Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vi fortsätter med lite söndagspyssel. På grund av massor med arbete har det blivit minimalt med cykelmek de senaste månaderna, allt enligt devisen ”all work and no play makes Peter a non bike repair man”.

Men, nu får det banne mig vara dags att rycka tag i ett av vraken som finns i vebon.

Färg ska bort, repor ska fyllas igen med lod, ny färg ska på och så ska det monteras delar och byggas hjul. Går det åt skogen så var ramen gratis, och allt som förlorats var lite mektid – aka terapi.
2D693097-6C27-406E-A87E-2C4119B96B39.jpeg

920896BE-0EE0-42DF-8F61-19723B6DDEDC.jpeg

CC54709B-239D-4BCD-84CC-34BE87A0B9DA.jpeg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Karnauba är bra skit! Lite svårt att få tag på nuförtiden. Ett ställe där man faktiskt hittar det är musikaffärer. (funkar bra på gamla vintage instrument) Jag använder det dessutom till att vaxa bordskivor, skåpluckor och dyligt.
Men när det gäller cyklar så kör jag på Sonax. Väldigt lättarbetat och inga rester kvar i skarvarna.

Äldre gitarrer blir väldigt fina med… tadah! Möbelpolish.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fortsättning på bygget av Skäggiga Damen idag.

Det visade sig att jag gladdes för tidigt åt det bb-un55 som satt på cykeln. Det må ha passat för den nitade snikvev som satt på cykeln. Nitade vevar som för övrigt är något av det mest provocerande generalvärdelösa som jag kan komma på. En slitdel som genom sin konstruktion inte går att byta ut med mindre än att man byter hela veven. Fy fan.

Men skit i det. Vevlagret var för smalt för mina Exage-vevar, så jag gick leta upp högen med skrotade kopp och konvevlager och pussla ihop de minst slutkörda delarna.

Visa bilaga 613027

Det verkar trots visst slitage funka hyfsat. För de gulmjuka trivselturer som jag tänker mig att denna cykel kommer att gå på - den utgör tillförordnad tvillingkryssare i väntan på att någon av er byter er 58 cm TripleCross-ram mot min/brorsans 56:a - så kommer vevlagret att hålla i åratal.

Med rätt lager på plats var det vevens och klingornas tur. Jr. fick lära sig både rengöringens grunder och hur klingorna monteras på en tredelad vev:

Visa bilaga 613026

Veven på plats:
Visa bilaga 613030

…liksom framväxeln, en 200CX från systermodellen SportRunner:
Visa bilaga 613029

Notera tillägget ”For hybrid”. 🤟

Likadant med bakväxeln:
Visa bilaga 613028

Där återstår att sanera och montera trissorna, snart i en tråd nära dig.

Det kommer att bli en skön Kajsa Varg-stuvning det här. Exage, 200CX, Nitto, DX, Spurcycle LX och XT om vartannat.

Ja, nitade vevpartier är det sjukaste.

Man tager vad man haver sa nunnan, gjorde armhävningar i gurklandet.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vi fortsätter med lite söndagspyssel. På grund av massor med arbete har det blivit minimalt med cykelmek de senaste månaderna, allt enligt devisen ”all work and no play makes Peter a non bike repair man”.

Men, nu får det banne mig vara dags att rycka tag i ett av vraken som finns i vebon.

Färg ska bort, repor ska fyllas igen med lod, ny färg ska på och så ska det monteras delar och byggas hjul. Går det åt skogen så var ramen gratis, och allt som förlorats var lite mektid – aka terapi.
Visa bilaga 613034
Visa bilaga 613035
Visa bilaga 613036
Xt naven är en mycket fin utgångspunkt och kul med Terra i stål🤩🤩👌🏻
 

GTO

Medlem
Visa din Miyata!
Godkväll!
Efter lite wire dragning och justering av framväxel med rörtång bland annat så är Valleyn klar. Det blev även att efterdra ekrarna på blinghjulen. De byggdes trots allt 2018 och har inte rörts sedan dess, bara cyklats på. Kul att ha fått ihop hojen efter så lång tid🤩 Hoppas du är nöjd med vad du ser @GTO 😉😎

Nu får man spana efter något nytt att sätta tänderna i 😅😉

Visa bilaga 612936

Visa bilaga 612937 Visa bilaga 612938
20220717_195350.jpg

Approved! 👍
 

Kold

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har Kollektivet någon bra lösning på lut (!) för detta? Svårt att få dit någon flaskhållare som det ser ut just nu… Visa bilaga 613108
 

