Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bytte till Shimanos vevlager med maskinkullager och vilket skräp, lagren känns för klena och de sitter för långt in så belastningen blir större, tror inte de kommer hålla så värst länge. Men allra sämst var att efter jag spände åt drivsidan så går lagret trögt. Kommer gå tillbaka till lösa skålar om jag får tag i ett sådant lager.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Monterat. Hurra!
F1C9B47E-3F10-4B04-BCDA-162A44184269.jpeg


Var inte ledsen Blackie, pappa ska snart ha fått bort de fula skärmarna.
C2181B69-902A-48BF-A074-288EDE9F686D.jpeg

C65CCEC8-8239-4CEF-95BF-D5022B1216BF.jpeg


Så gubben, nu känns det väl bättre?
67502848-6F5A-4AF4-97A5-1A941671C8D0.jpeg
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
D95028B5-30DD-4F26-AD96-C8E9373C2B0A.jpeg

Tog en kort sväng ut till verkstaden på lunch. Min tilltänkta bakbroms byggde så mycket att den inte fick plats, så jag hade som tillfällig plan att montera den framför steget istället för bakom. Det såg lite muppigt ut men hade funkat.

Tur då att jag istället hittade en annan betydligt mer slimmad broms i bra att ha-lådan. Efter att den stiftat bekantskap med autosolen såg den riktigt trevlig ut. Det är inte många millimeter där emellan, men det räcker. Återstår bara att se om jag kan hitta skruven/muttern/saken som bromsvajern ska fästas i, ty där var det ack så tomt.

Edit: alltså, den andra bromsen hade fått plats om jag gick ner i däckstorlek så klart. Men tror dessa 36 mm blir alldeles lagom för cykeln.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu börjar det närma sig premiärtur, äntligen! Kom en bra bit med vajerdragning och annat fix idag, så då är det mest finjusteringar kvar. Jag frestades att rulla en kort vända på gatan, men ösregn kändes som fel start så jag lät bli.
65FEC5B4-C2E2-45DF-99E2-C27C32F8B62B.jpeg

Den uppmärksamma noterar att styrändsreglagen inte matchar varandra helt och dessutom är lite slitna, men detta är min första hoj med sådana så jag tänker testa enkelt först och utvärdera. Gillar jag det kanske det blir några snyggare på sikt, gillar jag det inte så får det bli brifters istället.

Lindan får vänta innan jag känt på positionen ordentligt.

Tanken är inte att det ska rejsas stenhårt på denna så då kan friktionsreglage kanske vara funkis. Men viss självkännedom gör gällande att det brukar vara svårt att inte dra på tills blodsmaken kommer, så vi får väl se hur det går med den saken!
 

Froste

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu börjar det närma sig premiärtur, äntligen! Kom en bra bit med vajerdragning och annat fix idag, så då är det mest finjusteringar kvar. Jag frestades att rulla en kort vända på gatan, men ösregn kändes som fel start så jag lät bli.
Visa bilaga 615319
Den uppmärksamma noterar att styrändsreglagen inte matchar varandra helt och dessutom är lite slitna, men detta är min första hoj med sådana så jag tänker testa enkelt först och utvärdera. Gillar jag det kanske det blir några snyggare på sikt, gillar jag det inte så får det bli brifters istället.

Lindan får vänta innan jag känt på positionen ordentligt.

Tanken är inte att det ska rejsas stenhårt på denna så då kan friktionsreglage kanske vara funkis. Men viss självkännedom gör gällande att det brukar vara svårt att inte dra på tills blodsmaken kommer, så vi får väl se hur det går med den saken!
FET!
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lite lurigt att veta om du skojar med mig eller inte men själv har jag alltid undrat om det sitter maskinkullager inuti. Nu vet jag svaret :)
Både skojar och inte skojar. Självklart vill jag veta hur det ser ut inuti, och mitt skojande jag antar att alla andra delar mitt intresse av att veta detta. Däremot så fattar jag ju att den övervägande majoriteten av mänskligheten inte har något som helst intresse av hur kapslade vevlager ser ut på insidan. Tragiskt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Både skojar och inte skojar. Självklart vill jag veta hur det ser ut inuti, och mitt skojande jag antar att alla andra delar mitt intresse av att veta detta. Däremot så fattar jag ju att den övervägande majoriteten av mänskligheten inte har något som helst intresse av hur kapslade vevlager ser ut på insidan. Tragiskt.

