Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Operation samla triangelpunkter fortskrider. Senast blev det en tur i måndags eftermiddag eftersom solen faktiskt behagade visa sig och det var ljust länge nog.

Det här blev den tredje triangelpunkten, och eftersom det också är den som ligger närmast hemifrån så krävdes varken särskilt mycket tid eller någon vidare planering.

Cykeln för dagen blev den fantastiska Tuppgöken, med bra passform, vassa komponenter och o-e-r-h-ö-r-t bekväma René Herse-tofflor. Jag måste dock erkänna att så som jag använder dem, dvs blandat asfalt, grus, stig, traktorstig, blött, torrt, fruset osv så hade det inte skadat med den nabbade versionen. Jag köper Jan Heines resonemang om att nabbar inte gör någon nytta på ”loose over hard”. Men på underlag där nabbar hade lämnat ett avtryck, ex i mjuk jord, lera eller allmänt skogsbös, där hade nabbar också bidragit till bättre grepp, om än till priset av ökat rullmotstånd.

Nåväl, igår slirvade ffa bakhjulet runt en del i det mjuka underlaget, men inte värre än att vi höll sams, och när väl skogen har torkat upp så kommer ni inte att kunna urskilja mig när jag far förbi på Tuppgöken, ni kommer bara ana en dallring i luften och kanske skönja en röd skiftning och sen är jag redan förbi och försvunnen, så vansinnigt snabba är däcken.

Men åter till gårdagens utfärd.

Den aktuella punkten låg i skogen fågelvägen ca 150 m in från vägen.

3ED05A20-5160-47E1-A2C0-01EA26024C82.png


Det blev ett asande, ett kasande och ett hasande med cykeln över stock och sten och efter lite vimsande uppe på den avlånga höjden kunde jag sluta mig till platsen där punkten borde vara. Jag såg dock inte ett spår utav den. Däremot, eftersom platsen i vanlig ordning var den högsta punkten i omgivningarna, så hade en räv eller möjligen en uggla haft den som matplats så det låg några fågelfjädrar på platsen. Och när jag stod där och glodde på fjädrarna, tro fan om det inte stack upp en rörstump ur mossan:

C93E7BC4-9683-4B87-9812-96416A4541E8.jpeg


Lite milt krafsande i mossan och där var markeringarna också, åter i dagens ljus efter många, många decennier:
FE99EF3B-C173-4A5C-AA37-0B759EA88D19.jpeg


Några mjukporrbilder för den intresserade synnerheten…

68041A77-DEF4-42DB-97B3-A3DD16053037.jpeg


B60E380B-F86C-4CCA-A8BC-CF2EB2BB3E97.jpeg


…och sedan var det dags att trampa hemåt igen eftersom solen sjönk och jag saknade lampor.

Förutom att denna sysselsättning skänker den enklaste utfärd illusionen av mening - som om en cykeltur nu skulle behöva någon högre mening än att vara just en cykeltur - så är det roligt att ta sig till de här punkterna då de ligger i förhållandevis dramatiska miljöer.

Tuppgöken kommer verkligen att lyfta både utseendemässigt och till funktionen när skärmarna kommer på plats. Igår blev den ganska ordentligt nedskitad fastän jag inte körde särskilt hårt i geggan. Men i övrigt befäster den sin position som lyxglidare varenda gång jag använder den. En cykel att bli vuxen och sedermera gammal på, tillsammans med Trippelkryssar’n. Och en cykel att samla triangelpunkter med.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Operation samla triangelpunkter fortskrider. Senast blev det en tur i måndags eftermiddag eftersom solen faktiskt behagade visa sig och det var ljust länge nog.

Det här blev den tredje triangelpunkten, och eftersom det också är den som ligger närmast hemifrån så krävdes varken särskilt mycket tid eller någon vidare planering.

Cykeln för dagen blev den fantastiska Tuppgöken, med bra passform, vassa komponenter och o-e-r-h-ö-r-t bekväma René Herse-tofflor. Jag måste dock erkänna att så som jag använder dem, dvs blandat asfalt, grus, stig, traktorstig, blött, torrt, fruset osv så hade det inte skadat med den nabbade versionen. Jag köper Jan Heines resonemang om att nabbar inte gör någon nytta på ”loose over hard”. Men på underlag där nabbar hade lämnat ett avtryck, ex i mjuk jord, lera eller allmänt skogsbös, där hade nabbar också bidragit till bättre grepp, om än till priset av ökat rullmotstånd.

