Idag gjorde jag ett besök hos min fasta hamn i cykelmekets snålblåst - Anders på Veloform - och fick hjälp med att gänga om min och
@Moses95 fådda framgafflar. Jag ansvarade för mätning, kapning och en miljard tröga gängningvarv med gängsnittskloppan (typ 2 x 3 x 50 varv...), så om längden blev fel bär jag ansvaret Edvin... Fick en blåsa i ena handen och kommer nog ha träningsvärk i armarna imorgon, men gafflarna är gängade och klara! Eftersom jag är en feg människa när det gäller andras saker vågade jag inte snåla med måttet på Edvins gaffel, så han lär behöva lägga en extra distans alternativt fila av någon millimeter på sitt styrrör. På min egen var jag modigare och drog av ett par millimeter från det stumma måttet styrör-styrlager-cantihållare.
Nu ska gafflarna lackas. Svarta som synden och själen på sina ägare.
Därtill hann jag fynda ett styre och en superlång styrstam. Bygget av min Valleyrunner börjar sakta utkristallisera sig, och planen är att bygga en cykel med enbart blanka komponenter men ändå få till någon form av ruffighet. Jag har tjuvpolerat ett par vevarmar och rotat fram ett gäng saker ur bra-att-ha-lådan som är tänkta att hamna på detta bygge. Rakt (fast ändå ganska böjt) styre blir det, åtminstone innan det har hunnit ändras.
Visa bilaga 596072
Vilken cantibroms vill jag ha fram? Tänker blankt, enkelt och funktionellt.