Visa din Miyata!

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Får man ut en liten Triple Cross av det är jag öppen för förslag. Begär man en lapdance skulle jag dock säga att man får skylla sig själv.😛

Skämt åsido så hade det varit kul att höra om någon faktiskt sett eller tom äger en så liten Miyata med 700-hjul. Jag tycker det verkar som att allt är större än så.
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Får man ut en liten Triple Cross av det är jag öppen för förslag. Begär man en lapdance skulle jag dock säga att man får skylla sig själv.😛

Skämt åsido så hade det varit kul att höra om någon faktiskt sett eller tom äger en så liten Miyata med 700-hjul. Jag tycker det verkar som att allt är större än så.
Min Sjutolva är i strl 52. Inte alls samma modell som en 3X, men 700-hjul har den allt.
 

Froste

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Intressant detta med skärmar och marginaler..läste en halvproffsig guide en gång som hävdade att 30mm var ultimat frigång. Jag skulle vilja hävda 20 😊

Har typ 13-14 mm marginal på min abisko med 44mm däck och tvekar lite. Ska dock prova! Köra på någon torx-bult som inte bygger så mycket typ

Jag har alltid tänkt att om man ökar ett däcks bredd med 10mm så ökar det på höjden med hälften pga bredd = diameter och höjd= radie? Kanske inte stämmer? Eller kanske bara med en viss fälgbredd? Har för mig att jag sett något diagram från sheldon på detta…

Det beror väl på. Om man har släta däck eller ej, om man åker utanför asfalterade vägar, om man cyklar på vintern.

Jag har alltid siktat på ca 15mm. Men ibland får man böta när lera eller snö packar upp imellan.

Mer marginal är bättre, mindre är snyggare. Som alltid blir det en kompromiss. Men bra skärmlinje som följer hjulets diameter är det viktigaste. IMHO
 

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fick äntligen tid att montera Magura-bromsarna idag och ta en sväng.
Visst vart det skillnad! Inte som skivbromsar men bra stoppkraft och mycket bättre modulering. De är dessutom 4-fingrars handtag så det krävs inte mycket fingerkraft för att fisbromsa i branta nerförsbackar. Väldigt lätta att montera dit och justera in. HS11. 600kr/st på Bikester. (Jo, jag ska kapa bromsslangarna sedan så att cykeln inte ser ut som en mjölkmaskin)
Har ju haft Schwalbe Marathon 50mm på, under vintern för att överleva granitkrosset på vägarna. Väldigt bra däck men totalt värdelöst grepp på blöta stenar och rötter. Köpte mig Smart Sam Plus 2.1" och gjorde en kort sväng i skogen på lunchen. Väldigt trevliga däck! Bra grepp! Relativt lätta och rullar fint och nästan ljudlöst på asfalt. Smart Sam finns i olika varianter. Jag valde naturligtvis de med bäst punkteringsskydd; 6 av 7 på Schwalbeskalan :-)
IMG_2545.JPG
IMG_2543.JPG
 

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Okej, men såhär då.

Vilken Miyata modell bör jag titta på om jag har följande önskemål.

Stål
700c
Bockstyre
32 mm däck med skärm
40mm däck utan skärm
gillar flexiga ramar
geo mer mot lvg och cross än touring

Tack på förhand!
Jag körde länge 40mm G-One på min TripleCross. Väldigt trevliga grusdäck! Kunde dock inte ha i mer än 3,3 bar, vilket var lagom i skogen. Jag har dessutom spacat ut bakgaffeln till 135mm för att köra 8-delat. Det kanske inte ger så mycket mer utrymme så nära sadelröret men ändå...
TripleCrossen har en fantastisk ram. Om man köper en så har man ju ändå möjlighet att välja om man vill bygga den mer åt lvg-hållet eller inte
 

Froste

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag körde länge 40mm G-One på min TripleCross. Väldigt trevliga grusdäck! Kunde dock inte ha i mer än 3,3 bar, vilket var lagom i skogen. Jag har dessutom spacat ut bakgaffeln till 135mm för att köra 8-delat. Det kanske inte ger så mycket mer utrymme så nära sadelröret men ändå...
TripleCrossen har en fantastisk ram. Om man köper en så har man ju ändå möjlighet att välja om man vill bygga den mer åt lvg-hållet eller inte
Bild!?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det beror väl på. Om man har släta däck eller ej, om man åker utanför asfalterade vägar, om man cyklar på vintern.

Jag har alltid siktat på ca 15mm. Men ibland får man böta när lera eller snö packar upp imellan.

Mer marginal är bättre, mindre är snyggare. Som alltid blir det en kompromiss. Men bra skärmlinje som följer hjulets diameter är det viktigaste. IMHO

Det är ju ändå så, grabbar, att skärmar är för vackert väder-cyklister som räds lite skvätt. 😘
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Okej, men såhär då.

Vilken Miyata modell bör jag titta på om jag har följande önskemål.

Stål
700c
Bockstyre
32 mm däck med skärm
40mm däck utan skärm
gillar flexiga ramar
geo mer mot lvg och cross än touring

Tack på förhand!
Miyata skriver i någon katalog att rören är 0.9/0.6/0.7 men jämfört med andra lvg-ramar jag cyklat på med 0.9/0.6/0.9 (Columbus SL och liknande) är Miyata betydligt styvare trots att Miyata-ramarna varit större (66 cm) och alltså med mer flex än mindre om samma rör använts. Mitt intryck från mindre Miyata är det samma men inte cyklat på dessa så ...

Men 610/1000 har standarddimension på rören 1" och 1 1/8" och jämfört med de ramar med 0.9/0.6/0.9 OS-rör jag cyklat på har min 610 mera flex. Så någonstans däremellan upplever jag att 610 ligger.

Har en Triple Cross-ram från 1990 som jag sågat itu och håller på att mäta rören på, inte klar men vid en första titt ser bakramen tjock ut i godset och det skulle kunna vara en del av förklaringen till styvheten. De precisionsgjutna muffarna kan kanske också bidra lite.

Sen är det ju relativt vad man anser styvt, jämfört med moderna med OOS-rör (som t.ex. Fairlight med 35 mm diagonalrör) lär Miyatas 610 och 1000 kännas som rena spagettiramar

Geometrin för 610/1000 är åt touringhållet, 72 graders vinklar, 60 mm offset på gaffeln och 45 cm kedjestag, tror att tidiga 610 var en aning kvickare men är inte säker. Så inte en cykel jag skulle ha som förstaval att cykla landsväg på utan packning även om den inte är fel för det heller, skulle säga att det är en allround vägcykel som excellerar på långfärder med måttlig packning (runt 15-20 kg) på bakpakethållaren.

Min 610 klarar 38 mm däck med skärm utan problem och kanske även 40 mm men då är det nog precis på gränsen, 100 och Triple Cross tror jag har samma mått på bredden men något lite bättre plats på höjden.

Jag gillar min 610 otroligt bra för det jag cyklar och använder den ganska tufft så jag hade gärna haft en till som kan ta över när den här är slut. Skulle en i storlek 63 eller 66 cm dyka upp får ni gärna hojta till, jag köper om skicket är hyfsat.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 616475

Bra info Aben, tack!

Kanske lite åt det här hållet jag vill tillbaka till. 650b hjul på en äldre lvg ram var kanske inte helt lyckat pga får lågt bb, tror jag mätte ca 252mm.

Men proof of concept att jag gillar flex och feta sulor.
Jag har fått känslan av att vi gillar samma typ av cykel, förutom då kanske att jag vill ha lite längre kedjestag för att kunna lasta bak.
 
Senast ändrad:

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har fått känslan av att vi gillar samma typ av cykel, förutom då kanske att jag vill ha lite längre kedjestag för att kunna lasta bak.

Sen är det bara det där om ramen håller men det borde gå att få till med rätt rör. Eller som jag funderar på att själv försöka löda ihop något. Då skulle frågan om hållbarhet vara löst för att byta ett ramrör är ingen stor sak om man kan göra det själv.
Bicycle Engineering Academy https://bea.ie https://nigelborrington.com/2022/08/16/an-update-what-have-i-been-doing-in-the-last-year/#comments 😊
 

Tob

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har lite för många projekt på G så kommer inte hinna göra något med denna Pathrunner på ett bra tag.
Tanken var att riva den o göra typ en Mtb singlespeed med bockstyre.
Har en annan ram för det så tycker denna är lite synd att riva ner på det sättet.
20230302_151732.jpg
Tänkte kolla i denna tråd om någon vill bli vid den innan jag försöker sälja/byta bort den.
Den finns i Jönköpingstrakten.
Kan tänka mig att byta den mot delar som fattas mig:
-Stel 26" 1 1/8 ogängad framgaffel med V broms fästen.
-Andra 26" hjul mtb
-Bromsreglage för caliperbroms (short pull)
-Någon annan mer landsvägslik ram typ 512/712/912.
 

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har bra och dåliga Miyatanyheter.

Först bra nyheter:

PXL_20230403_114428598.jpg

Efter lite mer ansträngning och ett besök på Veloform för att få nya stag till skärmarna så gick det att få till med 35orna. Ska trimma ner stagen och vända på p-klämmorna nu när jag vet att de verkar funka fint. Hur lyxigt är det inte att kunna rulla ner och köpa Honjoprylar på hylla i fysiskt butik! Andra barnsjukdomar är nu avhjälpta och den är en dröm att cykla på.

Nu dåliga nyheter:

PXL_20230403_101705421.jpg

Betedde mig illa i trafiken och blev lite lätt påkörd av en förvisso ouppmärksam förare på cykelbanan några meter hemifrån. Jag hade kunnat undvika situationen men skulle köra in provocerande nära helt i onödan. Bara framhjulet som rök så är väl lätt åtgärdat, men tar det som en bra läxa iaf..
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har bra och dåliga Miyatanyheter.

