Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Beror på användningsområde, Schwalbe Marathon är ett däck jag tycker riktigt bra om, åtminsone i dim 37-40x622, tyngre men samtidigt också robust och tåligt, inget klent spinkelverk utan rejäla doningar för en rejäl cykel. Och det med lågt rullmotstånd.

Men det är inget däck för en lätt sportcykel.

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så långt kom jag ikväll. Nytt styrlager krävs och vevarmsgängorna hade någon strippat bort 🙁 får bli en tur till Ronnys cykel imorgon…

Bilagor

• CE06DDE8-8CFB-49E9-BBFE-FFA58B88CB8C.jpeg
    CE06DDE8-8CFB-49E9-BBFE-FFA58B88CB8C.jpeg
    805.6 KB · Besök: 26

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tre cyklar i ett inlägg! Plockade precis upp min 3x från Tradera, väldigt fint skick och samma loga på styrröret som min ValleyRunner vilket värmde mitt hjärta!

Pumpade däcken och hoppade på, styret var snett, märkte att den hade ett stöd, 30mm däck och hela paketet! Märkte att det var många år sen jag cyklade på en cykel som inte var som den skulle, det var uppfriskande!

Lika snabbt jag noterat det sena styret på min glömde jag det, vad har hänt med stammen här? Jag hört om krig, levt igenom en pandemi, överlevt som 1 av 4 syskon på bondgård osv men nu har jag sett allt, allt är som det ska med denna 3x!

Bildextra, tvillingens cykel är klar, den blev nice!
Ser ut som att styrstammen sitter med farligt litet instick.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så! Hämtade cykeln idag. Var tvungen att montera ihop och ta en snabb provkörning. Jättekul cykel ju!
Har garaget laddat med saker jag ska byta; Styre, sadel, V-bromsar osv. Beställde just ett nytt och stadigt hjulpar och funderar på däck?
Vad kör ni för något? -Jag tänkte ju ha den här som långfärdscykel men det betyder ju inte att jag bara skaver asfalt. Först tänkte jag köpa Marathon för tillförlitlighetens skull. Men jag vet också att de är ganska tråkiga att cykla på utanför asfalten. Jag har ju haft G-One på många cyklar... Billy Bonkers? Hur breda däck får man i? Kör ni grövre däck på vintern?
Kommer byggtråd snart. Det här är före-bilden (före-builden?)
600kr gav jag i alla fall. Så jag har inget problem att kasta pengar på denna :-)
Just nu kostar Conti Contact Urban 55 mm 185kr. Svårslaget kan jag tycka då det är ett trevligt däck för asfalt och grus. Kanske inte det bästa när det är lerigt och för stökigt.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag frågade faktiskt innan…

Det är tyvärr inte alltid det hjälper…

Det stora orosmolnet var däremot sadelstolpen, som satt som berget. Märkligt, eftersom det var det enda jag sa till säljaren att jag var angelägen om att få veta. Jag tröstar mig med att han förmodligen inte begrep bättre, snarare än att han skulle vara en förslagen cykelbedragare som ljög för att lura mig på en femhundring. Tröttsamt är det lik förbannat, dels med en bergfast sadelstolpe, dels med folk som inte förstår skillnaden mellan en lös och en fast sadelstolpe.

Desto trevligare då när det faktiskt stämmer! 👍 (Och jo, Norrskensflamman blev ju rätt ok till slut den också.)

Många nya byggen och byggare på gång nu, verkligen upplyftande!

Jag kan för övrigt meddela att jag har en sjujävla runda planerad till mellanårskonventet på lördag samt att det finns plats för många fler glada märkespuritaner att delta. Hvis dere går glip af detta tillfälle så får ni bära hela ansvaret själva och kan inte förvänta er någon konsulär hjälp av casa LWB.

Kort sagt, haka på!

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
- Älskning, har du sett mitt fett?
- Titta ner.

Det är inte alltid lätt att bygga hoj, speciellt när man är en Bag-Lady när det gäller ordning och reda. Men efter att ha blivit hostad i munnen en gång för mycket av dottern verkar det nu vara faktum: en Kindergarten special raserar i kroppen efter månader av småförkylningar, äntligen för sjuk för att jobba, och tillräckligt frisk för att attackera en bottom bracket. En liten monstercross/gravelbike blir det, tyvärr ingen (Koga-)Miyata, jag har budat på ett par men tysken är svår nu vad gäller dessa kultcyklar, kan det vara så att "das Schwedische Phänomen" nu nått dessa bruna breddgrader?

TieBreaker'n har uppnått ett ovanligt tillstånd av tillfällig perfektion, så den cyklar jag faktiskt en del med:

KogaMiyata-TieBreaker-DTH - 1.jpeg

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
- Älskning, har du sett mitt fett?
- Titta ner.

Det är inte alltid lätt att bygga hoj, speciellt när man är en Bag-Lady när det gäller ordning och reda. Men efter att ha blivit hostad i munnen en gång för mycket av dottern verkar det nu vara faktum: en Kindergarten special raserar i kroppen efter månader av småförkylningar, äntligen för sjuk för att jobba, och tillräckligt frisk för att attackera en bottom bracket. En liten monstercross/gravelbike blir det, tyvärr ingen (Koga-)Miyata, jag har budat på ett par men tysken är svår nu vad gäller dessa kultcyklar, kan det vara så att "das Schwedische Phänomen" nu nått dessa bruna breddgrader?

TieBreaker'n har uppnått ett ovanligt tillstånd av tillfällig perfektion, så den cyklar jag faktiskt en del med:

Visa bilaga 595877
Ser ut som en hallon-lakritskaramell😋😋

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hallon-lakrits, det är godis det!

(Till skillnad från det där möget Frukt & Mandel (som, trots vardandes mög, jag ändå äter. Allt enligt devisen ”äckligt godis är också godis)).
Min dotter hade kalas härom dagen och då gjordes choklad-provsmakning. Av sju sorters marabou mjölkchoklad så var frukt&mandel klart godast. Mint äckligast såklart, tätt följd av popcorn.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

(Till skillnad från det där möget Frukt & Mandel (som, trots vardandes mög, jag ändå äter. Allt enligt devisen ”äckligt godis är också godis)).
Min dotter hade kalas härom dagen och då gjordes choklad-provsmakning. Av sju sorters marabou mjölkchoklad så var frukt&mandel klart godast. Mint äckligast såklart, tätt följd av popcorn.
Ta det vackert nu. Jag erinrar herrarna om att det inte är tillåtet att diskutera politik här.

”Att diskutera politik / religion
Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs / religiöst tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.

När en tråd spårat ut i politiskt tjafs / religiöst tjafs låser våra moderatorer helt sonika tråden vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter / religösa åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan.”

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ta det vackert nu. Jag erinrar herrarna om att det inte är tillåtet att diskutera politik här.

Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs / religiöst tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.

När en tråd spårat ut i politiskt tjafs / religiöst tjafs låser våra moderatorer helt sonika tråden vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter / religösa åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan.”
Faan, nu fattar jag inte igen...

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Sätter teet i halsen och tänkte dra min lans för det Fruktiga och Mandliga guldet, när bäste herr @LWB redan sett faran komma och lugnar ner stämningen minst tio grader. 😊

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Jag är beredd att gräva ner chokladyxan och enas i devisen Äckligt godis är också godis

MEN

hur ÄR det med FRUKT, är det verkligen också godis?!?!?

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag instämmer kring din utförliga instämmning, efter att ha haft ett gäng stridsland-kompatibla däck som Billy Bonkers, DTH, Table Top mm. Jag har också Gravelking SK & SS, Pasela, René i bredder från 32mm-2.3” måste säga att enligt mig som inte är en sån storsnas till däck-connoisseur kan jag säga att de sistnämnda kör varv kring de förstnämnda!
Till det vet vi alla att Renés däck kostar mer än guld i kilopris, men resten av de alla behövs nog inte ens en 200lapp för att ”byta upp” flera klasser!

Detta är (mina) till allra högsta grad objektiva sanningar, tänk som jag eller gör fel! ❤️
Jag instämmer också på nytt i ditt mycket inställsamma instämmande, varpå jag vill inflika att däck är ett område där det går alldeles utmärkt att köpa sig till placeboeffekt. Köp dyrt däck, räkna med fantastisk känsla, varpå nirvana infinner sig (med tvisten "där det inte vibrerar" gentemot det mer standard-mässiga "där det inte blåser", eller hur det nu var). Inte kan så dyra däck vara dåliga!

Senast ändrad:

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag instämmer också på nytt i ditt mycket inställsamma inställande, varpå jag vill inflika att däck är ett område där det går alldeles utmärkt att köpa sig till placeboeffekt. Köp dyrt däck, räkna med fantastisk känsla, varpå nirvana infinner sig (med tvisten "där det inte vibrerar" gentemot det mer standard-mässiga "där det inte blåser", eller hur det nu var). Inte kan så dyra däck vara dåliga!
Köpa sig placeboeffekt är absolut, men tänker att snack gör även en god placebo och med det så tänker jag att en massa snack om att Panaracer är lika bra som René gör placeboeffekten tillgänglig för byggen under 2000kr däck + allt annat 🙃 Jag känner mig som en man av folket för folket med denna propaganda!

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sista biten går på Vasagatan och alla vet att Vasastan är som Chinatown. Alltså, min tid är avhängigt trafiksituationen. Att hetsköra på Vasagatan är bara idiotiskt.

Bra jobbat Mr Beat! Då öppnar sig nya tankar: om denna går lika så bra som pendlare (och jag därtill har fina dubbdäck att slänga på när det behövs), tänk om QCn kunde få bli med bock istället? Fortsättning följer i följetången "Så många cyklar i delar och så få fungerande som möjligt".

Det är tyvärr inte alltid det hjälper…

Desto trevligare då när det faktiskt stämmer! 👍 (Och jo, Norrskensflamman blev ju rätt ok till slut den också.)

Många nya byggen och byggare på gång nu, verkligen upplyftande!

Jag kan för övrigt meddela att jag har en sjujävla runda planerad till mellanårskonventet på lördag samt att det finns plats för många fler glada märkespuritaner att delta. Hvis dere går glip af detta tillfälle så får ni bära hela ansvaret själva och kan inte förvänta er någon konsulär hjälp av casa LWB.

Kort sagt, haka på!
Det var ju faan att Småland skulle vara beläget där det är beläget i förhållande till världsaltets mitt (mig). Jag kan inte ens skylla på fruns Keramikkurs del här gången men siktar helt klart på medverkan på ordinarie årsstämma i sommar.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Köpa sig placeboeffekt är absolut, men tänker att snack gör även en god placebo och med det så tänker jag att en massa snack om att Panaracer är lika bra som René gör placeboeffekten tillgänglig för byggen under 2000kr däck + allt annat 🙃 Jag känner mig som en man av folket för folket med denna propaganda!
Jag lider nog av omvänd placeboeffekt för jag upplever mina Schwalbe Marathon som snabbast av de jag har 🤣

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag kör Continental RaceKing på nästan alla mina 26-tummare och gillar dem på blandat underlag och i måttliga farter. När jag sedan med benäget bistånd av @n3wton äntligen fick möjlighet att testa de mytomspunna René Herse på den likaledes mytomspunna Tuppgöken märkte jag att jag gott hade kunnat gå upp ett par tänder på klingan eftersom cykeln gick märkbart lättare. Nu kör jag sällan den cykeln några längre sträckor på asfalt, men när jag nu gjorde det och däcken var helt nya för mig märktes skillnaden tydligt.

I det sammanhanget vill jag dock återigen citera Göran Schildt, som beskrev sin båt Daphnes alla parametrar. Han knöt samman beskrivningen något i stil med att ”Hon seglar inte fort, därtill är hon alltför liten. Men i gengäld seglar hon långt.”

På med däcken och ut och trampa!

F5317F71-4E0B-4221-BE12-C3112FD35E5E.jpeg

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag kör Continental RaceKing på nästan alla mina 26-tummare och gillar dem på blandat underlag och i måttliga farter. När jag sedan med benäget bistånd av @n3wton äntligen fick möjlighet att testa de mytomspunna René Herse på den likaledes mytomspunna Tuppgöken märkte jag att jag gott hade kunnat gå upp ett par tänder på klingan eftersom cykeln gick märkbart lättare. Nu kör jag sällan den cykeln några längre sträckor på asfalt, men när jag nu gjorde det och däcken var helt nya för mig märktes skillnaden tydligt.
Men Race King är väl ett nabb-däck? Inte så konstigt att de går tyngre än helt släta.

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

I det sammanhanget vill jag dock återigen citera Göran Schildt, som beskrev sin båt Daphnes alla parametrar. Han knöt samman beskrivningen något i stil med att ”Hon seglar inte fort, därtill är hon alltför liten. Men i gengäld seglar hon långt.”

På med däcken och ut och trampa!

Visa bilaga 596044
Är svampen framför ansiktet någon slags skydd vid omkullkörning?

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Idag gjorde jag ett besök hos min fasta hamn i cykelmekets snålblåst - Anders på Veloform - och fick hjälp med att gänga om min och @Moses95 fådda framgafflar. Jag ansvarade för mätning, kapning och en miljard tröga gängningvarv med gängsnittskloppan (typ 2 x 3 x 50 varv...), så om längden blev fel bär jag ansvaret Edvin... Fick en blåsa i ena handen och kommer nog ha träningsvärk i armarna imorgon, men gafflarna är gängade och klara! Eftersom jag är en feg människa när det gäller andras saker vågade jag inte snåla med måttet på Edvins gaffel, så han lär behöva lägga en extra distans alternativt fila av någon millimeter på sitt styrrör. På min egen var jag modigare och drog av ett par millimeter från det stumma måttet styrör-styrlager-cantihållare.

Nu ska gafflarna lackas. Svarta som synden och själen på sina ägare.

Därtill hann jag fynda ett styre och en superlång styrstam. Bygget av min Valleyrunner börjar sakta utkristallisera sig, och planen är att bygga en cykel med enbart blanka komponenter men ändå få till någon form av ruffighet. Jag har tjuvpolerat ett par vevarmar och rotat fram ett gäng saker ur bra-att-ha-lådan som är tänkta att hamna på detta bygge. Rakt (fast ändå ganska böjt) styre blir det, åtminstone innan det har hunnit ändras.

C91C9268-FFBB-4727-9DB5-4F723F9F34FA.jpeg

Vilken cantibroms vill jag ha fram? Tänker blankt, enkelt och funktionellt.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Idag gjorde jag ett besök hos min fasta hamn i cykelmekets snålblåst - Anders på Veloform - och fick hjälp med att gänga om min och @Moses95 fådda framgafflar. Jag ansvarade för mätning, kapning och en miljard tröga gängningvarv med gängsnittskloppan (typ 2 x 3 x 50 varv...), så om längden blev fel bär jag ansvaret Edvin... Fick en blåsa i ena handen och kommer nog ha träningsvärk i armarna imorgon, men gafflarna är gängade och klara! Eftersom jag är en feg människa när det gäller andras saker vågade jag inte snåla med måttet på Edvins gaffel, så han lär behöva lägga en extra distans alternativt fila av någon millimeter på sitt styrrör. På min egen var jag modigare och drog av ett par millimeter från det stumma måttet styrör-styrlager-cantihållare.

Därtill hann jag fynda ett styre och en superlång styrstam. Bygget av min Valleyrunner börjar sakta utkristallisera sig, och planen är att bygga en cykel med enbart blanka komponenter men ändå få till någon form av ruffighet. Jag har tjuvpolerat ett par vevarmar och rotat fram ett gäng saker ur bra-att-ha-lådan som är tänkta att hamna på detta bygge. Rakt (fast ändå ganska böjt) styre blir det, åtminstone innan det har hunnit ändras.

Visa bilaga 596072

Blir mer och mer förundrad över den här butiken Veloform. Han låter alltså kunderna använda hans verktyg och själv göra arbetet eller hjälpa till om de vill?

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blir mer och mer förundrad över den här butiken Veloform. Han låter alltså kunderna använda hans verktyg och själv göra arbetet eller hjälpa till om de vill?
Nja, det är nog till att säga för mycket... Mäta, såga av röret och göra den tunga delen av arbetet är nog en mer rimlig beskrivning av min del av arbetet. Inställning av verktyg och allt sådant var inte jag inblandad i, och jag hade inte fått låna verktyget eller bara stövla in och dra igång ett litet projekt utan att på förhand bokat in det.

Det ska nog också tilläggas att jag är en ganska mångårigt trogen kund, samt har assisterat "åt andra hållet" med något tyngre svetsarbete och lite byggarbete osv. Men samtidigt vill jag nog påstå att servicegraden, i mån av tid, är ytterst gedigen och pålitlig!

Sen så ska jag inte glömma att credda Valdemar (var det väl?) som också drog i handtagen ett tag. Kan inte ditt nick på happy, men hojta till om du läser detta! Skoj att ses!

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 596072

Dia Compe DC980...eller för 5ggr mer pengar, Paul Neo-Retro short pull canti.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 596072

Heja heja, kul att se gafflarna få nytt liv efter att bara ha hängt ute i lagårn i några år!

Nja, det är nog till att säga för mycket... Mäta, såga av röret och göra den tunga delen av arbetet är nog en mer rimlig beskrivning av min del av arbetet. Inställning av verktyg och allt sådant var inte jag inblandad i, och jag hade inte fått låna verktyget eller bara stövla in och dra igång ett litet projekt utan att på förhand bokat in det.

Det ska nog också tilläggas att jag är en ganska mångårigt trogen kund, samt har assisterat "åt andra hållet" med något tyngre svetsarbete och lite byggarbete osv. Men samtidigt vill jag nog påstå att servicegraden, i mån av tid, är ytterst gedigen och pålitlig!
Jag håller med om att det låter förunderligt när man läser om det, men väl där är det den naturligaste sak i världen, och servicenivån är… det är inte ens en nivå, det är en helt annan dimension.
Sen så ska jag inte glömma att credda Valdemar (var det väl?) som också drog i handtagen ett tag. Kan inte ditt nick på happy, men hojta till om du läser detta! Skoj att ses!
@Valdemar?

+1, de är snygga!

Senast ändrad:

Valdemar

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kan meddela församlingen att mitt bidrag var ytterst blygsamt och att jag spenderade merparten av tiden i de skuggiga delarna av anrättningen inmundigandes en dryck med modest alkoholhalt medan svetten lackade i den mer belysta verkstadsdelen. Behövde återhämta mig efter att tidigare på kvällen ha fått motta verbala lavetter från butiksinnehavaren gällande mitt bristfälliga underhåll av en frikrans som tydligen ska smörjas med olja, inte fett.

Ska bli kul att se slutresultatet. Tror det kommer bli grymt!

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Haha ni sätter spiken på veloform nu @LWB & @Valdemar, man anländer upprustad för ”motta verbala lavetter”, söker en service som knappt kan kallas service som det sällan ”finns tid” för! Samtidigt ser jag på butiken som vissa ser på Kaba, guds hus!

@n3wton tusen tack igen, ditt slit, svett och skav är högst uppskattat! 🙏 Jag tror också DC980, de är eleganta, starka och framförallt shiny!

Topp