Visa din misär!

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din misär!

Ni kommer seriöst cutta den? Ni vet om många som kör med sina rejsar maxar ut vid 25km/h? Om jag kommer lirandes på en Skeppshult i 25km/h så ska jag alltså dra styrröret? Intressant.

Ni har dock rätt i att man inte ska cykla med så mycket rör ovanför speciellt inte när man har kolfiber. Personligen var jag inte orolig en endaste tur. Jag hade uppenbarligen större problem.
Cutta vad? Vad är "cutta"?

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa din misär!
Såga av styrröret på den? Det verkar sjukt dumt. Swish swosh swash.
Och så är den också pensionerad, den ihop med min gamla ram står numera bara och glänser.

Jag är förresten den första att erkänna att jag är lite av en hycklare när jag talar om säkerheten gällande kolfiber när jag cyklar omkring med genomrostade lager som kletar sig fast längst hela gaffeln, samtidigt är jag inte det för jag har hela tiden sagt att jag skiljer på min egna situation och andras situation.

Det var inte meningen att posta här idag men jag gav mig på rosten en sista gång.

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din misär!
Och så är den också pensionerad, den ihop med min gamla ram står numera bara och glänser.

Jag är förresten den första att erkänna att jag är lite av en hycklare när jag talar om säkerheten gällande kolfiber när jag cyklar omkring med genomrostade lager som kletar sig fast längst hela gaffeln, samtidigt är jag inte det för jag har hela tiden sagt att jag skiljer på min egna situation och andras situation.

Det var inte meningen att posta här idag men jag gav mig på rosten en sista gång.
Jag tycker du ska förklara hur man "cuttar" styrröret på skeppshulten, varför och vad det kommer innebära för cykeln i stort.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag tycker du ska förklara hur man "cuttar" styrröret på skeppshulten, varför och vad det kommer innebära för cykeln i stort.
Många drar fram pungargumentet när man sätter sig ner och pratar igenom om hur kort styrröret ska vara. Det ska inte finns något synligt rör för det är pungskadligt om man kraschar och kroppen flyger framåt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa din misär!
Går såga i de flesta prylar om man bara har rätt grejer. Att du kommer få ommöblera en jäkla massa på hojen är det inget snack om MEN om ert argument ska hålla måste ni försvara det.

Aja, nog om för långa styrrör nu, alla kör på sitt sätt och med sina prylar. Är rätt glad att jag bara överlevde den rosten. Rekommenderar ingen att förneka brun rinnande sörja längs gaffeln.

https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/411717-cutting-quill-stem.html Går att cutta dem också, postar här ovan för att inte posta för många inlägg idag.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din misär!
Går såga i de flesta prylar om man bara har rätt grejer. Att du kommer få ommöblera en jäkla massa på hojen är det inget snack om MEN om ert argument ska hålla måste ni försvara det.

Aja, nog om för långa styrrör nu, alla kör på sitt sätt och med sina prylar. Är rätt glad att jag bara överlevde den rosten. Rekommenderar ingen att förneka brun rinnande sörja längs gaffeln.
Jag kastar ett ben till dig, så kan vi gå vidare sen. Googla lite på gängat styrlager och quillstammar. Trevlig kväll.

Berk

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det är verkligen misär att (även) denna fina tråden smutsas ner. Jag bankar mitt huvud i trä tills jag minns den, dölj användare-knappen.

Håller med. Men hela träknackarens cykelliv verkar vara misär, så inte så fel endå. En fördel är dock att var cykelliv verkar enkelt och oproblematiskt i den perspektivet :)

Har tyvärr (lyckligtvis?) ingenting OnT att bidrar med. Övervägde att lägga upp en bild av min sons helt röda knä efter närkontakt med grus igar, men det är egentligen nästan normaltillståndet av sina knä, så ingen misär.

EDIT: min mening var inte att ger ännu mer misär till Woodknocker, men att ger ett lite ljusare perspektiv för andra.
EDIT2: liv -> cykelliv

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa din misär!
"Ändå"!

Jag håller fast vid att det är urbota dumt att inte ha space att flytta upp eller ner. Att det är fult kan man i bästa fall få till en subjektiv åsikt, jag menar att det är en åsikt grundad i funktionaliteten och därmed blir den också objektiv.

Allt jag gjorde när jag plockade upp Skeppshulten var att jag motbevisade argumentet om att ni cuttar på grund av säkerhet, ni cuttar i mångt och mycket för att ni tycker att det är snyggt.

Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem
Visa din misär!
Misären är väl att köra zwift med en skeppshult?

Vet man sin sittpostion finns det väl ingen anledning att ha kvar massa onödigt tjafs som sticker ut?
Har man den skeppshulten som inspiration till en racer förstår jag att spacers under styrstammen tilltalar. För mig är det #slamthatstem som gäller.

Bilagor

• 1623515775922879840244931018021.jpg
    1623515775922879840244931018021.jpg
    274 KB · Besök: 75

fredrikw

Aktiv medlem
Visa din misär!
😧 ingen rolig historia det där...men båtbensfrakturer är ju notoriskt svårläkta och svårdiagnostiserade...en dålig kombo...
Nyckelben brukar vara lättare, och läka bra, förutom när de läker dåligt och då kan det bli riktigt dåligt... Well, time will tell

Nu ska jag inte komma här och skrämma upp dig i din rehab, men nyckelbenet kan vara nog så knepigt det också. Jag bröt nyckelbenet i juli 2018, av oklar anledning fattade jag inte att det kan ta ganska lång tid att läka, så jag började belasta det efter ca 8 veckor, det gjorde lite ont och det knäppte lite konstigt i axeln, jag trodde att det var så min "nya" axel skulle vara. Hann till och med två regniga och leriga MTB-lopp på sensommaren, innan jag var på återbesök hos ortopeden som informerade mig om att det där var minsann inte läkt. Varje återbesök samma sak, "inte riktigt läkt ännu men det ser bra ut".