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har Kollektivet någon bra lösning på lut (!) för detta? Svårt att få dit någon flaskhållare som det ser ut just nu… Visa bilaga 613108
Det finns ju de klassiska grispittarna, men jag gissar att om du sätter rätt storlek på ett vanligt borr i den så kan du få den att skruva igenom.. Då ligger den iofs och skramlar med vevlagret vilket kanske inte är optimalt, men om den ändå är isär så..
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det finns ju de klassiska grispittarna, men jag gissar att om du sätter rätt storlek på ett vanligt borr i den så kan du få den att skruva igenom.. Då ligger den iofs och skramlar med vevlagret vilket kanske inte är optimalt, men om den ändå är isär så..
Kanske får testa det. Problemet är inte bara att huvudet är av utan även att den sitter som berget. Det är anledningen till att huvudet är av, för mycket elbow grease från min sida.

Wd40-marinad ett dygn innan och så fram med borret då.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har Kollektivet någon bra lösning på lut (!) för detta? Svårt att få dit någon flaskhållare som det ser ut just nu… Visa bilaga 613108
Jävla makter!

Kanske en gnutta inspiration här:

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4152476

Oavsett metod så bör du sannolikt ge den ett körnslag innan du borrar, och i bästa fall väcker det stumpen.

Edit: vid närmare eftertanke är det nog vanskligt att körnslå den där den sitter med tanke på risken att buckla röret.
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blandad kompott vid de fortsatta strävandena idag. De fina XT-reglagen visade sig inte lira helt hundra med det välkrökta Albatrosstyret eftersom växelreglaget tar i kröken:
622532E3-CB47-4DA8-A871-AD711FD24A7D.jpeg


Det gör att jag inte kan vinkla ned reglagen så mycket som jag vill, men det får funka.

Det andra abret var att mittenklingan har en liten stukning som ger sig tillkänna varje varv. Det blir till att riva veven och idka kallsmide.

Bakväxeln på plats, kedja likaså, och växeln traditionsenligt hårdkodad:
D5C05996-8BDC-4A8C-8C97-7B3F254FB6DB.jpeg


På denna setup begicks premiärcyklingen, 200 m åt ena hållet och 200 m hem igen. Mycket lovande.

3FEA13DD-E00E-4E19-A859-85FC220E5F85.jpeg


Edit:
Med ovanstående bild tål utgångsläget från förra helgen att visas upp igen:
F25FBDE3-94EB-4264-B341-920C0D709675.jpeg

Gråt inte barn, den har det mycket bättre där den befinner sig nu. På andra sidan bergen.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jävla makter!

Kanske en gnutta inspiration här:

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4152476

Oavsett metod så bör du sannolikt ge den ett körnslag innan du borrar, och i bästa fall väcker det stumpen.

Edit: vid närmare eftertanke är det nog vanskligt att körnslå den där den sitter med tanke på risken att buckla röret.

@slice me nice Tror att Axel har rätt, du ska inte ta ett körnslag där. Den enda lösningen är antagligen att borra ur skruvresterna med allt större borr och sedan köra en gängtapp det sista. Jag kan hjälpa dig men du måste komma hit med ramen.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett jäkla busväder idag, slask och grejer! Men Miyatan rullar 1x1, superb cykel ska sägas! Dock handtagen, de är väldigt osköna. Ska testa flytta om lite men känns som de bara är dåliga och inte mycket mer..
6D3EFA12-8279-42EE-AF6B-FCF6116523F5.jpeg
Fint igår tho! När allt är svart så gör den sig inte rättvis på bild imo, otroligt fin!
9280B3D4-0565-42F8-B7B8-838EDB82443E.jpeg
 

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett jäkla busväder idag, slask och grejer! Men Miyatan rullar 1x1, superb cykel ska sägas! Dock handtagen, de är väldigt osköna. Ska testa flytta om lite men känns som de bara är dåliga och inte mycket mer.. Visa bilaga 613230 Fint igår tho! När allt är svart så gör den sig inte rättvis på bild imo, otroligt fin! Visa bilaga 613232
Skitsnygg😁😁
 

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett jäkla busväder idag, slask och grejer! Men Miyatan rullar 1x1, superb cykel ska sägas! Dock handtagen, de är väldigt osköna. Ska testa flytta om lite men känns som de bara är dåliga och inte mycket mer.. Visa bilaga 613230 Fint igår tho! När allt är svart så gör den sig inte rättvis på bild imo, otroligt fin! Visa bilaga 613232
Redigt fint bygge! Dessutom antagligen de snyggaste miyatadekalerna som står att finna.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
2BE00D0C-8744-4011-B27A-272ADB8D39DA.jpeg

”Seier venter den, som har alt i orden – hell kaller man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt å ta de nødvendige forholdsregler i tide – uhell kalles det.”

