Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter att ha läst ditt inlägg så gjorde jag slag i saken och blev medlem jag med – tog väl bara ett år av funderande och prokrastinerande. Nu till frågan vilken cykel som ska föräras med ett klistermärke (när det väl dimper ner i brevlådan)?
Då har vi snart ett svenskt RSF-chapter!

Jag satte mitt märke på Kryssar’n, inte så mycket för att det skulle vara den optimala cykeln för det allra roughaste som för att det är den av mina cyklar som mest liknar cyklarna i RSF-böckerna.

Vilka är alternativen @Peth? Tusingen torde hänga löst va?
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilka är alternativen @Peth? Tusingen torde hänga löst va?
Tusingen har Miyataloggan placerad på sadelröret, å loggan är ju så guldig och fin så den vill man ju inte sabba. Finns ju andra ställen att klistra på, nere vid vevlagret exempelvis.

Nishikin har ett sånt där irriterande personnummer ingraverat längst upp på sadelröret, så där vore ett perfekt ställe. Den cykeln är däremot inte riktigt till för ruffiga vägar, utan för asfalt under fina dagar med solsken, fågelkvitter, och medvind.

Övriga cyklar är nog inte av rätt modell.

Klurigt värre.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tusingen har Miyataloggan placerad på sadelröret, å loggan är ju så guldig och fin så den vill man ju inte sabba. Finns ju andra ställen att klistra på, nere vid vevlagret exempelvis.

Nishikin har ett sånt där irriterande personnummer ingraverat längst upp på sadelröret, så där vore ett perfekt ställe. Den cykeln är däremot inte riktigt till för ruffiga vägar, utan för asfalt under fina dagar med solsken, fågelkvitter, och medvind.

Övriga cyklar är nog inte av rätt modell.

Klurigt värre.
Enkelt löst. Du behöver en till cykel.
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tips för att mäta var hålen i stänkskärmen ska vara; maskeringstejp, måttband och en penna.
54EC6B4C-D6A2-4D7A-9803-54F91F573360.jpeg

D8208222-107E-4B27-A4EB-C58E64AA343D.jpeg


Inte snyggt, men jäkligt stabilt med rostfri gummerad p-klämma från biltema.
1C64976D-68ED-40D9-B0D1-DCE7DC32FAB0.jpeg
 

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag hälsar på släkt i storstaden, och noterar att den ledsna mixtien bakom Hotell Gio vid Haga norra står kvar, precis lika övergiven som den var vid samma tid förra året. Någon kanske kan förbarma sig över den? Fastlåst, men oönskad...
IMG_20221126_183154.jpg
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kamrater,
Eftersom det är så helvetes länge sedan sommarens beryktade Miyatakonvent och lika helvetes långt till nästa så kommer er tillgifvne tillsammans med @Skyerider och @Kashmirsocialist att ställa till med ett metadonmiyatakonvent lör-sön 3-4 dec, till vilket ni härmed bjuds in.

Platsen är Mörkaste Småland strax utanför Bottnaryd strax utanför Jönköping. Samling omkring kl 10 på lördag förmiddag.

Rutten är inte spikad, men det blir nånting för 35 mm däck eller mer och jag tänker mig lugnt, långt och länge snarare än kort och snabbt.

PM:a om du vill haka på. Välkommen!
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blev en inte helt lyckad tur upp till Småland, cykeln gick kanon första dagen och tog tjugo mil i ett naffs men sen vaknade jag mitt i natten och måtte minst sagt pyton och samma dagen efter, kunde knappt ta mig ur sovsäcken så jag tog beslutet att bryta och ringa efter hämtning. Nu känner jag mig ok igen så funderar på om det kan ha varit sjövattnet jag drack vid Ringsjön. Egentligen skall man ju koka det innan men alla djur dricker ju sånt vatten utan att bli sjuka så då borde väl människor också kunna göra det?
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blev en inte helt lyckad tur upp till Småland, cykeln gick kanon första dagen och tog tjugo mil i ett naffs men sen vaknade jag mitt i natten och måtte minst sagt pyton och samma dagen efter, kunde knappt ta mig ur sovsäcken så jag tog beslutet att bryta och ringa efter hämtning. Nu känner jag mig ok igen så funderar på om det kan ha varit sjövattnet jag drack vid Ringsjön. Egentligen skall man ju koka det innan men alla djur dricker ju sånt vatten utan att bli sjuka så då borde väl människor också kunna göra det?

Har alltid druckit sjövatten utan problem men någon gång ska ju vara den första…

Kul med konvent!
 

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din Miyata!
Blev en inte helt lyckad tur upp till Småland, cykeln gick kanon första dagen och tog tjugo mil i ett naffs men sen vaknade jag mitt i natten och måtte minst sagt pyton och samma dagen efter, kunde knappt ta mig ur sovsäcken så jag tog beslutet att bryta och ringa efter hämtning. Nu känner jag mig ok igen så funderar på om det kan ha varit sjövattnet jag drack vid Ringsjön. Egentligen skall man ju koka det innan men alla djur dricker ju sånt vatten utan att bli sjuka så då borde väl människor också kunna göra det?
Jag skulle inte rekommendera någon att dricka något vatten söder om gävle iallafall. Ringsjön är verkligen inte att rekommendera..

Skaffa ett filter! :)
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som bekant har jag vid ett flertal tillfällen prisat 610/1000 och höjt den till skyarna som långfärdscykel. Men när jag under en period cyklar på andra cyklar kommer tvivlen om det inte trots allt är lite överdrivet, riktigt så bra är den kanske inte.

Sen när jag sätter mig på den igen räcker det med ett par tramptag så finns inte skuggan av tvivel kvar, den är helt enkelt otroligt skön att cykla på :)

ortL4Hq.jpg


(Men packväskorna är i minsta laget och fästena börjar dessutom ge upp av för tung last)
 
Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Angående att dricka sjövatten: Man får nog tänka på att man, även om man ser sig som något annat, är en människa gjord av bomull till följd av att man druckit superrent kranvatten hela livet och lever i en extremt tillrättalagd miljö. Att hux flux dricka halvt om halvt stillastående vatten är en rejäl chansning. Det ska mycket till att man blir dålig på riktigt, men det är inte värt en natts magsjuk i min värld. Åk till fjälls eller koka vattnet så behöver man inte oroa sig för sådant.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@aben jag skulle ljuga om jag sa att du inte dykt upp i tankarna några gånger det senaste. Tycker det va fint att du begav sig ut i naturen igen, till lugnet och det enkla.
Hoppas natten i skogen gjorde dig väl, jag är övertygad om att flera användare här i tråden har vart med dig, om inte på cykel så andligen.

🌱
Tack för de fina orden! Vi kommer gå ihop ett antal berörda markägare och det finns en del öppningar till hur vi skall gå vidare och även ett ganska färskt rättsfall som ger vissa möjligheter så det känns inte längre riktigt lika nattsvart.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Angående att dricka sjövatten: Man får nog tänka på att man, även om man ser sig som något annat, är en människa gjord av bomull till följd av att man druckit superrent kranvatten hela livet och lever i en extremt tillrättalagd miljö. Att hux flux dricka halvt om halvt stillastående vatten är en rejäl chansning. Det ska mycket till att man blir dålig på riktigt, men det är inte värt en natts magsjuk i min värld. Åk till fjälls eller koka vattnet så behöver man inte oroa sig för sådant.

Men om man druckit sjövatten då och då de senaste 5 åren? Då har man kanske tränat sig en bit på väg 🤔😉

Som bekant har jag vid ett flertal tillfällen prisat 610/1000 och höjt den till skyarna som långfärdscykel. Men när jag under en period cyklar på andra cyklar kommer tvivlen om det inte trots allt är lite överdrivet, riktigt så bra är den kanske inte.

Sen när jag sätter mig på den igen räcker det med ett par tramptag så finns inte skuggan av tvivel kvar, den är helt enkelt otroligt skön att cykla på :)

ortL4Hq.jpg


(Men packväskorna är i minsta laget och fästena börjar dessutom ge upp av för tung last)

Jag har köpt någon lämplig bit stål och gjort egna nya krokar. De som sitter original är ju ofta i aluminiumfolie typ. Har skruvat fast dem med lämplig skruv+mutter.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu kunde det gott räcka, men jag fick också ett brev med Dizzy miss Lizzy på:

