Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Såg att det kommit upp en 100 på K&S med begärt pris 1500 kr
370317.jpg
Kan bli en fin randonneuse av det där. Ta bort pakethållaren bak och smacka dit en fram. Byt sadel och styrlinda och så andra växlar. Osså dåcken då.

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Satt och snurrade förbi detta bygget idag på vagnen påväg till jobbet, blev väldigt sugen på en Sport Cross. Ni som vet och kan allt, vad är skillnaden på Sport Cross, Tripple Cross och Quick Cross? Tänker spontant att de är olika fina under samma kategori, men vad vet jag?

Allt gott,
Edvin
Det är nog inget som sålts i Sverige. Spontant ser den svetsad ut och på andra marknader så fanns svetsade hojar som instegsvarianter.
Hos oss i Sverige gjorde Sjöstrand ett likande försök 1994 med Alfrex modellerna som insteg då de limmade hojarna började dra iväg i pris🤩

//Sebbe

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Satt och snurrade förbi detta bygget idag på vagnen påväg till jobbet, blev väldigt sugen på en Sport Cross. Ni som vet och kan allt, vad är skillnaden på Sport Cross, Tripple Cross och Quick Cross? Tänker spontant att de är olika fina under samma kategori, men vad vet jag?

Allt gott,
Edvin
Det är nog inget som sålts i Sverige. Spontant ser den svetsad ut och på andra marknader så fanns svetsade hojar som instegsvarianter.
Hos oss i Sverige gjorde Sjöstrand ett likande försök 1994 med Alfrex modellerna som insteg då de limmade hojarna började dra iväg i pris🤩

//Sebbe
Just de påkostade ramarna tycker jag är en stor del av tjusningen med gamla Miyata. Även de billigaste modellerna hade fina ramar, om än med ljumma komponenter, och de bär därför med den äran upp ett återupplivande till nästan vilken nivå man vill.

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bytte till semislicks, WTB Horizon 47mm, mäter 46.9mm så smått besviken på marknadsföringen där, annars väldigt nöjd! Beställt ett Bontrager Satelite styre, är dock spänd på hur det blir, svårt att se på bild och verkar finns 10 olika modeller 🤯

Bilagor

• 632CFD9F-7BAB-4B95-AC64-E451FF9CBF17.jpeg
    632CFD9F-7BAB-4B95-AC64-E451FF9CBF17.jpeg
    704.5 KB · Besök: 28
  • CE447565-90A0-4058-9EC0-8698490B3F76.jpeg
    CE447565-90A0-4058-9EC0-8698490B3F76.jpeg
    917.6 KB · Besök: 28

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Japp! Var lite extra säkerhetsmedveten i dag, i vanliga fall lämnar jag cykeln olåst.

Kan verka en smula naivt. Då vill jag tillägga att min bil nästan alltid står olåst på uppfarten med nyckeln i.
Det finns en tråd där de som låser så här hängs ut, en synnerligen försvårande omständighet är att det gäller en Miyata och dessutom i toppskick.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sju eller åtta kan vara lika, jag räknar det som den höjdpunkten, när de utvändiga växelsystemen var som bäst. Efter det tappade de i robusthet och blev i mitt tycke sämre.
Tänkt som 7-delat… men det har vi ju sätt förr att det kan finnas fler lägen😂😂😂
Min 7-växlade Deore Lx bakväxel fick ett läge till och thumbisar klarar ofta ett 8:de också🤩

Viktor86

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sju eller åtta kan vara lika, jag räknar det som höjdpunkten, när de utvändiga växelsystemen var som bäst. Efter det tappade de i robusthet och blev i mitt tycke sämre.
Jag är enig, men också nöjd med senaste experimentet:
20220523_193104.jpg

10-delad SunRace 11-42 kassett friktionsväxlat med SunTour reglage. Växlar som bara tusan men är pilligare att än 7 eller 8-delat helt klart. Dock positivt att kunna köpa en billig 11-delad kedja som känns mycket smoodare än de 6/7/8-kedjor jag testat iaf 😊

