Visa din misär!

mcperand

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag har skrivit här tidigare om ständiga infektioner och lunginflammationer. Nu ser det ut, efter många besök sista tiden på vårdcentralen, Infektion och Reumatologen och väldigt många provrör med blod, att jag har någon form av auto-inflammatorisk sjukdom så ungefär var tjugofemte dag helt i onödan bestämmer sig för att kroppen är under angrepp av något virus och svarar med hög feber och kraftiga influensasymptom med precis samma drygt veckolånga förlopp varje gång. Det är definitivt misär för mig i alla fall.

Nu återstår bara att hitta vilken av några olika, ganska ovanliga, sjukdomar som ligger bakom. PFAPA drabbar bara små barn och det ger alltid blåsor i munnen, FMS drabbar bara några släkter i Israel, Mortons ger svåra utslag och så håller det på. Det som ligger närmast nu är TRAPS som det finns mindre än 200 kända fall av globalt. Den dåliga nyheten är att det är obotbara sjukdomar, den goda är att om det nu skulle råka vara TRAPS så har man på försök med goda resultat börjat testa en medicin mot gikt som oftast gör de drabbade nästan helt symptomfria. Jag kommer också att få ett sorts sjukintyg som ligger och väntar så att säga så att det räknas som samma sjukdom varje gång, ungefär som man kan få vid svår migrän, så att jag slipper en ny karensdag varje gång.

perzzon

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag har skrivit här tidigare om ständiga infektioner och lunginflammationer. Nu ser det ut, efter många besök sista tiden på vårdcentralen, Infektion och Reumatologen och väldigt många provrör med blod, att jag har någon form av auto-inflammatorisk sjukdom så ungefär var tjugofemte dag helt i onödan bestämmer sig för att kroppen är under angrepp av något virus och svarar med hög feber och kraftiga influensasymptom med precis samma drygt veckolånga förlopp varje gång. Det är definitivt misär för mig i alla fall.

Nu återstår bara att hitta vilken av några olika, ganska ovanliga, sjukdomar som ligger bakom. PFAPA drabbar bara små barn och det ger alltid blåsor i munnen, FMS drabbar bara några släkter i Israel, Mortons ger svåra utslag och så håller det på. Det som ligger närmast nu är TRAPS som det finns mindre än 200 kända fall av globalt. Den dåliga nyheten är att det är obotbara sjukdomar, den goda är att om det nu skulle råka vara TRAPS så har man på försök med goda resultat börjat testa en medicin mot gikt som oftast gör de drabbade nästan helt symptomfria. Jag kommer också att få ett sorts sjukintyg som ligger och väntar så att säga så att det räknas som samma sjukdom varje gång, ungefär som man kan få vid svår migrän, så att jag slipper en ny karensdag varje gång.
Men fy satan. Nu snackar vi värdigt tråden! :(

Kngl19

Aktiv medlem
Visa din misär!
Dagens småmisär får man ju kalla det efter att ha sett de senaste inläggen här.

Landade hårt vilket resulterade i bucklad fälg och hål i däcket... 3e rundan med cykeln sedan inköp 😒 Men men, hellre det än de riktiga misärerna här i tråden 😳

IMG_20201104_151628.jpg

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
Visa din misär!

Raemoe

Medlem
Visa din misär!
På tal om byggstenar. Ingen riktig misär här, men ändå... Köpte ett par mursten, spände glatt dessa på cykeln. Blir ett bra stresstest för mina nya pakethållare, tänkte jag. Lastade 13 kg både fram och bak. Det gick bra en stund.

Ja, tills dess att muff-muttern (vad heter det?) vandrade av den främre bromsbulten någonstans i Solna, varpå hela ställningen tippade framåt... Som tur är hängde den i bromsvajern i stället för att ta i backen och flippa mig över styret. Lyckades hitta muttern på marken, skruvade tillbaka frambromsen, slängde murstenen i ryggsäcken och cyklade hem. Nästa gång tjejen får en idé får hon själv hämta materialet.

2020-11-04 17.30.42.jpg

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din misär!
Förutom att jag inte har nåt luktsinne så är jag helt symptomfri. Har suttit i karantän sedan i söndags. Lite drygt när man har familj 😷
Sitter du i garaget? :P

Sambon hade Covid-19 i maj, ingen annan i familjen smittades. Sjukt märkligt då det ska vara så smittsamt, det kan ju iofs vara så att jag istället för antikroppar utvecklat T-celler så det inte syns på testet men det är väl ändå rätt osannolikt. Vi delade ju säng hela perioden och allt annat, tandborstar i samma mugg etc..

