Visa din Miyata!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är ju ingen touringhoj såklart, men den duger till skärmar, pakethållare och frontrack
Nu har ungarna fått mat och jag fick tid att kika ett varv till på den i mer än fem sekunder. Fel av mig, den har ju hela rasket: pakethållarfästen upptill bak, skärmfästen fram och bak OCH på gaffelbenen. Perfekt åsna. I största laget kanske, men så länge jag inte ger mig för djupt in i skogen lär det funka fint. Sån pepp nu!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu har ungarna fått mat och jag fick tid att kika ett varv till på den i mer än fem sekunder. Fel av mig, den har ju hela rasket: pakethållarfästen upptill bak, skärmfästen fram och bak OCH på gaffelbenen. Perfekt åsna. I största laget kanske, men så länge jag inte ger mig för djupt in i skogen lär det funka fint. Sån pepp nu!

Jag menar detta, den funkar prima😀

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Plötsligt var det nån som ville skänka bort den här bara en kvart hemifrån. Tänker att det kan bli min nya pendlare. Ser ut att vara i fint skick, men det är ju lite mörkt ute. Mkt glad åt att sadel och sadelklämma verkar hel. Har ingen koll på kolfiber dock, är det nåt särskilt jag bör tänka på?
Visa bilaga 461583

Absolut ingen expert, men vet att det förekommer ramar där limmet mellan rör och muff släppt. Kolla över det för din egen säkerhet.

Och jag är också avis...

iionasson

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Plötsligt var det nån som ville skänka bort den här bara en kvart hemifrån. Tänker att det kan bli min nya pendlare. Ser ut att vara i fint skick, men det är ju lite mörkt ute. Mkt glad åt att sadel och sadelklämma verkar hel. Har ingen koll på kolfiber dock, är det nåt särskilt jag bör tänka på?
Visa bilaga 461583
Har precis tagit över en likadan och ska till att börja slakta ner, för att börja bygga upp igen.
Grattis till dig och mig!
Vad har du för plan med din?
Jag är sugen på att försöka lätta upp min en aning för att få den till en värdig vardagspendlare.
Dock bråkar jag med en bak pakethållare där skruvarna vägrar släppa och spåren börjar bli matta som nuspoladmatch-is! 😬
Sågar nog av stagen på pakethållaren för att få lite mer svängrum att skruva i. Eller grispitt eller vad det nu kan heta! 😂

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har precis tagit över en likadan och ska till att börja slakta ner, för att börja bygga upp igen.
Grattis till dig och mig!
Vad har du för plan med din?
Jag är sugen på att försöka lätta upp min en aning för att få den till en värdig vardagspendlare.
Dock bråkar jag med en bak pakethållare där skruvarna vägrar släppa och spåren börjar bli matta som nuspoladmatch-is! 😬
Sågar nog av stagen på pakethållaren för att få lite mer svängrum att skruva i. Eller grispitt eller vad det nu kan heta! 😂
Kul! Se till att fixa bilder löpande när du sätter igång.
Tanken nu är att plocka isär allt och kolla lager etc, men den ser ut att vara i rätt fint skick så förhoppningsvis är bara att byta vajrar och sen tuta och köra. Planen framåt är att leta tajta stänkor och racks. Sugen på vuxenstil på denna, (jag har en annan miyata som håller på att bli nån slags barnslig regnbågsbmx). Eftersom jag fick hojen gratis kanske jag tillochmed köper nåt lite finare (dvs inte hittegods som jag brukar), men har inte så bra koll. Velo? Brooks?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kul! Se till att fixa bilder löpande när du sätter igång.
Tanken nu är att plocka isär allt och kolla lager etc, men den ser ut att vara i rätt fint skick så förhoppningsvis är bara att byta vajrar och sen tuta och köra. Planen framåt är att leta tajta stänkor och racks. Sugen på vuxenstil på denna, (jag har en annan miyata som håller på att bli nån slags barnslig regnbågsbmx). Eftersom jag fick hojen gratis kanske jag tillochmed köper nåt lite finare (dvs inte hittegods som jag brukar), men har inte så bra koll. Velo? Brooks?

Visa regnbågsbmxen 😎

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I wish! Det är min Highrunner singlespeed som är isärplockad nu i väntan på att jag ska få plats att spraymåla ramen, troligen lila-grön. Sen ska jag se hur det känns med ett gammalt bmxstyre jag fick från cykelköket och så tänkte jag toppa med random färgglatt jag råkar hitta.
Är det en rosa stålis eller en nyare variant?