Nåväl, igår slirvade ffa bakhjulet runt en del i det mjuka underlaget, men inte värre än att vi höll sams, och när väl skogen har torkat upp så kommer ni inte att kunna urskilja mig när jag far förbi på Tuppgöken, ni kommer bara ana en dallring i luften och kanske skönja en röd skiftning och sen är jag redan förbi och försvunnen, så vansinnigt snabba är däcken.

Men åter till gårdagens utfärd.

Den aktuella punkten låg i skogen fågelvägen ca 150 m in från vägen.

Visa bilaga 605793

Det blev ett asande, ett kasande och ett hasande med cykeln över stock och sten och efter lite vimsande uppe på den avlånga höjden kunde jag sluta mig till platsen där punkten borde vara. Jag såg dock inte ett spår utav den. Däremot, eftersom platsen i vanlig ordning var den högsta punkten i omgivningarna, så hade en räv eller möjligen en uggla haft den som matplats så det låg några fågelfjädrar på platsen. Och när jag stod där och glodde på fjädrarna, tro fan om det inte stack upp en rörstump ur mossan:

Visa bilaga 605790

Lite milt krafsande i mossan och där var markeringarna också, åter i dagens ljus efter många, många decennier:
Visa bilaga 605791

Några mjukporrbilder för den intresserade synnerheten…

Visa bilaga 605792

Visa bilaga 605789

…och sedan var det dags att trampa hemåt igen eftersom solen sjönk och jag saknade lampor.

Förutom att denna sysselsättning skänker den enklaste utfärd illusionen av mening - som om en cykeltur nu skulle behöva någon högre mening än att vara just en cykeltur - så är det roligt att ta sig till de här punkterna då de ligger i förhållandevis dramatiska miljöer.

Tuppgöken kommer verkligen att lyfta både utseendemässigt och till funktionen när skärmarna kommer på plats. Igår blev den ganska ordentligt nedskitad fastän jag inte körde särskilt hårt i geggan. Men i övrigt befäster den sin position som lyxglidare varenda gång jag använder den. En cykel att bli vuxen och sedermera gammal på, tillsammans med Trippelkryssar’n. Och en cykel att samla triangelpunkter med.
Det här går man ju igång på alltså. Fin cykel också såklart.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inga snabba svar tack, livet är alldeles för långt för snabba svar😉

Men att hitta en pedal på en mtb från 90-talet som inte legerat fast fullständigt i vevarmen tycker jag är en prestation. Har ju vridit loss gängor när jag försökt få loss pedaler. Men det kanske också löser sig med MAP-gas?

Förresten. När jag bränt ur trä ur krattor med avbrutna skaft förstör man någon härdning och krattan blir helt mjuk. Förstör du inte härdningen när du glödgar?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Men att hitta en pedal på en mtb från 90-talet som inte legerat fast fullständigt i vevarmen tycker jag är en prestation. Har ju vridit loss gängor när jag försökt få loss pedaler. Men det kanske också löser sig med MAP-gas?

Förresten. När jag bränt ur trä ur krattor med avbrutna skaft förstör man någon härdning och krattan blir helt mjuk. Förstör du inte härdningen när du glödgar?

Nej, det har jag inte märkt av. Det är en mycket gammal metod som ofta används på beslag.
 

p-k

Medlem
Visa din Miyata!
Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
F9A70BEF-56BB-4D6A-843A-47875A289C71.jpeg

Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
F283DE6E-E9AF-42E7-A285-59CA305BD11D.jpeg


Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
D4972708-B2D8-434A-B68D-02D73B00D1A2.jpeg

F0705A4F-1D96-4327-BC7D-68CD515CF04A.jpeg

Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?

Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.
 

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851

Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
Visa bilaga 605852
Visa bilaga 605853
Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?

Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.
Jag borrade bort så mycket det gick och fortsatte sedan med lut på min cykel. Tog någon vecka eller tre men det gick som det var tänkt. Lycka till.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851

Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
Visa bilaga 605852
Visa bilaga 605853
Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?

Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.