Crocko

Aktiv medlem
Visa din misär!
Sitter du i garaget? :P

Sambon hade Covid-19 i maj, ingen annan i familjen smittades. Sjukt märkligt då det ska vara så smittsamt, det kan ju iofs vara så att jag istället för antikroppar utvecklat T-celler så det inte syns på testet men det är väl ändå rätt osannolikt. Vi delade ju säng hela perioden och allt annat, tandborstar i samma mugg etc..
Friska starka t-celler är tydligen nästan lika effektivt som antikroppar, samma scenario i min brors familj med ett covid barn och ingen annan smittad men bra T-cell resultat.

Mats65

Aktiv medlem
Visa din misär!
Fy fan för det där viruset.
Men frågan är hur du mår?
Hur många andra har/haft det är på happy och hur har ni mått? Jag börjar nojja lite över det där viruset.
Jag tror att jag hade det i mitten av maj för jag hade en del symptom som inte alls liknade det jag brukar ha vid förkylningar. Då fick man ju inte testa sig. Jag gjorde antikroppstest i början av juli, men hade inga antikroppar då, så det kanske är tveksamt om jag hade det. Men det har ju visat sig att alla inte utvecklar antikroppar och hos en del försvinner de snabbt.

Mina symptom:
Enormt trött
Lätt feber
Lätt irritation i halsen
Påverkat smaksinne
SpO2 (syremättnad) nere på 91 % mot normala 95-97
Orkeslös och hög puls vid träning under ca 5 veckor efteråt. Blev märkbart bättre efter att ha gjort andningsövningar. Då var det som om en propp släppte i lungorna.

roller

Aktiv medlem
Visa din misär!
Hur gick det med ögonen och annat viktigt? Krya på dig!
Öga.PNG

Jag hade tur kan man säga. Visst fick jag sy en del i ansiktet, men fick inga men mer än av skönhetskaraktär. Hade jag inte haft hjälm hade det varit en annan historia. Nu har det inte hänt nyligen utan det var ett tag sedan. Men jag tar gärna åt mig avseende kryandet ändå, jag sitter hemma och är risig och väntar på svar på covidtest.

roller

Aktiv medlem
Visa din misär!
Fick du (mer) skador pga glasögon satt emellan objektet och din ansiktet? Skulle det hade gott bättre med plast-solglasögon?
Jag tror inte glasögonen gjorde någon skillnad. Mina skador beror på smällen när jag träffade asfalten. Men jag vet inte säkert då jag tappade medvetandet och kommer inte ihåg vad som hände vid kraschen. Hjälmen skyddade mig då den hade spruckit ovanför ögat.
Glasögonen hade plastlinser. Jag har tidigare landat på ansiktet med ett par Oakley M-frame på mig fast på mjukare underlag. Då lyckades glasögonen (glasögonbågen) göra ytliga sår i ansiktet. Linsen var dock helt intakt.

svebilius

Medlem
Visa din misär!
Jag tror inte glasögonen gjorde någon skillnad. Mina skador beror på smällen när jag träffade asfalten. Men jag vet inte säkert då jag tappade medvetandet och kommer inte ihåg vad som hände vid kraschen. Hjälmen skyddade mig då den hade spruckit ovanför ögat.
Glasögonen hade plastlinser. Jag har tidigare landat på ansiktet med ett par Oakley M-frame på mig fast på mjukare underlag. Då lyckades glasögonen (glasögonbågen) göra ytliga sår i ansiktet. Linsen var dock helt intakt.
Påminner om dessa. Är du säker på att du inte blev skjuten?

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/ihp-delivery/lennon1.jpg

martinmalmberg

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tror att jag hade det i mitten av maj för jag hade en del symptom som inte alls liknade det jag brukar ha vid förkylningar. Då fick man ju inte testa sig. Jag gjorde antikroppstest i början av juli, men hade inga antikroppar då, så det kanske är tveksamt om jag hade det. Men det har ju visat sig att alla inte utvecklar antikroppar och hos en del försvinner de snabbt.

Mina symptom:
Enormt trött
Lätt feber
Lätt irritation i halsen
Påverkat smaksinne
SpO2 (syremättnad) nere på 91 % mot normala 95-97
Orkeslös och hög puls vid träning under ca 5 veckor efteråt. Blev märkbart bättre efter att ha gjort andningsövningar. Då var det som om en propp släppte i lungorna.
Samma sak för mig i våras pågick i c,a 2 månader.
Hur gjorde du dessa andningsövningar?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer