Visa din Miyata!

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@Moses95 Sportslab på Gibraltargatan (inte minst wenche) är väldigt duktig på knän och har hjälpt mig otroligt bra. Hett tips. Landstingssponsrat så kostar som ett vårdcentralenbesök (vilket land vi lever i!).

Shit vad fet MB:n blev!!!

Tusentack för tipset, ska ringa de i em! De gör ju bikefits också, kanske ta två flugor i en smäll?

Tack, tänk då bara med andra dekaler, wowabowa!
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur är det med bikefits, denna grupp känns som en salig blandning från folk som mig som sätter sig, höjer/sänker/lutar sadeln &eller styret lite och hoppar på till däck-connoisseurer. Har ni gjort en bikefit någon gång och bygger varje cykel runt den?

Allt gott
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Åh stackars lilla rumpa känner jag direkt, jag använder mina cyklar till allt från jobbet till krogen till längre turer och det är kanske 10% med cykelbyxor.. Kanske bara får bli han som sitter mjukt på krogen? Ja Proofide känns som folk talar både högt och lågt om, men värt att testa!
Jag använder aldrig cykelbyxor. Upplever inte att det behövs med lädersadel.
 
Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Åh stackars lilla rumpa känner jag direkt, jag använder mina cyklar till allt från jobbet till krogen till längre turer och det är kanske 10% med cykelbyxor.. Kanske bara får bli han som sitter mjukt på krogen? Ja Proofide känns som folk talar både högt och lågt om, men värt att testa!
Jag använder alltid cykelbyxor.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur är det med bikefits, denna grupp känns som en salig blandning från folk som mig som sätter sig, höjer/sänker/lutar sadeln &eller styret lite och hoppar på till däck-connoisseurer. Har ni gjort en bikefit någon gång och bygger varje cykel runt den?

Allt gott
Tveksam koppling mellan bikefit och fäbless för fina däck. 😉

Jag har funderat på att göra en bikefit men jag tycker inte att det är rimligt med omkring 2500 kronor utan har prövat mig fram med hjälp av olika tumregler. Dessutom har jag en känsla av att de flesta som utför en bikefit har mindre bra koll på äldre hojar, kan riktigt föreställa mig deras miner när jag rullar in en hoj med (*rys*) quillstam och (*dubbelrys*) horisontellt överrör. Man kanske skulle åka till Racerdepån eller liknande.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Åh stackars lilla rumpa känner jag direkt, jag använder mina cyklar till allt från jobbet till krogen till längre turer och det är kanske 10% med cykelbyxor.. Kanske bara får bli han som sitter mjukt på krogen? Ja Proofide känns som folk talar både högt och lågt om, men värt att testa!



Haha nej jag cyklar endast för motionen så körglädje är inget jag strävar efter.. Gillar att du är på hugget direkt, däckfrågan är din hjärtefråga till kommande val?
Nej men jag är helt ärligt och kollar RH varje gång jag ska köpa däck men slutar alltid med att jag inte tar de, jag tvivlar på min känsla för feeling till däck och på priset, som många andra antar jag!
Nej jag satt och kollade till min lila Miyata som är 650b, där fanns gravelking ss, Panaracer Pari Moto, WTB Horizon och något mer som alla såg typ samma lika, lite olika vikt men inte så farligt stor skillnad med tanke på att det är trådlöst och jag inte har vikten av vajern bak dit!
Jag kommer gärna förbi, vet inte hur gärna jag testar dina cyklar, risken är att jag blir totalt ruinerad.

Helt rätt med prioriteringar måste jag säga, själv är jag inte klanderfri men det är gott att höra att någon är! Inspirerande :D


Den är blytung, något i stil med Stenas ankare. Jag tycker den ser bra ut, kändes bra på en snabb runda runt kvarteret, men kommer bli min brukscykel under way out west nu till helgen så recension kommer, om den önskas? Det är trots allt en db..

Ja men sant som ni säger, "inte att det finns några självklara genvägar till en perfekt sadel". Jag är av natur en man med otroligt dåligt tålamod, men jag har nog hellre 3 lätt påskyndade sadlar genom tiden än 1/3 av tiden en sten!

Min tanke med skinnsadlar är att de blir skönare och skönare, nu 3/10 skön. Men åker man ner till Karl Johansgatan kommer man antingen hem skeptisk till sina val eller två däck a la N3wton och sadel a la LWB och jag blir mister a la pank!

Jag ska nog boka in en tid hos sportrehab för både axel och knä! Men enligt en vän som arbetar som fysioterapeut sa något som att jag skulle föreställa mig ett skavsår i knät, samma rotation måånga gånger knät inte är helt van vid bli ibland så. Men genom att använda det så pumpas det runt ledvätska som kan likna fettet i vevlagret, ja killen cyklar!
Härligt, misstänker att du köpt hjulen av en kompis till mig. Har också en db topanga som beater, rätt snygg om jag får blåsa i mitt eget horn men väger ju en del...

Har förövrigt ett och annat trick i rockärmen för att få till sadelstolpen i rätt dimension, men det är knappt så det platsar i fulmektråden!

Edit: dubbelcitering
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tveksam koppling mellan bikefit och fäbless för fina däck. 😉

Jag har funderat på att göra en bikefit men jag tycker inte att det är rimligt med omkring 2500 kronor utan har prövat mig fram med hjälp av olika tumregler. Dessutom har jag en känsla av att de flesta som utför en bikefit har mindre bra koll på äldre hojar, kan riktigt föreställa mig deras miner när jag rullar in en hoj med (*rys*) quillstam och (*dubbelrys*) horisontellt överrör. Man kanske skulle åka till Racerdepån eller liknande.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur är det med bikefits, denna grupp känns som en salig blandning från folk som mig som sätter sig, höjer/sänker/lutar sadeln &eller styret lite och hoppar på till däck-connoisseurer. Har ni gjort en bikefit någon gång och bygger varje cykel runt den?

Allt gott

Det är benen som avgör, inte cykeln, sa de när jag drog in min 1989 crescent/Eddy Merkx till bike fiten. Ta däremot med rena däck, annars blir de ledsna ;)

Jag tycker inte man behöver göra bike fit om man inte får ont. Däremot om man vill tävla kan ju en aero-bike-fit vara värt men det är ju en helt annan sak. Du kan dock fråga wenche eller den du är hos vad de tycker. De ger bra råd och säljer inte in något du inte behöver.

Jag gjorde bike fit pga massa knäproblem och det var bra. Det visade sig att alla tumregler etc jag försökt följa lett mig fel. Kontentan var att jag satt bra när jag började cykla och ”inte visste något” typ. (Utåtvinklade knän och fötter var bra för mig).

Försöker återskapa sittställningen på cyklar jag ska köra långt (mer än 2h i sträck).
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är benen som avgör, inte cykeln, sa de när jag drog in min 1989 crescent/Eddy Merkx till bike fiten. Ta däremot med rena däck, annars blir de ledsna ;)

Jag tycker inte man behöver göra bike fit om man inte får ont. Däremot om man vill tävla kan ju en aero-bike-fit vara värt men det är ju en helt annan sak. Du kan dock fråga wenche eller den du är hos vad de tycker. De ger bra råd och säljer inte in något du inte behöver.

Jag gjorde bike fit pga massa knäproblem och det var bra. Det visade sig att alla tumregler etc jag försökt följa lett mig fel. Kontentan var att jag satt bra när jag började cykla och ”inte visste något” typ. (Utåtvinklade knän och fötter var bra för mig).

Försöker återskapa sittställningen på cyklar jag ska köra långt (mer än 2h i sträck).
Det är ungefär så jag ser på bikefit: när man har problem med körställningen och vill få input från någon med kunskap.

Själv tror jag på att låta kroppen avgöra och inte gå för mycket på teorier, det som känns bra är bra precis som vid löpning. Och att testa olika för att lära sig hur saker funkar ihop med en själv, ju mer man lär sig desto lättare blir det sen att ändra så att det passar.
 

Nymodyn

Medlem
Visa din Miyata!
Har själv missat sådana cyklar, så vet hur det känns.

Det är Sun XCD-nav. Inget jag känner till sedan tidigare. Kassett. 130 mm, av allt att döma.

Man vet att man gjort en bra affär när flera personer PM:ar och vill köpa delar.😛 Får se hur det blir med saker och ting. Just i detta fallet så är ju bruksvärdet ofantligt mycket större än det monetära värdet, så det enda som gör att man säljer (om man säljer..) är att grejerna ska komma till användning om de inte gör det hos mig. I nuläget vill jag dock använda allt!😊
haha ligger konstant efter här känner jag men måste bara replikera att sunXCD är äkta Veloform-godis (som mycket annat på din nya cykel!). Klassiska, ofta högblanka delar av gamla tidens kvalité. Dessutom med en spännande historia, saxar helt fräckt från hemsidan:

"In 2012, Junzo Kawai, former President of SunTour Japan, returned to bicycle component manufacturing with a new company called SunXCD,

Junzo felt the time was right to re-enter the bicycle component business. As he put it “the market is too race-centric; carbon fiber, electric shifting, full suspension, 11 speed, doesn’t really enhance the enjoyment of cycling. In the 1970’s and 80’s we cycled to be closer to nature, for the environment, for our health, for the simple beauty of cycling.” For these reasons SunXCD will focus on touring and randonneuring components which were the focus of SunTour during its heyday.

In 2014 Junzo Kawai passed away at 94 years of age and company president Taki Takimoto has taken his place as Chairman."


