Kashmirsocialist
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Självantänder inte linolja i så hög temperatur?
Snabbt svar: Nä.
Självantänder inte linolja i så hög temperatur?
Det här går man ju igång på alltså. Fin cykel också såklart.Operation samla triangelpunkter fortskrider. Senast blev det en tur i måndags eftermiddag eftersom solen faktiskt behagade visa sig och det var ljust länge nog.
Det här blev den tredje triangelpunkten, och eftersom det också är den som ligger närmast hemifrån så krävdes varken särskilt mycket tid eller någon vidare planering.
Cykeln för dagen blev den fantastiska Tuppgöken, med bra passform, vassa komponenter och o-e-r-h-ö-r-t bekväma René Herse-tofflor. Jag måste dock erkänna att så som jag använder dem, dvs blandat asfalt, grus, stig, traktorstig, blött, torrt, fruset osv så hade det inte skadat med den nabbade versionen. Jag köper Jan Heines resonemang om att nabbar inte gör någon nytta på ”loose over hard”. Men på underlag där nabbar hade lämnat ett avtryck, ex i mjuk jord, lera eller allmänt skogsbös, där hade nabbar också bidragit till bättre grepp, om än till priset av ökat rullmotstånd.
Nåväl, igår slirvade ffa bakhjulet runt en del i det mjuka underlaget, men inte värre än att vi höll sams, och när väl skogen har torkat upp så kommer ni inte att kunna urskilja mig när jag far förbi på Tuppgöken, ni kommer bara ana en dallring i luften och kanske skönja en röd skiftning och sen är jag redan förbi och försvunnen, så vansinnigt snabba är däcken.
Men åter till gårdagens utfärd.
Den aktuella punkten låg i skogen fågelvägen ca 150 m in från vägen.
Visa bilaga 605793
Det blev ett asande, ett kasande och ett hasande med cykeln över stock och sten och efter lite vimsande uppe på den avlånga höjden kunde jag sluta mig till platsen där punkten borde vara. Jag såg dock inte ett spår utav den. Däremot, eftersom platsen i vanlig ordning var den högsta punkten i omgivningarna, så hade en räv eller möjligen en uggla haft den som matplats så det låg några fågelfjädrar på platsen. Och när jag stod där och glodde på fjädrarna, tro fan om det inte stack upp en rörstump ur mossan:
Visa bilaga 605790
Lite milt krafsande i mossan och där var markeringarna också, åter i dagens ljus efter många, många decennier:
Visa bilaga 605791
Några mjukporrbilder för den intresserade synnerheten…
Visa bilaga 605792
Visa bilaga 605789
…och sedan var det dags att trampa hemåt igen eftersom solen sjönk och jag saknade lampor.
Förutom att denna sysselsättning skänker den enklaste utfärd illusionen av mening - som om en cykeltur nu skulle behöva någon högre mening än att vara just en cykeltur - så är det roligt att ta sig till de här punkterna då de ligger i förhållandevis dramatiska miljöer.
Tuppgöken kommer verkligen att lyfta både utseendemässigt och till funktionen när skärmarna kommer på plats. Igår blev den ganska ordentligt nedskitad fastän jag inte körde särskilt hårt i geggan. Men i övrigt befäster den sin position som lyxglidare varenda gång jag använder den. En cykel att bli vuxen och sedermera gammal på, tillsammans med Trippelkryssar’n. Och en cykel att samla triangelpunkter med.
Inga snabba svar tack, livet är alldeles för långt för snabba svar😉Snabbt svar: Nä.
Inga snabba svar tack, livet är alldeles för långt för snabba svar😉
Men att hitta en pedal på en mtb från 90-talet som inte legerat fast fullständigt i vevarmen tycker jag är en prestation. Har ju vridit loss gängor när jag försökt få loss pedaler. Men det kanske också löser sig med MAP-gas?
Förresten. När jag bränt ur trä ur krattor med avbrutna skaft förstör man någon härdning och krattan blir helt mjuk. Förstör du inte härdningen när du glödgar?
Jag borrade bort så mycket det gick och fortsatte sedan med lut på min cykel. Tog någon vecka eller tre men det gick som det var tänkt. Lycka till.Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851
Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
Visa bilaga 605852
Visa bilaga 605853
Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?
Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.
Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851
Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
Visa bilaga 605852
Visa bilaga 605853
Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?
Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.
För mig har det ofta funkat med nån veckas bad i wd-40 och lite milt våld. Ge det tid.Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld
För mig har det ofta funkat med nån veckas bad i wd-40 och lite milt våld. Ge det tid.
Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851
Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?
Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.
Du kan försöka knacka ut stammen från bakvägen efter att ha tagit bort järnkilen och lossat styrlagren men annars är det @Skyriders metod, borra bort och ta det sista med lut. Försök inte med värme på gaffelröret, det är för riskabelt tycker jag på en så för säkerheten vital del.Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851
Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
Visa bilaga 605852
Visa bilaga 605853
Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?
Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.
Beror på hur mycket böj det är på styret vid handtagen.Hur funkar det med bromshandtagen så?
Ser ut som att någon bytt ut bockstyre men inte reglage?Hur funkar det med bromshandtagen så?
Det spelar ingen roll, du ska ändå ha max 30 mm.Någon som vet hur feta däck man får in på en onehundred? Frågar åt en kompis...
