det blir ändå inga större påföljder. Tyvärr orkar jag nog inte ta den kampen även om jag tycker att det är helt absurd att straffet blir att betala 25k och få lite coaching som finansieras av våra skattepengar.

Mitt målsägarbiträde var ganska nöjd med domen och det säger tyvärr en hel del om hur man ser på den här typen av fall.

Jaja, jag har ältat detta en hel del och har nu släppt det. Fokus är på att bli bra igen. Jäkligt lätt att bli bitter efter en sån här olycka men det nöjet tänker jag inte ge killen som körde på mig 🙂
Du kan med största säkerhet plocka ut 1-2 % , kanske mer i invaliditet från vållandes f-bolag. Detta under förutsättning att du nu inte blir helt menfri från operationerna och allt elände.Det är några 10-tusen. Har inte koll på de exakta beloppen men ring din handläggare. Eftersom liraren är fälld så kan de ställa motkrav på han så chans finns att de kommer vara ganska tillmötesgående eftersom det i slutändan inte är de som ska betala. Alla sjukfrånvaro och skit. Skicka in bara. De betalar. Menen kommer som du säger ta lite tid att reda ut

Eftersom snubben blev fälld så har han redan nu en ganska stor skuld till sitt f-bolag så du kan vara trygg i att du nog har förstört för den här killen ett ganska bra tag framöver.

Sen också. Även om jag själv nog skulle kunna plocka ut 1-2 procent från han som klippte nyckelbenet på mig i Nacka så är det inget jag gjort. Jag bryr mig inte så mycket längre trots att det fortsätter göra lite ont, behöver inte pengarna och känner inte att världen blir ett bättre ställe om jag sätter dit någon (visserligen skyldig) bara för att jävlas. Har du tur kommer du in i samma läge såsmåningom

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din misär!
Kolla dessutom av ärrtabellen för den ersättning du kan ta ut där. Från bild och berättelse ser det väl ut som du kan få ut mer än 1-2% men det återstår att få se.För sjukhusvistelser brukar det gå ut dagersättning om du blir kvar där.

Invaliditeten brukar de vilja bedöma efter ca 18 mån redan nu.

calleking

Aktiv medlem
Visa din misär!
Du kan med största säkerhet plocka ut 1-2 % , kanske mer i invaliditet från vållandes f-bolag. Detta under förutsättning att du nu inte blir helt menfri från operationerna och allt elände.Det är några 10-tusen. Har inte koll på de exakta beloppen men ring din handläggare. Eftersom liraren är fälld så kan de ställa motkrav på han så chans finns att de kommer vara ganska tillmötesgående eftersom det i slutändan inte är de som ska betala. Alla sjukfrånvaro och skit. Skicka in bara. De betalar. Menen kommer som du säger ta lite tid att reda ut

Eftersom snubben blev fälld så har han redan nu en ganska stor skuld till sitt f-bolag så du kan vara trygg i att du nog har förstört för den här killen ett ganska bra tag framöver.

Sen också. Även om jag själv nog skulle kunna plocka ut 1-2 procent från han som klippte nyckelbenet på mig i Nacka så är det inget jag gjort. Jag bryr mig inte så mycket längre trots att det fortsätter göra lite ont, behöver inte pengarna och känner inte att världen blir ett bättre ställe om jag sätter dit någon (visserligen skyldig) bara för att jävlas. Har du tur kommer du in i samma läge såsmåningom
Tack, jag har ganska bra koll skulle jag säga på vilken ersättning jag behöver efter månader med jurister. Mycket av ersättningen kommer bli aktuell en bra bit efter att jag är färdigbehandlad och det är för tidigt att säga vilken invaliditetsgrad jag hamnar på.

Historiskt så har trafikolyckor mellan fordon och cyklister inte varit aktuella för kränkning då det ska klassas som uppsåtlig d.v.s riktat mot mig specifikt. I det här fallet anser man att vårdlösheten likställer det till uppsåtligt då man får räkna med att någon skadas om man kör så vårdlöst. Dessutom finns det nämligen inte speciellt många liknande fall i trafikskadenämndens referenslista som används just vid sådana här fall. Ett till fall med min utgång underlättar för nästa person som råkar ut för detta.

25 är inga pengar i sammanhanget men det var en liten seger för oss cyklister och fotgängare som blir påkörda av bilister. Det var därför jag fullföljde med det anspråket. Det handlade aldrig om att sätta dit någon. Det lyckades han med själv. Jag blev påkörd framifrån väntades vid en korsning i 70km/h, sen lämnade man mig på vägen med benen brutna utstickandes genom skinnet. Jag försökte släpa mig och mitt avslitna ben hängandes i skinnet till vägkanten. Helikopter till IVA och CT-scan för hjärnskador. Ett under att jag lever. Det var kränkningen och ersättningen är absolut berättigad, något jag också fick rätt för i domstol.

