Vi har alla den vägen vandrat!Plötsligt, i källaren, så börjar jag undra vilken cykel och vilket lager denna tillhör. 😬
Visa bilaga 615836
Han loggar in på din när Stunden är kommen.
Skämt åsido, jag tror dessvärre inte att det finns något samlat på ett smart och smidigt sätt (där ”tror” är nyckelordet). Bästa tipset är nog att googla efter gamla kataloger i den mån de innehöll geometrierna.
Är det specifika modeller eller serier du undrar över (lvg, touring, stål-ATB, alu-MTB?) så borde vi här i Sekten kunna skaka fram åtminstone max däckbredd och kanske även rördimensioner.
USA katalogerna på nätet har en del geometri specar. Söker du efter modell såld i Sverige så kan kollektivet skaka fram spec på den.
tror du ja😉😉Det kliar i fingrarna men kommer låta bli..
Osäker på hur mycket däck som går i de rena racerramarna, men min Triple Cross som knappt är färdig både ser och känns ganska landsvägig men har ändå gott om däckutrymme. Har 38-däck med mycket mönster på just nu, och tror att släta 40-däck går in. De långa kedjestagen lär ge en någorlunda lugn och stabil gång. Har ingen direkt uppfattning om gaffelvinkel, men den ser åtminstone någorlunda avslappnad ut. Jag minns inte siffrorna exakt, men den är ganska kort i förhållande till hur hög den är.Okej, men såhär då.
Vilken Miyata modell bör jag titta på om jag har följande önskemål.
Stål
700c
Bockstyre
32 mm däck med skärm
40mm däck utan skärm
gillar flexiga ramar
geo mer mot lvg och cross än touring
Tack på förhand!
Okej, men såhär då.
Stål
700c
Bockstyre
32 mm däck med skärm
40mm däck utan skärm
gillar flexiga ramar
Tack på förhand!
Okej, men såhär då.
Stål
700c
Bockstyre
32 mm däck med skärm
40mm däck utan skärm
gillar flexiga ramar
Tack på förhand!
N3wton slår som vanligt huvudet på spiken. Jag hade också letat efter en Triple Cross men även huggit som en kobra om det dök upp en 100 med cantifästen.Osäker på hur mycket däck som går i de rena racerramarna, men min Triple Cross som knappt är färdig både ser och känns ganska landsvägig men har ändå gott om däckutrymme. Har 38-däck med mycket mönster på just nu, och tror att släta 40-däck går in. De långa kedjestagen lär ge en någorlunda lugn och stabil gång. Har ingen direkt uppfattning om gaffelvinkel, men den ser åtminstone någorlunda avslappnad ut. Jag minns inte siffrorna exakt, men den är ganska kort i förhållande till hur hög den är.
Flexighet vågar jag inte uttala mig om ännu, men om de tunna (och därmed fina!) rören i kombination med en ytterst smäcker gaffel skulle visa sig vara styva skulle jag bli rejält överraskad!😛
Jag har letat ganska länge efter en Miyata som skulle kunna tänkas passa min cykling, och just en sådan här har jag riktigt stora förhoppningar på!
Bilden har nyss varit uppe, men kan ändå vara käckt att se vad jag pratar om tänker jag.
Visa bilaga 616017
You talking to me?! 😜Ryktas ju om att 110 har plats för rätt feta sulor.
Denna finns någonstans kring Göteborg, se Länk, 1500kr. Men tror den är fans då dekalerna ser fina ut, den har dock lite märken från cykelställ och andra platshållare för lampor och lås sitter, så jag skulle säga en klassisk 50/50. 🙃Tack alla för svar.
Ska kika på geo tabeller för 100, 1000 och 3X. Bra utgångspunkt. Undrar om de skiljer sig mycket i geo mellan åren?
Canti är jag inte skraj för. Modda till centerpull hade varit drömmigt.
Min granne har som sagt en tusing ståendes som han cyklat många mil på men nu endast cyklar elcykel. Vore fint att lägga vantarna på den. Men det emotionella värdet verkar ligga högt där.
Kollektivet levererar som synes, skönt då touring/lvg inte är min starka sida! Hoppas du hittar ett fint objekt efter fin guidning från ett par av det mer rutinerade trådmedlemarna 🤩🤩Okej, men såhär då.
Stål
700c
Bockstyre
32 mm däck med skärm
40mm däck utan skärm
gillar flexiga ramar
Tack på förhand!
Vad tror du max hade varit med skärmar?You talking to me?! 😜
Jodå jag får in 36 mm bak på min 110, då är det inte mycket dagsljus kvar. Fram har jag inte originalgaffel så där kan jag inte uttala mig.
Är det bara 430 mm långa kedjestag på Triple Crossen? Hade förmodat att de var längre, men har inte mätt. Är hemma och vabbar, men har råkat få min Miyata på fel ställe så jag kan inte mäta. Både för många cyklar och för många verkstäder verkar det som - dagens i-landsproblem..😛Har letat efter denna artikel som jag tidigare har snubblat över i tid och otid men som nu var som bloody bortblåst. Men till slut hittar även en blind höna ett korn:
![]()
Gravel Bike on the Cheap: Resurrecting Steel Bikes from the 60s, 70s & 80s
You may not need a gravel bike, but what if you want one on the cheap? The good news is three decades worth of bikes are ready for your next gravel ride.www.cxmagazine.com
Visa bilaga 616081
Vad söker du för storlek @Froste?
Stackars.... vabba och ingen Miyata att meka med😉😉Är det bara 430 mm långa kedjestag på Triple Crossen? Hade förmodat att de var längre, men har inte mätt. Är hemma och vabbar, men har råkat få min Miyata på fel ställe så jag kan inte mäta. Både för många cyklar och för många verkstäder verkar det som - dagens i-landsproblem..😛
Det finns annat att meka med kan jag säga..😂Stackars.... vabba och ingen Miyata att meka med😉😉
Helt riktigt, 45 cm är det med något mm hit eller dit.Är det bara 430 mm långa kedjestag på Triple Crossen? Hade förmodat att de var längre, men har inte mätt. Är hemma och vabbar, men har råkat få min Miyata på fel ställe så jag kan inte mäta. Både för många cyklar och för många verkstäder verkar det som - dagens i-landsproblem..😛
Max 30 skulle jag tro. Jag har nu kanske 3 mm kvar efter mina 36-däck (uppmätta). Med 30-däck är det 9 mm kvar för skärmar. Ganska tajt, men skulle nog funka.Vad tror du max hade varit med skärmar?
Nu undrar man ju lite hur en bröt-Miyata ser ut.Vems mörkröda bröt-Miyata stod på Folkunggatan i Stockholm igår? Den var fet.
Nu undrar man ju lite hur en bröt-Miyata ser ut.
Du har gjort en fet felprioritering - de fräschaste delarna ska alltid sättas på din(a) Miyata.Hallå gott folk,
Tänkte visa upp min Valley Runner som jag byggt upp under senaste veckan. Har bytt ut de flesta delarna från en Giant som fick fräschare grupp och hjul till tjejen så det som blev över fick åka på denna.
Riktigt trevloger hoj, vad tycks? :)
Formulerade mig kanske otydligt. De fräschare delarna kom från tjejens projekt till Miyatan medans hon fick lite modernare grupp till sin Giant ;)Du har gjort en fet felprioritering - de fräschaste delarna ska alltid sättas på din(a) Miyata.
Men du är förlåten eftersom du har Plumpen som avatar.
😘
❤️Formulerade mig kanske otydligt. De fräschare delarna kom från tjejens projekt till Miyatan medans hon fick lite modernare grupp till sin Giant ;)
Gediget och konsekvent med DX-gruppen, ser ut som den skulle gjort från start. Hatten av! 🤩👌🏻Hallå gott folk,
Tänkte visa upp min Valley Runner som jag byggt upp under senaste veckan. Har bytt ut de flesta delarna från en Giant som fick fräschare grupp och hjul till tjejen så det som blev över fick åka på denna.
Riktigt trevloger hoj, vad tycks? :)
Använde Clas Ohlsons färgborttagare och lindade in ramen i plastfolie. Efter en helg var det bara att skrapa av.Bästa sätt att få bort färg från ram, är det på med Biltemas färgborttagningsmedel, in med skiten i en sopsäck och låt det ligga och dra över en helg?
Tackar! Hade gruppen i en låda länge och ville lägga den på något tidsenligt så när Miyatan visade sig så blev det en perfekt kombo. Försökte även hålla så många av originaldelarna förutom gruppen och styrkombon. :)Gediget och konsekvent med DX-gruppen, ser ut som den skulle gjort från start. Hatten av! 🤩👌🏻
Jamen precis! Den är riktigt rolig att hoja runt på och det breda styret gör mycket. Har samma setup på min LOOK pendlare. Tror miyatan tyvärr får gå till försäljning. Har redan 6-7 hojar och jag börjar sakna plats för dom även. Står hojar i köket och vardagsrummet hemma och tjejen börjar bli lack🥲Håller med föregående talare, överlag snyggt stuk, DX kan inte bli fel och att hotta upp styrkombon är bland det mest effektiva och roliga man kan göra för att antingen lyfta ett ljummet bygge eller att tweaka det åt önskat håll.
Är den tänkt som pendlare, söndagshoj, långfärdare eller alltihop tillsammans?
Intressant detta med skärmar och marginaler..läste en halvproffsig guide en gång som hävdade att 30mm var ultimat frigång. Jag skulle vilja hävda 20 😊Max 30 skulle jag tro. Jag har nu kanske 3 mm kvar efter mina 36-däck (uppmätta). Med 30-däck är det 9 mm kvar för skärmar. Ganska tajt, men skulle nog funka.
Jag är mer tveksam till fram, det bör väl vara tajtare än så här med originalgaffel.
Hehe ja det kanske är jag som tänker för tajt där…Intressant detta med skärmar och marginaler..läste en halvproffsig guide en gång som hävdade att 30mm var ultimat frigång. Jag skulle vilja hävda 20 😊
Har typ 13-14 mm marginal på min abisko med 44mm däck och tvekar lite. Ska dock prova! Köra på någon torx-bult som inte bygger så mycket typ
Jag har alltid tänkt att om man ökar ett däcks bredd med 10mm så ökar det på höjden med hälften pga bredd = diameter och höjd= radie? Kanske inte stämmer? Eller kanske bara med en viss fälgbredd? Har för mig att jag sett något diagram från sheldon på detta…
Tror miyatan tyvärr får gå till försäljning.
Mörkröd ju :)Nu undrar man ju lite hur en bröt-Miyata ser ut.
Kan dansa också, nu vill han verkligen ha🤣Hej världen!
Är det någon som sett en Triple Cross i storlek 50 eller 52 in the wild? En sån lämnar jag en efterlysning på, och utlovar tjusigt pendlarbygge med skärmar och allt om jag får tag i en!
Karmakontoförstärkning utlovas för bra tips! Och har man mot förmodan en stående i ett hörn kan jag tänka mig att byta mot en Miyata Valleyrunner i kanonskick eller en GT med sånna där speciella sadelstag och i fräck färg. Eller mot en njure. Jag kan dansa också!
Lapdance?