Alltså: Jag är 189cm lång och har upptäckt att de XL-cyklar jag har haft tidigare inte funkar till en upprätt sittställning. Stå-över-höjden är precis lagom med denna ram. Ju högre du har styret, ju kortare reach måste du ha. Till viss del går det att kompensera med en kortare stam men styregenskaperna ändras ju samtidigt.Jag vill inte på ngt som helst sätt förstöra ngt för dig, men är inte ramen alldeles för liten för dig?
Åtminstone ser det ut som om styrröret är alldeles för kort, om du behöver:
för att få upp styret på passande höjd.
![]()
Om bilden stämmer ser det mer eller mindre farligt ut med en så lång styrstångsadapter
Personligen skulle jag, om det var min cykel, därför undvika alla former av långcykling och istället använda den för korta och lugna utflykter på snälla underlag. Allra helst skulle jag, förstås, försöka byta till en ram som passade.
Jag vet ju inte men jag får för mig att Hollowtech varianten blir lite styvare i sidled för att mer kraft ska gå ut i kedjan...Jag vill förespråka 4kants lager och vev, det är elegance! ✌️
Men den där ser otroligt skön ut, hur är crazy bar?
CrazyBaren ser snyggt och bekvämt ut, men priset😱😱Jag vet ju inte men jag får för mig att Hollowtech varianten blir lite styvare i sidled för att mer kraft ska gå ut i kedjan...
Älskar CrazyBar! backswoopen är kanske lite väl med sina 45 grader men skön när man cyklar långt. De båda hornen är perfekt placerade för att kännas som överdelen på drops. Eftersom jag sitter ganska upprätt kommer de faktiskt till användning i branta uppförsbackar och i motvind
Jag tänkte samma. Kanske kan man göra någon liknande variant med ett enklare styre och barends.. Om någon har tips på sådant styre så är jag intresserad.CrazyBaren ser snyggt och bekvämt ut, men priset😱😱
Har funderat på ett Cinelli Double Trouble.Jag tänkte samma. Kanske kan man göra någon liknande variant med ett enklare styre och barends.. Om någon har tips på sådant styre så är jag intresserad.
Jag har sett en del sådana varianter som folk har satt ihop själva.Jag tänkte samma. Kanske kan man göra någon liknande variant med ett enklare styre och barends.. Om någon har tips på sådant styre så är jag intresserad.
Jag gillar ditt stuk på cykeln och har samma inställning till resandet som du nämner. Hoppas du ser efterapning som en stor komplimang, det kan nog hända att jag försöker mig på något liknande framöver. 😊Jag har sett en del sådana varianter som folk har satt ihop själva.
Den här har lite samma geometri som crazybaren: https://www.bikester.se/xlc-comp-hb-c12-city-trekking-styre-o254mm-1388490_4066353.html
Finns inga problem alls konstruktionsmässigt med en längre styrtapp, i synnerhet inte den lösningen du valt. Och många andra sätter upp sina långfärds- expeditionscyklar på samma sätt och av samma anledning som du men det lärAlltså: Jag är 189cm lång och har upptäckt att de XL-cyklar jag har haft tidigare inte funkar till en upprätt sittställning. Stå-över-höjden är precis lagom med denna ram. Ju högre du har styret, ju kortare reach måste du ha. Till viss del går det att kompensera med en kortare stam men styregenskaperna ändras ju samtidigt.
Eftersom detta är en MTB så är ramen egentligen byggd för den lite mer framåtlutade sittställningen. Med en reach som passar en något kortare person än mig.
Tro mig: Det här är perfekt!
Så varför vill jag sitta så upprätt då?
Jo vid långcyklingar blir det ju ofta många timmar i sadeln i under 20km/h. Många dagar i sträck. Då är en bekväm avslappnad sittställning viktig. Dessutom uppskattar jag att se på allting runtomkring istf att titta på vägen :-)
Det är väl inte farligare att ha en lång styrstång än att ha en lång sadelstolpe, som alla har nuförtiden?
❤️åsså är det ju ingen Miyata 😀
Utböjningen ökar väl i kubik med fria längden?Finns inga problem alls konstruktionsmässigt med en längre styrtapp, i synnerhet inte den lösningen du valt. Och många andra sätter upp sina långfärds- expeditionscyklar på samma sätt och av samma anledning som du men det lär
Jo, det verkar stämma (googlade).Utböjningen ökar väl i kubik med fria längden?
Var hamnar vikten vid en maximal inbromsning...?Jo, det verkar stämma (googlade).
Men med en upprätt sittställning minskar också delen av tyngden som belastar styret. Så frågan är hur relevant just böjning är. Kikar man på styvheten gällande vridning istället så är den linjärt beroende av den fria längden. 🤔
Bra att du är nöjd med din cykel, Självklart är det cykeln som skall anpassas till cyklisten, inte tvärtom!Alltså: Jag är 189cm lång och har upptäckt att de XL-cyklar jag har haft tidigare inte funkar till en upprätt sittställning. Stå-över-höjden är precis lagom med denna ram. Ju högre du har styret, ju kortare reach måste du ha. Till viss del går det att kompensera med en kortare stam men styregenskaperna ändras ju samtidigt.
Eftersom detta är en MTB så är ramen egentligen byggd för den lite mer framåtlutade sittställningen. Med en reach som passar en något kortare person än mig.
Tro mig: Det här är perfekt!
Så varför vill jag sitta så upprätt då?
Jo vid långcyklingar blir det ju ofta många timmar i sadeln i under 20km/h. Många dagar i sträck. Då är en bekväm avslappnad sittställning viktig. Dessutom uppskattar jag att se på allting runtomkring istf att titta på vägen :-)
Det är väl inte farligare att ha en lång styrstång än att ha en lång sadelstolpe, som alla har nuförtiden?
Stämmer verkligen det? Och hur högt över sadeln vill du ha ditt styre?Det finns ju ramar som är byggda för upprätt ställning men de har ALLTID navväxlar
Tänk dig en panikbromsning i en brant nedförsbacke från riktigt hög fart där man under inbromsningen kör ned i ett (osynligt) hål i asfalten. Liksom när man står och cyklar, gör man det i branta uppförsbackar drar och bänder de allra flesta mycket i styret.Men med en upprätt sittställning minskar också delen av tyngden som belastar styret. Så frågan är hur relevant just böjning är.
Japp. Vridning är ett linjärt sambandJo, det verkar stämma (googlade).
Men med en upprätt sittställning minskar också delen av tyngden som belastar styret. Så frågan är hur relevant just böjning är. Kikar man på styvheten gällande vridning istället så är den linjärt beroende av den fria längden. 🤔
Tänk dig en panikbromsning i en brant nedförsbacke från riktigt hög fart där man under inbromsningen kör ned i ett (osynligt) hål i asfalten. Liksom när man står och cyklar, gör man det i branta uppförsbackar drar och bänder de allra flesta mycket i styret.
Då, liksom i många andra helt normala användningsfall, är böjning väldigt relevant.
Samma sak med all cykling på riktigt dåliga vägar (på tex Korsika har jag cyklat på så dålig asfalt att flaskorna hoppade ur flaskställen i nedförsbackarna), då blir böjkrafterna kanske inte så momentant höga men de pågår under desto längre tid.
Sant. Sadelstolpen tar, beroende på geometrin, allt också en del vridmoment.Stolpen är ju inte längre än en vanlig sadelstolpe och en sadelstolpe tar betydligt mer vikt i många fler gropar. Dock har man inte lika lång hävstång på Sadelstolpen.
Jag har brutit av två styrstammar med kortare utstick (10-15 cm) på äldre standardcyklar men eftersom den typen av styrstam har en bult ner till kilmuttern går de av men hänger kvar lite ändå. Däremot gjorde jag det på en 30-talare utan sådan bult och då satt jag plötsligt med styret i näven helt frikopplat från cykeln. Det hade varit olustigt om det inte hänt när jag steg av cykeln (änglavakt).
Sammanfattningsvis: det är aldrig riskfritt att cykla men med det sagt klarar man sig långt om man bara spanar efter sprickor ibland. Gäller alla cyklar.
Stolpen är ju inte längre än en vanlig sadelstolpe och en sadelstolpe tar betydligt mer vikt i många fler gropar. Dock har man inte lika lång hävstång på Sadelstolpen.
Jag har brutit av två styrstammar med kortare utstick (10-15 cm) på äldre standardcyklar men eftersom den typen av styrstam har en bult ner till kilmuttern går de av men hänger kvar lite ändå. Däremot gjorde jag det på en 30-talare utan sådan bult och då satt jag plötsligt med styret i näven helt frikopplat från cykeln. Det hade varit olustigt om det inte hänt när jag steg av cykeln (änglavakt).
Sammanfattningsvis: det är aldrig riskfritt att cykla men med det sagt klarar man sig långt om man bara spanar efter sprickor ibland. Gäller alla cyklar.
En undran bara vad är det för problem du ser med en längre styrtapp? Konstruktionsmässigt är det som sagt inga alls problem i den längden det gäller här. De inte ens behövt gå över till stål utan det är en alutapp (tror jag ?) och den håller ändå.Inte många stolpar som är 22mm diameter heller.
Det här är inget gnäll på ett specifikt cykelbygge. Det enda jag kommenterar på är att jag inte håller med om påståendet "Finns inga problem alls konstruktionsmässigt med en längre styrtapp"
(jag personligen hade inte kört på den setupen. Men det är inte min cykel, och folk får göra precis hur dom vill)
Jag har sett motsvarande konstruktion med 1/5 av utsticket gå sönder.En undran bara vad är det för problem du ser med en längre styrtapp? Konstruktionsmässigt är det som sagt inga alls problem i den längden det gäller här. De inte ens behövt gå över till stål utan det är en alutapp (tror jag ?) och den håller ändå.
Inga kända tillverkar säljer styrtappar som går av om de inte har något tillverkningsfel eller möjligen på grund av bristande underhåll, utan de dimensioneras efter den längd de har. En styrtapp som man tror riskerar gå av är en potentiell livsfara och inget man cyklar vidare på, varken långa eller korta sträckor utan den skall bytas ut direkt.Jag har sett motsvarande konstruktion med 1/5 av utsticket gå sönder.
Så jag är lite tveksam till att 22mm alurör med typ 25-30cm fri längd är helt problemfritt konstruktiomsmässigt, utan något jag gärna skulle hålla ett extra öga på
Mot kvadraten bör det vara tror jag, lite överkurs här men eftersom du frågade.Utböjningen ökar väl i kubik med fria längden?
Det här blev det första inlägget jag läste, denna lördagsmorgon. Och då är jag ändå bara vaken för att hunden väckte mig. 😁Det här är min förståelse efter lite internetforskning i feber och host tillståndet som just nu kallas jag.
För olika material så har man olika gränser för hur stor en böjning, δ, får vara innan den anses riskfylld.
För aluminium som används inom byggnad så brukar man tillåta en böjning på:
δ = L / 60,
där L är den fria längden som i vårt fall uppgår till 290 - 70 = 220 mm.
Detta ger oss en tillåten böjning på 3,7 mm vilket jag tycker låter tillräckligt litet för att vara godkänt. Det är också i samma storleksordning som ramen kan tänkas flexa, där materialkonstanten i nämnaren är högre, men så även "fria" längden.
Frågan som nu blir att besvara är;
Hur stor kraft krävs för att uppnå maximal böjning?
Om denna kraften är för liten så får styrtappen betraktas som farlig/värdelös.
Böjningen, mätt i mm, beräknas enligt:
δ = F * L^3 / (3 * E * I)
Där F är kraften, E är Youngs elasticitet modul samt I är tröghetsmomentet för tvärsnittets geometri hos tappen.
Vi sätter δ = 3,6 mm, L = 220 mm, E = 70 000 N/mm^2 (som är värdet för aluminium) samt slår upp formeln för tvärsnittets tröghetsmomentet som är:
I = pi * (r2^4 - r1^4) / 4
där r2 är yttre radien som ges av 14,3 mm samt r1 är den inre radien som vi inte känner till men som vi testar sätt till 10 mm. Dvs, tappen får en tjocklek på 4,3 mm.
Tröghetsmomentet för geometrin blir då
I = 25 000 mm^4.
Detta ger oss att kraften som krävs för att åsamka största tillåtna böjning ligger på:
F = 1,9 kN avrundat till två gällande värdesiffror.
Med andra ord skall man inte bara bromsa utan även vara redo att lägga en vikt av mer än 180 kg på styret för att passera högsta tillåtna böjning av tappen. Ganska starka armar sådär ifrån ingenstans..
Beroende på hur dom dimensionerar tappen ändras ju såklart dessa värden, men går det göra en sådan tapp tillräckligt stabil? Det verkar så.
Troligen kan vi inte jämföra den med vilken budgettapp som helst, jag har själv brutit av en tunn metalltapp som liknar den som sitter på den ihopfällbara cykeln högre upp. Men om nu Soma har en sådan här tapp i produktion och till försäljning så hoppas man ju att dom gjort liknande beräkningar och mycket mer innan de tar risken att skicka till försäljning.
Jag är sugen på att testa ☺️
ps. rätta mig gärna om jag gjort fel någonstans 🙏 ds.
Det här är min förståelse efter lite internetforskning i feber och host tillståndet som just nu kallas jag.
För olika material så har man olika gränser för hur stor en böjning, δ, får vara innan den anses riskfylld.
För aluminium som används inom byggnad så brukar man tillåta en böjning på:
δ = L / 60,
där L är den fria längden som i vårt fall uppgår till 290 - 70 = 220 mm.
Detta ger oss en tillåten böjning på 3,7 mm vilket jag tycker låter tillräckligt litet för att vara godkänt. Det är också i samma storleksordning som ramen kan tänkas flexa, där materialkonstanten i nämnaren är högre, men så även "fria" längden.
Frågan som nu blir att besvara är;
Hur stor kraft krävs för att uppnå maximal böjning?
Om denna kraften är för liten så får styrtappen betraktas som farlig/värdelös.
Böjningen, mätt i mm, beräknas enligt:
δ = F * L^3 / (3 * E * I)
Där F är kraften, E är Youngs elasticitet modul samt I är tröghetsmomentet för tvärsnittets geometri hos tappen.
Vi sätter δ = 3,6 mm, L = 220 mm, E = 70 000 N/mm^2 (som är värdet för aluminium) samt slår upp formeln för tvärsnittets tröghetsmomentet som är:
I = pi * (r2^4 - r1^4) / 4
där r2 är yttre radien som ges av 14,3 mm samt r1 är den inre radien som vi inte känner till men som vi testar sätt till 10 mm. Dvs, tappen får en tjocklek på 4,3 mm.
Tröghetsmomentet för geometrin blir då
I = 25 000 mm^4.
Detta ger oss att kraften som krävs för att åsamka största tillåtna böjning ligger på:
F = 1,9 kN avrundat till två gällande värdesiffror.
Med andra ord skall man inte bara bromsa utan även vara redo att lägga en vikt av mer än 180 kg på styret för att passera högsta tillåtna böjning av tappen. Ganska starka armar sådär ifrån ingenstans..
Beroende på hur dom dimensionerar tappen ändras ju såklart dessa värden, men går det göra en sådan tapp tillräckligt stabil? Det verkar så.
Troligen kan vi inte jämföra den med vilken budgettapp som helst, jag har själv brutit av en tunn metalltapp som liknar den som sitter på den ihopfällbara cykeln högre upp. Men om nu Soma har en sådan här tapp i produktion och till försäljning så hoppas man ju att dom gjort liknande beräkningar och mycket mer innan de tar risken att skicka till försäljning.
Jag är sugen på att testa ☺️
ps. rätta mig gärna om jag gjort fel någonstans 🙏 ds.
Det var intressant att dom hade fått släppa en ny uppdaterad och lägre/kortare version av tappen 2019Inga kända tillverkar säljer styrtappar som går av om de inte har något tillverkningsfel eller möjligen på grund av bristande underhåll, utan de dimensioneras efter den längd de har. En styrtapp som man tror riskerar gå av är en potentiell livsfara och inget man cyklar vidare på, varken långa eller korta sträckor utan den skall bytas ut direkt.
Kul att du vill göra ett försök att räkna på det :) Jag har inte riktigt tid att kommentera nu men kort så tror jag byggnormer är tveksamt, räkna istället på vilken belastning tappen utsätts för och titta sedan på säkerhetsfaktor och i synnerhet för utmattning, sen är lastfallet fel, du får främst ett böjande moment i övre delen av tappen, inte en kraft i sidled.Det här är min förståelse efter lite internetforskning i feber och host tillståndet som just nu kallas jag.
För olika material så har man olika gränser för hur stor en böjning, δ, får vara innan den anses riskfylld.
För aluminium som används inom byggnad så brukar man tillåta en böjning på:
δ = L / 60,
där L är den fria längden som i vårt fall uppgår till 290 - 70 = 220 mm.
Detta ger oss en tillåten böjning på 3,7 mm vilket jag tycker låter tillräckligt litet för att vara godkänt. Det är också i samma storleksordning som ramen kan tänkas flexa, där materialkonstanten i nämnaren är högre, men så även "fria" längden.
Frågan som nu blir att besvara är;
Hur stor kraft krävs för att uppnå maximal böjning?
Om denna kraften är för liten så får styrtappen betraktas som farlig/värdelös.
Böjningen, mätt i mm, beräknas enligt:
δ = F * L^3 / (3 * E * I)
Där F är kraften, E är Youngs elasticitet modul samt I är tröghetsmomentet för tvärsnittets geometri hos tappen.
Vi sätter δ = 3,6 mm, L = 220 mm, E = 70 000 N/mm^2 (som är värdet för aluminium) samt slår upp formeln för tvärsnittets tröghetsmomentet som är:
I = pi * (r2^4 - r1^4) / 4
där r2 är yttre radien som ges av 14,3 mm samt r1 är den inre radien som vi inte känner till men som vi testar sätta till 10 mm. Dvs, godset får en tjocklek på 4,3 mm.
Tröghetsmomentet för geometrin blir då
I = 25 000 mm^4.
Detta ger oss att kraften som krävs för att åsamka största tillåtna böjning ligger på:
F = 1,9 kN avrundat till två gällande värdesiffror.
Med andra ord skall man inte bara bromsa utan även vara redo att lägga en vikt av mer än 180 kg på styret för att passera högsta tillåtna böjning av tappen. Ganska starka armar sådär ifrån ingenstans..
Beroende på hur dom dimensionerar tappen ändras ju såklart dessa värden, men går det göra en sådan tapp tillräckligt stabil? Det verkar så.
Troligen kan vi inte jämföra den med vilken budgettapp som helst, jag har själv brutit av en tunn metalltapp som liknar den som sitter på den ihopfällbara cykeln högre upp. Men om nu Soma har en sådan här tapp i produktion och till försäljning så hoppas man ju att dom gjort liknande beräkningar och mycket mer innan de tar risken att skicka till försäljning.
Jag är sugen på att testa ☺️
ps. rätta mig gärna om jag gjort fel någonstans 🙏 ds.
Vad menar du är problemet med tappen; böjning, sträckning eller utmattning? 🤔Typ rätt, man brukar inte dimensionera mot utböjningen direkt. Lättare att beräkna spänningen och jämföra mot utmattning och sträckgränsen.
Ytterradien är 11.1mm, inte 14,3mm
(Den är bara 28.6 där styrstammen kläms fast. Det är ner mot styrlagret det är intressant)
Du räknar kraften vinkelrätt mot tappen, i verkligheten kommer det med en vinkel så den kan vara lite större
Vi tar bara statisk belastning i beaktning.
Det var intressant att dom hade fått släppa en ny uppdaterad och lägre/kortare version av tappen 2019
"revised in 2019, this model is slightly shorter than before"
Tror jag skrev det ovan men det är inga alls problem att dimensionera en tapp som garanterat håller i den här längden, går man över till stål kan man göra den så stark att den närmast är oförstörbar om man nu skulle vilja det.
Jag har cyklat till jobbet idag, 06¹⁵ -9° det var inte så upphetsande men det var cykling iallafall😘 ha det så kul på släktkalaset. Om Don är med så blir det trevligt, det var givande att snickesnacka med honom på Konventet.Dessvärre ingen cykling att se fram emot idag då det vankas släktkalas. Där kan man räkna laster och utmattning som hade gjort vilken Miyata som helst till kaffeved.
Nån annan som har lite cykling att bjuda på?
Alla tre hör ihop.Vad menar du är problemet med tappen; böjning, sträckning eller utmattning? 🤔
Vibrationsdämpäre. 👌OK... Plogad cykelbana till affären idag. 3km. Funkade med odubbat.
1. jag hade rätt i mina fittingteorier: Det här är den bekvämaste cykelställningen jag någonsin lyckats med på någon cykel.
2. Proportionerna må se lite lustiga ut för en cykelsnobb som jag men punkt 1 trumfar!
3. Flexar min långa styrstång? Jodå, men VÄLDIGT lite. Jag ser det mer som vibrationsdämpning. :-)
Är den att rekommendera till någon som vill bomba en stenig fjällsida? Kanske inte.
Kommer den att böja sig eller gå av? Aldrig någonsin! Om jag frontalkrockar med en vägg i 60km/h kommer jag inte överleva ändå...
Jag vet att ett högt styre är en nackdel både i upp- och nerförsbackar. Men punkt 1 trumfar det också.