Visa din Miyata!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inga konstigheter ju.
7D3A3CA8-2355-4F79-A2D0-B10F9039153A.jpeg

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vill inte på ngt som helst sätt förstöra ngt för dig, men är inte ramen alldeles för liten för dig?
Åtminstone ser det ut som om styrröret är alldeles för kort, om du behöver:
för att få upp styret på passande höjd.
img_2450-jpg.597297

Om bilden stämmer ser det mer eller mindre farligt ut med en så lång styrstångsadapter
Personligen skulle jag, om det var min cykel, därför undvika alla former av långcykling och istället använda den för korta och lugna utflykter på snälla underlag. Allra helst skulle jag, förstås, försöka byta till en ram som passade.
Alltså: Jag är 189cm lång och har upptäckt att de XL-cyklar jag har haft tidigare inte funkar till en upprätt sittställning. Stå-över-höjden är precis lagom med denna ram. Ju högre du har styret, ju kortare reach måste du ha. Till viss del går det att kompensera med en kortare stam men styregenskaperna ändras ju samtidigt.

Eftersom detta är en MTB så är ramen egentligen byggd för den lite mer framåtlutade sittställningen. Med en reach som passar en något kortare person än mig.
Tro mig: Det här är perfekt!
Så varför vill jag sitta så upprätt då?
Jo vid långcyklingar blir det ju ofta många timmar i sadeln i under 20km/h. Många dagar i sträck. Då är en bekväm avslappnad sittställning viktig. Dessutom uppskattar jag att se på allting runtomkring istf att titta på vägen :-)
Det är väl inte farligare att ha en lång styrstång än att ha en lång sadelstolpe, som alla har nuförtiden?

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vill förespråka 4kants lager och vev, det är elegance! ✌️

Men den där ser otroligt skön ut, hur är crazy bar?
Jag vet ju inte men jag får för mig att Hollowtech varianten blir lite styvare i sidled för att mer kraft ska gå ut i kedjan...
Älskar CrazyBar! backswoopen är kanske lite väl med sina 45 grader men skön när man cyklar långt. De båda hornen är perfekt placerade för att kännas som överdelen på drops. Eftersom jag sitter ganska upprätt kommer de faktiskt till användning i branta uppförsbackar och i motvind

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vet ju inte men jag får för mig att Hollowtech varianten blir lite styvare i sidled för att mer kraft ska gå ut i kedjan...
Älskar CrazyBar! backswoopen är kanske lite väl med sina 45 grader men skön när man cyklar långt. De båda hornen är perfekt placerade för att kännas som överdelen på drops. Eftersom jag sitter ganska upprätt kommer de faktiskt till användning i branta uppförsbackar och i motvind
CrazyBaren ser snyggt och bekvämt ut, men priset😱😱

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

The_Owl

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Miyata one ten finns i Malmö för den som är intresserad

Bilagor

• Screenshot_2022-12-09-10-38-15-42_3beb12986adadeba7a106b3ce80f5d56.jpg
    Screenshot_2022-12-09-10-38-15-42_3beb12986adadeba7a106b3ce80f5d56.jpg
    313 KB · Besök: 20

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Alltså: Jag är 189cm lång och har upptäckt att de XL-cyklar jag har haft tidigare inte funkar till en upprätt sittställning. Stå-över-höjden är precis lagom med denna ram. Ju högre du har styret, ju kortare reach måste du ha. Till viss del går det att kompensera med en kortare stam men styregenskaperna ändras ju samtidigt.

Eftersom detta är en MTB så är ramen egentligen byggd för den lite mer framåtlutade sittställningen. Med en reach som passar en något kortare person än mig.
Jo vid långcyklingar blir det ju ofta många timmar i sadeln i under 20km/h. Många dagar i sträck. Då är en bekväm avslappnad sittställning viktig. Dessutom uppskattar jag att se på allting runtomkring istf att titta på vägen :-)
Det är väl inte farligare att ha en lång styrstång än att ha en lång sadelstolpe, som alla har nuförtiden?
Finns inga problem alls konstruktionsmässigt med en längre styrtapp, i synnerhet inte den lösningen du valt. Och många andra sätter upp sina långfärds- expeditionscyklar på samma sätt och av samma anledning som du men det lär

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Utböjningen ökar väl i kubik med fria längden?
Jo, det verkar stämma (googlade).
Men med en upprätt sittställning minskar också delen av tyngden som belastar styret. Så frågan är hur relevant just böjning är. Kikar man på styvheten gällande vridning istället så är den linjärt beroende av den fria längden. 🤔

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När det kommer till något så välbeprövat som cykling så tror jag att teori i sammanhanget mest blir navelskåderi.

Är det en vanlig setup för touring så kan nog ingen ekvation som helst övertyga de frälsta. Man ska ju också vara medveten om att flex inte alltid är negativt. Som vi varit inne på tidigare i tråden så kan den verka till cyklistens fördel.

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sagt och gjort: Billiga skärmar och touringpakethållaren i rostfritt stål.
Blev inte så mycket provcykla idag heller pga skridskois med ett snölager ovanpå.
Nu har jag beställt dubbdäck också. Så här kan vi ju inte ha det ;-)

Bilagor

• IMG_2457.JPG
    IMG_2457.JPG
    792.8 KB · Besök: 46

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Bra att du är nöjd med din cykel, Självklart är det cykeln som skall anpassas till cyklisten, inte tvärtom!
Det finns ju ramar som är byggda för upprätt ställning men de har ALLTID navväxlar
Stämmer verkligen det? Och hur högt över sadeln vill du ha ditt styre?
För även hos klassiska brittiska touringcyklar går det att utan problem ha styret i jämnhöjd med/ lite högre än sadeln utan potentiellt problemskapande specialdelar
Dawes-Galaxy-Touring-Bicycl.jpeg

Även hos mer "tyskinspirerade" touringcyklar verkar det inte vara några problem med att ha styret en bra bit högre än sadeln
fully_loaded_bicycle_pedapowertouring.jpg

(Det är enkelt att googla fram många fler exempel på cyklar med styret högre än sadeln)

Men jag hoppas verkligen att du inte får några problem utan många trevliga cykelmil, oavsett ram och/eller styrrörsförlängare

Men med en upprätt sittställning minskar också delen av tyngden som belastar styret. Så frågan är hur relevant just böjning är.
Tänk dig en panikbromsning i en brant nedförsbacke från riktigt hög fart där man under inbromsningen kör ned i ett (osynligt) hål i asfalten. Liksom när man står och cyklar, gör man det i branta uppförsbackar drar och bänder de allra flesta mycket i styret.
Då, liksom i många andra helt normala användningsfall, är böjning väldigt relevant.
Samma sak med all cykling på riktigt dåliga vägar (på tex Korsika har jag cyklat på så dålig asfalt att flaskorna hoppade ur flaskställen i nedförsbackarna), då blir böjkrafterna kanske inte så momentant höga men de pågår under desto längre tid.

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo, det verkar stämma (googlade).
Men med en upprätt sittställning minskar också delen av tyngden som belastar styret. Så frågan är hur relevant just böjning är. Kikar man på styvheten gällande vridning istället så är den linjärt beroende av den fria längden. 🤔
Japp. Vridning är ett linjärt samband

Ifall man aldrig ställer sig upp och bänder i styret i backar, bromsar hårt eller får framåtvikt så är det förstås inga problem.

Det var mer "Finns inga problem alls konstruktionsmässigt med en längre styrtapp" som jag kände mig tveksam till.

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tänk dig en panikbromsning i en brant nedförsbacke från riktigt hög fart där man under inbromsningen kör ned i ett (osynligt) hål i asfalten. Liksom när man står och cyklar, gör man det i branta uppförsbackar drar och bänder de allra flesta mycket i styret.
Då, liksom i många andra helt normala användningsfall, är böjning väldigt relevant.
Samma sak med all cykling på riktigt dåliga vägar (på tex Korsika har jag cyklat på så dålig asfalt att flaskorna hoppade ur flaskställen i nedförsbackarna), då blir böjkrafterna kanske inte så momentant höga men de pågår under desto längre tid.

Jo, jag förstår er. Jag tänkte inte riktigt så långt. Men ändå, beroende på vad man har för ingång till resandet så kanske det är en perfekt touringcykel trots det, för vissa.

Jag menar, @pedalpim :s bygge faller mig väldigt mycket i smaken, jag tror jag skulle stormtrivas med en sådan geometri. Såpass mycket att jag skulle vara öppen för att begränsa mig från allt för höga hastigheter (till en viss gräns, såklart).

Man kanske inte ska rulla ned för Pyreneerna med en sådan tapp, men vägen dit kanske blir oslagbar. 🙂

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Stolpen är ju inte längre än en vanlig sadelstolpe och en sadelstolpe tar betydligt mer vikt i många fler gropar. Dock har man inte lika lång hävstång på Sadelstolpen.

Jag har brutit av två styrstammar med kortare utstick (10-15 cm) på äldre standardcyklar men eftersom den typen av styrstam har en bult ner till kilmuttern går de av men hänger kvar lite ändå. Däremot gjorde jag det på en 30-talare utan sådan bult och då satt jag plötsligt med styret i näven helt frikopplat från cykeln. Det hade varit olustigt om det inte hänt när jag steg av cykeln (änglavakt).

Sammanfattningsvis: det är aldrig riskfritt att cykla men med det sagt klarar man sig långt om man bara spanar efter sprickor ibland. Gäller alla cyklar.

Visa din Miyata!
@pedalpim Absolut ska du ha hög styrstam om det funkar för dig, skit i vad andra tycker. Det är lätt att gnälla på andras byggen, utan att riskera nåt själv.

Skillnaden mellan hög sadelstolpe och hög styrstam är väl rent estetisk. Jag gillar inte höga styrstammar nåt vidare, helt enkelt. Inte höga sadelstolpar heller, faktiskt. 😊

Jag har väl också en annan erfarenhet av bekvämlighet, för mig är en upprätt sittställning nåt som blir asjobbigt på längre turer.

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Stolpen är ju inte längre än en vanlig sadelstolpe och en sadelstolpe tar betydligt mer vikt i många fler gropar. Dock har man inte lika lång hävstång på Sadelstolpen.

Jag har brutit av två styrstammar med kortare utstick (10-15 cm) på äldre standardcyklar men eftersom den typen av styrstam har en bult ner till kilmuttern går de av men hänger kvar lite ändå. Däremot gjorde jag det på en 30-talare utan sådan bult och då satt jag plötsligt med styret i näven helt frikopplat från cykeln. Det hade varit olustigt om det inte hänt när jag steg av cykeln (änglavakt).

Sammanfattningsvis: det är aldrig riskfritt att cykla men med det sagt klarar man sig långt om man bara spanar efter sprickor ibland. Gäller alla cyklar.
Sant. Sadelstolpen tar, beroende på geometrin, allt också en del vridmoment.
Ett problem som har dykt upp på forumet tidigare är ramar som spruckit pga att sadelstolpen inte varit tillräckligt långt ner i röret. Då blir vridmomentet för stort i förhållande till ytan och ramen brister.

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Inte många stolpar som är 22mm diameter heller.

Det här är inget gnäll på ett specifikt cykelbygge. Det enda jag kommenterar på är att jag inte håller med om påståendet "Finns inga problem alls konstruktionsmässigt med en längre styrtapp"

(jag personligen hade inte kört på den setupen. Men det är inte min cykel, och folk får göra precis hur dom vill)

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inte många stolpar som är 22mm diameter heller.

Det här är inget gnäll på ett specifikt cykelbygge. Det enda jag kommenterar på är att jag inte håller med om påståendet "Finns inga problem alls konstruktionsmässigt med en längre styrtapp"

(jag personligen hade inte kört på den setupen. Men det är inte min cykel, och folk får göra precis hur dom vill)
En undran bara vad är det för problem du ser med en längre styrtapp? Konstruktionsmässigt är det som sagt inga alls problem i den längden det gäller här. De inte ens behövt gå över till stål utan det är en alutapp (tror jag ?) och den håller ändå.

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En undran bara vad är det för problem du ser med en längre styrtapp? Konstruktionsmässigt är det som sagt inga alls problem i den längden det gäller här. De inte ens behövt gå över till stål utan det är en alutapp (tror jag ?) och den håller ändå.
Jag har sett motsvarande konstruktion med 1/5 av utsticket gå sönder.

Så jag är lite tveksam till att 22mm alurör med typ 25-30cm fri längd är helt problemfritt konstruktiomsmässigt, utan något jag gärna skulle hålla ett extra öga på

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har sett motsvarande konstruktion med 1/5 av utsticket gå sönder.

Så jag är lite tveksam till att 22mm alurör med typ 25-30cm fri längd är helt problemfritt konstruktiomsmässigt, utan något jag gärna skulle hålla ett extra öga på
Inga kända tillverkar säljer styrtappar som går av om de inte har något tillverkningsfel eller möjligen på grund av bristande underhåll, utan de dimensioneras efter den längd de har. En styrtapp som man tror riskerar gå av är en potentiell livsfara och inget man cyklar vidare på, varken långa eller korta sträckor utan den skall bytas ut direkt.

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det här är min förståelse efter lite internetforskning i feber och host tillståndet som just nu kallas jag.

För olika material så har man olika gränser för hur stor en böjning, δ, får vara innan den anses riskfylld.
För aluminium som används inom byggnad så brukar man tillåta en böjning på:
δ = L / 60,
där L är den fria längden som i vårt fall uppgår till 290 - 70 = 220 mm.

Detta ger oss en tillåten böjning på 3,7 mm vilket jag tycker låter tillräckligt litet för att vara godkänt. Det är också i samma storleksordning som ramen kan tänkas flexa, där materialkonstanten i nämnaren är högre, men så även "fria" längden.

Frågan som nu blir att besvara är;
Hur stor kraft krävs för att uppnå maximal böjning?
Om denna kraften är för liten så får styrtappen betraktas som farlig/värdelös.

Böjningen, mätt i mm, beräknas enligt:

δ = F * L^3 / (3 * E * I)

Där F är kraften, E är Youngs elasticitet modul samt I är tröghetsmomentet för tvärsnittets geometri hos tappen.

Vi sätter δ = 3,6 mm, L = 220 mm, E = 70 000 N/mm^2 (som är värdet för aluminium) samt slår upp formeln för tvärsnittets tröghetsmomentet som är:

I = pi * (r2^4 - r1^4) / 4

där r2 är yttre radien som ges av 14,3 mm samt r1 är den inre radien som vi inte känner till men som vi testar sätta till 10 mm. Dvs, godset får en tjocklek på 4,3 mm.

Tröghetsmomentet för geometrin blir då
I = 25 000 mm^4.

Detta ger oss att kraften som krävs för att åsamka största tillåtna böjning ligger på:
F = 1,9 kN avrundat till två gällande värdesiffror.

Med andra ord skall man inte bara bromsa utan även vara redo att lägga en vikt av mer än 180 kg på styret för att passera högsta tillåtna böjning av tappen. Ganska starka armar sådär ifrån ingenstans..

Beroende på hur dom dimensionerar tappen ändras ju såklart dessa värden, men går det göra en sådan tapp tillräckligt stabil? Det verkar så.

Troligen kan vi inte jämföra den med vilken budgettapp som helst, jag har själv brutit av en tunn metalltapp som liknar den som sitter på den ihopfällbara cykeln högre upp. Men om nu Soma har en sådan här tapp i produktion och till försäljning så hoppas man ju att dom gjort liknande beräkningar och mycket mer innan de tar risken att skicka till försäljning.

Jag är sugen på att testa ☺️

ps. rätta mig gärna om jag gjort fel någonstans 🙏 ds.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det här är min förståelse efter lite internetforskning i feber och host tillståndet som just nu kallas jag.

För olika material så har man olika gränser för hur stor en böjning, δ, får vara innan den anses riskfylld.
δ = L / 60,

Detta ger oss en tillåten böjning på 3,7 mm vilket jag tycker låter tillräckligt litet för att vara godkänt. Det är också i samma storleksordning som ramen kan tänkas flexa, där materialkonstanten i nämnaren är högre, men så även "fria" längden.

Där F är kraften, E är Youngs elasticitet modul samt I är tröghetsmomentet för tvärsnittets geometri hos tappen.

Vi sätter δ = 3,6 mm, L = 220 mm, E = 70 000 N/mm^2 (som är värdet för aluminium) samt slår upp formeln för tvärsnittets tröghetsmomentet som är:

där r2 är yttre radien som ges av 14,3 mm samt r1 är den inre radien som vi inte känner till men som vi testar sätt till 10 mm. Dvs, tappen får en tjocklek på 4,3 mm.

I = 25 000 mm^4.

Detta ger oss att kraften som krävs för att åsamka största tillåtna böjning ligger på:

Med andra ord skall man inte bara bromsa utan även vara redo att lägga en vikt av mer än 180 kg på styret för att passera högsta tillåtna böjning av tappen. Ganska starka armar sådär ifrån ingenstans..

Beroende på hur dom dimensionerar tappen ändras ju såklart dessa värden, men går det göra en sådan tapp tillräckligt stabil? Det verkar så.

Troligen kan vi inte jämföra den med vilken budgettapp som helst, jag har själv brutit av en tunn metalltapp som liknar den som sitter på den ihopfällbara cykeln högre upp. Men om nu Soma har en sådan här tapp i produktion och till försäljning så hoppas man ju att dom gjort liknande beräkningar och mycket mer innan de tar risken att skicka till försäljning.

Det här blev det första inlägget jag läste, denna lördagsmorgon. Och då är jag ändå bara vaken för att hunden väckte mig. 😁

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

δ = L / 60,

där r2 är yttre radien som ges av 14,3 mm samt r1 är den inre radien som vi inte känner till men som vi testar sätt till 10 mm. Dvs, tappen får en tjocklek på 4,3 mm.

I = 25 000 mm^4.

Typ rätt, man brukar inte dimensionera mot utböjningen direkt. Lättare att beräkna spänningen och jämföra mot utmattning och sträckgränsen.

Ytterradien är 11.1mm, inte 14,3mm
(Den är bara 28.6 där styrstammen kläms fast. Det är ner mot styrlagret det är intressant)

Du räknar kraften vinkelrätt mot tappen, i verkligheten kommer det med en vinkel så den kan vara lite större

Vi tar bara statisk belastning i beaktning.

Inga kända tillverkar säljer styrtappar som går av om de inte har något tillverkningsfel eller möjligen på grund av bristande underhåll, utan de dimensioneras efter den längd de har. En styrtapp som man tror riskerar gå av är en potentiell livsfara och inget man cyklar vidare på, varken långa eller korta sträckor utan den skall bytas ut direkt.
Det var intressant att dom hade fått släppa en ny uppdaterad och lägre/kortare version av tappen 2019

"revised in 2019, this model is slightly shorter than before"

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

δ = L / 60,

där r2 är yttre radien som ges av 14,3 mm samt r1 är den inre radien som vi inte känner till men som vi testar sätta till 10 mm. Dvs, godset får en tjocklek på 4,3 mm.

I = 25 000 mm^4.

Kul att du vill göra ett försök att räkna på det :) Jag har inte riktigt tid att kommentera nu men kort så tror jag byggnormer är tveksamt, räkna istället på vilken belastning tappen utsätts för och titta sedan på säkerhetsfaktor och i synnerhet för utmattning, sen är lastfallet fel, du får främst ett böjande moment i övre delen av tappen, inte en kraft i sidled.

Tror jag skrev det ovan men det är inga alls problem att dimensionera en tapp som garanterat håller i den här längden, går man över till stål kan man göra den så stark att den närmast är oförstörbar om man nu skulle vilja det.

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Typ rätt, man brukar inte dimensionera mot utböjningen direkt. Lättare att beräkna spänningen och jämföra mot utmattning och sträckgränsen.

Ytterradien är 11.1mm, inte 14,3mm
(Den är bara 28.6 där styrstammen kläms fast. Det är ner mot styrlagret det är intressant)

Du räknar kraften vinkelrätt mot tappen, i verkligheten kommer det med en vinkel så den kan vara lite större

Vi tar bara statisk belastning i beaktning.

Det var intressant att dom hade fått släppa en ny uppdaterad och lägre/kortare version av tappen 2019

"revised in 2019, this model is slightly shorter than before"
Vad menar du är problemet med tappen; böjning, sträckning eller utmattning? 🤔

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tror jag skrev det ovan men det är inga alls problem att dimensionera en tapp som garanterat håller i den här längden, går man över till stål kan man göra den så stark att den närmast är oförstörbar om man nu skulle vilja det.

Ja, jag måste säga att jag är med dig här.
Huruvida Soma har dimensionerat sin tapp på ett adekvat sätt kan man ju såklart inte gå i god för innan man sett, känt och testat tappen.

Men att det, inom de dimensioner som tappen har, inte skulle finnas potential till att tillverka en tillräckligt stabil och kraftig tapp, det är helt orimligt.

Jag vet inte vad Soma är för företag men om dom förknippas med kvalitet så skulle jag inte vara särskilt orolig.

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dessvärre ingen cykling att se fram emot idag då det vankas släktkalas. Där kan man räkna laster och utmattning som hade gjort vilken Miyata som helst till kaffeved.

Nån annan som har lite cykling att bjuda på?
Jag har cyklat till jobbet idag, 06¹⁵ -9° det var inte så upphetsande men det var cykling iallafall😘 ha det så kul på släktkalaset. Om Don är med så blir det trevligt, det var givande att snickesnacka med honom på Konventet.

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad menar du är problemet med tappen; böjning, sträckning eller utmattning? 🤔
Alla tre hör ihop.
Utmattning ifall den går av efter ett tag, sträckgräns om den deformeras permanent och utböjningen är bara ett sätt att mäta.

Det jag tycker är intressant nu är att Soma fick gå tillbaka till ritbordet med sin tidigare version av produkten. Kanske var det som deras Wolverine-ram där typ alla sprack ovanför skivfästet?

Sen kanske oproblematiskt konstruktionsmässigt betyder olika saker för olika personer. Att gå över till stål och tredubbla vikten för att göra en adapter som är i princip oförstörbar känns som att man frångår den nuvarande produkten lite. Jag utgick från den nuvarande konstruktionen och det aktuella materialet :)

Med det sagt så tycker jag fortfarande man får cykla på precis vad man vill. Jag har exv skippat kolfibergafflar med intern kabeldragning. Men har inget emot att andra använder dom

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
OK... Plogad cykelbana till affären idag. 3km. Funkade med odubbat.
1. jag hade rätt i mina fittingteorier: Det här är den bekvämaste cykelställningen jag någonsin lyckats med på någon cykel.
2. Proportionerna må se lite lustiga ut för en cykelsnobb som jag men punkt 1 trumfar!
3. Flexar min långa styrstång? Jodå, men VÄLDIGT lite. Jag ser det mer som vibrationsdämpning. :-)
Är den att rekommendera till någon som vill bomba en stenig fjällsida? Kanske inte.
Kommer den att böja sig eller gå av? Aldrig någonsin! Om jag frontalkrockar med en vägg i 60km/h kommer jag inte överleva ändå...
Jag vet att ett högt styre är en nackdel både i upp- och nerförsbackar. Men punkt 1 trumfar det också.

Bilagor

• IMG_2459.JPG
    IMG_2459.JPG
    959.9 KB · Besök: 35

IM

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
OK... Plogad cykelbana till affären idag. 3km. Funkade med odubbat.
1. jag hade rätt i mina fittingteorier: Det här är den bekvämaste cykelställningen jag någonsin lyckats med på någon cykel.
2. Proportionerna må se lite lustiga ut för en cykelsnobb som jag men punkt 1 trumfar!
3. Flexar min långa styrstång? Jodå, men VÄLDIGT lite. Jag ser det mer som vibrationsdämpning. :-)
Är den att rekommendera till någon som vill bomba en stenig fjällsida? Kanske inte.
Kommer den att böja sig eller gå av? Aldrig någonsin! Om jag frontalkrockar med en vägg i 60km/h kommer jag inte överleva ändå...
Jag vet att ett högt styre är en nackdel både i upp- och nerförsbackar. Men punkt 1 trumfar det också.
Vibrationsdämpäre. 👌

Topp