Notera alltså att gentlemannen var 92 år gammal när han blåste liv i gamla suntour. Sensmoral: man blir både gammal, driftig och älskad om man viger livet åt fina cykeldelar!
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tveksam koppling mellan bikefit och fäbless för fina däck. 😉

Jag har funderat på att göra en bikefit men jag tycker inte att det är rimligt med omkring 2500 kronor utan har prövat mig fram med hjälp av olika tumregler. Dessutom har jag en känsla av att de flesta som utför en bikefit har mindre bra koll på äldre hojar, kan riktigt föreställa mig deras miner när jag rullar in en hoj med (*rys*) quillstam och (*dubbelrys*) horisontellt överrör. Man kanske skulle åka till Racerdepån eller liknande.
Haha vad är det du säger? Vänta du bara till n3wton säger att han gjort det 😏
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är benen som avgör, inte cykeln, sa de när jag drog in min 1989 crescent/Eddy Merkx till bike fiten. Ta däremot med rena däck, annars blir de ledsna ;)

Jag tycker inte man behöver göra bike fit om man inte får ont. Däremot om man vill tävla kan ju en aero-bike-fit vara värt men det är ju en helt annan sak. Du kan dock fråga wenche eller den du är hos vad de tycker. De ger bra råd och säljer inte in något du inte behöver.

Jag gjorde bike fit pga massa knäproblem och det var bra. Det visade sig att alla tumregler etc jag försökt följa lett mig fel. Kontentan var att jag satt bra när jag började cykla och ”inte visste något” typ. (Utåtvinklade knän och fötter var bra för mig).

Försöker återskapa sittställningen på cyklar jag ska köra långt (mer än 2h i sträck).
Ja men ska boka tid så får snacka lite med dom! Men det är just det, onda knän när jag cyklar längre, kanske att jag gjort det för lite för att ännu avgöra men ah, hade inte gjort det för aero om vi säger så!
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Härligt, misstänker att du köpt hjulen av en kompis till mig. Har också en db topanga som beater, rätt snygg om jag får blåsa i mitt eget horn men väger ju en del...

Har förövrigt ett och annat trick i rockärmen för att få till sadelstolpen i rätt dimension, men det är knappt så det platsar i fulmektråden!

Edit: dubbelcitering
Kan vara så, en trevlig kille på toppen av Gråberget?
Jo den är fin och kommer nog vara uppbyggd på ett eller annat sätt, men jag cyklar helst Miyata nu!

Är tricket 25.4mm så är det inte ens fulmeck! Jag köpte en Thomson 25.4mm på volley som legat uppe här på k&s i månader, trodde måttet var 25.4+någon bit ölburk men sitter perfekt!
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Haha vad är det du säger? Vänta du bara till n3wton säger att han gjort det 😏
Jag har såklart bikefittat (ett riktigt ord?) mig!

Jag cyklar till viss del så fort jag bara kan på asfalt och ibland i skogen, men försöker också likna något av en långdistanscyklist (om än i vardande mer än hundra procent praktiserande).

Tidigt i min cykelkarriär hade jag stora bekymmer med handlederna och att jag blev "kort på framsidan", alltså att jag satt för hopkrupet och att då höfterna inte alltid ville sträcka ut sig ordentligt. Tänk dig att du sitter i en soffa, och när du reser dig så liksom det smärtar till precis när man rätar ut sig.

Efter att ha flyttat runt mig själv på cykeln, ändrat sadelvinklar, bytt styren osv osv så såg jag ingen annan utväg än att fråga ett proffs. Sagt och gjort - jag cyklade med räcercykeln en bit bortanför Kungälv till en erfaren herre som hade gott rykte (kan komma på namnet om någon undrar). Där blev jag framflyttad och mycket mer utsträckt, samt bytte sadel och positionen på klossarna under fötterna.

Kändes bra men ovant till en början. Jag cyklade på som vanligt på räsern, varpå jag justerade om rando-cykeln till att bli i stort sett identisk. Idag bygger jag alla cyklar så nära jag kan komma denna position, även om jag bytt sadel igen samt sänkt styret ännu lite mer.

Efter bikefiten ändrades hela min cykling. Från att aldrig riktigt suttit bra och hela tiden kämpat med trilskande händer osv så bara fungerade saker. Det ska dock sägas att jag i samma veva rampade upp cyklingen rejält samt gjorde ett ganska stort uppsving i min allmänna fysiska form, plus att jag ett ganska kort tag därefter började prova tempopinnar på långa rundor (20+ mil). Det är mao ganska svårt att säga vad som är vad, men jag får nog säga att bikefiten har en ganska stor del i helheten. Idag sitter jag raceigt och tål det mycket väl. Förutom att kroppen mår bra så är det därtill näst intill en nödvändighet att sitta såpass lågt för att kunna cykla snabbt, då luftmotstånd i höga farter är förödande. Har man andra prioriteringar är detta såklart inte lika nödvändigt.

Man ska nog tänka på att jag kanske satt jättedåligt från början. Hade provat "allt", studerat alla youtube-filmer osv osv, men jag missade vissa viktiga delar såsom att höften behövde öppnas upp mer samt att jag behövde ha rätt läge på bäckenet för att kunna aktivera bålstyrkan som jag besatt men inte kunde utnyttja på ett vettigt sätt. Tror även klossarnas läge och därmed även fötternas läge i förhållande till vevcentrum osv gjorde mycket för att placera mig i ett gynnsamt läge för resten av kroppen att kunna fungera korrekt. Min spontana tanke under bikefiten var "är du galen, så kan jag inte sitta", men resultatet blev mycket bra!

Eller så vande jag mig bara...😛
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
haha ligger konstant efter här känner jag men måste bara replikera att sunXCD är äkta Veloform-godis (som mycket annat på din nya cykel!). Klassiska, ofta högblanka delar av gamla tidens kvalité. Dessutom med en spännande historia, saxar helt fräckt från hemsidan:

"In 2012, Junzo Kawai, former President of SunTour Japan, returned to bicycle component manufacturing with a new company called SunXCD,

Junzo felt the time was right to re-enter the bicycle component business. As he put it “the market is too race-centric; carbon fiber, electric shifting, full suspension, 11 speed, doesn’t really enhance the enjoyment of cycling. In the 1970’s and 80’s we cycled to be closer to nature, for the environment, for our health, for the simple beauty of cycling.” For these reasons SunXCD will focus on touring and randonneuring components which were the focus of SunTour during its heyday.

In 2014 Junzo Kawai passed away at 94 years of age and company president Taki Takimoto has taken his place as Chairman."


Notera alltså att gentlemannen var 92 år gammal när han blåste liv i gamla suntour. Sensmoral: man blir både gammal, driftig och älskad om man viger livet åt fina cykeldelar!
Låter som härliga cykeldelar! Nu gillar jag dom ännu mer!😊

Var inne och hejade på Anders och sa att jag köpt cykel som han sålt delarna till. Han gratulerade.😛

Sen pratade vi om roddbåtar (vi var överens om att motor är en dålig grej) samt att lämpligaste fiskemetoden är att meta. Just metet kanske jag inte håller med om, men både Sun XCD, roddbåt och mete hänger liksom ihop i en röd tråd. Anders är en genuin herre.😊
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Låter som härliga cykeldelar! Nu gillar jag dom ännu mer!😊

Var inne och hejade på Anders och sa att jag köpt cykel som han sålt delarna till. Han gratulerade.😛

Sen pratade vi om roddbåtar (vi var överens om att motor är en dålig grej) samt att lämpligaste fiskemetoden är att meta. Just metet kanske jag inte håller med om, men både Sun XCD, roddbåt och mete hänger liksom ihop i en röd tråd. Anders är en genuin herre.😊
Motor behöver inte vara en dålig grej, men på en roddbåt känns den en smula överflödig. Hörs enna på namnet. 🛶
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Låter som härliga cykeldelar! Nu gillar jag dom ännu mer!😊

Var inne och hejade på Anders och sa att jag köpt cykel som han sålt delarna till. Han gratulerade.😛

Sen pratade vi om roddbåtar (vi var överens om att motor är en dålig grej) samt att lämpligaste fiskemetoden är att meta. Just metet kanske jag inte håller med om, men både Sun XCD, roddbåt och mete hänger liksom ihop i en röd tråd. Anders är en genuin herre.😊

Du råkade inte höra om 26” skärmar för 50mm däck kommit in?:)
 

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Du råkade inte höra om 26” skärmar för 50mm däck kommit in?:)
Bikeshop har passande(?) VeloOrange-skärmar i lager,
åtminstone enl hemsidan
fe0013.320.jpeg

 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har såklart bikefittat (ett riktigt ord?) mig!

Jag cyklar till viss del så fort jag bara kan på asfalt och ibland i skogen, men försöker också likna något av en långdistanscyklist (om än i vardande mer än hundra procent praktiserande).

Tidigt i min cykelkarriär hade jag stora bekymmer med handlederna och att jag blev "kort på framsidan", alltså att jag satt för hopkrupet och att då höfterna inte alltid ville sträcka ut sig ordentligt. Tänk dig att du sitter i en soffa, och när du reser dig så liksom det smärtar till precis när man rätar ut sig.

Efter att ha flyttat runt mig själv på cykeln, ändrat sadelvinklar, bytt styren osv osv så såg jag ingen annan utväg än att fråga ett proffs. Sagt och gjort - jag cyklade med räcercykeln en bit bortanför Kungälv till en erfaren herre som hade gott rykte (kan komma på namnet om någon undrar). Där blev jag framflyttad och mycket mer utsträckt, samt bytte sadel och positionen på klossarna under fötterna.

Kändes bra men ovant till en början. Jag cyklade på som vanligt på räsern, varpå jag justerade om rando-cykeln till att bli i stort sett identisk. Idag bygger jag alla cyklar så nära jag kan komma denna position, även om jag bytt sadel igen samt sänkt styret ännu lite mer.