Kort svar, du ska ha 30mm.Det spelar ingen roll, du ska ändå ha max 30 mm.
Jag får plats med 35 uppmätta mm i baktriangeln på min 110. Ingen plats kvar för skärmar då dock.Någon som vet hur feta däck man får in på en onehundred? Frågar åt en kompis...
Jag får plats med 35 uppmätta mm i baktriangeln på min 110. Ingen plats kvar för skärmar då dock.
Fram borde vara ungefär samma men kan inte mäta på min pga inte originalgaffel.
Jaha, inte nog med att en ska ha smala däck, en ska vara läskunnig också menar du?!100 och 110 är inte samma modell eller ram, va?
Aha så pass. Jag tänkte att 110 var en 100 förutom att this one goes to 11(0).100 och 110 är inte samma modell eller ram, va?
Hur funkar det med bromshandtagen så?
Vad är det där för sadel? Mycket elegant!LWB: Håll med om att ett styre kan vara vackert!
Fru LWB: ?
Lång tystnad.
Visa bilaga 605937
Grabben har party med sin nya discolampa och Kicki Danielsson och jag torrbryter nya Albatrosstyret ihop med brorsans 80-tals SR-stam (satt på en cykel av märket Karate). Nog kan det funka?
I en rockad vars innersta väsen jag inte ska tråka ut er med förrän en annan dag ska Tvillingkryssar’n få ärva Albatrosstyre och Miyata (Sakae) originalstam från den Edfeldtska Enpetaren…
Visa bilaga 605938
…medan Enpetaren i sin tur får detta nya Albatross och kröknackestam. Det kommer att bli vasst!
Det är den som satt på min Bullitt när jag köpte den. Förmodligen en Larry vs. Harry-brandad historia men jag kan inte se vem som har gjort den. Tyvärr inte lika bekväm som den är snygg dock.Vad är det där för sadel? Mycket elegant!
”Jag bygger åt brorsan…”Vågat att visa upp styret för frugan med prislappen kvar :)
”Alla veet att brorsan har tjata och tjata på å få komma me ut å”Jag bygger åt brorsan…”
Det är trots allt ännu min fromma förhoppning.”Alla veet att brorsan har tjata och tjata på å få komma me ut å cykla”
Äsch, sista nollan är ju borta. Snudd på fegt tycker jag. 😁😉Vågat att visa upp styret för frugan med prislappen kvar :)
-Det var det sista dom hade älsklig… det tillverkas inte längre, fattar du vilken tur jag hade!?Vågat att visa upp styret för frugan med prislappen kvar :)
Jag sålde en gång i tiden ett trumset till en kille med en nedervåning i form av en mindre professionell studio. Det var ett fint trumset som kostade honom en rejäl slant trots det insisterade han på att få ett kvitto på 5'. "Jag skall visa det för min fru, jag säger henne att alla instrument och utrustning jag har här nere kostar som mest 5'" var hans förklaring.
Otroligt fin Cykel det där😍Något helt sjukt inträffade nyss: Det var sol ute!
Jag satte mina historieelever på att hitta fakta om den förhatliga socialismen, packade ihop overheadapparaten och whiteboardpennorna, cyklade hem (på Mia) och plockade ut Tim för första riktiga rundan. Den blev kort men intensiv. Fick ligga bakom snäll femtonåring i trettio - gick som på räls. Ja, det är svett på linsen.
Visa bilaga 606105
Underbar cykel, aldrig känt mig så snabb. Han rullade bra på sina ultrabreda Michelin. Observera muren - bakom den bor killen som fått flest brev i Bonde söker frus historia.
Visa bilaga 606107
Visa bilaga 606108
Visa bilaga 606109
Glädjande rapport, trots de vulgosmala däcken!Något helt sjukt inträffade nyss: Det var sol ute!
Jag satte mina historieelever på att hitta fakta om den förhatliga socialismen, packade ihop overheadapparaten och whiteboardpennorna, cyklade hem (på Mia) och plockade ut Tim för första riktiga rundan. Den blev kort men intensiv. Fick ligga bakom snäll femtonåring i trettio - gick som på räls. Ja, det är svett på linsen.
Visa bilaga 606105
Underbar cykel, aldrig känt mig så snabb. Han rullade bra på sina ultrabreda Michelin. Observera muren - bakom den bor killen som fått flest brev i Bonde söker frus historia.
Visa bilaga 606107
Visa bilaga 606108
Visa bilaga 606109
Glädjande rapport, trots de vulgosmala däcken!
Riktigt snygg!Något helt sjukt inträffade nyss: Det var sol ute!
Jag satte mina historieelever på att hitta fakta om den förhatliga socialismen, packade ihop overheadapparaten och whiteboardpennorna, cyklade hem (på Mia) och plockade ut Tim för första riktiga rundan. Den blev kort men intensiv. Fick ligga bakom snäll femtonåring i trettio - gick som på räls. Ja, det är svett på linsen.
Visa bilaga 606105
Underbar cykel, aldrig känt mig så snabb. Han rullade bra på sina ultrabreda Michelin. Observera muren - bakom den bor killen som fått flest brev i Bonde söker frus historia.
Visa bilaga 606107
Visa bilaga 606108
Visa bilaga 606109