Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det här är ett ständigt problem för mig: Jag tar hand om gamla grejer, lagar och fixar men landar alltid i att det behövs en del nya prylar för att det ska bli bra eller bara ”snykkt”.

Min lösning är att handla också detta begagnat, i alla fall i så stor utsträckning som möjligt. Men även om jag gör av med en jävla massa slitdelar (vajrar, belägg, styrlindor..) är det ändå i grunden en god sak att reparera gamla saker och ge dem ett nytt liv. Och det finns inga hundraprocentigt cirkulära flöden någonstans, saker slits och går sönder och det är okej att byta dem så länge det handlar om att de nötts ned av användande och tidens tand och inte om att nyköpen sker på grund av ängslig konsumtion. Tänker jag. Någon måste ju också tillverka någonting för att samhället och ekonomin inte ska stanna och den ekonomiska depressionen lägga sin kalla hand över välfärdssamhället.

Detta med cirkularitet är komplext. Det finns de som köper nytt i högre utsträckning än tidigare på grund av möjligheten att sedan sälja det begagnat. Då driver andrahandsmarknaden konsumtion och det var ju inte meningen. Men vi som räddar cyklar vilka annars förr eller senare skulle lämnats åt sitt öde, vi behöver inte bära detta ok på axlarna. Vi kan klappa varandra på dem istället och tänka att vi gjort världen en tjänst. Vi rör på oss, vi lär oss nytt, vi träffas och mår bra, vi tar hand om värden få andra bryr sig om. Och när vi en gång ska sälja en cykel (oh the horror!) kommer vi antagligen se en viss vinst.

De e goa grejer.
Word, brother!
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilka kontraster det finns i världen. Har vid enstaka tillfällen tittat i den här tråden: https://happyride.se/forum/threads/ot-skaffa-ny-bil-vad-ska-jag-tjoepa.3691892/page-35#post-4212762.

Här återbrukar någon en gammal cykelkompoment genom att polera den blank. Där konsumerar folk sig ut ur miljökatastrofen genom att köpa ny bil.

Jag förstår att det finns de som både polerar vevarmar och åker i ny bil, men jag tror att det hade varit bra (och jobbigt, såklart) att folk breddade sina perspektiv.

Just nu sitter jag i min grävmaskin och grundlägger för en carport åt en familj som tycker att åtminstone en av deras bilar ska skyddas från regnet. Det är lugnt och skönt här, eftersom familjen flög till Spanien i lördags..

Mina barn kan inte äta polerade vevarmar, så jag måste ju arbeta..

Mvh "Livet är komplext"
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Icke att förglömma ur miljösynpunkt är cykeln som transportmedel. För en semesterfärd från Sveriges sydpunkt till nordpunkt, en sträcka på 200 mil behövs det bara ungefär 10 kWh, det är svårslaget för landtransport!

Och människan är faktiskt en motor med inte så dålig verkningsgrad, 20-25%, och tankas dessutom med fossilfri energi :)
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag kan inte påstå att jag bara köper begagnade delar till mina byggen, eller att jag inte har något för många cyklar än jag ”behöver”, men jag brukar försöka tänka att jag gör mer än de flesta ändå. Och med ambition göra mer, utan att för den skull duka under av ”jag gör för lite” för det blir inget bättre av.

Edit: som tillägg så borde man ganska enkelt kunna räkna hem satsningar på cyklar som gör att man inte kör bil. Jag skulle väldigt gärna leva utan egen bil för min står still 99,9% av tiden, men tyvärr finns det inte tillräckligt underlag i mitt område för någon bilpool så då är det egen som gäller i småbarnslivet.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
De cyklar som byggs här utgår ju alla från en begagnad cykel och inte sällan en som annars skulle gått som skrot inom en snar framtid. Och cyklarna förfars inte, tror ingen i tråden bara låter dem stå ute och rosta sönder så även om man råkar ha några fler än man egentligen har bruk för är det ändå något positivt för miljön på lite sikt. Och omoderna ur bruksynpunkt lär de inte bli, utvecklingen går snarare åt andra hållet mot sämre cyklar ur den aspekten.
 

