Visa din misär!

hyfsatseg

Aktiv medlem
Visa din misär!
Inte mycket att komma med men massor med rullgrus i en sväng gjorde att jag stöp som en fura. Faktiskt första riktiga landsvägsvurpan trots att jag cyklat typ 30 år o kört en massa rejs.

Armbågen väntat på röntgen 23.30 och sen några stygn.

Visa bilaga 564139

Ajaj, det där ser inte skönt ut.

Däremot så ser det ut som ett geléhallon!

Krya på dig.

TinyTemper

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det började i "Det kunde ha varit värre"-tråden, men får sluta här. Ortopeden säger att jag alltid kommer att se ut såhär 😆😱. Men, men, funktion före utseende...
20220626_093337.jpg

Berk

Aktiv medlem
Visa din misär!
Tänkte också på hängslen och rem, men då sitter det, tyvärr, precis fel.

Får jag fråga vad det är? Antar att det är ben. Man då förstår jag inte hur allt fortfarande kan funka bra om något sitter så skevt.

revben

Aktiv medlem
Visa din misär!
Är väl ett nyckelben, har ett liknande själv 😅. Det jävligaste var att det tog flera år (säkert 10) innan jag kunde ligga och stödja mig med armbågen på den sidan som nyckelbenet var fuckat på utan att det gjorde ont.

Berk

Aktiv medlem
Visa din misär!
Är väl ett nyckelben, har ett liknande själv 😅. Det jävligaste var att det tog flera år (säkert 10) innan jag kunde ligga och stödja mig med armbågen på den sidan som nyckelbenet var fuckat på utan att det gjorde ont.

Ja, trodde/tror också att det är nyckelbenet. Men om så mycket stickar ut skulle jag tänka att det sitter så skevt att det inte funkar bra. Det går inte att operera?

TinyTemper

Aktiv medlem
Visa din misär!
Vad tråkigt att det tog så (orimligt) lång tid! Jag håller på att kartlägga vad jag inte kan just nu och det som bekymrar mig en del är hur ont det gör att cykla i "stök" (var bara tvungen att prova härom dagen). Tog du hjälp av sjukgymnast något?

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Yes! Som ortoped nr. 2 försökte trycka tillbaka tio dagar efter skadan med noll framgång. (Var ändå fint att hon försökte.) :love:
Oj, det var optimistisk, brukar väl sällan gå att reponera 🤔... ser ut som grad 3, då kan det nog bli tal om operation, men allt beror ju på hur mycket besvär du har så klart! Surt iaf, vet hur det är att inte kunna cykla... nyckelbensbrott förra sommaren och operation av det samma i januari.. Lycka Till!

revben

Aktiv medlem
Visa din misär!
Vad tråkigt att det tog så (orimligt) lång tid! Jag håller på att kartlägga vad jag inte kan just nu och det som bekymrar mig en del är hur ont det gör att cykla i "stök" (var bara tvungen att prova härom dagen). Tog du hjälp av sjukgymnast något?
Nej det gjorde jag aldrig, det hände då jag var ung och odödlig så jag bet ihop bara. Händer det igen tänker jag definitivt ta hjälp av sjukgymnast.

TinyTemper

Aktiv medlem
Visa din misär!
Oj, det var optimistisk, brukar väl sällan gå att reponera 🤔... ser ut som grad 3, då kan det nog bli tal om operation, men allt beror ju på hur mycket besvär du har så klart! Surt iaf, vet hur det är att inte kunna cykla... nyckelbensbrott förra sommaren och operation av det samma i januari.. Lycka Till!
Har också tänkt att det rör sig om grad 3 och det verkar ju ligga i någon gråzon när det gäller op/inte op. Mmmm, hade behövt träna mer än någonsin just nu. Tack!

hyfsatseg

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det enda jag hade va en thermacell, men det va långt ifrån tillräckligt.
Tjejen fick några bett, men jag blev helt sönderbiten.

Nästa gång får det bli att testa medlet bushman.

Kan tipsa om Autan protection plus annars, provade det igår och det skyddade mig som våra norrländska mygg och knott annars älskar. Köp det och tacka mig sen.

Emil777

Aktiv medlem
Visa din misär!
Men va f-n !

Tror jag fick en spricka eller brott i revben i fredags. Landade med bröstkorgen i ett stenparti men hade bröstskydd. Det var inga problem att cykla vidare då men..
Gör iaf liiite ont nu och smärtan stegras dag för dag. Säkert något mer än blåmärke börjar jag misstänka.

Vad är er erfarenhet?
Hur lång tid tar en revbensspricka att läka på en 48åring?

Gärna ett svar med en nogrannhet på +-5minuter 😉

EST

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag har visst brutit 6 revben i olika tillfällen. Har alltid kunnat cykla vidare bara tänkt på att inte ramla på de. Gjort mest ont att sova å köra rondell. Sen var det inte så bra att cykla sex timmar å sen dh dagen efter så fick jag rygginflammation....inte så smidigt när jag bröt det dagen innan semester heller å åkte till fjällen för att cykla å vandra men det gick bra.
Dock trodde jag bara att två varit av å resten sprickor tills de ett rönkade mig😂
Så inte tänkt hur länge det tar för det är bara att köra men jag är ju lite yngre blir bara 47 i år😂

BFS

Aktiv medlem
Visa din misär!
Men va f-n !

Tror jag fick en spricka eller brott i revben i fredags. Landade med bröstkorgen i ett stenparti men hade bröstskydd. Det var inga problem att cykla vidare då men..
Gör iaf liiite ont nu och smärtan stegras dag för dag. Säkert något mer än blåmärke börjar jag misstänka.

Vad är er erfarenhet?
Hur lång tid tar en revbensspricka att läka på en 48åring?

Gärna ett svar med en nogrannhet på +-5minuter 😉
Senast var jag 46 eller 47 och det tog nog två veckor att läka ut. Det blev stegvis värre och sen stegvis bättre.

TobiasLj

Aktiv medlem
Visa din misär!
Senast ett revben gick sönder var i julas. Tar ca 6v (+- 5 min 😉) innan smärtan är helt borta. Första tiden blir det värre men efter 1-2v blir det bättre. Efter de första två veckorna var det mest på nätterna jag hade ont av det, efter fyra gick det hyfsat med löpning igen.
Jag hade inte cyklat igen på ett par veckor även om smärtan är överkomlig. Fundera på vad som skulle kunna hända om du landar illa och samma revben får ta smällen... Hellre två veckors extra vila än en punkterad lunga.

Emil777

Aktiv medlem
Visa din misär!
Senast ett revben gick sönder var i julas. Tar ca 6v (+- 5 min 😉) innan smärtan är helt borta. Första tiden blir det värre men efter 1-2v blir det bättre. Efter de första två veckorna var det mest på nätterna jag hade ont av det, efter fyra gick det hyfsat med löpning igen.
Jag hade inte cyklat igen på ett par veckor även om smärtan är överkomlig. Fundera på vad som skulle kunna hända om du landar illa och samma revben får ta smällen... Hellre två veckors extra vila än en punkterad lunga.
Fasen, Happykollektivet är ju guld!

Tack för alla snabba svar och erfarenheter ni delar ♥️

Jag tror jag har mindre ont än "medel" om jag jämför subjektivt. Jag hade nog litet tur.
Hursom, sommaren verkar innebära mer cykling snart igen. Ska vänta tills smärtan avtagit först bara.

Och det här med att landa på exakt samma ställe igen. "Blixten slår aldrig ner två ggr på samma ställe" heter det ju.
Precis vad jag gjorde i vintras, landade på samma höft i isig backe fyra ggr samma kväll. Det tog nästa hela vintern innan det gav med sig.
Undrar om jag lärde mig något ?

Ha det fint !

jolov

Aktiv medlem
Visa din misär!
efter 1,5 säsong utan punktering med slang så bestämde jag mig för att orka installera tubeless på graveln. Kom under en kilometer innan jag körde på en liten glasbit.

Resultat? Däcket kissade ut allt vätska (mariposa) utan att täta det lille lille hålet

Bilagor

• C9035212-1932-4F59-A44D-B4D2635501BE.jpeg
    C9035212-1932-4F59-A44D-B4D2635501BE.jpeg
    1.4 MB · Besök: 75

hyfsatseg

Aktiv medlem
Visa din misär!
efter 1,5 säsong utan punktering med slang så bestämde jag mig för att orka installera tubeless på graveln. Kom under en kilometer innan jag körde på en liten glasbit.

Resultat? Däcket kissade ut allt vätska (mariposa) utan att täta det lille lille hålet
Surt. Vet att du inte bad om det men här kommer en ren killgissning och spekulation från en nybörjare. Rent spontant känns det som att det gått fel någonstans för så borde väl vätskan ändå inte bete sig. Hur mycket vätska tröck du i och lät du den stå och mojsa till sig några timmar innan du for ut och hojade? Vet inte vad mariposa är för vätska men den kanske är sämst? 🙃

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din misär!

Gör rent insidan på däcket så att vätskan väter insidan av däcket och ha vätska med kristaller/glitter eller liknande.

Ja, jag vet att TL däck skall vara/påstås vara fria från släppmedel, men.... det är nog lite slarvigt gjort ibland.

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din misär!

jolov

Aktiv medlem
Visa din misär!

PJF

Aktiv medlem
Visa din misär!
Har ni hört talas om Meniers? Är inne i en period nu. Piss är vad det är. Har inte vågat åka till jobbet på två dagar. Hade ett anfall igår. Var utan besvär i tre år, men nu kom skiten. Har dock cyklat ändå :) Tänker att cyklandet borde öva upp balansen på liknande sätt som övningarna jag ska göra.

Putte--

Aktiv medlem
Visa din misär!
Har ni hört talas om Meniers? Är inne i en period nu. Piss är vad det är. Har inte vågat åka till jobbet på två dagar. Hade ett anfall igår. Var utan besvär i tre år, men nu kom skiten. Har dock cyklat ändå :) Tänker att cyklandet borde öva upp balansen på liknande sätt som övningarna jag ska göra.
Ja jag har den där skiten. Har inte haft ett anfall på tre år heller. För mig har det kommit med hög stressnivå och dålig sömn (när ungarna var spädbarn). Har du medicin? Min har iofs gått ut för 2 år sen men bor du i sthlm kan du få ett par kartor.

PJF

Aktiv medlem
Visa din misär!
Ja jag har den där skiten. Har inte haft ett anfall på tre år heller. För mig har det kommit med hög stressnivå och dålig sömn (när ungarna var spädbarn). Har du medicin? Min har iofs gått ut för 2 år sen men bor du i sthlm kan du få ett par kartor.
Tack. Har medicin, och var på behandling för två veckor sedan. Bara att vänta ut skiten och hoppas att det dröjer några år till nästa gång.

moros

Aktiv medlem
Visa din misär!
Skulle ute en kort lvg runda i stormen. Lutar cykeln mot vägg för att ”bara” göra något. Cykel välter i blåsten med växelföraren neråt och stukar örat. :confused:

Visa bilaga 567674
Igår lutade jag också bara cykeln för att göra något. Missbedömde nog också vikten av sadelväskan som dels gjorde att cykeln välte lättare men också då att smällen blev hårdare. Surt med ytterligare 3 mil grus kvar att cykla. Hade såklart inget extra växelöra med (men resten av verktygslådan). Extra växelöra har jag bara med när jag kör mtb så lesson learned.

(Däremot imponerad över hur bra växlarna fungerade. Kom faktiskt en bit innan jag kände att det inte var riktigt "crisp" växling. Hoppas bara växeln är ok när jag får på ett nytt öra
20220718_180432.jpg 20220718_180329.jpg

I sig kanske inte misärvärdigt då jag inte ens strandades ute i ingenstans. Men två dagar tidigare hade jag vurpat på grusväg och klarat mig undan allvarliga skador. Förutom att de nästan nya reglagen samt kroppen ser ut som de åkt i samma maskin man gör stentvättade jeans. Besparar er bilder på min höft men den ser värre ut än armen.
20220718_180441.jpg 20220718_180448.jpg 20220718_180631.jpg

Senast ändrad:
Topp