Visa din Miyata!

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Försökte mig på en fartbild á la de som visats i tråden men det var inte så lätt som jag trodde att få till, blev inte bättre än så här:
4wLc4nB.jpg

Bilagor

• IMG_6659.JPG
    IMG_6659.JPG
    87 KB · Besök: 25

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hemmakontoret, relativt lugn arbetsbörda just idag och fint väder. Dags att ordna fikabröd till eftermiddagen och hur kul är det att ta kortaste vägen?

Först snäll och platt asfalt på Säröbanan vid havskanten, kryssandes mellan Hovås lunchflanörer. En kort paus vid Amundön:
A175F61F-E36D-4D3D-972B-3946A5C0634E.jpeg

Sedan kom ett plötsligt sug efter grus, så jag vek av österut och in i skogen. Tanken var att hitta den snälla grusvägen vid Oxsjön och Sisjön, Sandsjöbackaleden hemåt. Valde dock att gå på feeling istället för att ta fram telefonen vid varje korsning, så plötsligt var man ute i spenaten. The Rough Stuff! Kunde trampa det mesta men visst blev det lite gå och lite lyfta emellanåt.
12C15DA5-3E68-4B75-B06F-20CED45F3731.jpeg

Grusvägen hittad, härifrån var det mest att trampa på.
821E5371-B9D3-49F4-9BD0-7980BBC6BD81.jpeg

En del flanörer här också så fick ta det ganska vackert, men det gjorde inte så mycket. Fick vansinnigt mycket goa känslor av den här turen, energikicken att komma ut och lite sådär halvt planerat, halvt planlöst trampa runt i kända och okända marker. Mer sånt!
74EB0F9E-52ED-4A26-B0F4-27CAD45AB259.jpeg

Tyckte man inte att stigen var tillräckligt Rough Stuff så fanns det mer spänning i närheten:
1D826D8D-87EE-45A5-895E-5F73AD73D230.jpeg

Jodå, fikabröd blev det också.
4E0A6BA7-547D-4993-97CB-B5A4964FB513.jpeg

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hemmakontoret, relativt lugn arbetsbörda just idag och fint väder. Dags att ordna fikabröd till eftermiddagen och hur kul är det att ta kortaste vägen?

Först snäll och platt asfalt på Säröbanan vid havskanten, kryssandes mellan Hovås lunchflanörer. En kort paus vid Amundön:
Visa bilaga 596559
Fint att se att du är ute och stökar med fincykel! Glad fredag!

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om det styret.. Fyller kanske ett hål i marknaden med alla monstercross byggen, men jag tänker nu när jag kan göra det som jag vill, då kör jag hellre bock med reglage för bock eller rakt och reglage för det. Corner bar känns som något man slänger på i efterhand när man vill ha bock, men inte byta sina hydrauliska bromsar och växelgrejor! :)

Ja men min lilla källar-maskinist José i norra Bohus är det inga problem.. Men om José ska fixa styre tror jag det blir böjt alu till något Albatross liknande men med mindre sweep, eller ett brett, grunt, kort och lätt flareat styre, likt Towel Rack fast inte 60cm!

Men jag tror inte José kommer göra styre till detta bygge.
José heter inte José, han har ett annat namn.
José bor inte i en källare, José har en stor fin verkstad.
Men om man ber José väldigt snällt, gör han styren då?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det länge emotsedda mellanårsmiyatakonventet gick tyvärr om intet, då truppen drabbades av både sjukdom, skador och logistikproblem. Men eftersom barnomsorgen redan var ordnad i casa LWB så gick jag upp i morse, väckte tuppen och gav mig ut på den planerade rundan själv.

Som vanligt tog det en evighet att komma iväg, trots att jag hade fixat det mesta redan igår. Men nån gång vid sjutiden grenslade jag till slut Trippelkryssar’n, knäppte på de lampor jag hade till hands - jo förresten, det lär visst vara en Edelux II framlampa på väg, planerad nedkomst nästa vecka… - och trampade iväg i beckmörkret.

Det var bara ett par minusgrader, men det blåste en sur gammal kärring från nordost så det var ganska bistert trots den blygsamma kölden. Efter någon mil stannade jag därför och värmde mig med en mugg LWB Special, varm buljong med några kryddmått chipotle chili:

9D0F9D8E-8B9F-4775-92A0-B5BD9A010CA0.jpeg

Turen fortsatte, och om det berodde på att jag färdades norrut eller helt enkelt på att temperaturen sjönk får vi fråga John Pohlman om, men det blev i alla fall märkbart mera snö och is på vägarna, vilket gjorde att jag fick hålla igen på farten för att inte stå på ändan.

EE445CDB-C115-45EA-92F7-1238166E1BF4.jpeg

Ny vätskedepå, med herr och fru domherre som åskådare.

Jag hade en ungefärlig rutt planerad till mellanårskonventet och den följde jag till ett ungefär. Ibland innebar det att jag hamnade på irrvägar och fick vända om, men i huvudsak var det fina slingriga skogsvägar med nära nog obefintlig trafik.

BED18A4F-64F0-475C-8451-C9D4A8947F7F.jpeg

Ja, förutom viss nyttotrafik då förstås:

A96CE5A9-B088-433D-BC29-BD741C9B6592.jpeg

Vid ett tillfälle hade jag bespetsat mig på en stigpassage för att binda samman två små vägar:

9CFF17D4-5437-4F0E-B609-BFD4E7347822.jpeg

Till skillnad från förra turen som jag försökte mig på motsvarande manöver så kunde jag idag inte skylla på den annalkande skymningen. Men jag kom en 10-20 meter in på stigen, otydlig men upptrampad av vilt, men sen var det STOPP. Ser ni stigen?

A36CD7DE-FB66-495C-9016-524F7FAB76D9.jpeg

Jag gjorde det inte. Däremot kände jag snön som rasade ned i nacken för varje steg jag trängde mig in i denna tätning, så jag vände och backtrackade tills jag kunde cykla vidare.

Jag fortsatte i samma stil, ömsom välsignande de ändlösa vägarna och den outtömliga potentialen för grävelcykling, ömsom önskande mig sommar, sol, värme…

B5FA3411-0BB1-4BFF-A911-A7EA19E21131.jpeg

…och vägar utan isbark. Jag höll mig dock, under över alla under och till skillnad från båten ovan, på rätt köl hela turen utan några halkolyckor.

19370CFF-B6AA-4DED-9CC9-5520799C1FE7.jpeg

Cykeln tuggade i sig vad jag än matade den med. Den byggde upp lite stelnad snö och is i bakänden av skärmarna, men inte värre än att jag höll mig rullande hela tiden.

Allt som allt blev det dryga sju mil. Många fina vägar, en och annan fin gård inemellan de förfallna eller ännu värre sönderrenoverade ställena, all money and no smak, och en go känsla i benen framför vedspisen nu ikväll.

Tack för visat tålamod. Till nästa gång kör vi i klunga!

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det länge emotsedda mellanårsmiyatakonventet gick tyvärr om intet, då truppen drabbades av både sjukdom, skador och logistikproblem. Men eftersom barnomsorgen redan var ordnad i casa LWB så gick jag upp i morse, väckte tuppen och gav mig ut på den planerade rundan själv.

Som vanligt tog det en evighet att komma iväg, trots att jag hade fixat det mesta redan igår. Men nån gång vid sjutiden grenslade jag till slut Trippelkryssar’n, knäppte på de lampor jag hade till hands - jo förresten, det lär visst vara en Edelux II framlampa på väg, planerad nedkomst nästa vecka… - och trampade iväg i beckmörkret.

Det var bara ett par minusgrader, men det blåste en sur gammal kärring från nordost så det var ganska bistert trots den blygsamma kölden. Efter någon mil stannade jag därför och värmde mig med en mugg LWB Special, varm buljong med några kryddmått chipotle chili:

Visa bilaga 596688

Turen fortsatte, och om det berodde på att jag färdades norrut eller helt enkelt på att temperaturen sjönk får vi fråga John Pohlman om, men det blev i alla fall märkbart mera snö och is på vägarna, vilket gjorde att jag fick hålla igen på farten för att inte stå på ändan.

Visa bilaga 596689

Jag hade en ungefärlig rutt planerad till mellanårskonventet och den följde jag till ett ungefär. Ibland innebar det att jag hamnade på irrvägar och fick vända om, men i huvudsak var det fina slingriga skogsvägar med nära nog obefintlig trafik.

Visa bilaga 596691

Visa bilaga 596692

Vid ett tillfälle hade jag bespetsat mig på en stigpassage för att binda samman två små vägar:

Visa bilaga 596703

Till skillnad från förra turen som jag försökte mig på motsvarande manöver så kunde jag idag inte skylla på den annalkande skymningen. Men jag kom en 10-20 meter in på stigen, otydlig men upptrampad av vilt, men sen var det STOPP. Ser ni stigen?

Visa bilaga 596693

Jag gjorde det inte. Däremot kände jag snön som rasade ned i nacken för varje steg jag trängde mig in i denna tätning, så jag vände och backtrackade tills jag kunde cykla vidare.

Jag fortsatte i samma stil, ömsom välsignande de ändlösa vägarna och den outtömliga potentialen för grävelcykling, ömsom önskande mig sommar, sol, värme…

Visa bilaga 596696

…och vägar utan isbark. Jag höll mig dock, under över alla under och till skillnad från båten ovan, på rätt köl hela turen utan några halkolyckor.

Visa bilaga 596695

Cykeln tuggade i sig vad jag än matade den med. Den byggde upp lite stelnad snö och is i bakänden av skärmarna, men inte värre än att jag höll mig rullande hela tiden.

Allt som allt blev det vad som i branschen brukar kallas ”en liten @aben”, dryga sju mil. Många fina vägar, en och annan fin gård inemellan de förfallna eller ännu värre sönderrenoverade ställena, all money and no smak, och en go känsla i benen framför vedspisen nu ikväll.

Det är fusk, ni har hur mycket ved som helst där uppe, låg massor med gallringsvirke som inte ens togs om hand. vad jag såg.

Starkt cyklat och fin tur! :)

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 596688

Visa bilaga 596689

Visa bilaga 596691

Visa bilaga 596692

Visa bilaga 596703

Visa bilaga 596693

Visa bilaga 596696

Visa bilaga 596695

Allt som allt blev det vad som i branschen brukar kallas ”en liten @aben”, dryga sju mil. Många fina vägar, en och annan fin gård inemellan de förfallna eller ännu värre sönderrenoverade ställena, all money and no smak, och en go känsla i benen framför vedspisen nu ikväll.

Kvalitetsinlägg och kvalitetscykling vad det verkar! Mer!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@LWB Det är bara två veckor och fyra dagar till sedan börjar det bli ljusare igen och lite snö och minusgrader är väl inget bara vi har ljus, nästa cykelsäsong knackar (nästan) redan på dörren :)

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu känner jag mig ok igen så funderar på om det kan ha varit sjövattnet jag drack vid Ringsjön. Egentligen skall man ju koka det innan men alla djur dricker ju sånt vatten utan att bli sjuka så då borde väl människor också kunna göra det?
Med största sannolikhet var det inte sjövattnet utan vinterkräksjuka för min bror som hämtade mig blev sjuk dagen efter med precis samma symptom och förlopp. Troligen blev jag smittad i varuhuset jag var inne och handlade i på vägen upp.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dealade med en dam på tippen, bytte 300 kr och en gammal hammare mot en Miyata. Vet inte riktigtvadjag ska göra med den men någon slags grustourer kanske? Förslag mottages gärna
Visa bilaga 596879
Enkelt:

Grattis!

uandt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Enkelt:

Grattis!
Bra förslag! Om ingen kommer vilja ha den går den nog det ödet till mötes. Har för många cyklar nu men den här är ju fin... Ska leta i garaget, har kanske nog med prylar för att sätta bock på den här

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dealade med en dam på tippen, bytte 300 kr och en gammal hammare mot en Miyata. Vet inte riktigtvadjag ska göra med den men någon slags grustourer kanske? Förslag mottages gärna
Visa bilaga 596879

35 mm går nog in med skärmar, kör med bock och gör en klassisk neo retro randonneuse av den!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
App, app, app! Mixte betyder unisex.
Men det är fortfarande en damram. Vilket förstås inte innebär att inte herrar kan ha en sådan ram, använde själv ett tag en nästan precis likadan Miyata fast varianten med bock, därav att jag kan gå i god för att det är en bra ram.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nej, det är en unisexram med lite lägre insteg.
Hur kan du se det? Jag har inte katalogen så att jag kan kolla men den jag cyklade på var en damvariant och utifrån bilden tycker jag absolut den här ser ut att vara det också.

Edit. Geometrin är alltså avpassad för kvinnor på de här ramarna, främst kortare "överrör" tror jag.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur kan du se det? Jag har inte katalogen så att jag kan kolla men den jag cyklade på var en damvariant och utifrån bilden tycker jag absolut den här ser ut att vara det också.
Mixte betyder unisex. Det är en rammodell ursprungligen skapad för att fungera för herrar såväl som damer. Sen har den väl historiskt mest använts av kvinnor, vilket är synd då det är en bra ramkonstruktion.

Gregorz

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Edit. Geometrin är alltså avpassad för kvinnor på de här ramarna, främst kortare "överrör" tror jag.
Vad skulle "Mixte" annars stå för? Uppriktig fråga.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag hittar inte modellen i Miyatas broschyr men i Kogas heter en snarlik cykel "Traveller Lady" och den med diamantram "Traveller". Kan någon visa att Miyatas mixedram inte var en dammodell så är jag den första att erkänna att jag hade fel men jag tror inte det.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag hittar inte modellen i Miyatas broschyr men i Kogas heter en snarlik cykel "Traveller Lady" och den med diamantram "Traveller". Kan någon visa att Miyatas mixedram inte var en dammodell så är jag den första att erkänna att jag hade fel men jag tror inte det.
Som sagt, Mixte betyder unisex. Den är framtaget för att vara en ram för både män och kvinnor. Men, det är mest kvinnor som använt den. Hur den marknadsförts spelar liksom ingen roll. På samma sätt som ramar med rakt överrör också är unisexramar, men som historiskt mest använts av män. Just mixteramen har ett insteg som ligger mellan den klassiska ”damramen” och den klassiska ”herramen” – perfekt för alla som vill ha en styv ramkonstruktion, men kanske inte trivs med ett högt överrör.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Som sagt, Mixte betyder unisex. Den är framtaget för att vara en ram för både män och kvinnor. Men, det är mest kvinnor som använt den. Hur den marknadsförts spelar liksom ingen roll. På samma sätt som ramar med rakt överrör också är unisexramar, men som historiskt mest använts av män. Just mixteramen har ett insteg som ligger mellan den klassiska ”damramen” och den klassiska ”herramen” – perfekt för alla som vill ha en styv ramkonstruktion, men kanske inte trivs med ett högt överrör.
Även diamantramar görs i dammodeller och det är en faktiskt skillnad mellan dam- och herramar vilket är bra eftersom herramarna, även om de passar i höjd, ofta är för långa för många kvinnor. Det handlar alltså inte bara om marknadsföring.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Även diamantramar görs i dammodeller och det är en faktiskt skillnad mellan dam- och herramar vilket är bra eftersom herramarna, även om de passar i höjd, ofta är för långa för många kvinnor. Det handlar alltså inte bara om marknadsföring.
På det stora hela handlar det uteslutande om marknadsföring. En ram som passar bra till en person gör ju det oavsett vilken målgrupp tillverkaren tänkt sig. Spridningen i kroppsproportioner inom gruppen kvinnor är såpass stor att det vore löjligt att skapa en ramgeometri som ska passa alla dessa. Detsamma gäller för gruppen män. Bättre då att skapa många olika ramar som passar för folk med långa/korta ben, överkropp, armar, folk med funktionsvariationer, långa/korta etc och få fram en mängd olika geometrier så att alla kan hitta den perfekta sittställningen för just deras typ av cykling.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
På det stora hela handlar det uteslutande om marknadsföring. En ram som passar bra till en person gör ju det oavsett vilken målgrupp tillverkaren tänkt sig. Spridningen i kroppsproportioner inom gruppen kvinnor är såpass stor att det vore löjligt att skapa en ramgeometri som ska passa alla dessa. Detsamma gäller för gruppen män. Bättre då att skapa många olika ramar som passar för folk med långa/korta ben, överkropp, armar, folk med funktionsvariationer, långa/korta etc och få fram en mängd olika geometrier så att alla kan hitta den perfekta sittställningen för just deras typ av cykling.
Skönt med ett balanserat inlägg gällande de olika könens förutfattade förutsättningar!

Om man tänker ett litet varv till är det en massa gamla "sanningar" som hållit oss kvar i tankebanor som vi skaffade oss på den tid då de olika könen av tradition var fastbundna vid olika hushålls-, samhälls- och yrkesuppgifter. Ett gott steg i rätt riktning, tillsammans med att sluta upp med att alltid köpa rosa gulliga dockor till flickor och tuffa bilar till pojkar, är att slänga bort de där gamla skräpåsikterna om att en viss sadel och en viss ramkonstruktion har en bestämd målgrupp.

Bara för att folk och cykeltillverkare trodde på sådant nonsens för en massa år sedan behöver ju inte innebära att vi moderna människor behöver göra samma misstag.

Att gilla gamla cyklar är okej. Att gilla gamla felaktiga åsikter är mindre okej.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Få personer ha så bra koll att de skulle klara så många val, jag är inte alls säker på att jag själv skulle göra det.

Jag har också sett ett antal tjejer som fått köra på herrcyklar som inte passat och som de fått kämpa med för att anpassa, främst att herramarna varit för långa som jag skrev, numera är det dock betydligt bättre med särskilda dammodeller.

uandt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kan ju inflika att om någon hittar en mixteram i mått som passar en 190 lång gubbe så skicka pm! Den här är för liten tyvärr men jag ska försöka matcha den med i geo med frugans favvohoj (nån 00-tals Orange mtb ), sen se vad hon säger.

Syrran kanske är intresserad också. Den första cykeln jag cyklade på som var "rolig" var nån miyata hybrid hon köpte på Jarla sport. Det var litegrann första fixen typ...

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Även diamantramar görs i dammodeller och det är en faktiskt skillnad mellan dam- och herramar vilket är bra eftersom herramarna, även om de passar i höjd, ofta är för långa för många kvinnor.
Du får gärna länka till några sådana korta ramar, dvs de du kallar damramar. Gärna sådana i mindre strl. Jag håller på att hjälpa en kortare (kvinnlig) bekant att välja ram (och cykel).

På det stora hela handlar det uteslutande om marknadsföring. En ram som passar bra till en person gör ju det oavsett vilken målgrupp tillverkaren tänkt sig. Spridningen i kroppsproportioner inom gruppen kvinnor är såpass stor att det vore löjligt att skapa en ramgeometri som ska passa alla dessa. Detsamma gäller för gruppen män.
Bara för att folk och cykeltillverkare trodde på sådant nonsens för en massa år sedan behöver ju inte innebära att vi moderna människor behöver göra samma misstag.

Att gilla gamla cyklar är okej. Att gilla gamla felaktiga åsikter är mindre okej.
+MASSOR på båda

Det här diagrammet har jag postat tidigare
Inseam-v-Height-Graph.jpg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snubblade återigen över denna, känd från Miyatatråden:

ED784715-C57A-445A-9E7A-CDCB01315C5E.png

…och slogs återigen av att priserna ändå var ganska höga. Eller i vart fall att spannet verkar ha varit hyfsat tillplattat, med ~6000 kr för en On/Off eller SportRunner och ~9000 kr för en tusing. Intressant.

48601D39-CC36-4E6E-9D45-817DECBFA00B.jpeg

Jag har inte gjort några djupare efterforskningar, men jag har en känsla av att spannet mellan de billigaste modellerna och top dogsen är bredare idag, eller…?

Det finns tusen om och men i en sådan diskussion. Vem skulle ex. idag betala 10 lakan för en helstel stålis? Men som sagt, 1990 var 1990 och 2022 är 2022.

Ett roligt tankeexperiment som man kan kosta på sig är att en 712 då gick på närmare 16 000 kr i dagens penningvärde, medan brorsan köpte sin 912 för hisnande 400 kr i höstas. Skål!

Topp