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilka kontraster det finns i världen. Har vid enstaka tillfällen tittat i den här tråden: https://happyride.se/forum/threads/ot-skaffa-ny-bil-vad-ska-jag-tjoepa.3691892/page-35#post-4212762.

Här återbrukar någon en gammal cykelkompoment genom att polera den blank. Där konsumerar folk sig ut ur miljökatastrofen genom att köpa ny bil.

Jag förstår att det finns de som både polerar vevarmar och åker i ny bil, men jag tror att det hade varit bra (och jobbigt, såklart) att folk breddade sina perspektiv.

Just nu sitter jag i min grävmaskin och grundlägger för en carport åt en familj som tycker att åtminstone en av deras bilar ska skyddas från regnet. Det är lugnt och skönt här, eftersom familjen flög till Spanien i lördags..

Mina barn kan inte äta polerade vevarmar, så jag måste ju arbeta..

Mvh "Livet är komplext"
Om vi ändå ska lyfta lustiga grejer så kan jag inte låta bli att lyfta lite på ögonbrynen när ägaren till en stor nordamerikansk cykelsite delar massa om att kinas utsläpp är större än usa, att man borde köpa saker gjorda i usa istället, att patagonia låtsas bry sig om miljön för att dom inte tillverkar sina produkter i usa osv.

Samtidigt som man lever på att göra reklam för 100k+ cyklar och kör runt i en stor jeep
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@Moses95 alltså - det erbjudandet tackar man inte nej till. Risken är bara att det blir dyrt - har man väl provat hilti lär ju biltema inte kännas så kul längre :/ Hörs i pm!

Angående den andra diskussionen - instämmer på alla punkter men den största effekten lär ju uppstå om man slutar bilpendling och börjar cykelpendla. Eller lägger pengarna på beg cyklar istället för flygresor och hotel. Det har ju hänt :p
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag kan inte påstå att jag bara köper begagnade delar till mina byggen, eller att jag inte har något för många cyklar än jag ”behöver”, men jag brukar försöka tänka att jag gör mer än de flesta ändå. Och med ambition göra mer, utan att för den skull duka under av ”jag gör för lite” för det blir inget bättre av.

Edit: som tillägg så borde man ganska enkelt kunna räkna hem satsningar på cyklar som gör att man inte kör bil. Jag skulle väldigt gärna leva utan egen bil för min står still 99,9% av tiden, men tyvärr finns det inte tillräckligt underlag i mitt område för någon bilpool så då är det egen som gäller i småbarnslivet.
Jag körde bil i dag, till Veloform för att fixa.. en cykel.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gaah! Föräldraledighetens sista dag, hade gjort ett gediget arbete för att telningen skulle sova gott och länge. Ut i förrådet och fortsatte montering av det som påbörjats igår kväll (/natt).
Ny jävlar ska cykel byggas!

Saker och ting flyter på fint, de vanliga missödena (delar på vift någonstans på Östersjön, sadelstolpe i fel dimension osv) pareras med vana och jämnmod.
Förmiddagen spenderades på närbeläget varuhus för att köpa m6:or till bromsarna så allt är under kontroll. Livet leker.
Lagom till att nämnda bromsar ska monteras inser jag att jag bara hittar en kabelhängare till bromsarna. Hinner vända upp och ner på hela förrådet och hittar den fortfarande inte. Barnet vaknar. Ridå!

Det är ingen som har en kabelhängare till övers? Den befintliga ser ut som följer, men det betyder inte så mycket i sammanhanget.
 

Bilagor

  • 20220926_135121.JPG
    20220926_135121.JPG
    411.4 KB · Besök: 18

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gaah! Föräldraledighetens sista dag, hade gjort ett gediget arbete för att telningen skulle sova gott och länge. Ut i förrådet och fortsatte montering av det som påbörjats igår kväll (/natt).
Ny jävlar ska cykel byggas!

