Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En skillnad mellan Veloform och nästa alla andra som tillhandahåller tjänster och/eller produkter är att man får synnerligen uppriktig kundtjänst. Om man så ville köpa hela lagret av XYZ men har missuppfattat det och vad man egentligen behöver är abc, då kommer Anders att säga det. Det är rakryggat på ett mycket sällsynt sätt.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Eller som när man som jag stegar in och tänker köpa svarta Gillesskärmar i 40 mm. Först får jag veta att det aldrig kommer funka med mina 35 mm däck. Bra tips redan där, han säljer inte bara det man frågar efter utan ser till att det blir bra också.
Sen får man höra att nej nej du ska inte ha svarta, du ska ha rostfria! Och jösses det blev snyggt med rostfria.

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Eller - man går in för att lägga närmare en tusing på hjulriktning av ett par billiga vinterhjul jag köpt beg. Inte särskilt sneda men hade inte så mycket förtroende för deras uthållighet. Anders säger - lägg inte pengar på det. De hjulen klarar sig, kom tillbaka om en eker går. Sedan körde jag på de hjulen i några år utan problem.

aalgen

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ny sadelstolpe 26,8x400, Pearl Izumi cykel skjorta och stor cykelsko för att dölja inte ram ska ser stor ut 😂

Bilagor

• DAB4623A-006D-49D0-8E9A-3673CD143296.jpeg
    DAB4623A-006D-49D0-8E9A-3673CD143296.jpeg
    718.5 KB · Besök: 26
  • 0685C390-BF77-4E54-B986-D048E5A6A436.jpeg
    0685C390-BF77-4E54-B986-D048E5A6A436.jpeg
    1.2 MB · Besök: 28
  • 122DE769-64A2-480F-99FE-E2B78A936BB8.jpeg
    122DE769-64A2-480F-99FE-E2B78A936BB8.jpeg
    1,001.6 KB · Besök: 26

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Finns en Koga-Miyata World Traveller till salu på K&S om någon skulle vara sugen på en sådan. Invändig kabeldragning så det bör kollas noga efter rost invändigt i överrör samt efter sprickor vid genomförningarna och dessa skall vara förstärkta, tidiga årgångar var inte det. Priset får var och en bedöma själv :)

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den här tråden får mig att vilja bli med Miyata, det verkar så trevligt och mysigt.
Det är bara att slå till när något rimligt prissatt och bra objekt dyker upp, och tveka inte för de säljs fort. För de mest eftertraktade modellerna och storlekarna kan det handla om sekunder att hinna först :)

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har en hand på denna. Ska jag vara sugen?
Det du absolut bör göra på den är att kolla den invändigt efter rost och i synnerhet överröret, har du möjlighet så lyft upp manschetterna för kabeln och lys in i överröret med en ficklampa. Det läcker gärna in vatten som samlas där och sen rostar röret upp inifrån, kasserade själv en sådan ram av den anledningen. Men annars är det en fin ram, så är den i bra skick kan det bli en fin cykel. Gaffeln är inte original men det har du nog sett redan.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ser ut att vara i rätt risigt skick, men skenet kan bedra. Jag skulle nog inte vara beredd att betala mer än några hundralappar, med tanke på att det finns risk att det bara är skrot färdigt för tippen.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Håller med de sedvanligt kloka råden ovan. Den bör inte betinga några fantasisummor - den här tråden och vårt eget ständiga haussande av de stackars oskyldiga cyklarna har fått fler än en säljare att tro att de sitter på 24K guld när de i själva verket sitter på en inte sällan tämligen ambitiöst negligerad cykel från förra årtusendet - men om storleken stämmer och den inte är rostig invändigt så kan den absolut vara värd några hundralappar.

Kolla utöver rosten även att kedjestagen inte är tillplattade av ett hårt åtdraget stöd. Det sägs ha förekommit. Många gubbar mellan 19 och döden är ”a little heavy on the skiftnyckel” som det brukar heta. ”Jaså är stödet rackligt? Jag drar åt det med stor-Bahco:n. Hoppsan, löst igen? Jag skiter i att försöka begripa varför. Farsan har lärt mig hur man drejar en stor jämrans skiftnyckel. Få se nu, sååå-DÄR, nu sitter den!”

I övrigt är det bara att ta klivet ut över kanten och låta gravitationen dra dig hit ned. Du kommer att landa mjukt.

JakobD

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu har hojen, efter inspiration från tråden- uppnåt körbar njutbar status, rolig liten sak!

Till rådfrågan om sadelstolpe-dia och geometri.
26,8mm stolpe kom med trailrunner, 2 st ”klassiska” skruvade klämmor har gått gängpaj, man måste dra åt orimligt hårt för att få fast stolpen. Vid normalt (för 5 andra cyklar) moment rör stolpen sig hej vilt, vid gäng-paj-hårt sitter stolpen. Är det för klena sadelklämmor (skruvar) jag har, eller något annat som felar?
Original klämma var död vid köp, varpå jag anar att något inte står rätt till

På geometri: finns det hopp för en 183 lång påge med långa ben? (Med klent höger knä)
Upplever att vevlager sitter väl högt, höjer sadeln hela tiden, sitter nu väl högt och testat 5mm kortare vevar (170). Om jag går från stående till sittande letar jag efter dropperpost-spaken för att höja sadeln…
På en större ram, är BB lägre eller är ramen bara högre och längre?
047D78BB-CE1E-4E60-8940-CD44E9BB4072.jpeg image.jpg

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu har hojen, efter inspiration från tråden- uppnåt körbar njutbar status, rolig liten sak!

Till rådfrågan om sadelstolpe-dia och geometri.
26,8mm stolpe kom med trailrunner, 2 st ”klassiska” skruvade klämmor har gått gängpaj, man måste dra åt orimligt hårt för att få fast stolpen. Vid normalt (för 5 andra cyklar) moment rör stolpen sig hej vilt, vid gäng-paj-hårt sitter stolpen. Är det för klena sadelklämmor (skruvar) jag har, eller något annat som felar?
Original klämma var död vid köp, varpå jag anar att något inte står rätt till

På geometri: finns det hopp för en 183 lång påge med långa ben? (Med klent höger knä)
Upplever att vevlager sitter väl högt, höjer sadeln hela tiden, sitter nu väl högt och testat 5mm kortare vevar (170). Visa bilaga 596243 Visa bilaga 596253
Är det verkligen 26,8 på aluramarna?

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har en hand på denna. Ska jag vara sugen?
200-kronorshoj, sån kan man ha riktigt kul med, hämningslöst göra vad man vill eftersom insatsen är så låg och den redan är en ratrod, den kan bara bli bättre. Mycket är ju redan gjort på den: gaffel, vevar, bakväxel, kabelhöljen...sen står den i ett garage där det verkar skruvas gärna....Planet X sadel, vittnar ju om visst intresse..därför har jag svårt att förstå varför nån som har tillräckligt med med kunskap för att byta vevar och gaffel inte får ihop nånting bättre än vad vi ser här, är det en medveten Beater som ser skit ut men spöar skiten ur resten av pendlarna? Only you can find out....

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad ser jag här? Tokslut? Kan inte förstå riktigt - mellanklingan ser ny men typ helt misshandlad ut (är det växelramper??), lilla set ganska fin ut men har "skägg" som ser ut som slitage. Förstår inte att jag inte förstår...

FA53D928-F5D0-4B2E-ADA7-A0424F0D4851.jpeg

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad ser jag här? Tokslut? Kan inte förstå riktigt - mellanklingan ser ny men typ helt misshandlad ut (är det växelramper??), lilla set ganska fin ut men har "skägg" som ser ut som slitage. Förstår inte att jag inte förstår...

Visa bilaga 596270
Du har för hårt tryck på pedalerna, då kan de bli sådär. Skulle råda till att gå över till single speed så att du kan använda tjockare drev, de klarar högre belastning :)

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Du har för hårt tryck på pedalerna, då kan de bli sådär. Skulle råda till att gå över till single speed så att du kan använda tjockare drev, de klarar högre belastning :)
Min erfarenhet är att framklingor varar en evighet. Dessa har jag monterat av en donatorcykel som inte kan ha gått allt för långt vad jag kan bedöma i övrigt. Men ärligt talat så kan jag inte förstå om de är slut eller ej, konstigt nog.

Du får gå över på stål. Fast de kanske bara finns utan ramper?
Detta är stål av tyngsta sort!😊 Tänkte slippa undan att köpa nya klingor, men vettefan om det kommer funka..

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon form av utkast på Miyata-bygget. Gaffeln ska byta färg. Styret är jag osäker på. Fuldäck och smutsiga hjul sänker intrycket..

4CF811B4-A109-4655-94BE-DD82499883A4.jpeg

9733BBB8-F293-437C-A882-AA13702E645A.jpeg

Jag är grön på cantibromsar. Kommer jag kunna gå med ett hölje från bromsreglage till hängaren under styrstammen? Känns som det kommer bli alldeles för brant radie på höljet. Har reglage som går att ställa om mellan canti och v-broms, så jag kan slänga på v-broms också och gå med heldraget hölje, men canti är snyggare tänker jag.

Var rädd att cykeln skulle bli väldigt låg i fronten pga det korta huvudröret, men när jag ställde min andra och enda 26:a bredvid blev styrhöjden nästan identisk med "lagom" instick på styrstammen. Känns lagom lovande!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon form av utkast på Miyata-bygget. Gaffeln ska byta färg. Styret är jag osäker på. Fuldäck och smutsiga hjul sänker intrycket..

Visa bilaga 596289

Visa bilaga 596290

Jag är grön på cantibromsar. Kommer jag kunna gå med ett hölje från bromsreglage till hängaren under styrstammen? Känns som det kommer bli alldeles för brant radie på höljet. Har reglage som går att ställa om mellan canti och v-broms, så jag kan slänga på v-broms också och gå med heldraget hölje, men canti är snyggare tänker jag.

Var rädd att cykeln skulle bli väldigt låg i fronten pga det korta huvudröret, men när jag ställde min andra och enda 26:a bredvid blev styrhöjden nästan identisk med "lagom" instick på styrstammen. Känns lagom lovande!
Tycker den röda gaffeln gör sig riktigt bra mot den svarta ramen :)

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tycker den röda gaffeln gör sig riktigt bra mot den svarta ramen :)
Det är bara för att du blundar för det rosa på ramen!😛

Jag tycker också det ser okej ut (bortsett från krock med det rosa) och hade gärna sluppit lacka - och dessutom i den fantasifulla färgen svart - men jag tror det är näst intill nödvändigt i detta fallet.

Gregorz

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Håller med de sedvanligt kloka råden ovan. Den bör inte betinga några fantasisummor - den här tråden och vårt eget ständiga haussande av de stackars oskyldiga cyklarna har fått fler än en säljare att tro att de sitter på 24K guld när de i själva verket sitter på en inte sällan tämligen ambitiöst negligerad cykel från förra årtusendet - men om storleken stämmer och den inte är rostig invändigt så kan den absolut vara värd några hundralappar.

Kolla utöver rosten även att kedjestagen inte är tillplattade av ett hårt åtdraget stöd. Det sägs ha förekommit. Många gubbar mellan 19 och döden är ”a little heavy on the skiftnyckel” som det brukar heta. ”Jaså är stödet rackligt? Jag drar åt det med stor-Bahco:n. Hoppsan, löst igen? Jag skiter i att försöka begripa varför. Farsan har lärt mig hur man drejar en stor jämrans skiftnyckel. Få se nu, sååå-DÄR, nu sitter den!”

I övrigt är det bara att ta klivet ut över kanten och låta gravitationen dra dig hit ned. Du kommer att landa mjukt.
Cykeln är gratis om jag vill, byter den mot en fräck Kona (Jake The Snake från förr).
200-kronorshoj, sån kan man ha riktigt kul med, hämningslöst göra vad man vill eftersom insatsen är så låg och den redan är en ratrod, den kan bara bli bättre. Mycket är ju redan gjort på den: gaffel, vevar, bakväxel, kabelhöljen...sen står den i ett garage där det verkar skruvas gärna....Planet X sadel, vittnar ju om visst intresse..därför har jag svårt att förstå varför nån som har tillräckligt med med kunskap för att byta vevar och gaffel inte får ihop nånting bättre än vad vi ser här, är det en medveten Beater som ser skit ut men spöar skiten ur resten av pendlarna? Only you can find out....

Har den där kommit in till cykelköket eller? Jag har varit medlem nu i flera år, men hinner aldrig dit på de öppna kvällarna.
Jupp.
Har den där kommit in till cykelköket eller? Jag har varit medlem nu i flera år, men hinner aldrig dit på de öppna kvällarna.
Precis så. Skynda på och den är din.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 596289

Visa bilaga 596290

Kul att det är igång!

Skulle det funka med en ”noodle” från en v-broms för att fixa böjen till bromsvajerstoppet och ändå köra canti?

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 596289

Visa bilaga 596290

Det där kommer att lira med canti, jag tycker du har rätt gott om plats, jag har definitivt kört med snävare radius än det där utan problem, se till att ha bra höljen med lite friktion, det hjälper.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det där kommer att lira med canti, jag tycker du har rätt gott om plats, jag har definitivt kört med snävare radius än det där utan problem, se till att ha bra höljen med lite friktion, det hjälper.
Sen hjälper det ganska mycket om man använder en kabelhållare med lite dropp:
Visa bilaga 596301

Styret ska en bit till nedåt är planen. Det blir liksom framåt, sen bakåt, sen rakt ner, allt på samma gång.

Har redan köpt kabelhållare med väldigt lite drop, såklart..

Det är både kul och jobbigt att lära sig nya saker. Hade inte ens funderat på detta bekymret. Jag nojar en del redan nu gällande bromskraft på denna cykeln, och att börja med att montera frambromshöljet dåligt är till att gå helt åt fel håll. Jag gillar verkligen tanken på att "bara slänga ihop en hoj", men om inte form och funktion går hand i hand så är det inget för mig, enkelt uttryckt.

En sån där hållare man sätter i gaffelkronan, är det något att ha?

Topp