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vet ju vilken det är nu.. den röda 😍 aluminium
Exakt! Så här såg den ut som pizzaracer innan jag plockade isär den.
35DB61E7-A6B9-4C2F-908A-E3AFAAC3F5E3.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ingen som sitter på en Miyata 100 i strl 56-58 i hyfsat skick och som kan skiljas från denna för en rimlig peng?

Tänkte rusta upp och blinga till med silvriga stänkor och rack och skapa en finrandohoj och sedan lotta ut och låta alla pengar gå till hjärnfonden.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min fru cyklar fortfarande på sin gamla cycle pro. Och har gjort det i 20 år året runt varje dag. Plus många turer i Hellas i
Alperna o fan vet vad. Men hon är nog en humla som inte fattar att hon inte kan flyga 🙃
Som inte fattar att man kan inte flyga ...
Verkligen! Liknelsen med humlan har slagit mig SÅ många gånger. Om man ska kasta sig ut för de fräckaste DH-grejerna för att sen göra en elegant rundpall och lätt och spänstigt trampa uppför igen och sen cykla stenhårt och tekniskt och... ja, vad folk nu gör, jag vet inte, men då finns det bättre cyklar än 30 år gamla Miyator från allemansmountainbikens barndom.

Men av de cyklister jag har någon tätare kontakt med så är det iaf. 3st, mig själv inräknad, som trampar Miyata (om än också andra modernare cyklar) som om det inte fanns någon morgondag. Därutöver EN enda som de facto cyklar men på modernare grejer än Miyata, men sen är det fler personer än det finns löss på en hund som har nya fina cyklar men som nog inte gör 15 mil på ett år.

Cykelvasan, så bespottad som den är för att den inte är nåt riktigt mtb-lopp, är ju en fullständigt patetisk uppvisning i ”köp dig en sportig stil” och ”jag bryr mig egentligen inte så mycket men dämpare/SPD/CF/lycra/nya glasögon/29-tummare/flådig cykelhållare till halvmiljonbilen (insert valfri dyrpryl) MÅSTE man ju i alla fall ha”. Och maken till såsigt gäng har jag inte sett ens under mina 10 år som guide i cruising-branschen, fastän medelåldern på CV väl är en tredjedel av isbjörnsturisternas.

Som sagt, en gammal Miyata passar inte all slags cykling och det finns tack och lov andra sorters människor än mig själv och andra galningar som går i spinn på gammalt junk - ingen nämnd, ingen glömd. Även jag går ibland igång på en del modernt junk. Men så lite jag begriper så begriper jag i alla fall att snack är billigt och så länge man inte sätter benen i rörelse så kommer man ingen vart oavsett hur flådig cykel man har.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Verkligen! Liknelsen med humlan har slagit mig SÅ många gånger. Om man ska kasta sig ut för de fräckaste DH-grejerna för att sen göra en elegant rundpall och lätt och spänstigt trampa uppför igen och sen cykla stenhårt och tekniskt och... ja, vad folk nu gör, jag vet inte, men då finns det bättre cyklar än 30 år gamla Miyator från allemansmountainbikens barndom.

Men av de cyklister jag har någon tätare kontakt med så är det iaf. 3st, mig själv inräknad, som trampar Miyata (om än också andra modernare cyklar) som om det inte fanns någon morgondag. Därutöver EN enda som de facto cyklar men på modernare grejer än Miyata, men sen är det fler personer än det finns löss på en hund som har nya fina cyklar men som nog inte gör 15 mil på ett år.

Cykelvasan, så bespottad som den är för att den inte är nåt riktigt mtb-lopp, är ju en fullständigt patetisk uppvisning i ”köp dig en sportig stil” och ”jag bryr mig egentligen inte så mycket men dämpare/SPD/CF/lycra/nya glasögon/29-tummare/flådig cykelhållare till halvmiljonbilen (insert valfri dyrpryl) MÅSTE man ju i alla fall ha”. Och maken till såsigt gäng har jag inte sett ens under mina 10 år som guide i cruising-branschen, fastän medelåldern på CV väl är en tredjedel av isbjörnsturisternas.