Roald Amundsen
Sydpolen. Den norske sydpolsfærd med Fram 1910 – 1912

Jämför med inlägg #12 911.
 

salle

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kanske får testa det. Problemet är inte bara att huvudet är av utan även att den sitter som berget. Det är anledningen till att huvudet är av, för mycket elbow grease från min sida.

Wd40-marinad ett dygn innan och så fram med borret då.
Köp en vänstergängad borr i 2 eller 3 mm och borra med. Har du tur så släpper den då. Bättre än grispitt. Finns på välsorterade järnaffärer i lösvikt för några tior.
 

Hejnrik

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter en kraftansamling igår så lyckades jag leverera en massa jobb snabbare än väntat, så idag har jag tid över för småpyssel. Håller på att samla ihop och vektorisera gamla bekanta loggor. Här är ett urval jag hittat i katalogerna på ragandbone. Saknas det nån?

Visa bilaga 613492
Ser väldigt komiskt ut med gemena a i den översta logotypen. Men de andra versionerna är snygga.
 

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter en kraftansamling igår så lyckades jag leverera en massa jobb snabbare än väntat, så idag har jag tid över för småpyssel. Håller på att samla ihop och vektorisera gamla bekanta loggor. Här är ett urval jag hittat i katalogerna på ragandbone. Saknas det nån?

Visa bilaga 613492
Sätt igång! Tillverka merch! Vi köper vadsomhelst; T-shirt, kaffekoppar. En retro cykelskeps med Miyata på skulle väl vara najs :-)
 

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Såg att ni diskuterade tummisar tidigare. Jag har ju länge kört med en superbillig variant som funkar bra (men kanske lite sladdrig) Sedan beställde jag SunRace M90 (ca 200kr/st) för att de såg bättre ut. Det är de säkert men högern är 8-indexerad och går inte att ställa om till friktion, vilket för mig är själva grejen med tumväxel. Annars kan jag ju lika gärna använda vanliga reglage av bättre kvalitet.
Sedan slog jag till och köpte de legendariska XT-tummisarna för en femhunka med gratis frakt. Fick dem idag så jag kan inte berätta om de levde upp till hypen än. Dessa är 6-växlade från '87. Pillade dessutom just bort skyddsplasten på locken. :-) (Hårtork och nagel)
Härnäst ska jag beställa Magurabromsar också... (Amen fy för fälgbromsar)
IMG_2527.JPG
 

Bilagor

  • IMG_2529.JPG
    IMG_2529.JPG
    471.9 KB · Besök: 17
  • IMG_2528.JPG
    IMG_2528.JPG
    452.3 KB · Besök: 16

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Såg att ni diskuterade tummisar tidigare. Jag har ju länge kört med en superbillig variant som funkar bra (men kanske lite sladdrig) Sedan beställde jag SunRace M90 (ca 200kr/st) för att de såg bättre ut. Det är de säkert men högern är 8-indexerad och går inte att ställa om till friktion, vilket för mig är själva grejen med tumväxel. Annars kan jag ju lika gärna använda vanliga reglage av bättre kvalitet.
Sedan slog jag till och köpte de legendariska XT-tummisarna för en femhunka med gratis frakt. Fick dem idag så jag kan inte berätta om de levde upp till hypen än. Dessa är 6-växlade från '87. Pillade dessutom just bort skyddsplasten på locken. :-) (Hårtork och nagel)
Härnäst ska jag beställa Magurabromsar också... (Amen fy för fälgbromsar)
Visa bilaga 613707
Stiligt! Bra grejer med thumbies och magura 🤩
Blir det nya HS eller r
Race line/ John Tomac på EBay ?
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter en kraftansamling igår så lyckades jag leverera en massa jobb snabbare än väntat, så idag har jag tid över för småpyssel. Håller på att samla ihop och vektorisera gamla bekanta loggor. Här är ett urval jag hittat i katalogerna på ragandbone. Saknas det nån?