Svårt med ironi och dubbel ironi ibland.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det här med däck är en känslig fråga så jag avhåller mig från att välja sida eller ta parti. Jag ber blott och bart att få visa hur det såg ut när Skäggiga Damen, som till vardags rockar ett par från tandemcykeln stulna Maxxis-ostar…
64C027CB-37D7-4195-8483-EAD1C051EC22.jpeg


…ikväll när alla andra i familjen sov smög in i storasyrrans garderob och i doldom tog på sig Tuppgökens tofflor:
D8ED6E4A-2E9E-4425-9130-E75D66D04C06.jpeg


Innan någon såg vad som försiggick återställdes ordningen och nu finns inget kvar som skvallrar om vad som hände där inne. Ja, förutom detta inlägg då förstås. Men jag får erkänna att skinnväggiga däck mot det midnattsblå tilltalar mig.
 

Froste

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Finns det någon bra sammanställning av modeller av Miyata inklusive geometritabeller? Ännu bättre om det även innehåller rördimensioner och max däckstorlek.

Ser framför mig ett Google doc med allt på ett ställe.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kan någon dela lösenord till Carls hjärna?
Han loggar in på din när Stunden är kommen.

Skämt åsido, jag tror dessvärre inte att det finns något samlat på ett smart och smidigt sätt (där ”tror” är nyckelordet). Bästa tipset är nog att googla efter gamla kataloger i den mån de innehöll geometrierna.

Är det specifika modeller eller serier du undrar över (lvg, touring, stål-ATB, alu-MTB?) så borde vi här i Sekten kunna skaka fram åtminstone max däckbredd och kanske även rördimensioner.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Söndag, sommartid och snö! Kunde fasen inte vara rörigare😅😂😂
Men, hittade ytterligare ett foto på det gamla carbonbygget!
Njut av den högupplösta bilden🫣😂😂
Förövrigt syskonparet till Magura Harlekin kitet som sitter på den lila Valleyn @Bonicon. Sålde hojen för skitpengar för att för råd att renovera en V6:a med ventil och kamaxelhaveri…. Skulle köpt en Polo istället för kostnaden att renovera den maskinen och behållt Miyatan.
Men då hade jag inte svängt vänster i korsningen, träffat frugan, fått kidzen, fortsatt gjort usla bilaffärer och inte tagit upp Miyata intresset igen… så de så!😅

Trevlig söndag på er!
FA02E495-96A6-44AB-942F-CC713763AB47.jpeg
 
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Om man gör slut på en 200-förpackning rostfria M5x12 insex maskinskruv på egna och några få andras Miyata-byggen (fru LWB, don LWB, LWB Jr., han som heter ”min vän hjulbyggaren” och hon som heter ”grabbens kusin”)…

Visa bilaga 611059

…håll med om att det då är roligare att köpa en ny låda skruv än att sluta bygga cyklar?

Würth får till i morgon på sig att ta hem dem, sen far jag västerut över helgen för att steka upp kompisens On/Off.
Var får man tag på en sån där kartong och vad kostar det? Sugen.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För några år sedan instiftade jag traditionen med en sommartidscykling. Det är något så extraordinärt som att cykla en sväng den dag vi byter till sommartid.

Något år brann turen inne pga att jag hör och häpna har annat i livet än cykling (cyklar till exempel), men i år var det dags igen. Dagen till ära valdes Skäggiga Damen, som därmed stod inför sin egentliga jungfrutur efter återuppväckandet.

En poäng som brukar anföras för att vi ska hålla på med det evinnerliga växlandet mellan vinter- och sommartid är att det plötsligt är ljust ute när man vaknar. Jo tack.

5C86B038-099D-4E8A-A413-87AC772F7320.jpeg

Skäggiga Damen vid avfärd hemifrån.

Färden gick först till Människobyn för en kopp kaffe hos lilla morsan. Därefter gick den vidare i tilltagande snöglop. Cykeln uppförde sig klanderfritt - förutom frihjulsbodyn som jag själv rev ned för några månader sedan och byggde ihop med för mycket och för klistrigt fett, och som därför efter varje frihjulsrull tog luftsteg som en gammal alkis, bara att göra om och göra rätt - och jag såg framför mig hur jag skulle göra lugna, långa och behagliga landsbygdskrumelurer på denna cykel och inga andra gudar hava jämte… va, har jag fler cyklar? Fler än någon frisk människa behö… jaha, jaså, borde tagga ned och dela med mig av håvorna? Ja ja. Du jag har VÄLDIGT dålig täckning här…

…vilket jag faktiskt hade just här vid kyrkan:
EE9C9673-2331-4088-AE4A-F1D80EE8A3F2.jpeg

Det är någon annan slags kommunikation som försiggår här och som jag inte har abonnemang för.