Visa bilaga 595396

Det var Helen på Rough-Stuff Fellowship som med senaste medlemsorganet och ett fint litet RSF-klistermärke hälsade mig välkommen som ny medlem.
Vi skulle kunna bilda en svensk underavdelning eller kanske en egen klubb. Men hur skulle man bäst översätta namnet The Rough-Stuff Fellowship?
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Men om man druckit sjövatten då och då de senaste 5 åren? Då har man kanske tränat sig en bit på väg 🤔😉



Jag har köpt någon lämplig bit stål och gjort egna nya krokar. De som sitter original är ju ofta i aluminiumfolie typ. Har skruvat fast dem med lämplig skruv+mutter.
Kommer nog göra det också för det är de väskor jag gillar bäst och som rymmer mest. De här har visserligen krokar i stål men i tunnaste laget och jag har fått böja tillbaka dem så många gånger att de är på väga att helt ge upp nu.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lite bilder från dagens utflykt. Fint värre. Gillar Suomi Tyres Mount & Ground väldigt mycket.
Visa bilaga 595739 Visa bilaga 595736

Visa bilaga 595738
Visa bilaga 595737
Ser att du satt barends på samma position som jag. Hur tycker du de funkar?

Själv tycker jag det är suveränt, som en enklare variant av tempopinnar och på väg använder jag i princip bara dem och det känns helt ok, nästan riktigt bra och även för lite längre turer samtidigt som jag har kvar full funktion på rakstyret för skogsvägar och stigar.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Då har man blivit med Miyata - kul att hitta den i hemtrakterna! Tack för tips! Lite småfix, men skön att cykla på! PS: Skicka gärna DM när det dyker upp en Jones LWB! 😅 Visa bilaga 595740
Grattis! Hur hög är den? Komponenterna är kanske delvis av något enklare slag men ramen är av lika hög klass som de finare modellerna och jag tror faktiskt den har något lite bättre utrymme för däcken än 610/1000 :)
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ser att du satt barends på samma position som jag. Hur tycker du de funkar?

Själv tycker jag det är suveränt, som en enklare variant av tempopinnar och på väg använder jag i princip bara dem och det känns helt ok, nästan riktigt bra och även för lite längre turer samtidigt som jag har kvar full funktion på rakstyret för skogsvägar och stigar.
De funkar kalas! Skönt att sitta i aeroposition när det matas asfalt. Nu går det inte så jättefort på den här cykeln, trampar ur vid 40-45 nånting, men lite hjälper det allt. Och så ser det ju fort ut när man cyklar.
 

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Grattis! Hur hög är den? Komponenterna är kanske delvis av något enklare slag men ramen är av lika hög klass som de finare modellerna och jag tror faktiskt den har något lite bättre utrymme för däcken än 610/1000 :)
Vi mätte den till 60 cm. Sitter 40 mm däck på den nu, ser ut att vara plats till lite till. Jättenöjd med ramen, blir kul vinterprojekt!
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Då har man blivit med Miyata - kul att hitta den i hemtrakterna! Tack för tips! Lite småfix, men skön att cykla på! PS: Skicka gärna DM när det dyker upp en Jones LWB! 😅 Visa bilaga 595740
Vad roligt, grattis och välkommen hit ned!
Då ses vi på metadonmiyatakonventet utanför Jönköping på lördag förmiddag, så får du testa en Jones LWB också. Och glöm inte att boka in första helgen i juli.

Som @aben påpekar så må 3X ha aningen enklare komponenter, men i grunden är de precis lika fina som de ”hetare” 1000 och 610 (och väl i princip alla olika modeller för den delen). Jag tenderar att älska ihjäl ett bygge åt gången, typiskt sett det senast slutförda, men hur det än med den saken så är jag efter de första veckorna av vår romans ännu knäsvag (fast benstark) varje gång vi ses, Kryssar’n och jag.
 

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad roligt, grattis och välkommen hit ned!
Då ses vi på metadonmiyatakonventet utanför Jönköping på lördag förmiddag, så får du testa en Jones LWB också. Och glöm inte att boka in första helgen i juli.

Som @aben påpekar så må 3X ha aningen enklare komponenter, men i grunden är de precis lika fina som de ”hetare” 1000 och 610 (och väl i princip alla olika modeller för den delen). Jag tenderar att älska ihjäl ett bygge åt gången, typiskt sett det senast slutförda, men hur det än med den saken så är jag efter de första veckorna av vår romans ännu knäsvag (fast benstark) varje gång vi ses, Kryssar’n och jag.
"Kryssar'n och jag" låter som ett typiskt (givet?) namn på ett kapitel i en självbiografi. 😁
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som @aben påpekar så må 3X ha aningen enklare komponenter, men i grunden är de precis lika fina som de ”hetare” 1000 och 610 (och väl i princip alla olika modeller för den delen). Jag tenderar att älska ihjäl ett bygge åt gången, typiskt sett det senast slutförda, men hur det än med den saken så är jag efter de första veckorna av vår romans ännu knäsvag (fast benstark) varje gång vi ses, Kryssar’n och jag.
Om den klarar +40 mm är den nog egentligen bättre än 610 men det kommer jag aldrig att erkänna :)
 

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad roligt, grattis och välkommen hit ned!
Då ses vi på metadonmiyatakonventet utanför Jönköping på lördag förmiddag, så får du testa en Jones LWB också. Och glöm inte att boka in första helgen i juli.

Som @aben påpekar så må 3X ha aningen enklare komponenter, men i grunden är de precis lika fina som de ”hetare” 1000 och 610 (och väl i princip alla olika modeller för den delen). Jag tenderar att älska ihjäl ett bygge åt gången, typiskt sett det senast slutförda, men hur det än med den saken så är jag efter de första veckorna av vår romans ännu knäsvag (fast benstark) varje gång vi ses, Kryssar’n och jag.
Tack igen för tipset. Hade en Quick cross (med för liten ram) på början av 90-talet - kul att hitta en större ram! Till helgen är jag i Norge, men provcyklar gärna Jonesen vid tillfälle! (y)
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det var dags att premiärpendla med Beatern idag. Dels för att lära känna den lite bättre så klart, men även för att se hur mycket långsammare än QCn den är på ren asfalt. Med 55 mm däck (Conti Contact Urban så slicks, men ändå) känns den naturligtvis klart mycket sävligare än QCn med sina 35 mm Gravelking SS.

Men som vi diskuterat tidigare flera gånger: känslan av hastighet är inte samma som faktisk hastighet. Jag rullade in bara en dryg minut långsammare än några av mina snabbaste tider och det dessutom med ett par tillfällen av långsamt rullande pga trafik.

Jag har ca 8 km och gillar att ta i den sträckan då jag dels inte får så mycket annan cykling, men också att jag har lyxen att kunna duscha på jobbet. Med det sagt så vansinneskör jag inte där det inte är lämpligt, man är knappast ensam ute på gatorna så här dags. Sista biten går på Vasagatan och alla vet att Vasastan är som Chinatown. Alltså, min tid är avhängigt trafiksituationen. Att hetsköra på Vasagatan är bara idiotiskt.

Bra jobbat Mr Beat! Då öppnar sig nya tankar: om denna går lika så bra som pendlare (och jag därtill har fina dubbdäck att slänga på när det behövs), tänk om QCn kunde få bli med bock istället? Fortsättning följer i följetången "Så många cyklar i delar och så få fungerande som möjligt".
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Men som vi diskuterat tidigare flera gånger: känslan av hastighet är inte samma som faktisk hastighet. Jag rullade in bara en dryg minut långsammare än några av mina snabbaste tider och det dessutom med ett par tillfällen av långsamt rullande pga trafik.
Precis, bredare däck känns betydligt långsammare men hastighetsmätaren ljuger inte och jag har checkat kalibreringen två gånger för att vara helt säker att den är rätt. Styvare ram bidrar nog också lite till den känslan.
 

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så! Hämtade cykeln idag. Var tvungen att montera ihop och ta en snabb provkörning. Jättekul cykel ju!
Har garaget laddat med saker jag ska byta; Styre, sadel, V-bromsar osv. Beställde just ett nytt och stadigt hjulpar och funderar på däck?
Vad kör ni för något? -Jag tänkte ju ha den här som långfärdscykel men det betyder ju inte att jag bara skaver asfalt. Först tänkte jag köpa Marathon för tillförlitlighetens skull. Men jag vet också att de är ganska tråkiga att cykla på utanför asfalten. Jag har ju haft G-One på många cyklar... Billy Bonkers? Hur breda däck får man i? Kör ni grövre däck på vintern?
Kommer byggtråd snart. Det här är före-bilden (före-builden?)
600kr gav jag i alla fall. Så jag har inget problem att kasta pengar på denna :-)
 