Så länge det inte börjar gå ut sprickor från ”betten” hade jag inte brytt mig. Men jag hade kollat det då och då.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851

Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:


Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?

Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.

Jag tror som @Hutnu att testa wd40 och våld. Känns det som kilen sitter eller hela åbäket till stam? Men med en hammare mot kilen och ett styre i händerna och framhjulet mellan knäna så har det gått för mig! All lycka gode Miyata-vän!
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni som kan allt det här praktiska. Jag har denna Trail Runner-ram från 1990:
Visa bilaga 605850
Styrstammen sitter fast – är det lut som gäller här med, eller ska man försöka med våld först?
Visa bilaga 605851

Sen är det någon som nafsat lite på vevlagret på drivsidan:
Visa bilaga 605852
Visa bilaga 605853
Det är väl inte så farligt? 🙈 Eller går det att lägga till material här?

Hade tänkt ha den som en enväxlad stadscykel, så det behöver inte vara tiptop, men både vevlager och styrlager känns knaggliga och behöver bytas/ses över.
Du kan försöka knacka ut stammen från bakvägen efter att ha tagit bort järnkilen och lossat styrlagren men annars är det @Skyriders metod, borra bort och ta det sista med lut. Försök inte med värme på gaffelröret, det är för riskabelt tycker jag på en så för säkerheten vital del.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
LWB: Håll med om att ett styre kan vara vackert!

Fru LWB: ?


Lång tystnad.

7DED7021-81D9-4206-811B-3DF3C44E486F.jpeg

Grabben har party med sin nya discolampa och Kicki Danielsson och jag torrbryter nya Albatrosstyret ihop med brorsans 80-tals SR-stam (satt på en cykel av märket Karate). Nog kan det funka?

I en rockad vars innersta väsen jag inte ska tråka ut er med förrän en annan dag ska Tvillingkryssar’n få ärva Albatrosstyre och Miyata (Sakae) originalstam från den Edfeldtska Enpetaren…

D4DF4718-5866-45BF-BAC2-630B2A66C172.jpeg


…medan Enpetaren i sin tur får detta nya Albatross och kröknackestam. Det kommer att bli vasst!
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
LWB: Håll med om att ett styre kan vara vackert!

Fru LWB: ?


Lång tystnad.

Visa bilaga 605937
Grabben har party med sin nya discolampa och Kicki Danielsson och jag torrbryter nya Albatrosstyret ihop med brorsans 80-tals SR-stam (satt på en cykel av märket Karate). Nog kan det funka?

I en rockad vars innersta väsen jag inte ska tråka ut er med förrän en annan dag ska Tvillingkryssar’n få ärva Albatrosstyre och Miyata (Sakae) originalstam från den Edfeldtska Enpetaren…

Visa bilaga 605938

…medan Enpetaren i sin tur får detta nya Albatross och kröknackestam. Det kommer att bli vasst!
Vad är det där för sadel? Mycket elegant!
 

IM

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag sålde en gång i tiden ett trumset till en kille med en nedervåning i form av en mindre professionell studio. Det var ett fint trumset som kostade honom en rejäl slant trots det insisterade han på att få ett kvitto på 5'. "Jag skall visa det för min fru, jag säger henne att alla instrument och utrustning jag har här nere kostar som mest 5'" var hans förklaring.


Redigerat: stavfel.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Något helt sjukt inträffade nyss: Det var sol ute!

Jag satte mina historieelever på att hitta fakta om den förhatliga socialismen, packade ihop overheadapparaten och whiteboardpennorna, cyklade hem (på Mia) och plockade ut Tim för första riktiga rundan. Den blev kort men intensiv. Fick ligga bakom snäll femtonåring i trettio - gick som på räls. Ja, det är svett på linsen.
76103351-830A-40DD-A49B-B56CE779AD26.jpeg


Underbar cykel, aldrig känt mig så snabb. Han rullade bra på sina ultrabreda Michelin. Observera muren - bakom den bor killen som fått flest brev i Bonde söker frus historia.
30D3C31C-1826-4FB1-B5B4-46B11855A205.jpeg

25EB5F3A-1198-4268-90D9-98E56297228A.jpeg

1DC63F5A-D9A9-4F22-891C-F756AD78E2BD.jpeg
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Något helt sjukt inträffade nyss: Det var sol ute!