Ni kan förstås er Norman Mailer så väl att ni vet att han var en sann Miyata-entusiast. Således handlar hans ”Den [sic] levande och de döda” om just en cykeltur i södra Vätterbygden en söndag i mars.

FBED80EA-7205-4D82-92E3-38CDF3AC9C05.jpeg

Eller ja, någon form av interaktion mellan Japan och USA handlar den väl om i alla fall.

Nåväl, efter detta snabbstopp på de himmelska ängderna förbyttes grus och asfalt i tvåspårig singeltrack. Det var i alla fall vad jag förväntade mig när jag vek av från allfarvägarna, eftersom jag hade cyklat där tidigare utan några problem. Idag visade sig dock stigen vara fullständigt massakrerad av skogsmaskiner, och där de pga. otjälad mark hade kört sönder en sannolikt månghundraårig väg bortom igenkänning, där hade de svängt av åt sidan och fulldiffat sig fram även utanför stigen. Jag befann mig därför plötsligt i en labyrint av halvmeterdjupa och halvmeterbreda hjulspår fyllda med vatten och snöslask, och vad liten fast mark det fanns att gå på bestod av mjuk gegga. Där fick jag - förutom blöta fötter - för mina RSF-svärmerier.

Inga bilder under själva plaskandet, men väl en tillbakablick efter att ha nått hinsidan och jag åter hade fast mark under däcken:
3CB78789-B889-4FDF-8CEE-734FB34D332B.jpeg


Konsistensen på snö, vatten, jord och barr var perfekt:
6E74227D-7FBA-4FF7-BC79-1B3D6315FC5C.jpeg


200CX stretade dock på utan några som helst protester:
F509C226-5FDA-4AE8-AFB5-50F158BE76CE.jpeg


Stämningsbild, som det brukar heta:
B1FFC4F3-E095-475A-A2DB-7853F400C827.jpeg


Efterhand kom jag förbi en plats där jag fick en riktigt originell bildidé. Döm själva:
55E04089-0265-4ADF-9E0F-39B79E79D482.jpeg


Härifrån var det inte långt hem och nu tinar jag upp i ett varmt bad.

Skäggiga Damen får allt som allt väl godkänt, all 3x7 of her, och jag är om blygsamheten ursäktas riktigt nöjd med både funktion, komfort och utseende. Väger jag dessutom in skicket innan jag blåste min ande i cykelskrället så… ja ni fattar. Alla borde bygga en stålis till.

Trevlig söndag, nu när sommaren äntligen är här!
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Söndag, sommartid och snö! Kunde fasen inte vara rörigare😅😂😂
Men, hittade ytterligare ett foto på det gamla carbonbygget!
Njut av den högupplösta bilden🫣😂😂
Förövrigt syskonparet till Magura Harlekin kitet som sitter på den lila Valleyn @Bonicon. Sålde hojen för skitpengar för att för råd att renovera en V6:a med ventil och kamaxelhaveri…. Skulle köpt en Polo istället för kostnaden att renovera den maskinen och behållt Miyatan.
Men då hade jag inte svängt vänster i korsningen, träffat frugan, fått kidzen, fortsatt gjort usla bilaffärer och inte tagit upp Miyata intresset igen… så de så!😅

Trevlig söndag på er! Visa bilaga 615618

Alltså färgerna, de är helt fantastiska. Hojen ser ut som en bit Bassetts All Sorts, eller ”lakritskonfekt” som farmor brukade säga.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Var får man tag på en sån där kartong och vad kostar det? Sugen.
Jag köper dem på Würth och senast kostade den 417 kr. Inte så tokigt ändå med dryga 2 kr per skruv. De sätter sig som ett fentanylplåster över OCD:n och skänker cykeln balans, harmoni och elegans. Folk brukar vända sig om efter mig när jag någon gång cyklar i bebodda trakter. Men varenda gång blir jag brutalt påmind om att det är m5:orna och inte deras herre som ådrar sig uppmärksamheten. Men det är, i brist på annat, en belöning det också.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För några år sedan instiftade jag traditionen med en sommartidscykling. Det är något så extraordinärt som att cykla en sväng den dag vi byter till sommartid.

Något år brann turen inne pga att jag hör och häpna har annat i livet än cykling (cyklar till exempel), men i år var det dags igen. Dagen till ära valdes Skäggiga Damen, som därmed stod inför sin egentliga jungfrutur efter återuppväckandet.