Bilagor

  • IMG_2427.JPG
    IMG_2427.JPG
    1.4 MB · Besök: 26

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så! Hämtade cykeln idag. Var tvungen att montera ihop och ta en snabb provkörning. Jättekul cykel ju!
Har garaget laddat med saker jag ska byta; Styre, sadel, V-bromsar osv. Beställde just ett nytt och stadigt hjulpar och funderar på däck?
Vad kör ni för något? -Jag tänkte ju ha den här som långfärdscykel men det betyder ju inte att jag bara skaver asfalt. Först tänkte jag köpa Marathon för tillförlitlighetens skull. Men jag vet också att de är ganska tråkiga att cykla på utanför asfalten. Jag har ju haft G-One på många cyklar... Billy Bonkers? Hur breda däck får man i? Kör ni grövre däck på vintern?
Kommer byggtråd snart. Det här är före-bilden (före-builden?)
600kr gav jag i alla fall. Så jag har inget problem att kasta pengar på denna :-)
Blir kul att se vad det blir av denna!
Billy Bonkers hade jag tyckt var för trögrullat om det mest är asfalt som ska rullas.

Gravelking slicks eller semislicks kanske? Gillar mina skarpt än så länge.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så! Hämtade cykeln idag. Var tvungen att montera ihop och ta en snabb provkörning. Jättekul cykel ju!
Har garaget laddat med saker jag ska byta; Styre, sadel, V-bromsar osv. Beställde just ett nytt och stadigt hjulpar och funderar på däck?
Vad kör ni för något? -Jag tänkte ju ha den här som långfärdscykel men det betyder ju inte att jag bara skaver asfalt. Först tänkte jag köpa Marathon för tillförlitlighetens skull. Men jag vet också att de är ganska tråkiga att cykla på utanför asfalten. Jag har ju haft G-One på många cyklar... Billy Bonkers? Hur breda däck får man i? Kör ni grövre däck på vintern?
Kommer byggtråd snart. Det här är före-bilden (före-builden?)
600kr gav jag i alla fall. Så jag har inget problem att kasta pengar på denna :-)
Marathon är lite väl tunga i den dimensionen, jag har 55 mm Big Apple på min Runner och då får jag plats med skärmar. Klart nöjd med de däcken men Conti Contact Urban finns i samma dimension och jag tror de är ännu lite vassare. Lättrullande på väg har hög prio för mig och själv besväras jag inte av lite sämre off-road egenskaper men det är klart att däck som G-Ones snabbare versioner lär vara betydligt bättre för det, men också dubbla kostnaden?
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så! Hämtade cykeln idag. Var tvungen att montera ihop och ta en snabb provkörning. Jättekul cykel ju!
Har garaget laddat med saker jag ska byta; Styre, sadel, V-bromsar osv. Beställde just ett nytt och stadigt hjulpar och funderar på däck?
Vad kör ni för något? -Jag tänkte ju ha den här som långfärdscykel men det betyder ju inte att jag bara skaver asfalt. Först tänkte jag köpa Marathon för tillförlitlighetens skull. Men jag vet också att de är ganska tråkiga att cykla på utanför asfalten. Jag har ju haft G-One på många cyklar... Billy Bonkers? Hur breda däck får man i? Kör ni grövre däck på vintern?
Kommer byggtråd snart. Det här är före-bilden (före-builden?)
600kr gav jag i alla fall. Så jag har inget problem att kasta pengar på denna :-)
Fin cykel! Ang däck skulle jag slå ett slag för Pasela, det var en fröjd att bara montera däcken och inte sämre att cykla på de!
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tre cyklar i ett inlägg! Plockade precis upp min 3x från Tradera, väldigt fint skick och samma loga på styrröret som min ValleyRunner vilket värmde mitt hjärta!

Pumpade däcken och hoppade på, styret var snett, märkte att den hade ett stöd, 30mm däck och hela paketet! Märkte att det var många år sen jag cyklade på en cykel som inte var som den skulle, det var uppfriskande!

Lika snabbt jag noterat det sena styret på min glömde jag det, vad har hänt med stammen här? Jag hört om krig, levt igenom en pandemi, överlevt som 1 av 4 syskon på bondgård osv men nu har jag sett allt, allt är som det ska med denna 3x!

