Kamrater, mötesdeltagare, kära vattenpoloentusiaster, ärade Miyata-hoarders!
Som kanske är allom bekant så smider jag sedan en tid
dunkla planer på att bygga en kompis till min egen 3X Trippelkryssar’n, så att brorsan och jag kan ge oss ut på gentlemannacykling tillsammans. Vid idéns själva
Immaculata Conceptio döptes detta projekt till Tvillingkryssar’n alternativt Systerskeppet.
Ett första objekt att bygga utav visade sig tyvärr vara en storlek för liten, och trots att det inte skiljer så värst mycket mellan storlekarna så blev den för kort och låg för att det skulle vara roligt att lägga ned det lilla som ännu finns kvar av själ och hjärta i ett sådant bygge.
Därefter har jag varit bolltvåa på ett par 3X i rätt storlek, och second winner är tyvärr inte mer än first loser. Men så häromveckan dök detta tips upp i tråden:
Affären gjordes upp snabbt och tack vare goda vänner i och utanför tråden - och en radda lyckliga tillfälligheter genom vilka dessa vänners vägar korsades med bokstavligt talat bara några minuters marginal - så löste sig också leveransen från the Left Coast till Landets Centrala Delar så smidigt att jag nästan funderade på att köpa en lott.
Cykeln vid leverans:
Den var som synes svårt nedtyngd av extrautrustning. Genom att plocka bort lås, backspegel, pakethållare, barends, barendsgummiöverdrag, dynamo, fram- och baklampa, reflexer och säkert något mer som jag inte kommer ihåg så lättade cykeln en 10-12 kg.
Förutom en sedvanligt klossig stöldskyddsmärkning (namn och hela adressen samt släktträdet från Magnus Ladulås glada dagar fram till 1900-talets slut inristat i ramen) så ser cykeln ut att vara i gott skick. Dekalerna sitter huvudsakligen fast och sadelstolpen sitter löst (sadelröret är goldang metallrent inuti, inte ett spår av rost eller annat junk), vilket känns bakvänt, men bortsett från detta märkliga undantag så ser jag ingen anledning att tvivla på att det faktiskt är en äkta Miyata av 1992 års modell.
Hittills är ram och gaffel utgrävda och frilagda från all extrautrustning. Nästa steg blir grundlig putsning och vaxning, därefter överhalning av styrlagret (som känns ok) och fortsatt återuppbyggnad bit för bit.
Stay tooned folks!