Efter bikefiten ändrades hela min cykling. Från att aldrig riktigt suttit bra och hela tiden kämpat med trilskande händer osv så bara fungerade saker. Det ska dock sägas att jag i samma veva rampade upp cyklingen rejält samt gjorde ett ganska stort uppsving i min allmänna fysiska form, plus att jag ett ganska kort tag därefter började prova tempopinnar på långa rundor (20+ mil). Det är mao ganska svårt att säga vad som är vad, men jag får nog säga att bikefiten har en ganska stor del i helheten. Idag sitter jag raceigt och tål det mycket väl. Förutom att kroppen mår bra så är det därtill näst intill en nödvändighet att sitta såpass lågt för att kunna cykla snabbt, då luftmotstånd i höga farter är förödande. Har man andra prioriteringar är detta såklart inte lika nödvändigt.

Man ska nog tänka på att jag kanske satt jättedåligt från början. Hade provat "allt", studerat alla youtube-filmer osv osv, men jag missade vissa viktiga delar såsom att höften behövde öppnas upp mer samt att jag behövde ha rätt läge på bäckenet för att kunna aktivera bålstyrkan som jag besatt men inte kunde utnyttja på ett vettigt sätt. Tror även klossarnas läge och därmed även fötternas läge i förhållande till vevcentrum osv gjorde mycket för att placera mig i ett gynnsamt läge för resten av kroppen att kunna fungera korrekt. Min spontana tanke under bikefiten var "är du galen, så kan jag inte sitta", men resultatet blev mycket bra!

Eller så vande jag mig bara...😛
Intressant. Sedan jag skaffade en sadel som passar min feta röv har mina problem med domningar i skrevet försvunnit, det enda bekymret jag har nu är värk i nacken vilken jag tror beror på att jag håller upp huvudet för mycket. Borde nog snarare ”titta under lugg/hjälm”. Men det skulle vara kul att göra en bikefit, absolut. Vad hette kranskommunarn som du gick till?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag åkte Stena-färja nyligen. Det var så många människor på den att vi säkert hade kunnat ro om alla hjälptes åt!😛
Skulle kanske ha funkat! Framme efter tre veckor i Fredrikshamn = minskad stress. Bra träning. Solidaritet. Inga utsläpp. Människor gör saker tillsammans, ingen kan köpa sig fri. Vissa politikers mardröm, helt enkelt.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bikeshop har passande(?) VeloOrange-skärmar i lager,
åtminstone enl hemsidan
fe0013.320.jpeg


Ja, får bli de i värsta fall. Vill dock stötta LBS och gärna ha i stål :) Blir nog sks Bluemels om det blir från webbshop :)

Nej, men räknar med att de kommer tillsammans med 406-skärmen jag väntar en halv evighet på.. Hoppas på snart!

Också från GIlles berthoud?
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Skulle kanske ha funkat! Framme efter tre veckor i Fredrikshamn = minskad stress. Bra träning. Solidaritet. Inga utsläpp. Människor gör saker tillsammans, ingen kan köpa sig fri. Vissa politikers mardröm, helt enkelt.
Förutom att vi inte rodde stora båtar till Fredrikshamn så var det exakt så som konventet var😁 längtar till nästa🥰
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tänker att vi kan ses innan dess också. Och cykla, om inte annat!
Jaaa, var ses vi? Måste vila lite bara men kan vara i sadeln igen kring midnatt!

Kamrater, liket lever. I alla fall tror han det själv.

Vid återbesöket idag konstaterade läkaren att hornhinnan hade läkt. Visserligen spökade ”det röda i ögat” fortfarande och jag borde ha sett bättre (ut?) än jag gjorde. Men det skulle ge sig med tiden och jag fick två veckor på mig att skärpa mig. Om inte skärpan var åter då så blev det en enkel till Scan i Vara. Eller om det var Dalsjöfors. Jag fick visst välja själv.

Nåväl, stärkt av detta i huvudsak positiva besked tog jag ikväll en kort runda på Passrännar’n. Det var väl optimistiskt eftersom det hade hunnit mörkna innan jag kom iväg. Den cykeln kommer hur eller hur att bli grym om bara jepparna på justpedal.nl behagar skicka det hi rise-styre som jag beställde för flera månader sedan, så att jag får den högresta sittställning som anstår en man av min högresta ställning (plats för skratt).

I morgon bitti, i dagsljus, blir det istället någon av mina mer välkalibrerade cyklar in till byn och postombudet där en framväxel väntar. Den kommer att gå på Trippelkryssar’n, som jag hoppas kunna gjuta liv i inom kort. LX bak, LX fram och XT kombinerade broms- och växelreglage. Jag är sugen på ett Albastache-styre för nån slags ohelig knock off på en XO-1. En 3XO-1 kanske?

Ni hör, det är inte nyttigt att ligga raklång och mörklagd tre dagar i sträck. Läggdags, see y’all!