Jag satte mina historieelever på att hitta fakta om den förhatliga socialismen, packade ihop overheadapparaten och whiteboardpennorna, cyklade hem (på Mia) och plockade ut Tim för första riktiga rundan. Den blev kort men intensiv. Fick ligga bakom snäll femtonåring i trettio - gick som på räls. Ja, det är svett på linsen.
Visa bilaga 606105

Underbar cykel, aldrig känt mig så snabb. Han rullade bra på sina ultrabreda Michelin. Observera muren - bakom den bor killen som fått flest brev i Bonde söker frus historia.
Visa bilaga 606107
Visa bilaga 606108
Visa bilaga 606109
Otroligt fin Cykel det där😍
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Något helt sjukt inträffade nyss: Det var sol ute!

Jag satte mina historieelever på att hitta fakta om den förhatliga socialismen, packade ihop overheadapparaten och whiteboardpennorna, cyklade hem (på Mia) och plockade ut Tim för första riktiga rundan. Den blev kort men intensiv. Fick ligga bakom snäll femtonåring i trettio - gick som på räls. Ja, det är svett på linsen.
Visa bilaga 606105

Underbar cykel, aldrig känt mig så snabb. Han rullade bra på sina ultrabreda Michelin. Observera muren - bakom den bor killen som fått flest brev i Bonde söker frus historia.
Visa bilaga 606107
Visa bilaga 606108
Visa bilaga 606109
Glädjande rapport, trots de vulgosmala däcken!

Jag själv stal mig 7 min andningspaus inmellan dagens mötesmaraton och testade Enpetaren med ny cockpit.

Likadant Albatross som tidigare och samma reglage, men kröknackestam och ohippa gummihandtag istället för schellackad kork.

Överlag dock samma fina mjukräser som tidigare, och vad den tappar i looks i och med bytet från korkhandtagen vinner den på kröknackestammen:

34F36EC1-5038-4E00-A044-125A93684A5D.jpeg


Styret hamnar någon centimeter lägre än med original Sakae-stam vilket gör känslan lite rappare. Det passar bra eftersom Tuppgöken numera bär upp den tillbakalutade promenadcyklingskavajen så väl. Det är också snyggt med en normallång stam, till skillnad från de korta snub nose-puffrorna som jag vanligtvis rockar.

I och med detta är dess ursprungliga styre och stam frilagda och redo att monteras på Tvillingkryssar’n.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Något helt sjukt inträffade nyss: Det var sol ute!

Jag satte mina historieelever på att hitta fakta om den förhatliga socialismen, packade ihop overheadapparaten och whiteboardpennorna, cyklade hem (på Mia) och plockade ut Tim för första riktiga rundan. Den blev kort men intensiv. Fick ligga bakom snäll femtonåring i trettio - gick som på räls. Ja, det är svett på linsen.
Visa bilaga 606105

Underbar cykel, aldrig känt mig så snabb. Han rullade bra på sina ultrabreda Michelin. Observera muren - bakom den bor killen som fått flest brev i Bonde söker frus historia.
Visa bilaga 606107
Visa bilaga 606108
Visa bilaga 606109
Riktigt snygg!
Bra också att du äntligen har lyckats hitta något slags existensberättigande för EPA-traktorer.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter en tvådagars konferens på Marstrand behövdes något upplyftande, det fanns i brevlådan! Den hemskickade bromsbryggan i eloxerat rött låg och ruvade i väntan på montage. Sagt och gjort, monteringen lät inte vänta på sig! 🤩En cykel måste ju uppgraderas över tid, det är sen gammalt.
Det feta 26x2.4 sitter som gjutet ihop med kedjestyraren och bromsbryggan. Den skarpe noterar att sadeln är utbytt för att få lite mer harmoni i färgerna.
Skall erkänna att den gick upp något halvtkilo med de nya grejerna men det kan det vara värt. Den väger in som en kronan militärcykel nu, bådar gott i nedförslut framöver🤦‍♂️🤩
39A52889-22BE-4022-BAB4-E5F851FD2A0F.jpeg

2FF7711F-D649-4602-B715-667A8D75211C.jpeg
BAB73B37-9268-4174-8735-D1EE1A1EE931.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp