Manurhin2
Aktiv medlem
Visa din misär!
Starkt ändå i farbrors ålder 💪Landade snett i stöket framför scenen på en punkspelning så klart 😅
Starkt ändå i farbrors ålder 💪Landade snett i stöket framför scenen på en punkspelning så klart 😅
Brytbladskniven som var på dåligt humör!En punkare som bet dig?
Knasig grej såhär 9 veckor efter operationen är att axelleden har snudd på noll rotation. Tydligen de fyra småmusklerna runt rotatorcuffen som blivit förvirrade och vägrar släppa greppet.. vilket utöver den nedsatta rörligheten förklarar den ständiga känslan av att någon har skruvat åt hela min axel alldeles för hårt, samt att ena skulderbladet sticker ut mer från ryggen än det andra.Såja, före/efter:
Visa bilaga 582777
Jo, kroppen är ett tveeggat svärd. Det mesta är genialt, men vissa saker är oförklarligt dumma.Knasig grej såhär 9 veckor efter operationen är att axelleden har snudd på noll rotation. Tydligen de fyra småmusklerna runt rotatorcuffen som blivit förvirrade och vägrar släppa greppet.. vilket utöver den nedsatta rörligheten förklarar den ständiga känslan av att någon har skruvat åt hela min axel alldeles för hårt, samt att ena skulderbladet sticker ut mer från ryggen än det andra.
Motverkas genom att 5 gånger om dagen ligga på rygg och lugnt och avslappnat trigga den lilla rotation som finns, så att musklerna skall lära sig att det inte är någon fara, det är ok att släppa.
Jag förundras ofta över hur vilken mirakulös konstruktion kroppen är, men ibland känns den onödigt korkad.
Spännande med lite uppdatering från dig! (Jämför såklart med min egen skada.) Min ac-led ser, utan op, fortfarande lika jävlig ut som vid skadetillfället. Dock nu helt rehabiliterad med full rärlighet och styrkaKnasig grej såhär 9 veckor efter operationen är att axelleden har snudd på noll rotation. Tydligen de fyra småmusklerna runt rotatorcuffen som blivit förvirrade och vägrar släppa greppet.. vilket utöver den nedsatta rörligheten förklarar den ständiga känslan av att någon har skruvat åt hela min axel alldeles för hårt, samt att ena skulderbladet sticker ut mer från ryggen än det andra.
Motverkas genom att 5 gånger om dagen ligga på rygg och lugnt och avslappnat trigga den lilla rotation som finns, så att musklerna skall lära sig att det inte är någon fara, det är ok att släppa.
Jag förundras ofta över hur vilken mirakulös konstruktion kroppen är, men ibland känns den onödigt korkad.
Angående musklerna så löser det sig säkert över tid.Knasig grej såhär 9 veckor efter operationen är att axelleden har snudd på noll rotation. Tydligen de fyra småmusklerna runt rotatorcuffen som blivit förvirrade och vägrar släppa greppet.. vilket utöver den nedsatta rörligheten förklarar den ständiga känslan av att någon har skruvat åt hela min axel alldeles för hårt, samt att ena skulderbladet sticker ut mer från ryggen än det andra.
Det är väl samma princip där ja, små muskler som stabiliserar närmast skelettet och som skall koppla på/av i rätt ordning. I (mycket) mindre omfattande skala jämfört med ditt ingrepp så brottades jag med det under en period när jag hade en klämd disk i ländryggen som pajade musklernas kopplingsschema helt, ett tag var man riktigt grym på core-övningar där..Angående musklerna så löser det sig säkert över tid.
Vill inte skrämma dig men fortfarande 1,5 år efter sista ryggop (3,5 år efter ryggförlängningen) så trilskas mina ländryggsmuskler i sin nya miljö om jag inte tränar regelbundet.
Det är ju knepigt med op eller inte.. jag kände att jag gjorde goda framsteg redan under de två veckorna som gick mellan vurpa och op, blev ändå op då avståndet mellan nyckelben och skulderblad var så långt att läkarna var skeptiska till att jag kunde återfå full funktion annars. Det estetiska spelar såklart in, jag har ingen adoniskropp i övrigt så att åtminstone återskapa viss symmetri kände jag inte var direkt överdådigt ut fåfänga-synpunkt. Men det gäller ju endast under förutsättning att man blir funktionell igen, funktion över form.Spännande med lite uppdatering från dig! (Jämför såklart med min egen skada.) Min ac-led ser, utan op, fortfarande lika jävlig ut som vid skadetillfället. Dock nu helt rehabiliterad med full rärlighet och styrka. Hoppas att dina "småmuskler" tar sitt förnuft till fånga! Kämpa på!