Broms-surpris till kvällsmat:
1C0ABD4D-70F2-4597-8AC6-0549B9004A17.jpeg


Försök att googla ”Diamondback” i morse, innan ögonen hade vant sig vid att jobba tillsammans:
9F31965E-7169-44C7-B512-388D02F44D9D.png
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Intressant. Sedan jag skaffade en sadel som passar min feta röv har mina problem med domningar i skrevet försvunnit, det enda bekymret jag har nu är värk i nacken vilken jag tror beror på att jag håller upp huvudet för mycket. Borde nog snarare ”titta under lugg/hjälm”. Men det skulle vara kul att göra en bikefit, absolut. Vad hette kranskommunarn som du gick till?
Jag kan tänka mig att du som du skrev tidigare kommer få ett aningen skeptiskt bemötande inledningsvis, och jag hade nog varit noga med att påtala vilken typ av cykel jag planerar dyka upp med innan den faktiska bikefiten. Om du sitter galet kommer styrets höjd- och längdläge behöva justeras, vilket enkelt löses med vanlig ahead-stam då bikefitaren har en hel uppsättning sådana, men jag gissar att han inte har en enda quill-stam.

Därtill tror jag att det är ganska stor skillnad på styrhöjd och dylikt beroende på vilket styre som avses användas. Min uppfattning är att man passas in för att sitta med händerna på hoodsen, med underarmarna raka (under min bikefit påtalades att raka underarmar med låg handposition är det snabbaste). Har man då ett styre anpassat för att alltid hålla i bocken kommer ju styrhöjden förändras diametralt om man har de två olika styrena på cyklar med i övrigt likadan geo.

Jag hade också varit noggrann med att aktuell tilltänkt bikefit-person förstod och accepterade vilka förutsättningar man söker hens hjälp för. Man har inte en 10-12-kilos omoderns stålcykel för att man ska försöka cykla så snabbt det bara går utan man har den för att den ska vara trivsam, bekväm, rolig eller valfritt annat adjektiv, men inte för att vara så snabb som möjligt (eftersom en modern cykel är snabbare, utan tvivel). När jag gjorde min bikefit kom jag direkt efter en person som satsade på topp-placeringar på tempo-SM, där avsikten med hens möte var att justera någon enstaka millimeter i sittpositionen. Jag själv hade en modern räsercykel, moderna kläder och ambitionen att kunna cykla snabbt och länge utan handproblem. Hade jag haft sämskskinnsbyxor, läderhjälm och flanellskjorta (eller något annat livsstilsplagg) kan jag gissa att bemötandet hade varit ett annat - men det vet jag inget om egentligen.

Jag gjorde min bikefit hos Klas Johansson på Probikefit (https://probikefit.se/). Första känslan var att han hade mycket att göra och jag var en aning tveksam till hans engagemang i just mig, men väl på plats fick jag ett mycket proffsigt bemötande där han ganska ingående motiverade åtgärderna som gjordes i sittställningen. Först undersöktes rörlighet och fysiska förutsättningar, sen gjorde han en grovjustering av cykeln utifrån mina mått osv, för att därefter mäta in allt i detalj med mig på cykeln på en trainer.

Jag köpte hela hans koncept kring hur jag skulle sitta, och när jag satt så var det uppenbart att den sadeln jag hade inte fungerade för det tänkta användningsområdet. Efter utprovning av annan sadel kändes det jäkligt rätt och därmed köpte jag just en sådan sadel. Om sadeln som inte dög hade varit en svindyr lädersadel vet jag faktiskt inte hur det skulle ha blivit, men jag antar att med en modern räsercykel sitter man på ett sätt som gör en sådan olämplig medan man på en stålcykel med annat användningsområde kanske blir placerad på ett sätt som gör att sadeln också fungerar.

För att sammanfatta ovanstående så är jag en aning osäker kring hur man bemöts när man dyker upp med annat än en modern cykel. Jag har ingen anledning att tro att man blir bemött på ett dåligt sätt, men det finns ju ofta någon form av yrkesstolthet bland yrkesmänniskor, och om just Klas anser att en såpass daterad cykel som en Miyata faktiskt är (på gott och ont) "inte är något att ha" eller ej har jag ingen aning om. Kolla upp detta med honom innan ni ska dit, är mitt allmänna råd.

Jag vill också passa på att påtala att jag inte har någonting med varken Probikefit eller Rene Herse-däck att göra, utan att allt jag skriver om dessa saker är helt opartiska och bara baserat på godtyckligt tyckande från min fullständigt amatörmässiga synvinkel. :D
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag kan tänka mig att du som du skrev tidigare kommer få ett aningen skeptiskt bemötande inledningsvis, och jag hade nog varit noga med att påtala vilken typ av cykel jag planerar dyka upp med innan den faktiska bikefiten. Om du sitter galet kommer styrets höjd- och längdläge behöva justeras, vilket enkelt löses med vanlig ahead-stam då bikefitaren har en hel uppsättning sådana, men jag gissar att han inte har en enda quill-stam.

Därtill tror jag att det är ganska stor skillnad på styrhöjd och dylikt beroende på vilket styre som avses användas. Min uppfattning är att man passas in för att sitta med händerna på hoodsen, med underarmarna raka (under min bikefit påtalades att raka underarmar med låg handposition är det snabbaste). Har man då ett styre anpassat för att alltid hålla i bocken kommer ju styrhöjden förändras diametralt om man har de två olika styrena på cyklar med i övrigt likadan geo.

Jag hade också varit noggrann med att aktuell tilltänkt bikefit-person förstod och accepterade vilka förutsättningar man söker hens hjälp för. Man har inte en 10-12-kilos omoderns stålcykel för att man ska försöka cykla så snabbt det bara går utan man har den för att den ska vara trivsam, bekväm, rolig eller valfritt annat adjektiv, men inte för att vara så snabb som möjligt (eftersom en modern cykel är snabbare, utan tvivel). När jag gjorde min bikefit kom jag direkt efter en person som satsade på topp-placeringar på tempo-SM, där avsikten med hens möte var att justera någon enstaka millimeter i sittpositionen. Jag själv hade en modern räsercykel, moderna kläder och ambitionen att kunna cykla snabbt och länge utan handproblem. Hade jag haft sämskskinnsbyxor, läderhjälm och flanellskjorta (eller något annat livsstilsplagg) kan jag gissa att bemötandet hade varit ett annat - men det vet jag inget om egentligen.

Jag gjorde min bikefit hos Klas Johansson på Probikefit (https://probikefit.se/). Första känslan var att han hade mycket att göra och jag var en aning tveksam till hans engagemang i just mig, men väl på plats fick jag ett mycket proffsigt bemötande där han ganska ingående motiverade åtgärderna som gjordes i sittställningen. Först undersöktes rörlighet och fysiska förutsättningar, sen gjorde han en grovjustering av cykeln utifrån mina mått osv, för att därefter mäta in allt i detalj med mig på cykeln på en trainer.

Jag köpte hela hans koncept kring hur jag skulle sitta, och när jag satt så var det uppenbart att den sadeln jag hade inte fungerade för det tänkta användningsområdet. Efter utprovning av annan sadel kändes det jäkligt rätt och därmed köpte jag just en sådan sadel. Om sadeln som inte dög hade varit en svindyr lädersadel vet jag faktiskt inte hur det skulle ha blivit, men jag antar att med en modern räsercykel sitter man på ett sätt som gör en sådan olämplig medan man på en stålcykel med annat användningsområde kanske blir placerad på ett sätt som gör att sadeln också fungerar.

För att sammanfatta ovanstående så är jag en aning osäker kring hur man bemöts när man dyker upp med annat än en modern cykel. Jag har ingen anledning att tro att man blir bemött på ett dåligt sätt, men det finns ju ofta någon form av yrkesstolthet bland yrkesmänniskor, och om just Klas anser att en såpass daterad cykel som en Miyata faktiskt är (på gott och ont) "inte är något att ha" eller ej har jag ingen aning om. Kolla upp detta med honom innan ni ska dit, är mitt allmänna råd.

Jag vill också passa på att påtala att jag inte har någonting med varken Probikefit eller Rene Herse-däck att göra, utan att allt jag skriver om dessa saker är helt opartiska och bara baserat på godtyckligt tyckande från min fullständigt amatörmässiga synvinkel. :D
Ja, jag kan tänka mig att det kan bli platt fall om man kommer till modern bikefit med gammal hoj. Tänker på min LBS - fantastiskt duktiga killar och jättemysiga och trevliga men saknar ALL kunskap om det som ligger mer än fem-tio år tillbaka i tiden.

En modern landsvägscykel har ju ett väldigt kraftigt drop mellan sadel och hoods. Gissningsvis är det ungefär samma drop som mellan sadel och bock på en äldre racer. Förstår man inte skillnaden på ny och gammal cykel gissar jag att det kan bli väldigt fel. Delar inte riktigt åsikten att en modern cykel per definition är snabbare, men jag fattar vad du menar.

Gällande sadel tänker jag att den största skillnaden mellan olika modeller har mer med bredd att göra än material, men vad fan vet jag egentligen? Jag kan väldigt lite om både cyklar och cykling. I vilket fall som helst skulle det vara kul att göra en bikefit hos någon med gedigen erfarenhet från åtminstone 30 år tillbaka. Ni vet, när män var män och cyklar var av metall och Morrissey inte hunnit bli en politisk idiot än.
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, jag kan tänka mig att det kan bli platt fall om man kommer till modern bikefit med gammal hoj. Tänker på min LBS - fantastiskt duktiga killar och jättemysiga och trevliga men saknar ALL kunskap om det som ligger mer än fem-tio år tillbaka i tiden.

En modern landsvägscykel har ju ett väldigt kraftigt drop mellan sadel och hoods. Gissningsvis är det ungefär samma drop som mellan sadel och bock på en äldre racer. Förstår man inte skillnaden på ny och gammal cykel gissar jag att det kan bli väldigt fel. Delar inte riktigt åsikten att en modern cykel per definition är snabbare, men jag fattar vad du menar.