Senast ändrad:

JMKbiker

Medlem
Visa din misär!
Familjekarantän, först dottern en dryg vecka sedan och sedan min sambo in torsdags. Själv ingenting, men svårt att jobba hemifrån och klättrar lite på väggarna. Jobbade in och tog långlunch med att köra en runda i skogen. Helt underbart fram tills en rottis slet sig från sin ägare och högg tag mig i armen. Gick bra men favojacka gick det hål på och lite blodvite när jag ramlade.
1643034783341.png

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din misär!
Familjekarantän, först dottern en dryg vecka sedan och sedan min sambo in torsdags. Själv ingenting, men svårt att jobba hemifrån och klättrar lite på väggarna. Jobbade in och tog långlunch med att köra en runda i skogen. Helt underbart fram tills en rottis slet sig från sin ägare och högg tag mig i armen. Gick bra men favojacka gick det hål på och lite blodvite när jag ramlade.
Visa bilaga 535116
Ja, är det inte corona så är det rabies...

uandt

Aktiv medlem
Visa din misär!
Har själv haft flera hundar så tyckte nästan mer synd om hundägaren. Vi kelade lite, ja alltså med hunden inte hundägaren, och skildes som vänner.
Även om din arm väl hade varit av om hunden hade velat bitas på riktigt så är väl det ändå inte okej beteende. Folk som inte kan hålla pli på sina stora hundar, nästa gång ligger där en skröplig, benbruten gamling då hunden får för sig leka lite?

JMKbiker

Medlem
Visa din misär!
Även om din arm väl hade varit av om hunden hade velat bitas på riktigt så är väl det ändå inte okej beteende. Folk som inte kan hålla pli på sina stora hundar, nästa gång ligger där en skröplig, benbruten gamling då hunden får för sig leka lite?
Hade hunden varit lös så hade jag nog reagerat annorlunda och kan hålla med dig till viss del men samtidigt så överraskade jag både ägare och hund när jag kom från ingenstans i skogen.

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
20220126_100226.jpg
Så i tisdag blev äntligen nyckelbenet ihopskruvat... men fy f-n, att bryta det från början var ingenting mot det här.. Tog 14 timmar efter operation innan jag kunde sätta mig upp utan att svimma eller kräkas... undrar om narkosläkaren feldoserat läkemedlen under op 🤔... Sen kom smärtan... Bäckenet där de tagit ben ifrån känns som mos, och nyckelbenet, ja.. ont! Och totalt orkeslös... Brukar vara rätt bra på att köra över kroppens signaler och vara aktiv oavsett, men det här är nytt för mig... Gick en "promenad" idag, 3 km, tog 50 minuter 🤦‍♀️... Vila och tålamod är inte mina starkaste sidor 🤯! Men nu har jag gnällt lite, så nu känns det bättre... Imorgon blir det 3 km på 45 min 🤣...

Berk

Aktiv medlem
Visa din misär!
Visa bilaga 535686 Så i tisdag blev äntligen nyckelbenet ihopskruvat... men fy f-n, att bryta det från början var ingenting mot det här.. Tog 14 timmar efter operation innan jag kunde sätta mig upp utan att svimma eller kräkas... undrar om narkosläkaren feldoserat läkemedlen under op 🤔... Sen kom smärtan... Bäckenet där de tagit ben ifrån känns som mos, och nyckelbenet, ja.. ont! Och totalt orkeslös... Brukar vara rätt bra på att köra över kroppens signaler och vara aktiv oavsett, men det här är nytt för mig... Gick en "promenad" idag, 3 km, tog 50 minuter 🤦‍♀️... Vila och tålamod är inte mina starkaste sidor 🤯! Men nu har jag gnällt lite, så nu känns det bättre... Imorgon blir det 3 km på 45 min 🤣...

Fick du åtminstone fina titanskruvar?

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din misär!
Kanske beror på material? Jag har två plattor och ett tiotal skruvar i vänster underarm sedan drygt 20 år, dessa är i rostfritt stål. Har jag bara missat en kallelse? 🤔
Jag har diverse skrot kvar i kroppen också efter bruten höft och underarm. Infon jag fått är att om det inte ställer till med problem (typ infektion eller nåt annat) så låter man det gärna sitta kvar istf att snitta upp och börja rota runt igen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer