Visa din Miyata!

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kamrater,

Är det någon som sitter på ett växelreglage för bakväxel, sjudelad? Har en liten kille (10 år) som tycker att det är för trögt att använda det LX-reglage som jag fick av fina @LWB och som jag fixat i ordning till grabben. Kanske har någon ett i bra skick, eller möjligen en thumbie som funkar (indexerad)?

Kvickhet är av nöden.
Jag skulle kanske kunna ha ett. Återkommer!
6971038B-8771-4388-A6F0-BAF40B14943E.jpeg
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har inte ens vågat lyfta på den där lilla platskåpan på min trippelkryssare, dels för att jag tänker att jag aldrig skulle få tillbaka den på plats och dels för att jag inte vill veta vad jag hittar där under. Men eftersom jag är en så pass nätt liten herre som nästan aldrig drar tunga cykelkärror med hela korgen full med matkassar tänker jag att påfrestningarna på ramen inte är så stora. Eller nått.
Det är nog ingen fara. De 3X som jag har sett med invändig vajerdragning har haft förstärkningar runt hålen. Kolla din, jag sätter en 912:a på att den har förstärkningarna!
Har du hunnit (vågat) kolla din 3X, har den en betryggande liten förstärkning runt genomföringarna?

Och din röda @Moses95, hur ser den ut?

Man kan hoppas att fortsättningen på min sorgliga saga ovan var att den befintliga (relativt nyinrättade) r&d-avdelningen fick sparken och att marknad, innan även de fick gå, som sista påverkan innan de äntrade schavotten rådde den nya r&d-avdelningen att lösa fadäsen genom att inte omedelbart upphöra med intern vajerdragning, det hade kunnat väcka kundernas misstanke, utan att gå omvägen via intern dragning med förstärkning.

Miyata skulle sedermera försvinna helt och hållet, sörjt och saknat av befolkningen i landet…

…till en dag långt lång senare, i ett annat litet land långt upp i norr:

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/

Slutet gott allting gott. Låt den nya dagen randas!
 

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Miyata började tillverka cyklar med inbyggda brottanvisningar i överrören. För vem fan hade väl egentligen behov av internt dragen bakbromsvajer? Och hur i hela Hokkaido kunde de, som vid det laget var blott ett par år ifrån sitt hundraårsjubileum och därmed rimligen torde ha haft nära hundra år av klokskap innanför västen, göra en sån konstruktionsmässig kardinaltabbe?
som sista påverkan innan de äntrade schavotten rådde den nya r&d-avdelningen att lösa fadäsen genom att inte omedelbart upphöra med intern vajerdragning, det hade kunnat väcka kundernas misstanke, utan att gå omvägen via intern dragning med förstärkning.
Trist med spricka trots omständigheterna

Men den inte helt okände ramtillverkaren Gary K hävdade redan på 90-talet att hans egenuppfunna variant på genomföringshål inte enbart förbättrade aerodynamiken utan även att
"The internal cable routing also makes a Klein more comfortable and even stronger."
Han hävdade det med sådan framgång att han blev beviljad patent för sin variant på genomföringshål
KleinGenomförning.jpeg


Ingen tröst för dig, men det kan kanske vara bra ändå att veta att en genomföring inte självklart behöver vara samma sak som en framtida spricka. Oavsett alla andra mer eller mindre säljande reklampåståenden.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har du hunnit (vågat) kolla din 3X, har den en betryggande liten förstärkning runt genomföringarna?

Och din röda @Moses95, hur ser den ut?

Man kan hoppas att fortsättningen på min sorgliga saga ovan var att den befintliga (relativt nyinrättade) r&d-avdelningen fick sparken och att marknad, innan även de fick gå, som sista påverkan innan de äntrade schavotten rådde den nya r&d-avdelningen att lösa fadäsen genom att inte omedelbart upphöra med intern vajerdragning, det hade kunnat väcka kundernas misstanke, utan att gå omvägen via intern dragning med förstärkning.

Miyata skulle sedermera försvinna helt och hållet, sörjt och saknat av befolkningen i landet…

…till en dag långt lång senare, i ett annat litet land långt upp i norr:

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/

Slutet gott allting gott. Låt den nya dagen randas!
Den har några ringar lödda på röret för hölje hela vägen!
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mycket fint @pedalpim!

Jag valde vuxen-Miyatan idag och tog en efterlängtad tur under förmiddagen även jag. Längs stora delar av sträckan låg de gångna dagarnas snö kvar vilket gjorde mig nöjd med att ha 2,6-tumstofflorna och inte mina standard-2,2:or. 700x35c hade över huvud taget inte varit aktuellt (säger jag som nu tinar upp hemma med RSF Journal i näven och farsans läsglasögon på näsan. Vad kunde RSF-tanterna och -gubbarna inte cykla på 1 3/8”?).

B3069D0A-084A-48CA-8CEC-3E21418BA4F9.jpeg


Här gjorde jag LWB-klassikern att rigga upp rajden för en bild, och sekunden efter avtryck rasade cykeln omkull:
FD54E6B1-5DA0-4B57-80FF-9A37E06DA175.jpeg

Ingen skada skedd dock och minst 20 cm marginal till vattnet. Låt färden gå vidare.

Jag visste att feta och grova däck i snö inte skulle inbjuda till någon mångmilatur, men jag hade ändå ett uppdrag och med det ett mål. På en tur tidigare i vintras fick jag tips om ett ställe som vid körsbärsblomningen ska se ut som frickin’ paradiset och det har legat och flutit i mitt grumliga medvetande sedan dess. Jag kommer naturligtvis att trampa dit och titta även i vår, men idag ville jag reka, så till denna plats styrdes färden.

Inga bilder på stället som sådant, det får ni se i verkligheten ni som kommer på konventet. Men håll tillgodo med detta fotografiska mästerverk längs vägen dit:
77D1DEB5-9F3F-4CD4-9EF4-FF07F63A18BF.jpeg

Jonesen är en sjujävla cykel, tur att den när allt kommer till allt är en Miyata så att jag kan visa upp den här i tråden.

Så blågrå och granskogstunga som bilderna är så kan jag intyga att Körsbärsdalen såg ut att kunna vara rena drömmen under blomningen, liksom förmodligen under stora delar av sommaren. Tror ni mig så kom på konventet och upplev det med egna cykl… ögon. En kaffe i nån backe där och vi kan förmodligen gå ned i dos allihop sen. Tror ni mig inte så utmanar jag er. Kom på konventet och upplev det med egna ögon.

Med detta mål uppnått var det dags att sakteliga vända hemåt. En kaffe och en fralla i Muddy Waters bara…
B16E19C9-0F65-4391-AB2D-23C8CB28D28F.jpeg

…sen sista 15 km hem. Dessa blev tyngre än alla de föregående tillsammans, då jag dels hade tappat värmen och vädret stadigt blev gråare, dels bestod underlaget första halvan av snö som polerats av bildäck till ett såphalt självmordsredskap. Det blev krypfart längst ut i kanten mellan det plogade/polerade och den kvarlämnade snövallen. Döden fick sig ett par nära LWB-upplevelser men klarade sig undan med blotta förskräckelsen.

Sista biten släppte det äntligen och nu tinar både jag och cykeln upp i stugvärmen.

Sammanfattning:
  • Grym jävla cykel, men vad annat vore att vänta av en Miyata?
  • Fint vinterlandskap trots avsaknad av solljusdoping,
  • Körsbärsdalen finns och den väntar på oss.
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade en tre och en halv dagars tur, startade kl 8 i onsdags och var hemma igen idag kl 11. I stort sett samtliga av de finaste sträckorna från förra året i en tur plus lite till. Mycket banvallar: banvallen från Ringsjön till Immeln samt Banvallsleden och sen blev det Åsnen runt och några sjöar till plus en liten tur i Blekinge och slutligen tillbaka till Smygehuk igen via Skånes ostkust, Haväng och Österlen.

Minimalt med tid på stopp, enda "sevärdheten" var ett mycket kort besök på Huseby bruk utanför Växjö, och jag cyklade på ganska bra så jag klarade rando-tidsgränsen. Men hela turen var nog lite i tuffaste laget för mig, bara cykla och inte sova tillräckligt. Och inte blev det bättre av ett regn torsdags kväll/fredag natt och sen minusgrader med is på vägbanan, bitar av hemfärden var det värsta jag varit med om i cykelväg.

Men det var kul att få vägmätaren slå över, det siktar jag på att göra fler gånger men i ett lugnare tempo.

Samma rigg som vanligt med all packning baktill. Har testat att fördela vikten mera jämnt mellan fram och bak men både jag och cykeln trivs sämre med det. Den provisoriska sadeln kanske blir permanent, funkar fortfarande bra och även vattenslangen på pedalerna. Cykeln gick exemplariskt precis hela vägen :)

OxI1b58.jpg


Några vägbilder från Småland
Vj8eDRF.jpg


dqUeKNF.jpg



Banvallarna
hxpBSbt.jpg

LoI4Un0.jpg


Åsnen
ndqGcQH.jpg


Lite väl bra sjöutsikt på det här pensionatet
Grp3EqZ.jpg


Mörrumsån
1wNlku1.jpg

eqCAa4o.jpg


Huseby bruk, fin plats som jag gärna besöker igen i sommar.
iwLsn8Z.jpg


Sista måltiden i en gammal fiskarstuga nere vid havet i Haväng. Lammstek, grovt rågbröd med ost eller honung och blåbärssoppa som dessert, inte så illa och med vit duk och allt. Hela rågkakan försvann där, grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur :)
Q9AOUZt.jpg


Tre dygns cykling
MJ2pobl.jpg


Norr om Ystad sandskog
YwMs49l.jpg


Rejält trött men nästan hemma
XhgJYcu.jpg
 
Senast ändrad:

JetFlyg

Ny medlem
Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
Visa bilaga 399472

Visa bilaga 402336
//Sebbe
Har en komplett till salu där ramen är vapenblånerad med klarlack över med rätt dekaler mm. Dra ett pm om du är intresserad
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade en tre och en halv dagars tur, startade kl 8 i onsdags och var hemma igen idag kl 11. I stort sett samtliga av de finaste sträckorna från förra året i en tur plus lite till. Mycket banvallar: banvallen från Ringsjön till Immeln samt banvallleden och sen blev det Åsnen runt och några sjöar till plus en liten tur i Blekinge och slutligen tillbaka till Smygehuk igen via Skånes ostkust, Haväng och Österlen.

Minimalt antal tid på stopp, enda "sevärdheten" var ett mycket kort besök på Huseby bruk utanför Växjö, och jag cyklade på ganska bra så jag klarade rando-tidsgränsen. Men hela turen var nog lite i tuffaste laget för mig, bara cykla och inte sova tillräckligt. Och inte blev det bättre av ett regn torsdags kväll/fredag natt och sen minusgrader med is på vägbanan, bitar av hemfärden var nog det värsta jag varit med om i cykelväg.

Men det var kul att få vägmätaren slå över, det siktar jag på att göra fler gånger men i ett lugnare tempo.

Samma rigg som vanligt med all packning baktill. Har testat att fördela vikten mera jämnt mellan fram och bak men både jag och cykeln trivs sämre med det. Den provisoriska sadeln kanske blir permanent, funkar fortfarande bra och även vattenslangen på pedalerna. Cykeln gick exemplariskt precis hela vägen :)

OxI1b58.jpg


Några vägbilder från Småland
Vj8eDRF.jpg


dqUeKNF.jpg



Banvallarna
hxpBSbt.jpg

LoI4Un0.jpg


Åsnen
ndqGcQH.jpg


Lite väl bra sjöutsikt på det här pensionatet
Grp3EqZ.jpg


Mörrumsån
1wNlku1.jpg

eqCAa4o.jpg


Huseby bruk, fin plats som jag gärna besöker igen i sommar.
iwLsn8Z.jpg


Sista måltiden i en gammal fiskarstuga nere vid havet i Haväng. Lammstek, grovt rågbröd med ost eller honung och blåbärssoppa som dessert, inte så illa och med vit duk och allt. Hela rågkakan försvann där, grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur :)
Q9AOUZt.jpg


Tre dygns cykling
MJ2pobl.jpg


Norr om Ystad sandskog
YwMs49l.jpg


Rejält trött men nästan hemma
XhgJYcu.jpg

Imponerande. Det är allt jag kan säga från sjuksängen.
 

ol__

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade en tre och en halv dagars tur, startade kl 8 i onsdags och var hemma igen idag kl 11. I stort sett samtliga av de finaste sträckorna från förra året i en tur plus lite till. Mycket banvallar: banvallen från Ringsjön till Immeln samt banvallleden och sen blev det Åsnen runt och några sjöar till plus en liten tur i Blekinge och slutligen tillbaka till Smygehuk igen via Skånes ostkust, Haväng och Österlen.

Minimalt antal tid på stopp, enda "sevärdheten" var ett mycket kort besök på Huseby bruk utanför Växjö, och jag cyklade på ganska bra så jag klarade rando-tidsgränsen. Men hela turen var nog lite i tuffaste laget för mig, bara cykla och inte sova tillräckligt. Och inte blev det bättre av ett regn torsdags kväll/fredag natt och sen minusgrader med is på vägbanan, bitar av hemfärden var nog det värsta jag varit med om i cykelväg.

Men det var kul att få vägmätaren slå över, det siktar jag på att göra fler gånger men i ett lugnare tempo.

Samma rigg som vanligt med all packning baktill. Har testat att fördela vikten mera jämnt mellan fram och bak men både jag och cykeln trivs sämre med det. Den provisoriska sadeln kanske blir permanent, funkar fortfarande bra och även vattenslangen på pedalerna. Cykeln gick exemplariskt precis hela vägen :)

OxI1b58.jpg


Några vägbilder från Småland
Vj8eDRF.jpg


dqUeKNF.jpg



Banvallarna
hxpBSbt.jpg

LoI4Un0.jpg


Åsnen
ndqGcQH.jpg


Lite väl bra sjöutsikt på det här pensionatet
Grp3EqZ.jpg


Mörrumsån
1wNlku1.jpg

eqCAa4o.jpg


Huseby bruk, fin plats som jag gärna besöker igen i sommar.
iwLsn8Z.jpg


Sista måltiden i en gammal fiskarstuga nere vid havet i Haväng. Lammstek, grovt rågbröd med ost eller honung och blåbärssoppa som dessert, inte så illa och med vit duk och allt. Hela rågkakan försvann där, grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur :)
Q9AOUZt.jpg


Tre dygns cykling
MJ2pobl.jpg


Norr om Ystad sandskog
YwMs49l.jpg


Rejält trött men nästan hemma
XhgJYcu.jpg
Skoja min doja. Imponerande ja.

Som smålänning i exil blir jag sugen på att göra iallafall delar av den där turen.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade en tre och en halv dagars tur, startade kl 8 i onsdags och var hemma igen idag kl 11. I stort sett samtliga av de finaste sträckorna från förra året i en tur plus lite till. Mycket banvallar: banvallen från Ringsjön till Immeln samt Banvallsleden och sen blev det Åsnen runt och några sjöar till plus en liten tur i Blekinge och slutligen tillbaka till Smygehuk igen via Skånes ostkust, Haväng och Österlen.

Minimalt med tid på stopp, enda "sevärdheten" var ett mycket kort besök på Huseby bruk utanför Växjö, och jag cyklade på ganska bra så jag klarade rando-tidsgränsen. Men hela turen var nog lite i tuffaste laget för mig, bara cykla och inte sova tillräckligt. Och inte blev det bättre av ett regn torsdags kväll/fredag natt och sen minusgrader med is på vägbanan, bitar av hemfärden var det värsta jag varit med om i cykelväg.

Men det var kul att få vägmätaren slå över, det siktar jag på att göra fler gånger men i ett lugnare tempo.

Samma rigg som vanligt med all packning baktill. Har testat att fördela vikten mera jämnt mellan fram och bak men både jag och cykeln trivs sämre med det. Den provisoriska sadeln kanske blir permanent, funkar fortfarande bra och även vattenslangen på pedalerna. Cykeln gick exemplariskt precis hela vägen :)

OxI1b58.jpg


Några vägbilder från Småland
Vj8eDRF.jpg


dqUeKNF.jpg



Banvallarna
hxpBSbt.jpg

LoI4Un0.jpg


Åsnen
ndqGcQH.jpg


Lite väl bra sjöutsikt på det här pensionatet
Grp3EqZ.jpg


Mörrumsån
1wNlku1.jpg

eqCAa4o.jpg


Huseby bruk, fin plats som jag gärna besöker igen i sommar.
iwLsn8Z.jpg


Sista måltiden i en gammal fiskarstuga nere vid havet i Haväng. Lammstek, grovt rågbröd med ost eller honung och blåbärssoppa som dessert, inte så illa och med vit duk och allt. Hela rågkakan försvann där, grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur :)
Q9AOUZt.jpg


Tre dygns cykling
MJ2pobl.jpg


Norr om Ystad sandskog
YwMs49l.jpg


Rejält trött men nästan hemma
XhgJYcu.jpg
Jäklar vilken fin runda och att du packar med en vit duk, jag saknar ord! Hatten av min vän! ⭐️
 

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade en tre och en halv dagars tur, startade kl 8 i onsdags och var hemma igen idag kl 11. I stort sett samtliga av de finaste sträckorna från förra året i en tur plus lite till. Mycket banvallar: banvallen från Ringsjön till Immeln samt Banvallsleden och sen blev det Åsnen runt och några sjöar till plus en liten tur i Blekinge och slutligen tillbaka till Smygehuk igen via Skånes ostkust, Haväng och Österlen.

Minimalt med tid på stopp, enda "sevärdheten" var ett mycket kort besök på Huseby bruk utanför Växjö, och jag cyklade på ganska bra så jag klarade rando-tidsgränsen. Men hela turen var nog lite i tuffaste laget för mig, bara cykla och inte sova tillräckligt. Och inte blev det bättre av ett regn torsdags kväll/fredag natt och sen minusgrader med is på vägbanan, bitar av hemfärden var det värsta jag varit med om i cykelväg.

Men det var kul att få vägmätaren slå över, det siktar jag på att göra fler gånger men i ett lugnare tempo.

Samma rigg som vanligt med all packning baktill. Har testat att fördela vikten mera jämnt mellan fram och bak men både jag och cykeln trivs sämre med det. Den provisoriska sadeln kanske blir permanent, funkar fortfarande bra och även vattenslangen på pedalerna. Cykeln gick exemplariskt precis hela vägen :)

OxI1b58.jpg


Några vägbilder från Småland
Vj8eDRF.jpg


dqUeKNF.jpg



Banvallarna
hxpBSbt.jpg

LoI4Un0.jpg


Åsnen
ndqGcQH.jpg


Lite väl bra sjöutsikt på det här pensionatet
Grp3EqZ.jpg


Mörrumsån
1wNlku1.jpg

eqCAa4o.jpg


Huseby bruk, fin plats som jag gärna besöker igen i sommar.
iwLsn8Z.jpg


Sista måltiden i en gammal fiskarstuga nere vid havet i Haväng. Lammstek, grovt rågbröd med ost eller honung och blåbärssoppa som dessert, inte så illa och med vit duk och allt. Hela rågkakan försvann där, grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur :)
Q9AOUZt.jpg


Tre dygns cykling
MJ2pobl.jpg


Norr om Ystad sandskog
YwMs49l.jpg


Rejält trött men nästan hemma
XhgJYcu.jpg
Äntligen en ny runda från kungen av cykelrundor. Ser underbart ut🤩🤩
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cyklade en tre och en halv dagars tur, startade kl 8 i onsdags och var hemma igen idag kl 11. I stort sett samtliga av de finaste sträckorna från förra året i en tur plus lite till. Mycket banvallar: banvallen från Ringsjön till Immeln samt Banvallsleden och sen blev det Åsnen runt och några sjöar till plus en liten tur i Blekinge och slutligen tillbaka till Smygehuk igen via Skånes ostkust, Haväng och Österlen.

Minimalt med tid på stopp, enda "sevärdheten" var ett mycket kort besök på Huseby bruk utanför Växjö, och jag cyklade på ganska bra så jag klarade rando-tidsgränsen. Men hela turen var nog lite i tuffaste laget för mig, bara cykla och inte sova tillräckligt. Och inte blev det bättre av ett regn torsdags kväll/fredag natt och sen minusgrader med is på vägbanan, bitar av hemfärden var det värsta jag varit med om i cykelväg.

Men det var kul att få vägmätaren slå över, det siktar jag på att göra fler gånger men i ett lugnare tempo.

Samma rigg som vanligt med all packning baktill. Har testat att fördela vikten mera jämnt mellan fram och bak men både jag och cykeln trivs sämre med det. Den provisoriska sadeln kanske blir permanent, funkar fortfarande bra och även vattenslangen på pedalerna. Cykeln gick exemplariskt precis hela vägen :)

OxI1b58.jpg


Några vägbilder från Småland
Vj8eDRF.jpg


dqUeKNF.jpg



Banvallarna
hxpBSbt.jpg

LoI4Un0.jpg


Åsnen
ndqGcQH.jpg


Lite väl bra sjöutsikt på det här pensionatet
Grp3EqZ.jpg


Mörrumsån
1wNlku1.jpg

eqCAa4o.jpg


Huseby bruk, fin plats som jag gärna besöker igen i sommar.
iwLsn8Z.jpg


Sista måltiden i en gammal fiskarstuga nere vid havet i Haväng. Lammstek, grovt rågbröd med ost eller honung och blåbärssoppa som dessert, inte så illa och med vit duk och allt. Hela rågkakan försvann där, grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur :)
Q9AOUZt.jpg


Tre dygns cykling
MJ2pobl.jpg


Norr om Ystad sandskog
YwMs49l.jpg


Rejält trött men nästan hemma
XhgJYcu.jpg

Alltid lika kul att läsa dina RR! Och underkylt regn och is är det värsta jag vet att cykla på! Fy. Imponerande bedrift!
 

JockeB83

Medlem
Visa din Miyata!
Tänkte passa på att visa upp mitt senaste projekt som egentligen råkade hamna hos mig av en slump när jag köpte en annan cykel. Ägarinnan undrade då om jag inte vill köpa hennes "andra cykel" också. Dum som man är blev man intresserad, det visade sig vara en One Hundred av Mixte-modell.

Sedan blev den stående och nära på att bli såld men av diverse anledningar blev den kvar och jag beslutade mig för att börja skruva lite trots att den är för liten för mig. Men vem vet, kanske kan lura på min sambo den :)

Hursomhelst, ett inlägg utan bilder är inte mycket värt.

Visa bilaga 603634
Vid upphämtningen, skärmarna hade dessvärre sett sina bästa dagar och gick inte att rädda.

*Bild*
Demontering av diverse detaljer som antingen var dåliga eller jag inte ville ha kvar.

*Bild*
Kontroll av ram med snöre, stämde på millimetern.

*Bild*
Kontroll av dropouts, även här ett kanon resultat.

Så nu när steg ett med kontroll av vad jag köpt är klart blir nog nästa steg att göra en grundlig tvätt och polering av ram. Sedan montera ihop och fundera på om jag ska lägga tid och pengar på en cykel som inte passar mig, annars får jag väl behålla den bara för att få vara med i den här tråden :)

/Jocke

Återkopplar på mitt eget inlägg om någon mot förmodan tycker det är intressant :)

Cykeln är nu nogrannt tvättad och ramen/diverse delar polerade.
Har även monterat ett annat/nästan nytt styre som fanns hemma för lite mer avslappnad körställning(med de tjusiga Miyatahandtagen). Ersatt sadeln med en med lite mindre skador och ett nättare utseende än den förra. Nya skärmar från Biltema(förlåt) på plats plus lite allmän justering för att få den att gå så fint den kan.

Endast ett bekymmer kvar, sambon vill fortfarande inte ha den :) Men då har man åtminstone räddat den till ett antal nya mil för någon annan ägare.

IMG_20230122_175152461.jpg

IMG_20230122_175420467.jpg

IMG_20230122_175346205.jpg
IMG_20230122_175334888.jpg
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Återkopplar på mitt eget inlägg om någon mot förmodan tycker det är intressant :)

Cykeln är nu nogrannt tvättad och ramen/diverse delar polerade.
Har även monterat ett annat/nästan nytt styre som fanns hemma för lite mer avslappnad körställning(med de tjusiga Miyatahandtagen). Ersatt sadeln med en med lite mindre skador och ett nättare utseende än den förra. Nya skärmar från Biltema(förlåt) på plats plus lite allmän justering för att få den att gå så fint den kan.

Endast ett bekymmer kvar, sambon vill fortfarande inte ha den :) Men då har man åtminstone räddat den till ett antal nya mil för någon annan ägare.

Visa bilaga 604364
Visa bilaga 604365
Visa bilaga 604366 Visa bilaga 604367

Kul! Går så fort i tråden att jag missat den. Blev fint. En trevlig köpa-glass cykel gissar jag? Eller tror du den är kul att köra lite mer ”spirituellt” (svengelska, hur översätter man ”spirited”?).

Det där med frun är en klassiker :D Min fru vill inte ha sin miyata heller ;) tror det är pga Billy-bonkers-däcken faktiskt :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kul! Går så fort i tråden att jag missat den. Blev fint. En trevlig köpa-glass cykel gissar jag? Eller tror du den är kul att köra lite mer ”spirituellt” (svengelska, hur översätter man ”spirited”?).

Det där med frun är en klassiker :D Min fru vill inte ha sin miyata heller ;) tror det är pga Billy-bonkers-däcken faktiskt :)

Hade det varit Maxxis DTH hade jag förstått’et.

”Spirited” blir ”inspirerat”, i alla fall i motorjournalistiken.
 

JockeB83

Medlem
Visa din Miyata!
Kul! Går så fort i tråden att jag missat den. Blev fint. En trevlig köpa-glass cykel gissar jag? Eller tror du den är kul att köra lite mer ”spirituellt” (svengelska, hur översätter man ”spirited”?).

Det där med frun är en klassiker :D Min fru vill inte ha sin miyata heller ;) tror det är pga Billy-bonkers-däcken faktiskt :)

Jag har faktiskt bara cyklat 50 meter på den så jag har ingen aning, men den känns ju "bekväm" snarare än sprättig om man sa vara lite artig. :)

Billy Bonkers är en vattendelare. Monterade dem på en GT Avalanche jag hade för ett tag sen, sambon gillade inte den heller haha.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har ett par Billy Bonkers som satt på en monstercross ett tag. De var lite stutsiga på något sätt. Tycker inte jag fick riktigt skönt rull på dem. Inte konstigt kanske eftersom det är dirt jump-däck.
Snygga är de däremot.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det bästa med måndagar är att det snart är tisdag, och då öppnar Veloform igen.

Knappt har min kurir kommit tillbaka från västkustens pärla med inte bara Tvillingkryssar’n från @Moses95 utan även lite småplock från Veloform inkl. styrlinda, och så ändras planerna för bygget från mustaschstyre (för spejsat styre, känns dessutom inte bekvämt) via tusingens winpista stålbock (för likt Trippelkryssar’n, roligare med ett annat stuk) till att nu väga åt en gentlemannaglidare med Technomic-stam och Albatrosstyre. Det spräcker den obefintliga budgeten, men som byggare har jag vissa förpliktelser vad stil beträffar.

Det är för kallt, mörkt och snöigt för sånt här ännu, men här är ett test med styre och stam från Tuppgöken:

D5CF0D9B-43F0-49BB-A512-80E142C7C018.jpeg


Det känns som att det kunde bli både elegant och bekvämt, dock med en 80 mm-stam istället för denna 60 mm för att få fram styret en aning.

Sen ösa på med vad silvriga komponenter en lådrensning i casa LWB kan uppbringa, inkl. att begå färgborttagningsvåldtäkt på skärmarna, sen en skinnsoffa från brorsan och så kanske en uppsättning Pasela eller ännu hellre Gravelking SK på det. Sen ska vi nog fan ta oss fram, brorsan och jag.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja jag skulle trixa mig upp för en liten stenkant mellan två bommar, så 0 skada skedd på mig och faktiskt, skulle ev byta stam i dagarna så enda förlusten var den opolerade SR stammen! 🙃
 

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så var det där med bättre väder. Har ni varit på en charterort någon gång? För mig var senaste gången 1992 och då var jag inte lång nog att få åka Lisebergsbanan.

Det blev Teneriffa av den enkla anledningen att det var billigast. Hotellrummet har helklinkrat golv och paret som checkar in före oss har med sin egen kaffebryggare. Allt är som det ska vara.

Efter en kort shakedowntur är min huvudsakliga upptäckt att om man cyklar på måfå mot havet för att hitta tillbaka till en föreställd kustväg så hamnar man oftast på stränder utan annan väg vidare än att cykla väldigt mycket uppför igen. och igen. och igen. Om man sen börjar kolla kartor och följa dem så kanske man hamnar i ett bananplantage:
IMG_0550.jpg
Sen är det bara att fortsätta:
IMG_0552.jpg

Vilse igen:
IMG_0554.jpg


Kort sagt, det är bra att cykla vilse.

Där alla andra cyklar är det väldans vackert, upp, upp, upp bland molnen:

IMG_0606.jpg


IMG_0609.jpg

IMG_0614.jpg


Här någonstans har jag bonkat, platsen där jag tänkte proviantera tog inte kort och jag var inte smart nog att ha med mig kontanter. 610an tror att det är Mt Fuji i bakgrunden och jag var nog beredd att hålla med.

IMG_0617.jpg


På ~2300 meter kommer det upp observatorier på horisonten

IMG_0618.jpg

Sen mer öken
IMG_0579.jpg

Påväg nerför berget möter jag FDJ ute på träningsrunda och passerar ett område med mikroklimatet Jonsered i Oktober:
IMG_0621.jpg


Hur var cykeln då undrar ni? Oklanderlig som upplevelse, men mitt skämt om att upptäcka barnsjukdomar på väg nerför något brant visade sig mer sann än jag planerat.

Det nya styrlagret hade lite högre stack än div internetsidor ville kännas vid, så jag förlorade en dryg millimeter gänga på låsmuttern och hoppades komma undan med det. Icke.

Tappade frambromsen någonstans i höjd med Jonsered, men det gick bra ändå. Får byta till gaffelmonterat vajerstopp för att få några extra varv att gänga på.. :0

Är inte riktigt överens med bromsreglagen, men det kan vara en vanesak, ska ge det lite tid. Drivlinan är det tystaste jag upplevt, fantastisk. 34 fram och 32 bak var ganska precis lagom för ett gött tempo utan nån vidare packning, men ska jag toura på riktigt någon gång får jag nog dra fram 28an och byta till bredare vevlager.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så var det där med bättre väder. Har ni varit på en charterort någon gång? För mig var senaste gången 1992 och då var jag inte lång nog att få åka Lisebergsbanan.

Det blev Teneriffa av den enkla anledningen att det var billigast. Hotellrummet har helklinkrat golv och paret som checkar in före oss har med sin egen kaffebryggare. Allt är som det ska vara.

Efter en kort shakedowntur är min huvudsakliga upptäckt att om man cyklar på måfå mot havet för att hitta tillbaka till en föreställd kustväg så hamnar man oftast på stränder utan annan väg vidare än att cykla väldigt mycket uppför igen. och igen. och igen. Om man sen börjar kolla kartor och följa dem så kanske man hamnar i ett bananplantage: Visa bilaga 605006 Sen är det bara att fortsätta:
Visa bilaga 605007
Vilse igen:
Visa bilaga 605008

Kort sagt, det är bra att cykla vilse.

Där alla andra cyklar är det väldans vackert, upp, upp, upp bland molnen:

Visa bilaga 605011

Visa bilaga 605012
Visa bilaga 605013

Här någonstans har jag bonkat, platsen där jag tänkte proviantera tog inte kort och jag var inte smart nog att ha med mig kontanter. 610an tror att det är Mt Fuji i bakgrunden och jag var nog beredd att hålla med.

Visa bilaga 605014

På ~2300 meter kommer det upp observatorier på horisonten

Visa bilaga 605015
Sen mer öken
Visa bilaga 605033
Påväg nerför berget möter jag FDJ ute på träningsrunda och passerar ett område med mikroklimatet Jonsered i Oktober:
Visa bilaga 605022

Hur var cykeln då undrar ni? Oklanderlig som upplevelse, men mitt skämt om att upptäcka barnsjukdomar på väg nerför något brant visade sig mer sann än jag planerat.

Det nya styrlagret hade lite högre stack än div internetsidor ville kännas vid, så jag förlorade en dryg millimeter gänga på låsmuttern och hoppades komma undan med det. Icke.

Tappade frambromsen någonstans i höjd med Jonsered, men det gick bra ändå. Får byta till gaffelmonterat vajerstopp för att få några extra varv att gänga på.. :0

Är inte riktigt överens med bromsreglagen, men det kan vara en vanesak, ska ge det lite tid. Drivlinan är det tystaste jag upplevt, fantastisk. 34 fram och 32 bak var ganska precis lagom för ett gött tempo utan nån vidare packning, men ska jag toura på riktigt någon gång får jag nog dra fram 28an och byta till bredare vevlager.
Hur fick du med dig cykeln till Teneriffa?
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cykelsugen efter en arbetsvecka och för en gångs skull uppehåll, ljust och till och med solsken, då fick det bli en kortis fastän jag i ärlighetens namn kände redan från början att jag inte hade något klipp i benen idag.

Inte något att skryta med, knappt ett par mil, men trots allt skönt att komma ut.

Om inget annat så innebar turen själva premiären på den påhittade angelägenheten ”samla triangelpunkter”, en slags sörlänningens variant av ”Pass hunting”.

Första punkten blev ”316” på Högaberg:
E8CC3942-CE8E-4D69-BB60-542599C711B7.jpeg

Som synes markerad med en rostig järnten i en i övrigt mossbelupen sten eller bergklack.

Det lär gå ganska snabbt att täcka in de triangelpunkter som finns inom min vanliga aktionsradie, men några månader torde denna lek kunna hålla mig sysselsatt.

75BF2E80-EAF8-49FA-8F45-D7199F8A42BB.jpeg


Haka på så täcker vi snart in hela landet. Trevlig helg!
 
Topp