Saker och ting flyter på fint, de vanliga missödena (delar på vift någonstans på Östersjön, sadelstolpe i fel dimension osv) pareras med vana och jämnmod.
Förmiddagen spenderades på närbeläget varuhus för att köpa m6:or till bromsarna så allt är under kontroll. Livet leker.
Lagom till att nämnda bromsar ska monteras inser jag att jag bara hittar en kabelhängare till bromsarna. Hinner vända upp och ner på hela förrådet och hittar den fortfarande inte. Barnet vaknar. Ridå!

Det är ingen som har en kabelhängare till övers? Den befintliga ser ut som följer, men det betyder inte så mycket i sammanhanget.
Jag har, skickar!

Visst finns det en A och en B? Vilken är det du saknar?
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När jag ändå var nere i verkstan och hämtade bromsvajrarna åt @L.and så råkade jag skruva av styret från tusingen, med en likadan stam som jag beställde från Veloform i morse.

Dels kan det inte hjälpas, jag tycker att det är styggt-jag-menar-snyggt med en sådan stam. Dels, kanske t.o.m. viktigare än the looks, så gjorde de (4?) cm som den här stammen kortar reachen med stor skillnad.

2CA33C85-C263-4A10-B849-CAF5DB41FD90.jpeg


Om det handlar om att jag borde bli starkare i ben och bål för att orka hänga utsträckt över en lång stam eller om jag bara är för kort i överkroppen vetefan, men detta utförliga experiment med 60 mm stam kändes verkligen lovande. Det här kommer att bli bra!
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När jag ändå var nere i verkstan och hämtade bromsvajrarna åt @L.and så råkade jag skruva av styret från tusingen, med en likadan stam som jag beställde från Veloform i morse.

Dels kan det inte hjälpas, jag tycker att det är styggt-jag-menar-snyggt med en sådan stam. Dels, kanske t.o.m. viktigare än the looks, så gjorde de (4?) cm som den här stammen kortar reachen med stor skillnad.

Visa bilaga 583807

Om det handlar om att jag borde bli starkare i ben och bål för att orka hänga utsträckt över en lång stam eller om jag bara är för kort i överkroppen vetefan, men detta utförliga experiment med 60 mm stam kändes verkligen lovande. Det här kommer att bli bra!
Jag hade samma problem med körställningen på min 610. Den kändes för lång så första halvåret eller så stod den nästan oanvänd och ett försök med kortare stam blev inte bra, gillade inte styrkänslan. Sen till slut testade jag att flytta fram sadeln så långt som möjligt med originalstammen tillbaka och det blev Columbi ägg för mig, en körställning som passar mig som handen i handsken och cykeln blev helt plötsligt superskön att cykla på och styr precis som en cykel skall göra med bock.

Starkare bål och ben och rent allmänt är väl inte fel men jag tror det viktigaste är att få till körställningen, en långfärdscykel skall vara bekväm oavsett hur stark man är :)
 
Senast ändrad:

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gaah! Föräldraledighetens sista dag, hade gjort ett gediget arbete för att telningen skulle sova gott och länge. Ut i förrådet och fortsatte montering av det som påbörjats igår kväll (/natt).
Ny jävlar ska cykel byggas!

Saker och ting flyter på fint, de vanliga missödena (delar på vift någonstans på Östersjön, sadelstolpe i fel dimension osv) pareras med vana och jämnmod.
Förmiddagen spenderades på närbeläget varuhus för att köpa m6:or till bromsarna så allt är under kontroll. Livet leker.
Lagom till att nämnda bromsar ska monteras inser jag att jag bara hittar en kabelhängare till bromsarna. Hinner vända upp och ner på hela förrådet och hittar den fortfarande inte. Barnet vaknar. Ridå!

Det är ingen som har en kabelhängare till övers? Den befintliga ser ut som följer, men det betyder inte så mycket i sammanhanget.
Har två om du vill ha, en som är hanska snygg och en som inte är det. Dom är dina om du behöver dom. Skicka ett pm med adress så kommer dom hem till dig. Pris? Nää
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Är det någon som har koll på vilken sadelstolsdiameter som ska till i min trippelkryssare?
Behöver en shim men det är ju lättare sagt än gjort att avgöra om jag behöver 26,4 eller 26,2...
 