Som sagt, en gammal Miyata passar inte all slags cykling och det finns tack och lov andra sorters människor än mig själv och andra galningar som går i spinn på gammalt junk - ingen nämnd, ingen glömd. Även jag går ibland igång på en del modernt junk. Men så lite jag begriper så begriper jag i alla fall att snack är billigt och så länge man inte sätter benen i rörelse så kommer man ingen vart oavsett hur flådig cykel man har.
Ta mig f-n så riktigt LWB! 🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tack och gott nytt år @Carl Edfeldt och alla andra!
Jag missade mitt årsmål pga ett antal förkylningar i nov-dec. Men som alternativt mål gav jag mig fan på att Norrskensflamman skulle rulla 100 mil innan året var till ända. Det resulterade i att jag fick ge mig ut en sista sväng nu i kväll, och med 4km tillgodo nådde jag i alla fall det målet.

CBA42D2E-A2DC-44A4-AE17-C871C8FAA7CB.jpeg

Må 2021 bli ett sjutusan till bra cykelår!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tack och gott nytt år @Carl Edfeldt och alla andra!
Jag missade mitt årsmål pga ett antal förkylningar i nov-dec. Men som alternativt mål gav jag mig fan på att Norrskensflamman skulle rulla 100 mil innan året var till ända. Det resulterade i att jag fick ge mig ut en sista sväng nu i kväll, och med 4km tillgodo nådde jag i alla fall det målet.

Visa bilaga 462017

Må 2021 bli ett sjutusan till bra cykelår!
Envetet! 😉

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja! Tack för inspiration och pepp under detta mitt första cykelmek-år! Känns overkligt att första projektet (Peugeot Mont blanc från 1989) bara var sju-åtta månader sen. Sen dess har jag pysslat med en Miyata Highrunner från -94(?), en SCO herrcykel från -79, en Motobecane Mirage mixte från -81(?) och nu en Valley runner från -92 eller så, plus lite blandat småmekande med egna och andras hojar. Fantastiskt kul att hitta en ny hobby under detta skitår, och kul att det alltid finns positivt stöd och råd i denna och andra trådar och grupper. Gott nytt år!

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Five Twelve tillhör ju inte de finaste modellerna, så jag antar att ingen blir upprörd över detta jul-bygge 💅
Hade stått lääänge innan jag fick hem den.
En hel del fula märken, men ändå en osannolik lyster kvar i färgen. Syns inte på bild men skimret finns kvar i den röda lacken.

Putsade upp klingorna och bytte bultar. Tog bort framväxeln för om jag behåller den så blir det track-klinga.
Rengjorde växelreglage och det sjukt balla fästet. Bytte ut Shimano Light Action växeln till en Shimano Golden Arrow.
Tog isär kugghjulen på frihjulsbodyn och gav dem ett bad i lacknafta och satte tillbaks efter lite gnugg.

Panaracer Pasela 32 fick nätt och jämt plats.
En gammal mockasadel från Ideale fick ersätta den vit-blå-röda, no name rise-styre, newbaum's och barends från nitto...borde man löpa hipsterlinan ut och göra om till fixed gear? 🧐

Bilagor

• IMG_20210101_232814.jpg
    IMG_20210101_232814.jpg
    892.8 KB · Besök: 213
  • 376666515_6f3b221d-6def-4f13-a5d7-e803ff666721.jpg
    376666515_6f3b221d-6def-4f13-a5d7-e803ff666721.jpg
    14.1 KB · Besök: 215

landen

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tyvärr passade inte dessa finbromsar i fram på triple crossen, får försöka hitta något annat kul, förslag?
Blir i alla fall ett bygge med Mavic tubhjul, Dugast Smallbird, SRAM X0 10 delat 11-36. Sen är allt jag har ett XX1 vevparti i kolfiber, men vågar nog inte sätta på det. Vi får se :) Några bilder!

20210104_215134.jpg
20210104_215207.jpg

20210104_215142.jpg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tyvärr passade inte dessa finbromsar i fram på triple crossen, får försöka hitta något annat kul, förslag?
Blir i alla fall ett bygge med Mavic tubhjul, Dugast Smallbird, SRAM X0 10 delat 11-36. Sen är allt jag har ett XX1 vevparti i kolfiber, men vågar nog inte sätta på det. Vi får se :) Några bilder!

Visa bilaga 462823 Visa bilaga 462824
Visa bilaga 462825
All in med vevpartiet, sjukt snyggt bygge! 👌🏻🤩
Synd på bromsarna men du hittar ngt lika snyggt som passar.