Cykeln på bild är av annat fabrikat än tråden tillåter, så på den noten önskar jag blygt visa fram en för klubben ny medlem och för mig nyligen "färdigställd" vardagsraket: 1991 (?) Miyata TripleCross
20220514_013852.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 557221
10-delad SunRace 11-42 kassett friktionsväxlat med SunTour reglage. Växlar som bara tusan men är pilligare att än 7 eller 8-delat helt klart. Dock positivt att kunna köpa en billig 11-delad kedja som känns mycket smoodare än de 6/7/8-kedjor jag testat iaf 😊

Cykeln på bild är av annat fabrikat än tråden tillåter, så på den noten önskar jag blygt visa fram en för klubben ny medlem och för mig nyligen "färdigställd" vardagsraket: 1991 (?) Miyata TripleCross
Visa bilaga 557228

De vill man ju båda ha helbilder på!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 557221

Visa bilaga 557228
Kollektivet kräver helbild på din blygsamma trippelkross 🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Viktor86

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mycket trevligt!
Vad kör du för däck på den?
Och hur ska vi bära oss åt för att få se mer utav den där röda skönheten?

Tack snälla alla!! :giggle:
Jag är själv väldigt nöjd med den. Bästa cykeln jag byggt mig tror jag. Eller, den cykel som bäst passar hur jag cyklar.

Däcken är Maxxis Rambler 38mm, köpta begagnade på happy. Följsamma och rullar som slicks men har oväntat bra grepp på "dirt". Sitter tubeless på nybyggda hjul med DT350 nav och RR411 :cool:

Styre och styrstam är Nitto, Getaround Bar och FW30 POWER stam

Den röda beautyn visar jag gärna mer av! Ska först bara övertala mig själv att den röda Runnern i Borås inte är till mig...

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så dök den upp: en eftertraktad röd jätte med den fina stålramen och fint pris.
Visa bilaga 557249
Bra pris är årets understatement, rena rånet för en sådan i det fina skicket om man frågar mig. Skulle själv köpt den om den varit i Skåne fastän jag har en redan. Den här och en 610/1000 kompletterar varandra perfekt :)

Edit. Såg att den nu är såld. Undrar vem som knep den?

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gott! Älskar att göra tvärtemot!
Mina elever blir ideligen lika häpna när jag "trollar" och plockar ut bygellåset från hjulet utan att ens låsa upp det.
Latheten är ibland så stor att jag lägger in låset snett mellan ekrarna utan att ens låsa upp & ihop det.
För de som inte inspekterar lite noggrannare så ser cykel så klart låst ut.

(Bör väl också tillägas att mina elever just nu är av det yngre slaget, så att någon av dem faktiskt skulle lyckas hoppa upp och cykla iväg på den skulle göra mig mäkta förvånad.)

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den främsta anledningen till att jag kör Bullitt - vilket iofs är mer sällan nu sedan jag blev lantis - är att ha plats för alla lås som jag har med mig för att kunna ställa ifrån mig cykeln i Stora Staden.

Ibland kör jag även grabben eller en och annan matkasse också, men främst är det lås.

Skämt åsido, jag upprepar med jämna mellanrum det råd jag en gång fick, nämligen att den enda cykelförsäkringen värd namnet är att själv försäkra sig om att cykeln inte stjäls. Den pundarskalle som vill nicka mina cyklar ska iaf få jobba lite innan de kan vingla iväg med dem.

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den främsta anledningen till att jag kör Bullitt - vilket iofs är mer sällan nu sedan jag blev lantis - är att ha plats för alla lås som jag har med mig för att kunna ställa ifrån mig cykeln i Stora Staden.

Ibland kör jag även grabben eller en och annan matkasse också, men främst är det lås.

Skämt åsido, jag upprepar med jämna mellanrum det råd jag en gång fick, nämligen att den enda cykelförsäkringen värd namnet är att själv försäkra sig om att cykeln inte stjäls. Den pundarskalle som vill nicka mina cyklar ska iaf få jobba lite innan de kan vingla iväg med dem.

Ration på låsets kvalitet dividerat med cykelns värde för tjuven måste alltid vara långt ”sämre” för min cykel än de andra cyklarna i närheten är min teori.

Topp