Bildextra, tvillingens cykel är klar, den blev nice!
 

Bilagor

  • CC6CC8BD-5ADE-4D31-BE30-52359EF06C26.jpeg
    CC6CC8BD-5ADE-4D31-BE30-52359EF06C26.jpeg
    1 MB · Besök: 74
  • BAD77E01-BB74-4342-85B4-12CDFA033989.jpeg
    BAD77E01-BB74-4342-85B4-12CDFA033989.jpeg
    1.3 MB · Besök: 65
  • 47008F0C-56B1-4408-B17D-DE4B80ED2C69.jpeg
    47008F0C-56B1-4408-B17D-DE4B80ED2C69.jpeg
    684 KB · Besök: 67
  • 388D4076-4481-408F-B28C-A612B8AB46CD.jpeg
    388D4076-4481-408F-B28C-A612B8AB46CD.jpeg
    966.9 KB · Besök: 75

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tre cyklar i ett inlägg! Plockade precis upp min 3x från Tradera, väldigt fint skick och samma loga på styrröret som min ValleyRunner vilket värmde mitt hjärta!

Pumpade däcken och hoppade på, styret var snett, märkte att den hade ett stöd, 30mm däck och hela paketet! Märkte att det var många år sen jag cyklade på en cykel som inte var som den skulle, det var uppfriskande!

Lika snabbt jag noterat det sena styret på min glömde jag det, vad har hänt med stammen här? Jag hört om krig, levt igenom en pandemi, överlevt som 1 av 4 syskon på bondgård osv men nu har jag sett allt, allt är som det ska med denna 3x!

Bildextra, tvillingens cykel är klar, den blev nice!
Jäklar vad fet den där roadrunnern blev! Bygget av den har jag totalt missat!
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fin cykel! Ang däck skulle jag slå ett slag för Pasela, det var en fröjd att bara montera däcken och inte sämre att cykla på de!
Instämmer kring Pasela, om man är ute efter något ekonomiskt men ändå ganska roligt. Uppåt på samma skala placerar sig nog Gravelking i min värld. Billy bonkers, DTH och andra däck av den typen (dvs dirt-däck som sitter på cyklar som inte huvudsakligen är tänkta som persontransport utan mer leksak) är inget skoj att cykla på. Duger till nöds men inget som gör en glad.

I min värld hänger pris och braighet ihop när det gäller däck. Lätta, smidiga däck med bra gummiblandning som ger både grepp och följsamhet kostar mer än tunga, tjocka, tröga och tråkiga däck.

En av de mest effektiva sakerna man kan göra för en cykel är att gå från dåliga till bra däck. En trött och tråkig cykel kan bli roligare till det facila priset av en femhunking, vilket är vad som skiljer ett par dåliga däck från ett par bra.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Instämmer kring Pasela, om man är ute efter något ekonomiskt men ändå ganska roligt. Uppåt på samma skala placerar sig nog Gravelking i min värld. Billy bonkers, DTH och andra däck av den typen (dvs dirt-däck som sitter på cyklar som inte huvudsakligen är tänkta som persontransport utan mer leksak) är inget skoj att cykla på. Duger till nöds men inget som gör en glad.

I min värld hänger pris och braighet ihop när det gäller däck. Lätta, smidiga däck med bra gummiblandning som ger både grepp och följsamhet kostar mer än tunga, tjocka, tröga och tråkiga däck.

En av de mest effektiva sakerna man kan göra för en cykel är att gå från dåliga till bra däck. En trött och tråkig cykel kan bli roligare till det facila priset av en femhunking, vilket är vad som skiljer ett par dåliga däck från ett par bra.
Jag instämmer kring din utförliga instämmning, efter att ha haft ett gäng stridsland-kompatibla däck som Billy Bonkers, DTH, Table Top mm. Jag har också Gravelking SK & SS, Pasela, René i bredder från 32mm-2.3” måste säga att enligt mig som inte är en sån storsnas till däck-connoisseur kan jag säga att de sistnämnda kör varv kring de förstnämnda!
Till det vet vi alla att Renés däck kostar mer än guld i kilopris, men resten av de alla behövs nog inte ens en 200lapp för att ”byta upp” flera klasser!

Detta är (mina) till allra högsta grad objektiva sanningar, tänk som jag eller gör fel! ❤️
 
Topp