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett annat bygge. Hade tänkt sälja den tidigare i år men Covid och strul ledde till pillande.. och mer strul. Saknas liksom alltid nåt. Antingen verktyg eller del. Något som inte passar osv osv. För varje lösning uppstår ett nytt problem. Och då är inte ens drivlinan på plats.
Men men, rosa, blått och turkos är iaf fint!

Bilagor

• IMG_20210109_234955.jpg
    IMG_20210109_234955.jpg
    563.7 KB · Besök: 206
  • IMG_20201230_222905.jpg
    IMG_20201230_222905.jpg
    408.8 KB · Besök: 215
  • IMG_20210109_235556.jpg
    IMG_20210109_235556.jpg
    514 KB · Besök: 202

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så långt körde jag fortfarande på mina Race King. Innan snön hade packats och polerats av bilar gick det bra. Igår slängde jag på ett Schwalbe Ice Spiker Pro fram på Norrskensflamman, men fortfarande Race King bak. Så glatt som livet är nu så hade det inte skadat med dubbat både fram och bak, men mitt andra Ice Spiker satte jag på lilla Miyatan som jag har utlånad till grabbens kusin i en tämligen ogenerad cykelindoktrineringskampanj.

Inför avfärd:
566C028C-AB21-4A94-B064-29CC78C4E04C.jpeg

Framskärmen åkte tillfälligt av för att ge plats åt dubbdäcket:
082D8EF3-53DC-4A5E-8741-50612F1D03C6.jpeg

Nästan lika vackert som en solblekt On/Off:
5B3371F2-A1B8-46C0-8E4C-CF139E4C3F5F.jpeg

Ikväll blev det Långa Vägen Hem, 5km smiddes om till 30km. Fint som snus att sega sig hemåt på omvägar genom skogen, men det hade verkligen inte skadat med dubb även bak. Däremot rena drömmen att cykla med dynamonav och -lampa!
6DE0BF72-C109-4F18-8EFB-BF7D7C29B0B5.jpeg

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så långt körde jag fortfarande på mina Race King. Innan snön hade packats och polerats av bilar gick det bra. Igår slängde jag på ett Schwalbe Ice Spiker Pro fram på Norrskensflamman, men fortfarande Race King bak. Så glatt som livet är nu så hade det inte skadat med dubbat både fram och bak, men mitt andra Ice Spiker satte jag på lilla Miyatan som jag har utlånad till grabbens kusin i en tämligen ogenerad cykelindoktrineringskampanj.

Inför avfärd:
Visa bilaga 463782

Framskärmen åkte tillfälligt av för att ge plats åt dubbdäcket:
Visa bilaga 463783

Nästan lika vackert som en solblekt On/Off:
Visa bilaga 463784

Ikväll blev det Långa Vägen Hem, 5km smiddes om till 30km. Fint som snus att sega sig hemåt på omvägar genom skogen, men det hade verkligen inte skadat med dubb även bak. Däremot rena drömmen att cykla med dynamonav och -lampa!
Visa bilaga 463785
Kul läsning, fina bilder och framförallt, mkt snö!
En sann entusiast trotsar alla väder, bra jobbat 👏

MIGHTYnoob

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett annat bygge. Hade tänkt sälja den tidigare i år men Covid och strul ledde till pillande.. och mer strul. Saknas liksom alltid nåt. Antingen verktyg eller del. Något som inte passar osv osv. För varje lösning uppstår ett nytt problem. Och då är inte ens drivlinan på plats.
Men men, rosa, blått och turkos är iaf fint!
Va är det för bromsar? Kan du så som Paul motolite ändra avstånd för att klara av både 26 och 28 tums fälg?

lerpoel

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tänkte att det är dags att platsa i tråden. Här är min Miyata 100 som jag köpte för en cykelresa Ljungby-Amsterdam för 10 år sedan.

Efter resan så strippade jag skärmar och pakethållare, satte på några 23mm-däck och använde den som motionscykel i två år innan bakre hjullagret började ge upp. Sedan har den blivit ståendes, men nu börjar jag bli sugen på att bygga om den. Den har tyvärr en bula mitt på toppröret från när jag blåste omkull på en tysk slätt - går sådant att fixa enkelt?

DSC_3268.jpg

Topp