Sex månader verkade vara någon slags gräns, för när de var passerade fick jag höra att det nog inte skulle läka av sig själv, utan de rekommenderade en operation. I mars 2019, efter 8 månader med en oläkt fraktur, opererades jag, de rensade bort en massa kallusvävnad och "rågjorde benändarna med borr" som det så fint stod i min journal, och skruvade ihop allt med en platta och sex skruvar. Nu är allt superstabilt och fint, nästan all rörlighet tillbaka, lite känselbortfall kring operationsärret, men annars funkar min axel superbra.

Så underskatta inte hur lång tid nyckelbenet kan ta, och försök lirka lite med ortopeden så ni fångar upp en utdragen läkningsprocess tidigt och kan skruva ihop dig. Om det blir en nästa gång jag bryter ett nyckelben kommer jag inte ge mig förrän de skruvar ihop mig.

josofin

Aktiv medlem
Visa din misär!
Nu ska jag inte komma här och skrämma upp dig i din rehab, men nyckelbenet kan vara nog så knepigt det också. Jag bröt nyckelbenet i juli 2018, av oklar anledning fattade jag inte att det kan ta ganska lång tid att läka, så jag började belasta det efter ca 8 veckor, det gjorde lite ont och det knäppte lite konstigt i axeln, jag trodde att det var så min "nya" axel skulle vara. Hann till och med två regniga och leriga MTB-lopp på sensommaren, innan jag var på återbesök hos ortopeden som informerade mig om att det där var minsann inte läkt. Varje återbesök samma sak, "inte riktigt läkt ännu men det ser bra ut".

Sex månader verkade vara någon slags gräns, för när de var passerade fick jag höra att det nog inte skulle läka av sig själv, utan de rekommenderade en operation. I mars 2019, efter 8 månader med en oläkt fraktur, opererades jag, de rensade bort en massa kallusvävnad och "rågjorde benändarna med borr" som det så fint stod i min journal, och skruvade ihop allt med en platta och sex skruvar. Nu är allt superstabilt och fint, nästan all rörlighet tillbaka, lite känselbortfall kring operationsärret, men annars funkar min axel superbra.

Så underskatta inte hur lång tid nyckelbenet kan ta, och försök lirka lite med ortopeden så ni fångar upp en utdragen läkningsprocess tidigt och kan skruva ihop dig. Om det blir en nästa gång jag bryter ett nyckelben kommer jag inte ge mig förrän de skruvar ihop mig.
Usch, nej, en så lång process har jag inga planer på... skönt att det blev bra för dig tillslut!
Jag har en bra ortoped. Efter 1 vecka visade röntgen snudd på sämre läge än initialt, så redan då var operationsmöjlighet på bordet. Jag har hört skräckhistorier om misslyckade operationer också, så vi kom överens om att avvakta lite. Nästa kontroll blir 4 v efter skadan, och har det inte börjat läka då så blir det operation. Bara hålla tummarna och vässa tålamodet 🙄...

ErikvW

Aktiv medlem
Visa din misär!
Usch, nej, en så lång process har jag inga planer på... skönt att det blev bra för dig tillslut!
Jag har en bra ortoped. Efter 1 vecka visade röntgen snudd på sämre läge än initialt, så redan då var operationsmöjlighet på bordet. Jag har hört skräckhistorier om misslyckade operationer också, så vi kom överens om att avvakta lite. Nästa kontroll blir 4 v efter skadan, och har det inte börjat läka då så blir det operation. Bara hålla tummarna och vässa tålamodet 🙄...
Jag opererade mitt nyckelben i torsdags och smärtan har börjat avta, märker ett visst känselbortfall på framsidan av axeln. Lyckades nog övertala till operation på grund av att benet var i 4 bitar samt att den inre benpipan var nästan stack ut ur huden.

fredrikw

Aktiv medlem
Visa din misär!
Det låter som du har en bra dialog med din ortoped, så det där blir nog bra. Operationer innebär ju alltid en risk, och man vill ju skära i kroppen så lite som möjligt generellt.

Jag gjorde misstaget att bryta nyckelbenet i ett annat län än där jag bor, så jag hamnade inte in i någon återbesöksloop utan fick själv ta initiativ till detta, det underlättade nog inte direkt...

MrSpock

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jag sprang ett lopp i juli 2017 och snubblade på en rot på skogsstigen. Axeln ur led, gjorde hemskt ont. Ortopedakuten. Vanlig röntgen plus magnetröntgen. Spricka i axeln och senan nästan helt av. Operation veckan efter. Mitella utan att röra armen tre veckor, därefter började försiktig sjukgymnastik. Helt återställd i november, dvs c:a 4 månader tog det i mitt fall och då hade jag enligt läkaren tur, många blir aldrig helt återställda.

mzi

Aktiv medlem
Visa din misär!
När jag fick min fyrfragmentsfraktur så tyckte ortopeden "vi satsar på minst 20% rörlighet" när jag frågade hur det kommer bli efter operation.

Nu har jag över 90%, så jag är nöjd.

WSMC

Aktiv medlem
Visa din misär!
Jaha, då var man på plats i den här tråden. Någon med erfarenhet av samma problem?
DSC_0632.JPG
Då mekkunsksperna lämnar en del övrigt att önska; är det något LBS fixar i en handvändning?

JesperA

Aktiv medlem
Visa din misär!
Såvida inte cagen också fick sig en törn när örat gick av (körde du in i något?), kan behöva riktas eller bytas, omöjligt att se på bilden dock, men oavsett så ganska enkel fix, lycka till 👍

Topp