En poäng som brukar anföras för att vi ska hålla på med det evinnerliga växlandet mellan vinter- och sommartid är att det plötsligt är ljust ute när man vaknar. Jo tack.

Visa bilaga 615655
Skäggiga Damen vid avfärd hemifrån.

Färden gick först till Människobyn för en kopp kaffe hos lilla morsan. Därefter gick den vidare i tilltagande snöglop. Cykeln uppförde sig klanderfritt - förutom frihjulsbodyn som jag själv rev ned för några månader sedan och byggde ihop med för mycket och för klistrigt fett, och som därför efter varje frihjulsrull tog luftsteg som en gammal alkis, bara att göra om och göra rätt - och jag såg framför mig hur jag skulle göra lugna, långa och behagliga landsbygdskrumelurer på denna cykel och inga andra gudar hava jämte… va, har jag fler cyklar? Fler än någon frisk människa behö… jaha, jaså, borde tagga ned och dela med mig av håvorna? Ja ja. Du jag har VÄLDIGT dålig täckning här…

…vilket jag faktiskt hade just här vid kyrkan:
Visa bilaga 615666
Det är någon annan slags kommunikation som försiggår här och som jag inte har abonnemang för.

Ni kan förstås er Norman Mailer så väl att ni vet att han var en sann Miyata-entusiast. Således handlar hans ”Den [sic] levande och de döda” om just en cykeltur i södra Vätterbygden en söndag i mars.

Visa bilaga 615656
Eller ja, någon form av interaktion mellan Japan och USA handlar den väl om i alla fall.

Nåväl, efter detta snabbstopp på de himmelska ängderna förbyttes grus och asfalt i tvåspårig singeltrack. Det var i alla fall vad jag förväntade mig när jag vek av från allfarvägarna, eftersom jag hade cyklat där tidigare utan några problem. Idag visade sig dock stigen vara fullständigt massakrerad av skogsmaskiner, och där de pga. otjälad mark hade kört sönder en sannolikt månghundraårig väg bortom igenkänning, där hade de svängt av åt sidan och fulldiffat sig fram även utanför stigen. Jag befann mig därför plötsligt i en labyrint av halvmeterdjupa och halvmeterbreda hjulspår fyllda med vatten och snöslask, och vad liten fast mark det fanns att gå på bestod av mjuk gegga. Där fick jag - förutom blöta fötter - för mina RSF-svärmerier.

Inga bilder under själva plaskandet, men väl en tillbakablick efter att ha nått hinsidan och jag åter hade fast mark under däcken:
Visa bilaga 615658

Konsistensen på snö, vatten, jord och barr var perfekt:
Visa bilaga 615657

200CX stretade dock på utan några som helst protester:
Visa bilaga 615664

Stämningsbild, som det brukar heta:
Visa bilaga 615662

Efterhand kom jag förbi en plats där jag fick en riktigt originell bildidé. Döm själva:
Visa bilaga 615663

Härifrån var det inte långt hem och nu tinar jag upp i ett varmt bad.

Skäggiga Damen får allt som allt väl godkänt, all 3x7 of her, och jag är om blygsamheten ursäktas riktigt nöjd med både funktion, komfort och utseende. Väger jag dessutom in skicket innan jag blåste min ande i cykelskrället så… ja ni fattar. Alla borde bygga en stålis till.

Trevlig söndag, nu när sommaren äntligen är här!
Hårda killar dansar inte - de cyklar miyata, som han skrev den gode Norman.
 

Nymodyn

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För några år sedan instiftade jag traditionen med en sommartidscykling. Det är något så extraordinärt som att cykla en sväng den dag vi byter till sommartid.

Något år brann turen inne pga att jag hör och häpna har annat i livet än cykling (cyklar till exempel), men i år var det dags igen. Dagen till ära valdes Skäggiga Damen, som därmed stod inför sin egentliga jungfrutur efter återuppväckandet.

En poäng som brukar anföras för att vi ska hålla på med det evinnerliga växlandet mellan vinter- och sommartid är att det plötsligt är ljust ute när man vaknar. Jo tack.

Visa bilaga 615655
Skäggiga Damen vid avfärd hemifrån.