Bilagor

  • 20220926_142805.JPG
    20220926_142805.JPG
    639.2 KB · Besök: 32

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När jag ändå var nere i verkstan och hämtade bromsvajrarna åt @L.and så råkade jag skruva av styret från tusingen, med en likadan stam som jag beställde från Veloform i morse.

Dels kan det inte hjälpas, jag tycker att det är styggt-jag-menar-snyggt med en sådan stam. Dels, kanske t.o.m. viktigare än the looks, så gjorde de (4?) cm som den här stammen kortar reachen med stor skillnad.

Visa bilaga 583807

Om det handlar om att jag borde bli starkare i ben och bål för att orka hänga utsträckt över en lång stam eller om jag bara är för kort i överkroppen vetefan, men detta utförliga experiment med 60 mm stam kändes verkligen lovande. Det här kommer att bli bra!
Herre va fint, få ihop den så kan vi väl få en Miyata runda innan vintern, min 3x vill rulla med vänner!

Vad får en smörja för en sån stam från Veloform, är sugen på att byta min "riser" stam på min 3x, men vill ha kort, lång och -grader :)
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Herre va fint, få ihop den så kan vi väl få en Miyata runda innan vintern, min 3x vill rulla med vänner!
Jo men jag tror att jag har det sista på gång nu, stam, vajrar/höljen och en och annan smågrej. Så om det blir läge för kompisåka så är jag på!
Vad får en smörja för en sån stam från Veloform, är sugen på att byta min "riser" stam på min 3x, men vill ha kort, lång och -grader :)
Öhmmm, jag vet inte. 😬 Anders fick en oväntad leverans som parkerade så elegant att han snabbt behövde springa ut och vi lika snabbt måste avsluta samtalet, så jag avslutade beställningen per sms och i blindo vad priset beträffar. Men jag skulle gissa på mer än 500 men under 1000 kr. Hoppas jag.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo men jag tror att jag har det sista på gång nu, stam, vajrar/höljen och en och annan smågrej. Så om det blir läge för kompisåka så är jag på!

Öhmmm, jag vet inte. 😬 Anders fick en oväntad leverans som parkerade så elegant att han snabbt behövde springa ut och vi lika snabbt måste avsluta samtalet, så jag avslutade beställningen per sms och i blindo vad priset beträffar. Men jag skulle gissa på mer än 500 men under 1000 kr. Hoppas jag.

När jag var inne hade han pilen-stammar som var billigare men kan ha varit någon udda han hade över :)
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har tjatat om det förr, och just nu råkar jag snöa på 3x:en. Men varför nämns denna modell så sällan när det talas touring?

Jag är helt med på att det är mycket jobb att göra för den som vill förvandla en bone stock 3x till en riktig milslukare och med lätta tramp ge sig iväg längs Göta kanal på sin tremånaders långfärd. Men så mycket jobb och pengar som ”folk” lägger ned på 610/1000 mfl. sk. riktiga långfärdscyklar och så ihärdigt som ”folk” letar efter och väntar på att dessa cyklar ska dyka upp så förvånar det mig att inte fler istället snor åt sig en 3x och listigt drar iväg.

Om jag kan försaka ännu mer hushållsarbete så ska jag tassa ned i verkstan och mäta vinklar och vrår, jämföra bb-höjd och däcksvälj på 1000 kontra 3x. Men återigen, jag fattar skillnaden men jag fattar inte att inte fler som jagar 610/1000 istället smartmoddar en 3x.

Canti-bromsar 1-1
Däcksvälj 1-1
Långa kedjestag 1-1
Trippelreducerad räffel-CrMo 1-1
3-delad vev 1-1
Skärm-/pakethållarfästen bak 1-1
Skärm-/pakethållarfästen fram 1-0 till tusingen
3:e flaskhållarfäste 1-0 till tusingen

Nu är väl inte 70- och 80-talens touring-hajp lika poppig idag (ni ser, jag har viss koll på min samtid), och de som de facto kommer iväg på längre turer än till www.happyride.se kör väl inte sällan något nyare och modernare. Men eftersom 610/1000 som sagt ännu är så eftertraktade och 3x i så stora stycken är en 610/1000-sleeper så… ja ni fattar. Är det bara hajpen det handlar om - och den köper jag mer än någon annan - eller är det något jag missar?
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har tjatat om det förr, och just nu råkar jag snöa på 3x:en. Men varför nämns denna modell så sällan när det talas touring?

Jag är helt med på att det är mycket jobb att göra för den som vill förvandla en bone stock 3x till en riktig milslukare och med lätta tramp ge sig iväg längs Göta kanal på sin tremånaders långfärd. Men så mycket jobb och pengar som ”folk” lägger ned på 610/1000 mfl. sk. riktiga långfärdscyklar och så ihärdigt som ”folk” letar efter och väntar på att dessa cyklar ska dyka upp så förvånar det mig att inte fler istället snor åt sig en 3x och listigt drar iväg.

Om jag kan försaka ännu mer hushållsarbete så ska jag tassa ned i verkstan och mäta vinklar och vrår, jämföra bb-höjd och däcksvälj på 1000 kontra 3x. Men återigen, jag fattar skillnaden men jag fattar inte att inte fler som jagar 610/1000 istället smartmoddar en 3x.

Canti-bromsar 1-1
Däcksvälj 1-1
Långa kedjestag 1-1
Trippelreducerad räffel-CrMo 1-1
3-delad vev 1-1
Skärm-/pakethållarfästen bak 1-1
Skärm-/pakethållarfästen fram 1-0 till tusingen
3:e flaskhållarfäste 1-0 till tusingen

Nu är väl inte 70- och 80-talens touring-hajp lika poppig idag (ni ser, jag har viss koll på min samtid), och de som de facto kommer iväg på längre turer än till www.happyride.se kör väl inte sällan något nyare och modernare. Men eftersom 610/1000 som sagt ännu är så eftertraktade och 3x i så stora stycken är en 610/1000-sleeper så… ja ni fattar. Är det bara hajpen det handlar om - och den köper jag mer än någon annan - eller är det något jag missar?
610/1000 är väl i princip färdiga med fina komponenter och bockstyre, sen har en del 3X vajerdragning i överröret. Men 3X är också eftertraktade och går fort tycker jag. Och den superfina Koga-Miyata Randonneur som var uppe i forumet gick för bara 3900 kr med packväskor och allt på auktion, hade jag själv köpt om den bara varit en stl. större.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har tjatat om det förr, och just nu råkar jag snöa på 3x:en. Men varför nämns denna modell så sällan när det talas touring?

Jag är helt med på att det är mycket jobb att göra för den som vill förvandla en bone stock 3x till en riktig milslukare och med lätta tramp ge sig iväg längs Göta kanal på sin tremånaders långfärd. Men så mycket jobb och pengar som ”folk” lägger ned på 610/1000 mfl. sk. riktiga långfärdscyklar och så ihärdigt som ”folk” letar efter och väntar på att dessa cyklar ska dyka upp så förvånar det mig att inte fler istället snor åt sig en 3x och listigt drar iväg.

Om jag kan försaka ännu mer hushållsarbete så ska jag tassa ned i verkstan och mäta vinklar och vrår, jämföra bb-höjd och däcksvälj på 1000 kontra 3x. Men återigen, jag fattar skillnaden men jag fattar inte att inte fler som jagar 610/1000 istället smartmoddar en 3x.

Canti-bromsar 1-1
Däcksvälj 1-1
Långa kedjestag 1-1
Trippelreducerad räffel-CrMo 1-1
3-delad vev 1-1
Skärm-/pakethållarfästen bak 1-1
Skärm-/pakethållarfästen fram 1-0 till tusingen
3:e flaskhållarfäste 1-0 till tusingen

Nu är väl inte 70- och 80-talens touring-hajp lika poppig idag (ni ser, jag har viss koll på min samtid), och de som de facto kommer iväg på längre turer än till www.happyride.se kör väl inte sällan något nyare och modernare. Men eftersom 610/1000 som sagt ännu är så eftertraktade och 3x i så stora stycken är en 610/1000-sleeper så… ja ni fattar. Är det bara hajpen det handlar om - och den köper jag mer än någon annan - eller är det något jag missar?

Min polare körde både en rando-säsong och en månad touring med sin. Riktigt bra ram för det. Sedan släppte den i limningen av muffarna så det är väl något att hålla utkik efter när man cyklar genom gobi-öknen ;) Tror i alla fall det var en 3x. Var bara ramen kvar när han fick den.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har tjatat om det förr, och just nu råkar jag snöa på 3x:en. Men varför nämns denna modell så sällan när det talas touring?

Jag är helt med på att det är mycket jobb att göra för den som vill förvandla en bone stock 3x till en riktig milslukare och med lätta tramp ge sig iväg längs Göta kanal på sin tremånaders långfärd. Men så mycket jobb och pengar som ”folk” lägger ned på 610/1000 mfl. sk. riktiga långfärdscyklar och så ihärdigt som ”folk” letar efter och väntar på att dessa cyklar ska dyka upp så förvånar det mig att inte fler istället snor åt sig en 3x och listigt drar iväg.

Om jag kan försaka ännu mer hushållsarbete så ska jag tassa ned i verkstan och mäta vinklar och vrår, jämföra bb-höjd och däcksvälj på 1000 kontra 3x. Men återigen, jag fattar skillnaden men jag fattar inte att inte fler som jagar 610/1000 istället smartmoddar en 3x.

Canti-bromsar 1-1
Däcksvälj 1-1
Långa kedjestag 1-1
Trippelreducerad räffel-CrMo 1-1
3-delad vev 1-1
Skärm-/pakethållarfästen bak 1-1
Skärm-/pakethållarfästen fram 1-0 till tusingen
3:e flaskhållarfäste 1-0 till tusingen

Nu är väl inte 70- och 80-talens touring-hajp lika poppig idag (ni ser, jag har viss koll på min samtid), och de som de facto kommer iväg på längre turer än till www.happyride.se kör väl inte sällan något nyare och modernare. Men eftersom 610/1000 som sagt ännu är så eftertraktade och 3x i så stora stycken är en 610/1000-sleeper så… ja ni fattar. Är det bara hajpen det handlar om - och den köper jag mer än någon annan - eller är det något jag missar?
Kan det inte vara som så att en stor del av det hela handlar om identitetsskapande också? En 1000 är ju en klassiker i sammanhanget och väl ansedd, även om 3x på många sätt säkerligen är lika bra. På samma sätt som en fälgbromsad 26-tummare i stål är det enda man kan ha när man ska cykla i inre Mongoliet (i alla fall enligt dem som mest cyklar från soffan). Eller som att en lila/rosa/röd miyata är den ultimata cykeln på många sätt....

I rädslan att välja "fel" cykel går man på de beprövade korten som man vet uppskattas i touring-kretsar utan att känna efter vad man själv behöver?
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
610/1000 är väl i princip färdiga med fina komponenter och bockstyre, sen har en del 3X vajerdragning i överröret. Men 3X är också eftertraktade och går fort tycker jag.
Yes, mycket relevant synpunkt. Det är nog bara jag som är skadad av att ha skruvat så många risiga cyklar att jag mer eller mindre utgår ifrån att man köper ram och gaffel och river, byter eller renoverar resten.

Min polare körde både en rando-säsong och en månad touring med sin. Riktigt bra ram för det. Sedan släppte den i limningen av muffarna så det är väl något att hålla utkik efter när man cyklar genom gobi-öknen ;) Tror i alla fall det var en 3x. Var bara ramen kvar när han fick den.
Rätta takter!
Spännande med släpp. Kan det ha varit en QuickCross, som har limmade (APA-)muffar?
 
Topp