Visa bilaga 613492
Saknar den tredje från botten, fast i ofylld version.
E4A4DB5E-111E-4A4F-B24A-5DA2A65BCB79.jpeg

Snyggast enligt mig.
 

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Saknar den tredje från botten, fast i ofylld version.
Visa bilaga 613761
Snyggast enligt mig.
Sant, det finns ju ett gäng variationer av varje grundform, kanske lika bra att göra ut några av dom också. Sen tänkte jag lägga upp källfilerna så den som känner sig sugen kan ta det vidare, till stickers eller kaffekoppar eller whatnot.

Jag saknar också den allra vanligaste:
Visa bilaga 613768
Hehe ja, det är ju den bistra sanningen.
 

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kära vänner!

I dagen avsnitt av den glada amatörmeken har vi kommit till FAG vevlagret - ett sataniskt påfund som cykelindustrin införde för att säkerställa att folk måste köpa ny hoj då en slitdel tar slut.

Vis av förra sommarens fiasko med polygripen tar vi först och köper rätt goddam bottom bracket verktyg, Park Tool BBT-4:

FAG-BB-Removal - 1 (2).jpeg


Se hur fint den passar över plastaskiten. Drivsidan lossnar utan problem. NDS vill dock inte. Alls. Mer kraft, mer fibbel med att försöka tvinga fast verktyget, för plasten deformeras utan att ge med sig, verktyget slinter och smulor av plast börjar indikera på ett nytt praktfiasko.

Steg 2: Mer våld. Mycket mer våld. Elda upp den (ta lite nubbs från ditt gravelking samtidigt så blir hojen snabbare):

FAG-BB-Removal - 1 (1).jpeg


Förra sommaren spenderade jag för många timmar med att med lödkolv operera ut en sån här...den här metoden med blåslampan är definitivt att föredra - bara ge den en ordentlig omgång med flamman och sen lätt knacka ut axeln. Därefter i omgångar bränna bort och försiktigt mejsla ut de sista resterna:

FAG-BB-Removal - 1 (3).jpeg


Nasty, men gängorna är oskadade. Rensa upp med Cyclus Tools:

FAG-BB-Removal - 1 (4).jpeg


I med ett BB-UN300:

FAG-BB-Removal - 1 (5).jpeg


Alltså, FAG BB Removal kit:

FAG-BB-Removal - 1.jpeg
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kära vänner!

I dagen avsnitt av den glada amatörmeken har vi kommit till FAG vevlagret - ett sataniskt påfund som cykelindustrin införde för att säkerställa att folk måste köpa ny hoj då en slitdel tar slut.

Vis av förra sommarens fiasko med polygripen tar vi först och köper rätt goddam bottom bracket verktyg, Park Tool BBT-4:

Visa bilaga 613936

Se hur fint den passar över plastaskiten. Drivsidan lossnar utan problem. NDS vill dock inte. Alls. Mer kraft, mer fibbel med att försöka tvinga fast verktyget, för plasten deformeras utan att ge med sig, verktyget slinter och smulor av plast börjar indikera på ett nytt praktfiasko.

Steg 2: Mer våld. Mycket mer våld. Elda upp den (ta lite nubbs från ditt gravelking samtidigt så blir hojen snabbare):

Visa bilaga 613935

Förra sommaren spenderade jag för många timmar med att med lödkolv operera ut en sån här...den här metoden med blåslampan är definitivt att föredra - bara ge den en ordentlig omgång med flamman och sen lätt knacka ut axeln. Därefter i omgångar bränna bort och försiktigt mejsla ut de sista resterna:

Visa bilaga 613937

Nasty, men gängorna är oskadade. Rensa upp med Cyclus Tools:

Visa bilaga 613938

I med ett BB-UN300:

Visa bilaga 613939

Alltså, FAG BB Removal kit:

Visa bilaga 613940
Trägen vinner, men fy fa-an för den lede vad tröttsamt med sådant skräp!
Lika sympatiskt som det är med saker som håller och som sedan kan servas eller åtminstone hyfsat enkelt bytas ut, lika nedslående är det motsatsen. Men du har gjort en god insats som har tillintetgjort ett lager och därmed besparat kommande släkten det omaket.
 
Topp