Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min Crescent Abisko kostade ny 13 000 kr på nittiotalet, då låter det inte så dyrt med 9 000 för en Miyata 1000, Crescenten är en fin cykel men utan tvekan en bit efter min 610 när det gäller ramen och då är det ändå ganska fina Columbusrör i Crescenten.

Ny motsvarande i stål kostar runt 20-25' idag och jag tror inte de ramarna håller samma höga klass som Miyatas, men de tar bredare däck, en del av dem åtminstone och däri ligger deras värde vid en jämförelse.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
…och slogs återigen av att priserna ändå var ganska höga. Eller i vart fall att spannet verkar ha varit hyfsat tillplattat, med ~6000 kr för en On/Off eller SportRunner och ~9000 kr för en tusing. Intressant.
Reflektion No. 2: Att prisskillnaden inte var så stor bekräftar att alla Miyata-modeller är riktigt fina cyklar, även de med enklare komponenter.

Fast det visste vi ju förstås redan, ingen kan missa det :)

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min Crescent Abisko kostade ny 13 000 kr på nittiotalet, då låter det inte så dyrt med 9 000 för en Miyata 1000, Crescenten är en fin cykel men utan tvekan en bit efter min 610 när det gäller ramen och då är det ändå ganska fina Columbusrör i Crescenten.

Ny motsvarande i stål kostar runt 20-25' idag och jag tror inte de ramarna håller samma höga klass som Miyatas, men de tar bredare däck, en del av dem åtminstone och däri ligger deras värde vid en jämförelse.
Jag håller med. Det var en del i eftermiddagens reflektionsövning, att de enklare modellerna trots allt kostade förhållandevis mycket, att den ärevördiga tusingen inte var våldsamt dyr och att skillnaden dessa båda emellan följaktligen inte var så stor som jag hade föreställt mig.

På tal om däcksvälj så sitter jag just i detta nu och betraktar Tuppgöken med GB-skärmarna torrmonterade. Intrycket blir genast mindre lätt-och-luftigt och mindre poppigt, men jösses Amalia vad mycket mer komplett den framstår med skärmar.

Jag kommer att behöva kallsmida framskärmen aldrig så lite för att få snygg passform uppe i gaffelkronan. Men i övrigt har jag svårt att se vad som skulle obstruera. När jag blir stor ska jag sätta grabben, den oskyldige stackaren, på ett av mina byggen och mig själv på ett annat och ge oss båda ut på feelgood kreditkortsturcykling, med idel medvind, uppehåll och lätt medlut. That’ll be the day!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Reflektion No. 2: Att prisskillnaden inte var så stor bekräftar att alla Miyata-modeller är riktigt fina cyklar, även de med enklare komponenter.

Fast det visste vi ju förstås redan, ingen kan missa det :)
+1

Desto sorgligare då - om än tur för oss kanske - hur många av dessa cyklar som har tillåtits förfalla till rena skräpet. Jag har sagt det förr, men åtminstone tre av mina cyklar (den rosa, Donna Cherry och Tuppgöken) har varit algbelupna när de kom i mitt våld. The horror!

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snubblade återigen över denna, känd från Miyatatråden:

Visa bilaga 596988

…och slogs återigen av att priserna ändå var ganska höga. Eller i vart fall att spannet verkar ha varit hyfsat tillplattat, med ~6000 kr för en On/Off eller SportRunner och ~9000 kr för en tusing. Intressant.

Visa bilaga 596987

Jag har inte gjort några djupare efterforskningar, men jag har en känsla av att spannet mellan de billigaste modellerna och top dogsen är bredare idag, eller…?

Det finns tusen om och men i en sådan diskussion. Vem skulle ex. idag betala 10 lakan för en helstel stålis? Men som sagt, 1990 var 1990 och 2022 är 2022.

Ett roligt tankeexperiment som man kan kosta på sig är att en 712 då gick på närmare 16 000 kr i dagens penningvärde, medan brorsan köpte sin 912 för hisnande 400 kr i höstas. Skål!

Många hade nog gladeligen betalat mer än 10 000 för en helstel stål mtb med rätt geometri.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
+1

Desto sorgligare då - om än tur för oss kanske - hur många av dessa cyklar som har tillåtits förfalla till rena skräpet. Jag har sagt det förr, men åtminstone tre av mina cyklar (den rosa, Donna Cherry och Tuppgöken) har varit algbelupna när de kom i mitt våld. The horror!
Jag fick min 610 av min bror som köpt en ny Yosemite och tänkte slänga Miyatan på tippen ... brukar pika honom för det - byta ut vad som räknas som en av de bästa långfärdscyklarna som gjorts mot en Biltemacykel haha

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snubblade återigen över denna, känd från Miyatatråden:

Visa bilaga 596988

Jag har inte gjort några djupare efterforskningar, men jag har en känsla av att spannet mellan de billigaste modellerna och top dogsen är bredare idag, eller…?

Det finns tusen om och men i en sådan diskussion. Vem skulle ex. idag betala 10 lakan för en helstel stålis? Men som sagt, 1990 var 1990 och 2022 är 2022

Ett roligt tankeexperiment som man kan kosta på sig är att en 712 då gick på närmare 16 000 kr i dagens penningvärde, medan brorsan köpte sin 912 för hisnande 400 kr i höstas. Skål!

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hmm. Skall jag spara till én Ibis Hakka MX, eller 30 Miyata Triple Cross?
Miyata 3X vs Ibis Hakka MX Screenshot 2022-11-27 at 22.42.22.png

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
jämfört med dagens cyklar så är gårdagens Miyator rejält billiga. En tusing, som i dagens penningvärde gick för 16400kr, jämfört med Kona Sutra Ltd som kostar 25-32000kr. Kona Sutra är en i många avseenden en, utrustningsmässigt, bättre cykel, men så är den ju också 33 år modernare.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hade jag fått erbjudandet att byta min 610 mot en custom Tegner hade jag nog funderat över det men inte säkert jag gått med på bytet. Allt under hade avvisat rakt av.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det finns tusen sinom tusen argument både för att gammalt är äldst och för att nytt ovedersägligen är nyare. Men för egen del kan det för det mesta kvitta. Vad det kanske handlar om, om som i så fall är ganska fint, är att alla mina cyklar, nya såväl som gamla, med marginal är tillräckligt bra på allt det som jag använder dem till för att jag sällan ska behöva välja den ena eller den andra framför den tredje för att lösa uppgiften. Alla funkar till allt (och den cykling jag håller på med är kanske också ganska ensartad? Lite väg, lite grus, lite stig. Ibland med packning, oftast inte. Sällan fort och bara nån gång ibland långt. Däremot förbannat trevligt.)

Mest av allt väljer jag cykel efter vilket humör jag råkar vara på. 🤪

Jag saknar således sällan mina gamla Miyata när jag cyklar på min nya überkapabla cykel. Men jag har sällan om någonsin saknat skivbroms, 29+ och geometri från det tjugoförsta århundradet när jag har kört mina gamla cyklar.

Vad ingen dock kan säga emot är Mark Twains kloka ord, ”Buy Miyata’s, they’re not making ’em anymore”.

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det finns tusen sinom tusen argument både för att gammalt är äldst och för att nytt ovedersägligen är nyare. Men för egen del kan det för det mesta kvitta. Vad det kanske handlar om, om som i så fall är ganska fint, är att alla mina cyklar, nya såväl som gamla, med marginal är tillräckligt bra på allt det som jag använder dem till för att jag sällan ska behöva välja den ena eller den andra framför den tredje för att lösa uppgiften. Alla funkar till allt (och den cykling jag håller på med är kanske också ganska ensartad? Lite väg, lite grus, lite stig. Ibland med packning, oftast inte. Sällan fort och bara nån gång ibland långt. Däremot förbannat trevligt.)

Jag saknar således sällan mina gamla Miyata när jag cyklar på min nya überkapabla cykel. Men jag har sällan om någonsin saknat skivbroms, 29+ och geometri från det tjugoförsta århundradet när jag har kört mina gamla cyklar.

Vad ingen dock kan säga emot är Mark Twains kloka ord, ”Buy Miyata’s, they’re not making ’em anymore”.
...tillräckligt bra...för att lösa uppgiften (y)

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu blir jag riktigt nyfiken, vad är det för cykel? Det har du inte skrivit något om att du inte är helt renlärig, det här måste gås till botten med :)
Jo jag har försökt förtiga det och försöka måla upp mig själv som att jag aldrig har sett åt något annat än Miyata. Men det var klart att bedrägeriet skulle genomskådas och Sanningen komma ut i ljuset…

Skämt åsido, det är en Jones LWB som är otroligt fin på alla sätt. Tyvärr har den fått stå i skuggan av mina Miyata-etyder de senaste åren, men dess tid kommer.

E95FD911-5F4F-4A6D-8091-5090C81A18F3.jpeg
0C61F97E-F81F-4CBA-B37A-9A7B06248C5D.jpeg
B64E892E-056C-4A04-A260-1C503E12AAE5.jpeg
6CB52A52-A270-402B-A562-E7E272F2E851.jpeg
807E9737-1292-45EB-AC39-80B233E5BBC1.jpeg
9D771BAE-B4B7-4D3A-835F-16D4208FF796.jpeg
124A28F2-FFF1-4627-9F80-CB66F9AD3329.jpeg
8249F0F4-9AC8-461B-BF20-920918FC6B2A.jpeg

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo jag har försökt förtiga det och försöka måla upp mig själv som att jag aldrig har sett åt något annat än Miyata. Men det var klart att bedrägeriet skulle genomskådas och Sanningen komma ut i ljuset…

Skämt åsido, det är en Jones LWB som är otroligt fin på alla sätt. Tyvärr har den fått stå i skuggan av mina Miyata-etyder de senaste åren, men dess tid kommer.

Visa bilaga 597053 Visa bilaga 597055 Visa bilaga 597056 Visa bilaga 597057 Visa bilaga 597058 Visa bilaga 597059 Visa bilaga 597060 Visa bilaga 597061
En katt bland hermelinerna🥰

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Har samma upplevelse. Mina nya cyklar är riktigt jäkla bra, men jag slås ofta av hur kompetenta mina 35 år gamla härken ändå är för den typen av cykling jag utsätter dem för. Och hur roligt det är att cykla på dem. Och hur roligt det är att cykla …

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
jämfört med dagens cyklar så är gårdagens Miyator rejält billiga. En tusing, som i dagens penningvärde gick för 16400kr, jämfört med Kona Sutra Ltd som kostar 25-32000kr. Kona Sutra är en i många avseenden en, utrustningsmässigt, bättre cykel, men så är den ju också 33 år modernare.
Det har varit så ganska länge nu och det beror till åtminstone en del att utrustningen (eller snarare allt som inte är ramen) är dyrare och utgör en större del av totalpriset.
Att jämföra endast rampriser är även det svårt eftersom rampriset till kund straffbeskattas av EU för ramar som inte är tillverkade inom EU.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 597053 Visa bilaga 597055 Visa bilaga 597056 Visa bilaga 597057 Visa bilaga 597058 Visa bilaga 597059 Visa bilaga 597060 Visa bilaga 597061
Ser helt grym ut! Kan tänka mig att de däcken ger möjlighet för terrängcykling en bra bit efter att en Runners 2.1"-2.2" gett upp.

Med den har samma omisskännliga byggstuk som vi känner igen från dina Miyatas :)

Edit. Missade helt framgaffeln när jag tittade på bilderna först, trodde det var en frampakethållare! Den är häftig, har såklart sett konstruktionen tidigare men visste inte om att den sitter på Jonescyklar.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dagens bikt:

Lärdom 1: Vissa vevlager har mutter istället för skruv. Fick som vanligt löst okänd-cykeldels-grubbleriet på Veloform.

image.jpg

Lärdom 2: Mutter enligt ovan ska dras åt med 15-hylsa, vilken är för stor för att gå in i vevarmen. Åtgärdat genom att svarva ner hylsan.

Lärdom 3: Skruva inte på de två stora klingorna innan innersta klingan om vevpartiet redan är monterat på cykeln. Åtgärdat genom att skruva loss vevparti, men upptäcka nedanstående.

Lärdom 4: Mutter enligt ovan dras med 14-hylsa. 14-hylsa går in i vevarmen utan att svarvas ner. Åtgärdat genom svordom.

57644BCD-1F9A-48CB-8DD3-74B3CFF9F8EF.jpeg

Lärdom 5: Lilla klingan fästs i mellersta klingan på detta vevparti. Åtgärdas genom att inte göra ett skit utan cykla 2-delat och justera bort en av växlarna eftersom jag aldrig använt lilla på någon cykel med tredelat vevparti.

50277A9B-5ACF-4447-8C2F-6AE067FBB676.jpeg

CD399F87-CA41-4C8E-9960-D4325D160DB5.jpeg

Jag trodde jag var en ganska kompetent cykelmek. Högt är fallet för den på höga hästar.

Cykeln har iallafall fått ett komplett vevparti ikväll.

image.jpg

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dagens bikt:

Lärdom 1: Vissa vevlager har mutter istället för skruv. Fick som vanligt löst okänd-cykeldels-grubbleriet på Veloform.

Lärdom 2: Mutter enligt ovan ska dras åt med 15-hylsa, vilken är för stor för att gå in i vevarmen. Åtgärdat genom att svarva ner hylsan.

Lärdom 3: Skruva inte på de två stora klingorna innan innersta klingan om vevpartiet redan är monterat på cykeln. Åtgärdat genom att skruva loss vevparti, men upptäcka nedanstående.

Lärdom 4: Mutter enligt ovan dras med 14-hylsa. 14-hylsa går in i vevarmen utan att svarvas ner. Åtgärdat genom svordom.

Visa bilaga 597186

Lärdom 5: Lilla klingan fästs i mellersta klingan på detta vevparti. Åtgärdas genom att inte göra ett skit utan cykla 2-delat och justera bort en av växlarna eftersom jag aldrig använt lilla på någon cykel med tredelat vevparti.

Jag trodde jag var en ganska kompetent cykelmek. Högt är fallet för den på höga hästar.

Bygget är igång och snurrar nu, det gör mig glad att se!

Ang vevpartiet, är inte det ett stx vevparti? Hade ett sånt på en av mina första cyklar, där var det något tripp trapp trull där allt var fäst på lilla ringen och utåt, vilket gav något konstigt litet bcd! Men det där är fint ju, verkar som sett till klingorna att du inte börjar med att snåla på detta bygge! 🫠

Ska även tillägga att fallet är som du skriver högt, men du nämner inte att du har en snygg 15 hylsa! Det tycker jag är något i allt detta!

Glatt byggande! ⭐️

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dagens bikt:

Visa bilaga 597184

Visa bilaga 597186

Visa bilaga 597189

Visa bilaga 597188

Visa bilaga 597190
I elfte timmen dundrar @n3wton och @Moses95 in med årets viktigaste byggen, Dalkullan och Dalkarlen, bättre känd som Geggasläggan.

Det ska bli roligt att följa deras födelse och liv!

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Att jämföra endast rampriser är även det svårt eftersom rampriset till kund straffbeskattas av EU för ramar som inte är tillverkade inom EU.

Njea, det stämmer nog inte.
Att jämföra rampriser är lätt man tar hänsyn till index, subtrahera det ena priset med det andra o kikar på differensen, eller kvoten om man så vill.

Att göra djupare analyser eller dra slutsatser kanske kan vara svårare. Men faktum kvarstår; sett till priset så är/var dom prisvärda, pga skatter eller inte.

Senast ändrad:

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Väntar fortfarande på ramen från cykelmekanikern. (Nytt styrlager) Tror jag får den idag.
Skulle bara nämna att jag köpte Marathondäck 50mm. Mest för att den Gotländska vintern grusas inte längre med kalkkross pga dammet som blir (bra) utan med granitkross som ser ut som små vassa valptänder. Extremt punkteringsskydd är det enda sättet att överleva upptäckte jag förra vintern. ;-( Till våren kanske det blir några trevliga semislicks eller nåt.
36-ekrarshjul med Deorenav och Zac-fälgar från Hollandbikeshop.
I övrigt har jag alla delar klara i garaget för snabb hopmontering. Gammalt och nytt. Nya V-bromsar (Deore) Friktionstummisar. Renoverade XT-växlar. Älskade Brooks och CrazyBar.
Jo; Glömde beställa skärmar. Sålänge kanske det blir sportiga Biltemaskärmar... Usch :-)
Men idag ska jag hjälpa en kompis att byta drivlina på hans Trek 520... Hör här: Han köpte den för mindre än 5 år sedan och har cyklat 17000 km!!! Utan underhåll! Herregud! Hade det varit en Ford hade vi kört den till skroten nu :-)

Bilagor

• IMG_2446.JPG
    IMG_2446.JPG
    578 KB · Besök: 21

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Väntar fortfarande på ramen från cykelmekanikern. (Nytt styrlager) Tror jag får den idag.
Skulle bara nämna att jag köpte Marathondäck 50mm. Mest för att den Gotländska vintern grusas inte längre med kalkkross pga dammet som blir (bra) utan med granitkross som ser ut som små vassa valptänder. Extremt punkteringsskydd är det enda sättet att överleva upptäckte jag förra vintern. ;-( Till våren kanske det blir några trevliga semislicks eller nåt.
I övrigt har jag alla delar klara i garaget för snabb hopmontering. Gammalt och nytt. Nya V-bromsar (Deore) Friktionstummisar. Renoverade XT-växlar. Älskade Brooks och CrazyBar.
Jo; Glömde beställa skärmar. Sålänge kanske det blir sportiga Biltemaskärmar... Usch :-)
Men idag ska jag hjälpa en kompis att byta drivlina på hans Trek 520... Hör här: Han köpte den för mindre än 5 år sedan och har cyklat 17000 km!!! Utan underhåll! Herregud! Hade det varit en Ford hade vi kört den till skroten nu :-)
Klarar man att de väger mer är Marathondäcken riktigt bra, rullar lätt med rimligt bra grepp, håller länge och de känns helt bombsäkra. Har sådana i 40 mm version på min ena cykel :)

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vadådå, är väl inget fel med en Ford....

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter ett par timmar med 520-kompisen, tog jag kvällspasset i garaget och byggde ihop Miyatan.
Länge sedan jag justerade in ett par V-bromsar. Härligt svampig bromskänsla nu när jag har haft hydrauliska skivor i en 7-8 år :-)

Detaljer: Rödeloxerad höljeände. Originalringklockan från TrippelCrossen. Somas Jäääättelånga styrstångsadapter. Velo Orange Crazy Bar! Ergon korkhandtag. Dyra men fantastiska! (Finns i 2 tjocklekar. Jag har stora händer men gillar de smala bättre, konstigt nog)
Originalpedalerna! Hur kan de ha hållt i 30 år? Jag som får köpa nya pedaler vartannat år ungefär.

Proportionerna är ju inte lika tidlöst vackra som på TrippelCrossen. Men rent cyklingsergonomiskt fick jag till det på första försöket. Den här kan jag absolut cykla hur långt som helst på!
Imorgon blir det skärmar och min väl inkörda touringpakethållare av rostfritt stål. Sedan ska jag cykla lite också. Inte bara stå i garaget :-)

Hela cykeln kändes relativt lätt ändå, trots att ingenting på den har låg vikt som prio.

Fick ett hollowtech II-lager över från arbetet med 520:an. Tror jag ska köpa en sådan vev också och slänga på.

Ja just det: När jag väl skulle provcykla så upptäckte jag att den översta biten på sadelstolpen (original) inte sitter fast ordentligt. Det var surt. Nu måste jag ju hitta en sadelstolpe också. Får mäta imorgon och se vad det är för skumma, japanska millimetermått på den...

Bilagor

• IMG_2449.JPG
    IMG_2449.JPG
    623.7 KB · Besök: 106
  • IMG_2451.JPG
    IMG_2451.JPG
    687.8 KB · Besök: 74
  • IMG_2450.JPG
    IMG_2450.JPG
    518.6 KB · Besök: 579
  • IMG_2453.JPG
    IMG_2453.JPG
    767.1 KB · Besök: 109
  • IMG_2455.JPG
    IMG_2455.JPG
    964.9 KB · Besök: 108

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter ett par timmar med 520-kompisen, tog jag kvällspasset i garaget och byggde ihop Miyatan.
Länge sedan jag justerade in ett par V-bromsar. Härligt svampig bromskänsla nu när jag har haft hydrauliska skivor i en 7-8 år :-)

Detaljer: Rödeloxerad höljeände. Originalringklockan från TrippelCrossen. Somas Jäääättelånga styrstångsadapter. Velo Orange Crazy Bar! Ergon korkhandtag. Dyra men fantastiska! (Finns i 2 tjocklekar. Jag har stora händer men gillar de smala bättre, konstigt nog)
Originalpedalerna! Hur kan de ha hållt i 30 år? Jag som får köpa nya pedaler vartannat år ungefär.

Proportionerna är ju inte lika tidlöst vackra som på TrippelCrossen. Men rent cyklingsergonomiskt fick jag till det på första försöket. Den här kan jag absolut cykla hur långt som helst på!
Imorgon blir det skärmar och min väl inkörda touringpakethållare av rostfritt stål. Sedan ska jag cykla lite också. Inte bara stå i garaget :-)

Hela cykeln kändes relativt lätt ändå, trots att ingenting på den har låg vikt som prio.

Fick ett hollowtech II-lager över från arbetet med 520:an. Tror jag ska köpa en sådan vev också och slänga på.

Ja just det: När jag väl skulle provcykla så upptäckte jag att den översta biten på sadelstolpen (original) inte sitter fast ordentligt. Det var surt. Nu måste jag ju hitta en sadelstolpe också. Får mäta imorgon och se vad det är för skumma, japanska millimetermått på den...
26,8💥

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ursäkta frånvaro, punka och zero-drive-side-pic!
Denna snöiga afton bjöd @n3wton på kaffe, gott snack och byte av tjänster och material!

Gaffeln är kapad och gängad vilken var en hjälteinsats av både N3wton och @Valdemar! Lacken blir svart när lackgubben i Partille har tid, så till dess är detta samma rosa oavsett vad någon säger!

Men flack gaffelvinkel (!!!) och långa kedjestag (!!!), ungefär som min gamla Hello Dave ht!

Bilagor

• 1C0A8F79-0480-41EC-B3A6-601EA6D80E67.jpeg
    1C0A8F79-0480-41EC-B3A6-601EA6D80E67.jpeg
    701.8 KB · Besök: 52
  • EB91D0B5-508C-42EB-BBDA-4E0A89453BA2.jpeg
    EB91D0B5-508C-42EB-BBDA-4E0A89453BA2.jpeg
    635.8 KB · Besök: 53

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Jag vill förespråka 4kants lager och vev, det är elegance! ✌️

Men den där ser otroligt skön ut, hur är crazy bar?

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dagens bikt:

Visa bilaga 597184

Visa bilaga 597186

Visa bilaga 597189

Visa bilaga 597188

Visa bilaga 597190
Avdragaren brukar ha en tunnväggig hylsa inbyggd! 😁

Bilagor

• B4FB3EF2-6EED-470A-86E4-787860C4DA46.jpeg
    B4FB3EF2-6EED-470A-86E4-787860C4DA46.jpeg
    66.7 KB · Besök: 13

Valdemar

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ursäkta frånvaro, punka och zero-drive-side-pic!
Denna snöiga afton bjöd @n3wton på kaffe, gott snack och byte av tjänster och material!

Gaffeln är kapad och gängad vilken var en hjälteinsats av både N3wton och @Valdemar! Lacken blir svart när lackgubben i Partille har tid, så till dess är detta samma rosa oavsett vad någon säger!

Men flack gaffelvinkel (!!!) och långa kedjestag (!!!), ungefär som min gamla Hello Dave ht!
Snyggt! Skönt stuk på framgaffeln. Hade nog passat med ett lauterwasserstyre för extra retrokänsla.

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vill inte på ngt som helst sätt förstöra ngt för dig, men är inte ramen alldeles för liten för dig?
Åtminstone ser det ut som om styrröret är alldeles för kort, om du behöver:
Somas Jäääättelånga styrstångsadapter.
för att få upp styret på passande höjd.
img_2450-jpg.597297

Om bilden stämmer ser det mer eller mindre farligt ut med en så lång styrstångsadapter
Personligen skulle jag, om det var min cykel, därför undvika alla former av långcykling och istället använda den för korta och lugna utflykter på snälla underlag. Allra helst skulle jag, förstås, försöka byta till en ram som passade.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En blind som försöker leda en seende. Det krävs bara en blick på @pedalpim :s bygge för att se att det är en person som är så långt från nybörjare på cykel och cykelbyggande man kan komma och inte rätt person att försöka mästra.

Grymt bygge @pedalpim och väldigt intressant :) flera saker jag är nyfiken på som jag vill fråga om när jag får lite mera tid.

Gregorz

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En blind som försöker leda en seende. Det krävs bara en blick på @pedalpim :s bygge för att se att det är en person som är så långt från nybörjare på cykel och cykelbyggande man kan komma och inte rätt person att försöka mästra.

Grymt bygge @pedalpim och väldigt intressant :) flera saker jag är nyfiken på som jag vill fråga om när jag får lite mera tid.
Håller med... men nog tusan är det ett rackarns långt styrrör vi ser.

Topp