Färden gick först till Människobyn för en kopp kaffe hos lilla morsan. Därefter gick den vidare i tilltagande snöglop. Cykeln uppförde sig klanderfritt - förutom frihjulsbodyn som jag själv rev ned för några månader sedan och byggde ihop med för mycket och för klistrigt fett, och som därför efter varje frihjulsrull tog luftsteg som en gammal alkis, bara att göra om och göra rätt - och jag såg framför mig hur jag skulle göra lugna, långa och behagliga landsbygdskrumelurer på denna cykel och inga andra gudar hava jämte… va, har jag fler cyklar? Fler än någon frisk människa behö… jaha, jaså, borde tagga ned och dela med mig av håvorna? Ja ja. Du jag har VÄLDIGT dålig täckning här…

…vilket jag faktiskt hade just här vid kyrkan:
Visa bilaga 615666
Det är någon annan slags kommunikation som försiggår här och som jag inte har abonnemang för.

Ni kan förstås er Norman Mailer så väl att ni vet att han var en sann Miyata-entusiast. Således handlar hans ”Den [sic] levande och de döda” om just en cykeltur i södra Vätterbygden en söndag i mars.

Visa bilaga 615656
Eller ja, någon form av interaktion mellan Japan och USA handlar den väl om i alla fall.

Nåväl, efter detta snabbstopp på de himmelska ängderna förbyttes grus och asfalt i tvåspårig singeltrack. Det var i alla fall vad jag förväntade mig när jag vek av från allfarvägarna, eftersom jag hade cyklat där tidigare utan några problem. Idag visade sig dock stigen vara fullständigt massakrerad av skogsmaskiner, och där de pga. otjälad mark hade kört sönder en sannolikt månghundraårig väg bortom igenkänning, där hade de svängt av åt sidan och fulldiffat sig fram även utanför stigen. Jag befann mig därför plötsligt i en labyrint av halvmeterdjupa och halvmeterbreda hjulspår fyllda med vatten och snöslask, och vad liten fast mark det fanns att gå på bestod av mjuk gegga. Där fick jag - förutom blöta fötter - för mina RSF-svärmerier.

Inga bilder under själva plaskandet, men väl en tillbakablick efter att ha nått hinsidan och jag åter hade fast mark under däcken:
Visa bilaga 615658

Konsistensen på snö, vatten, jord och barr var perfekt:
Visa bilaga 615657

200CX stretade dock på utan några som helst protester:
Visa bilaga 615664

Stämningsbild, som det brukar heta:
Visa bilaga 615662

Efterhand kom jag förbi en plats där jag fick en riktigt originell bildidé. Döm själva:
Visa bilaga 615663

Härifrån var det inte långt hem och nu tinar jag upp i ett varmt bad.

Skäggiga Damen får allt som allt väl godkänt, all 3x7 of her, och jag är om blygsamheten ursäktas riktigt nöjd med både funktion, komfort och utseende. Väger jag dessutom in skicket innan jag blåste min ande i cykelskrället så… ja ni fattar. Alla borde bygga en stålis till.

Trevlig söndag, nu när sommaren äntligen är här!
haha blir alltid på bra humör av dina eskapader! Väldigt mycket Don Quijote på något vis. ÄR farligt nära att be dig komma och ha högläsnig av valfri RR på cykelfesten i maj <3 där snackar vi dragplåster! ( eller möjligtvis fentanylplåster då, över en alltför ängslig trendmedveten cykelvärld). Ta med barr, jord ås snöglopp som rekvisita!
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
haha blir alltid på bra humör av dina eskapader! Väldigt mycket Don Quijote på något vis.
”Dessa betänkligheter kom honom att vackla i sin föresats, men som hans galenskap var starkare än något förnuftsskäl…” osv.

”Och därmed lugnade han sig och fortsatte sin väg utan att slå in på någon annan än den hans Miyata ville, emedan han trodde att just däri låg det fina i äventyret.”
ÄR farligt nära att be dig komma och ha högläsnig av valfri RR på cykelfesten i maj <3 där snackar vi dragplåster! ( eller möjligtvis fentanylplåster då, över en alltför ängslig trendmedveten cykelvärld). Ta med barr, jord ås snöglopp som rekvisita!
Jag kommer, med riddarrustning och allt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
”Dessa betänkligheter kom honom att vackla i sin föresats, men som hans galenskap var starkare än något förnuftsskäl…” osv.

”Och därmed lugnade han sig och fortsatte sin väg utan att slå in på någon annan än den hans Miyata ville, emedan han trodde att just däri låg det fina i äventyret.”

Jag kommer, med riddarrustning och allt.

Jag har blivit så fet att jag kan vara din Sancho Pansa. Jag kommer på min åsna (Blackie).
 
Topp