Nu ska jag inte komma här och skrämma upp dig i din rehab, men nyckelbenet kan vara nog så knepigt det också. Jag bröt nyckelbenet i juli 2018, av oklar anledning fattade jag inte att det kan ta ganska lång tid att läka, så jag började belasta det efter ca 8 veckor, det gjorde lite ont och det knäppte lite konstigt i axeln, jag trodde att det var så min "nya" axel skulle vara. Hann till och med två regniga och leriga MTB-lopp på sensommaren, innan jag var på återbesök hos ortopeden som informerade mig om att det där var minsann inte läkt. Varje återbesök samma sak, "inte riktigt läkt ännu men det ser bra ut".
Sex månader verkade vara någon slags gräns, för när de var passerade fick jag höra att det nog inte skulle läka av sig själv, utan de rekommenderade en operation. I mars 2019, efter 8 månader med en oläkt fraktur, opererades jag, de rensade bort en massa kallusvävnad och "rågjorde benändarna med borr" som det så fint stod i min journal, och skruvade ihop allt med en platta och sex skruvar. Nu är allt superstabilt och fint, nästan all rörlighet tillbaka, lite känselbortfall kring operationsärret, men annars funkar min axel superbra.
Så underskatta inte hur lång tid nyckelbenet kan ta, och försök lirka lite med ortopeden så ni fångar upp en utdragen läkningsprocess tidigt och kan skruva ihop dig. Om det blir en nästa gång jag bryter ett nyckelben kommer jag inte ge mig förrän de skruvar ihop mig.