Mmm. Hade nog gissat att ortopederna hade övervägt op om jag kommit tillbaka och visat hur jag ser ut (fem månader senare). Dock så diskuterade jag lite med sjukgymnasten och kom fram till att op kommer att innebära ett nytt trauma för den stackars leden och med det ytterligare rehab (vilket jag inte är jättesugen på när det ändå funkar).Det är ju knepigt med op eller inte.. jag kände att jag gjorde goda framsteg redan under de två veckorna som gick mellan vurpa och op, blev ändå op då avståndet mellan nyckelben och skulderblad var så långt att läkarna var skeptiska till att jag kunde återfå full funktion annars. Det estetiska spelar såklart in, jag har ingen adoniskropp i övrigt så att åtminstone återskapa viss symmetri kände jag inte var direkt överdådigt ut fåfänga-synpunkt. Men det gäller ju endast under förutsättning att man blir funktionell igen, funktion över form.
Vilken grad luxation hade du, och hur lång tid tog återställningen?
Offseason brukar för min del innebära att komma ikapp med skivstången, samt vågsurfing i samband med höst- och vinterstormarna. I år blev det såklart ingedera samt även paus för löpningen, hade det inte varit för den lyckade chansningen att köpa en trainer och köra Zwift så hade jag nog tappat det helt vid det här laget.
Flexigt!Mmm. Hade nog gissat att ortopederna hade övervägt op om jag kommit tillbaka och visat hur jag ser ut (fem månader senare). Dock så diskuterade jag lite med sjukgymnasten och kom fram till att op kommer att innebära ett nytt trauma för den stackars leden och med det ytterligare rehab (vilket jag inte är jättesugen på när det ändå funkar).
Jag var också snabbt igång efter olyckan men vissa rörelser gjorde skitont. Det är väl först nu allt fungerar igen (även om det krasar, knäpper och "hoppar" lite i axeln vid viss styrketräning).
Hade varit intressant att veta vilken grad de bedömt luxen som, det framgår dock inte ur journalanteckningarna.
Såhär ser det iaf ut idag. Fulheten kan variera något beroende på hur jag har armen 😆 Visa bilaga 596737
Men......, vilken är fel?Misär att folk fortsätter skriva i FEL misärtråd.
Men det sägs även att vissa tycker om att ta den i tvåan istället, har dock inte träffat någon sådan själv ännu så jag vet inte om det är sant eller inte...Vissa påstår att tvåan är fel.
Regionens bäste fysio enligt alla ortopeder jag träffar numera (de är ett gäng, har en hand-åkomma med) utesluter inte post-operativ frusen skuldra. Och det är rätt segt för när jag vill gå på stan som vanligt..Knasig grej såhär 9 veckor efter operationen är att axelleden har snudd på noll rotation. Tydligen de fyra småmusklerna runt rotatorcuffen som blivit förvirrade och vägrar släppa greppet.. vilket utöver den nedsatta rörligheten förklarar den ständiga känslan av att någon har skruvat åt hela min axel alldeles för hårt, samt att ena skulderbladet sticker ut mer från ryggen än det andra.
Den är trög. Har jag oxå varit med om. Rehab 3 månader hjälpte inte så sen operation och rehab ytterligare 3 månader..... fast mitt korsband var av då och miniskeln kraschadDå var det dags för mig att skriva här...
Spelade fotboll för drygt 1 månad sen, kom in i en tackling och hörde hur det small till i knäet. Har gjort ont att belasta/vrida knäet. Tagit MR och varit hos ortoped, skada på korsband. Rehab 3 månader och återbesök i mars för utvärdering hur jag klarar av att leva med skadan. Inte cyklat sen oktober, och lär inte bli något på ett tag. Cyklar på motionscykel just nu och börjat med rehab.
Läkaren sa att det var svårt att se om det var av, men det var tydligt en skada på det. Menisk och ledband såg bra ut förövrigt. Så nu jobbar jag på att stärka muskulaturen runt knäet. Men har hört att folk klarar sig ganska bra utan korsband om man lägger ner all kontaktsport.Den är trög. Har jag oxå varit med om. Rehab 3 månader hjälpte inte så sen operation och rehab ytterligare 3 månader..... fast mitt korsband var av då och miniskeln kraschad
Aha. Ja då går de nog bra för dig. För när jag opererade miniskeln på mitt andra knä några år senare så såg dom att korsbandet var av där med😋Läkaren sa att det var svårt att se om det var av, men det var tydligt en skada på det. Menisk och ledband såg bra ut förövrigt. Så nu jobbar jag på att stärka muskulaturen runt knäet. Men har hört att folk klarar sig ganska bra utan korsband om man lägger ner all kontaktsport.
Passar på att tipsa lite kring förebyggande träning för knän. Gick nyligen en tränarutbildning för ungdomslag i fotboll, och där talades det mycket om https://utbildning.sisuforlag.se/fotboll/tranare/spelarutbildning/knakontroll/. Det är ett initiativ taget av fotbollsförbundet till följd av att det var en jäkla massa knäskador främst inom damfotbollen.
Har inte testat själv, men många talade gott om ovanstående. Ser vid en hastig koll väldigt basic ut, men basic brukar vara bra. Jag har ambitionen att dra igång dedikerad knäträning för de ungomslag jag är tränare för efter julledigheten. Först ska de få slita på sina föräldrars knän imorgon under säsongsavslutningens vuxna-mot-barn-match bara..😛
Edit: har nu kollat massvis med filmer. Verkar riktigt bra, om än ganska inriktat på fotboll (vilket förmodligen inte är en dålig sak).
Köpa mtb och börja cykla skog räddade mitt korsbandsskadade knä, för länge sedan. Sedan malde cyklingen ner samma knä igen men det är en annan historia.Då var det dags för mig att skriva här...
Spelade fotboll för drygt 1 månad sen, kom in i en tackling och hörde hur det small till i knäet. Har gjort ont att belasta/vrida knäet. Tagit MR och varit hos ortoped, skada på korsband. Rehab 3 månader och återbesök i mars för utvärdering hur jag klarar av att leva med skadan. Inte cyklat sen oktober, och lär inte bli något på ett tag. Cyklar på motionscykel just nu och börjat med rehab.
Knepig balans generellt, slita ut kroppen pga passivitet vs aktivitet. Sistnämnda är ju roligare men det tär ju på psyket ibland att ens skador är direkt självförvållade. ”Är det inte det ena så är det det andra” är väl rimligt att påminna sig om.Köpa mtb och börja cykla skog räddade mitt korsbandsskadade knä, för länge sedan. Sedan malde cyklingen ner samma knä igen men det är en annan historia.
Har en mtb och brukar köra skog.. men just nu ska jag avvakta. Hoppas kunna cykla i skog utan att det gör ont när man ska stödja med foten plötsligt etc.Köpa mtb och börja cykla skog räddade mitt korsbandsskadade knä, för länge sedan. Sedan malde cyklingen ner samma knä igen men det är en annan historia.
Sänkt ribba för misär.Passar på och lägger till vad som nog är min första influensa (39 grader, spastisk frossa, halsont) i vuxen ålder. Det trendar nu, som kidsen säger.
Jag är ju feberknockad och har inte käkat sen i fredags men nu blev jag faktiskt lite sugen..Fyra äckelgurkor i cheeseburgaren, åt en och trodde eländet var över.
Jag är ju feberknockad och har inte käkat sen i fredags men nu blev jag faktiskt lite sugen..
Var nära att skicka PM men valde i sista sekund att be dottern att sticka till Donken åt stackars pappa efter skolan 🙂Jag har kvar gurkorna, var bor du? :)
Jag brukar vara rätt traditionell med vad jag tycker passar i den här tråden. Om kroppsdelar inte är penetrerade, sitter snett eller ser ut att lukta lite skämt tycker jag oftast att det finns lämpligare trådar att posta i. Men Göteborg platsar ju nästan alltid, iaf 50 veckor per år.Dåligt med bilder i tråden. Jag får väl bjuda på en bild från nuvarande GBG-väder inför eftermiddagens hempendling: underkylt regn och Sovjetgrå himmel (samt arkitektur). Får väl sitta och stirra på bygget av Karlatornet en stund..
Visa bilaga 598936
Slafspuckar är väl alltid misär. 😀Två mcd i misärtråden. Rimligt ändå 👀
Torra fötter (Hellas) gav mig en lårkaka. Sätta sig är plågsamt.
Nej inte alls farlig. Tajmade liten step up fel så det tog tvärnit så ekipaget välte när bakdäcket sprätte snö. Jag landade med låret på en kattskalle som stod upp ur det vita. Smärtsamt att böja benet. Får se om det går att veva trainern imorgon.Var det halt?
Tycker att Torra Fötter inte är särskilt farlig annars.