Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vet inte om jag ska vara orolig eller lugn med att vårt missbruk är ungefär på samma nivå.

Min fru hittade en ny cykel i mekstället igår. Hon hade ALDRIG sett den om jag inte först hade städat bort de tre cyklar som stod lutade mot den. Jag sa såklart att "jag köpte den billigt, jag ska nog sälja den, det är bra hjul på den, han som köpte den sålde den för billigt, jag kan kanske sätta dom här skärmarna på din cykel". Hon titta hålögt rakt ut i luften och pratade något om att någon måste laga mat åt barnen snart.
Kan relatera.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vet inte om jag ska vara orolig eller lugn med att vårt missbruk är ungefär på samma nivå.

Min fru hittade en ny cykel i mekstället igår. Hon hade ALDRIG sett den om jag inte först hade städat bort de tre cyklar som stod lutade mot den. Jag sa såklart att "jag köpte den billigt, jag ska nog sälja den, det är bra hjul på den, han som köpte den sålde den för billigt, jag kan kanske sätta dom här skärmarna på din cykel". Hon tittade hålögt rakt ut i luften och pratade något om att någon måste laga mat åt barnen snart.
Vilken obehaglig igenkänning. Men min hustru tycker att cyklar är det minst jobbiga intresset jag haft hittills. Hon är väldigt luttrad och väldigt förstående.
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag körde några hundra kilo järnskrot till återvinningen idag och fick en tusenlapp med mig hem. Det kommer jag att (försöka) leva länge på när det antyds att det är för många cyklar här hemma. Jag lär vara den förste som har kört skit härifrån på många decennier.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För att bruka allvar så är det ändå en intressant diskussion om begagnatpriserna. 3500 för en one ten känns för min del lite brant, närapå oavsett utrustning och uppgraderingar, medan 5000 för en tusing i vad det verkar ok skick och med skärmar och pakethållare känns nästan ok. Om det finns någon konsekvens i det resonemanget vete fan, eller öht i hur jag värdesätter mina och andras cyklar, när jag värderar vad jag kan tänka mig att betala för en begagnad cykel så är det nog tyvärr lika delar magkänsla, skattjakt och den förskräcklige lille ha-djävulen som har borrat sina snuskiga klor djupt in i mitt kött…

Jag skulle hur som helst aldrig drömma om att få igen pengarna på ett enda av mina byggen, och om jag verkligen skulle vilja maxa pengarna vid en försäljning - the horror! - så hade jag nog plockat ned cykeln - the horror! - och sålt delarna separat.

Men det kan vara som det vill med den saken. Om en högt prissatt cykel blir såld så grattis till säljaren. Och blir den inte såld så får han (knappast hon) antingen behålla sitt hunk of junk eller gå ned i pris.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I slutändan är det för min del (troligtvis även för er andra knarkare) en stor del av grejen att fixa själv. Den här typen av cykel är liksom inte lika rolig om man köper den färdig. Så även om totalsumman skulle bli något liknande de där 4-5 tusen i slutändan, eller mycket mer för dem av er som har en egen pipeline till Paulfabriken, så är det Tusing gånger roligare så.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag skulle själv värdera en Tusing i originalskick och relativt lite använd till runt 5-6000 kr, den här var det en del bytt och jag fick intrycket att den använts en hel del och då tycker jag priset är i överkant.

Om jag minns rätt var 110 i HiTen-stål(?) och den bör då ligga betydligt lägre än priset som refereras ovan enligt mig.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om jag minns rätt var 110 i HiTen-stål(?) och den bör då ligga betydligt lägre än priset som refereras ovan enligt mig.
Mycket relevant påpekande.

Jag kan för lite om landsvägscyklarna, men i det ljuset så är det ju ganska otroligt att man kan hitta CrMo-ATB:erna för i bästa fall så lite som några ynka hundralappar.

Äsch vaffan, jag slänger in Grant Petersens artikel igen:
DFF35719-E39C-468A-893D-E0285EEE58E5.jpeg
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag skulle själv värdera en Tusing i originalskick och relativt lite använd till runt 5-6000 kr, den här var det en del bytt och jag fick intrycket att den använts en hel del och då tycker jag priset är i överkant.