Gällande sadel tänker jag att den största skillnaden mellan olika modeller har mer med bredd att göra än material, men vad fan vet jag egentligen? Jag kan väldigt lite om både cyklar och cykling. I vilket fall som helst skulle det vara kul att göra en bikefit hos någon med gedigen erfarenhet från åtminstone 30 år tillbaka. Ni vet, när män var män och cyklar var av metall och Morrissey inte hunnit bli en politisk idiot än.
Jo det är väl lite så att hoodsen flyttat nedåt och blivit den nya bocken, samtidigt som bocken blivit jättegrund för att vara användbar. Reach på styren har ju därtill reducerats enormt och nu svänger styret direkt efter "raka delen" gentemot förr när de också gick rakt framåt innan nedåtböjen.

Man kan ju se den dramatiska skillnaden i geometri på ramarna genom att se hur korta sadelstolparna var förr gentemot idag när utsticket är enormt. Jag var inte med och har egentligen ingen koll, men landsvägscykelramar från förr var nog ganska många storlekar större än idag sett till styrrör och sadelrör.

Den moderna cykeln kanske inte nödvändigtvis är snabbare på en platt bana på en "trevlig" tur (edit: fast jo, det är den), men rappheten och lätthanterligheten är på en helt annan nivå på en fin cykel av idag än en fin cykel av igår. Jag har inte haft framme min räsercykel mycket senaste tiden, men körde några snabba turer nu under semestern. Det märks fantastiskt stor skillnad i acceleration, manöverduglighet, trygghet mm och jag hade inte velat ha en gammal stålis som enda alternativ för sådana turer. Framförallt gör det skillnad vid gruppcykling i fullfart och i spurtsituationer eller dylikt, där snabba hastighetsjusteringar krävs eller tighta situationer uppstår.

Däremot finns det massvis av andra fördelar och likaså situationer där en gammal cykel har sina fördelar. Man behöver inte på något vis begränsa sig till enbart en typ av cykling och jag är generellt inte någon förespråkare för att nytt är bättre utan snarare tvärt om. Men om man gör jämförelsen med bilvärlden så blir en Porsche från 70-talet frånåkt av "vilken bil som helst" av idag, och likadant är det inom cykelvärlden. Men man vill ju ändå ha en luftkyld Porsche liksom. Likadant med cyklar, till stora delar. Förutom när man har bråttom då..😉

Gällande sadeln är det i mitt fall "ryggen" på sadeln som är problemet när höften roteras framåt. Det blir för stort tryck när högsta punkten på sadeln är dess mittlinje. En sån där lädersadel med cutout hade kanske löst det, men då offrar man med största sannolikhet lädrets livslängd och annat om man så att säga har en stor reva i sadeln mitt på. Av den anledningen passar dessa sadlar förmodligen bättre vid en mer upprätt sittställning för min del. Men alla är ju olika och just när det kommer till sadlar så är andra människors tips på vad som funkar eller ej helt värdelösa eftersom det är så extremt individuellt.

Ration mellan att prata massa strunt om annat i denna tråden och att visa min Miyata är ungefär 1000:0, så jag släpper detta för ett tag nu.😊
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Man kan ju se den dramatiska skillnaden i geometri på ramarna genom att se hur korta sadelstolparna var förr gentemot idag när utsticket är enormt. Jag var inte med och har egentligen ingen koll, men landsvägscykelramar från förr var nog ganska många storlekar större än idag sett till styrrör och sadelrör.
Geometrin är i stort sett samma som för trettio år sedan, sluttande överrör, nedflyttade sadelstag och liknande är ju mest en design- och konstruktionsfråga.

Det hade varit kul med ett seriöst jämförande test, jag har bara sett ett enda halvseriöst mellan en Colnago Master Olympic från början av nittiotalet och en helt ny Colnago C68 och utfallet blev att de var likvärdiga när det gäller hur snabba de var..
 

Swisch

Medlem
Visa din Miyata!
Hittade en sorglig Five Twelve på Tradera (!) för 600 spänn. Några arbetstimmar timmar senare och några hundralappar till på delar blev det en trevlig hoj för att göra sommarveckorna hos svärföräldrarna drägligare.

28mm + grus = sant
Hur gör folk för att fixa till en sån här 512:a? Jag fick en nyligen av en släkting men har dålig koll på cyklar. Den har lite hemska metallmanicker påmonterade (för gamla reflexer) som förstört lacken här & där. Styrstången som går ner i ramen har ju en typ mutter, i brist på ord, och denna verkar bestå av kallgalv som släppt kraftigt. Går detta att fixa? Växlar & bromsar funkar men cykeln rullar lite halvsegt. Har stått i minst 10år i garage. Tyvärr lite rost här & där. Tror allt är orginal utöver bockstyret, som är bytt till ett rakt styre.

Hur gör man med rost & bortskrapad lack tro?

Vad bör jag göra för att få den i bruksskick? tacksam för tips!
IMG_20220809_154229.jpg
 

Köp & Sälj

Topp