Om jag minns rätt var 110 i HiTen-stål(?) och den bör då ligga betydligt lägre än priset som refereras ovan enligt mig.
Tror nog att det var CroMo i 110. Grannen har en sån som hon köpte för 60 spänn på en exekutiv auktion. Det är fasen ett rimligt pris.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tror nog att det var CroMo i 110. Grannen har en sån som hon köpte för 60 spänn på en exekutiv auktion. Det är fasen ett rimligt pris.
Kan nog ha varit så att de sista åren gjordes den i CrMo eller olika för olika marknader men tidigare var det HiTen, kollade i katalogerna på nätet och -90 var listad som HiTen.
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kan nog ha varit så att de sista åren gjordes den i CrMo eller olika för olika marknader men tidigare var det HiTen, kollade i katalogerna på nätet och -90 var listad som HiTen.
Det var definitivt olika på olika marknader på flera modeller. Skulle vara kul att se en svensk katalog från 90. Bilden ovan är från 92.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den där ser rätt knepig ut, har du mätt hur mycket stolpe som sitter i ramen? Verkar som att den är nästan helt nere. Den jag sågade ut för ett par veckor sen var väl ca 20 cm ner och det absolut svåraste var den djupa delen där det är svårt att få kraft på bladet. Om jag hade haft möjlighet att ta den på kemisk väg (med acceptabel risk) hade jag nog valt det alternativet, mindre risk för att du sabbar ramen.
Ja, problemet är att det är ganska mycket stolpe i ramen, inte ett helt bågfilsblad, men inte heller långt ifrån.
En plan börjar därför ta form. En plan som innefattar skyddsglasögon, ett garage avlyst för övriga familjen och tålamod.

En fråga till Dr. Lut (@LWB), har du fyllt på med kaustiksoda ovanifrån eller från vevlagret? Hittar inte ursprungsinlägget och sett lite olika metoder på internetet.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, problemet är att det är ganska mycket stolpe i ramen, inte ett helt bågfilsblad, men inte heller långt ifrån.
En plan börjar därför ta form. En plan som innefattar skyddsglasögon, ett garage avlyst för övriga familjen och tålamod.

En fråga till Dr. Lut (@LWB), har du fyllt på med kaustiksoda ovanifrån eller från vevlagret? Hittar inte ursprungsinlägget och sett lite olika metoder på internetet.
Jag har tejpat igen hålen bak på kedjestagen med vanlig eltejp och täppt igen vevlagerhylsan med en limtving, två bitar plyfa (~7x7 cm) och ett par bitar innerslang som tätning. Sedan fyllt på NaOH ovanifrån.

Alla skruvar till flaskhållare och vajerstyrningen under vevlagret har suttit i och hållit tätt.

När jag har tömt och bytt soda (man märker när det inte längre är någon fjong på bubblandet) har jag bara vänt ramen uppochner sittande i mekstället.

Jag har alltid en vattenslang med måttlig sprutt tillgänglig för att kunna spola ögonen om det värsta skulle hända. Men viktigast är att alltid tänka efter före och att tom. när du tänker på att ev. fundera på att närma dig cykeln se till att ha glasögonen på dig. Inget ”ska bara”!

Sedan är det bara tålamod som gäller. Belöningen är ljuv!

901632DE-ADCC-4857-B11E-501F8EA3F8BC.jpeg
B3662922-E7C3-420C-80EB-F46580E0EE92.jpeg
4C2C5F3D-CD09-45A9-B721-E0ADF73F30BA.jpeg
F7E40D94-949B-4257-89E9-3C22E285BBB8.jpeg
FBD6AAA1-5DC2-4B14-9D6B-214762A47C2C.jpeg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har tejpat igen hålen bak på kedjestagen med vanlig eltejp och täppt igen vevlagerhylsan med en limtving, två bitar plyfa (~7x7 cm) och ett par bitar innerslang som tätning. Sedan fyllt på NaOH ovanifrån.

Alla skruvar till flaskhållare och vajerstyrningen under vevlagret har suttit i och hållit tätt.

När jag har tömt och bytt soda (man märker när det inte längre är någon fjong på bubblandet) har jag bara vänt ramen uppochner sittande i mekstället.

Jag har alltid en vattenslang med måttlig sprutt tillgänglig för att kunna spola ögonen om det värsta skulle hända. Men viktigast är att alltid tänka efter före och att tom. när du tänker på att ev. fundera på att närma dig cykeln se till att ha glasögonen på dig. Inget ”ska bara”!

Sedan är det bara tålamod som gäller. Belöningen är ljuv!

Visa bilaga 575559 Visa bilaga 575560 Visa bilaga 575561 Visa bilaga 575562 Visa bilaga 575563
Kung Lut. Kung Natronlut.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag satte en plugg nere i sadelröret för att inte riskera skada lödningarna men ingen annan verkar ha gjort så så det är nog överdrivet försiktigt och jag misstänker att den mindre mängden lut fördröjde processen som i mitt fall tog flera dagar.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fast, det är ju specialstål och inte HiTen i ramen 😄.

Vet att Sportrunner, i alla fall i USA har ”Exclusive Tubing” och inte Miyatas STB-rör och att vissa modeller har HiTen i baktriangel och gaffel, men STB i huvudrören. Och så finns ju 750 helt i HiTen.
Jag kollar fru LWB:s Sportjonne i morgon. Jag vill minnas att den har STB in all the right places och CrMo i gaffeln men jag är inte hundra.
Kollade frugans Sportis och den har CrMo även i näbben.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lacken på vevarna bubblade sig inte lika fint och enkelt som den på stammen men med lite gnuggande med stålkrull så gav det sig. Lite puts nu bara…
Visa bilaga 575610

Även styrstammen är nu avklädd och redo för puts:
Visa bilaga 575612
Som vanligt en brasklapp om att det finns mer att göra, och det som jag har gjort hittills gjorde sig inte själv det heller. Men det var utan tvekan enklare att låta kemin göra grovjobbet:
7054FBF5-DFBC-4A09-B50A-C7E211E4F8AC.jpeg
 

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som vanligt en brasklapp om att det finns mer att göra, och det som jag har gjort hittills gjorde sig inte själv det heller. Men det var utan tvekan enklare att låta kemin göra grovjobbet:
Visa bilaga 575640
Har du pelarborr eller nåt annat för själva poleringen? Jag köpte ett set med polertrissor till en normal borr men tycker det funkar rätt dåligt. Och gör du något efter själva poleringen för att behålla spegelglansen?
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har du pelarborr eller nåt annat för själva poleringen? Jag köpte ett set med polertrissor till en normal borr men tycker det funkar rätt dåligt. Och gör du något efter själva poleringen för att behålla spegelglansen?
Jag har Biltemas polertrissa i en träsvarv och använder först deras grova polerkrita (brun) och sedan den fina (ljusblå).

Tidigare avslutade jag hela kalaset med att handgno med autosol men jag tror att den blå kritan är finare och att autosol därför tar ned putsen.

Jag har inte gjort något särskilt för att bibehålla putsen, men jag gissar att man kommer långt med en snabb omgång med autosol eller någon mer finkornig variant (Tormeks polerpasta?) någon gång om året.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När jag långt om länge skaffade en klingbultsnyckel så kan man ge sig fan på att den är försvunnen 90 % av tillfällena då den hade behövts. Men för att visa upp sig på Happy räcker det, som Keith Richards så väl vet…

CE88F005-0AEF-4276-B0DB-2A0394A214A0.jpeg


…med fingertajt:

E2717891-8B8E-496E-A34F-A8341B6C4AA8.jpeg


That’s right folks, min 3X blir alltså 2X. Det är jag som bestämmer.

38/11 kanske är i klenaste laget när jag ändå har en 28T småkaka, men med 170 mm vevar så kommer det att gå undan mer än jag har förstånd till ändå.
 

cykelstöd

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har nu börjat få ihop de flesta delarna jag kan tänkas behöva till Alfrexen, men funderar fortfarande över det här med styrstam. Börjar undra om jag inte ska ha en quill ändå. Vet någon ett rimligt (snyggt) alternativ till velo orange? Helst med plats för ett 31.8-styre. Känner att jag måste sondera terrängen en aning.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har nu börjat få ihop de flesta delarna jag kan tänkas behöva till Alfrexen, men funderar fortfarande över det här med styrstam. Börjar undra om jag inte ska ha en quill ändå. Vet någon ett rimligt (snyggt) alternativ till velo orange? Helst med plats för ett 31.8-styre. Känner att jag måste sondera terrängen en aning.
Jag poppar popcorn och ser fram emot kloka svar, en snygg quill-stam med plats för 31,8 mm vore inte fel.

Om inte pengarna spelar någon roll så finns ju (väl?) alltid Nitto, annars är VO det bästa jag har hittat.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jomen det kunde väl knappast ha gått på något annat sätt. Ikväll gjorde jag så mycket som möjligt klart på min 3X som kommer att gå som 2X och ev. bli ett försök till flirt med XO-1 och därmed kanske få heta 3XO-1.

B5D601DF-0354-4AFF-A1D3-C554FBD247AF.jpeg


Jag väntar på nya hjul till tusingen - Shimano 600 nav och Ryde Sputnik fälgar - så att tusingens nuvarande hjul kan parallellförflyttas till 3XO-1:en (det har främst med OLD på resp. cykel och resp. bakhjul att göra). Sedan något lämpligt styre - jag ska försöka komma intill Veloform och känna på ett mustaschstyre - och sen fixa vajrar och kedja. Hav tålamod.

Ps. Det kan hända att jag försökte mig på vissa genvägar ikväll och att jag längs en av dessa hittade en förlupen kvarttumskula från vevlagret. Bara att riva alltihop igen, båda vevarna och halva vevlagret, och göra om och göra rätt. Ännu ett exempel på en mekfadäs, just när jag stod och tyckte mig ha ett jävla flyt, så pinsam att jag aldrig hade outat den på Happy.
 
Topp