Först bra nyheter:

Visa bilaga 617358

Efter lite mer ansträngning och ett besök på Veloform för att få nya stag till skärmarna så gick det att få till med 35orna. Ska trimma ner stagen och vända på p-klämmorna nu när jag vet att de verkar funka fint. Hur lyxigt är det inte att kunna rulla ner och köpa Honjoprylar på hylla i fysiskt butik! Andra barnsjukdomar är nu avhjälpta och den är en dröm att cykla på.

Nu dåliga nyheter:

Visa bilaga 617363

Betedde mig illa i trafiken och blev lite lätt påkörd av en förvisso ouppmärksam förare på cykelbanan några meter hemifrån. Jag hade kunnat undvika situationen men skulle köra in provocerande nära helt i onödan. Bara framhjulet som rök så är väl lätt åtgärdat, men tar det som en bra läxa iaf..
Fantastiskt fin 610! Vilken hoj!

Stort medhåll i berömmet av den där cykelbutiken, och galet härlig inställning till trafikincidenten! Skönt att höra någon som erkänner sig bära skulden. Alla kan göra fel och det är snyggt att påtala att man själv bär ansvaret. Hoppas allt löser sig med hjul och annat. Ska ta med mig din inställning i mitt eget liv!😊
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har bra och dåliga Miyatanyheter.

Först bra nyheter:

Visa bilaga 617358

Efter lite mer ansträngning och ett besök på Veloform för att få nya stag till skärmarna så gick det att få till med 35orna. Ska trimma ner stagen och vända på p-klämmorna nu när jag vet att de verkar funka fint. Hur lyxigt är det inte att kunna rulla ner och köpa Honjoprylar på hylla i fysiskt butik! Andra barnsjukdomar är nu avhjälpta och den är en dröm att cykla på.

Nu dåliga nyheter:

Visa bilaga 617363

Betedde mig illa i trafiken och blev lite lätt påkörd av en förvisso ouppmärksam förare på cykelbanan några meter hemifrån. Jag hade kunnat undvika situationen men skulle köra in provocerande nära helt i onödan. Bara framhjulet som rök så är väl lätt åtgärdat, men tar det som en bra läxa iaf..

Veloform ❤️

För övrigt höll jag på att bli ihjälkörd i går eftermiddag av en dam som skulle korsa cykelbanan från en anslutande väg. Hon tittade åt mitt håll och jag upplevde att hon såg mig. Som tur är tittade jag till en extra gång, antagligen läste amygdala av situationen lite annorlunda än resten av hjärnan med ledning av damens beteende bakom ratten. Jag fick till ett par extra tramptag och lyckades komma förbi henne med några centimeter till godo.

Helt otroligt vilken sopig uppmärksamhet vissa bilister har ändå. Det var mitt på dagen, jag hade en grön cykel (bra signalfärg) och körde långsamt.
 

lerpoel

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har plockat isär min Valleyrunner i sina beståndsdelar nu för en totalrenovering. Har nästan alla delar för att sätta ihop den igen, men märkte när jag plockade isär vevpartiet att 38-ringen saknar några tänder helt.

Är det någon här som har plockat bort sitt biopace och har en biopace 38-ring i hyfsat skick att sälja?

Letade på eBay men de lösa dreven där kostar som ett helt vevparti och verkar inte i mycket bättre skick än den jag har…
 

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Veloform ❤️

För övrigt höll jag på att bli ihjälkörd i går eftermiddag av en dam som skulle korsa cykelbanan från en anslutande väg. Hon tittade åt mitt håll och jag upplevde att hon såg mig. Som tur är tittade jag till en extra gång, antagligen läste amygdala av situationen lite annorlunda än resten av hjärnan med ledning av damens beteende bakom ratten. Jag fick till ett par extra tramptag och lyckades komma förbi henne med några centimeter till godo.

Helt otroligt vilken sopig uppmärksamhet vissa bilister har ändå. Det var mitt på dagen, jag hade en grön cykel (bra signalfärg) och körde långsamt.

Jag hade också rätten på min sida, bilisten tittade åt fel håll och for rätt ut från en utfart. Såg dock tydligt att han inte sett mig och hade kunnat sakta in och inte göra det till en farlig situation, men blev provocerad av hans brist på uppmärksamhet och skulle "markera" på något sätt. Att ha "rätt" hjälper liksom inte när man ligger i gipsvaggan, så ska försöka jobba på att sakta ner och vara lite mer zen, som bonus slipper jag kanske komma fram svettig och sur hela tiden..

Med det sagt, om någon sitter på ett par 26" hjul som bara ligger i förrådet och skräpar så köper jag dem gärna, hur trevligt det än är att göra ärenden på 610an så är det väl nojigt att låsa fast den utanför hemköp.
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har plockat isär min Valleyrunner i sina beståndsdelar nu för en totalrenovering. Har nästan alla delar för att sätta ihop den igen, men märkte när jag plockade isär vevpartiet att 38-ringen saknar några tänder helt.

Är det någon här som har plockat bort sitt biopace och har en biopace 38-ring i hyfsat skick att sälja?

Letade på eBay men de lösa dreven där kostar som ett helt vevparti och verkar inte i mycket bättre skick än den jag har…
Ska inte lova för mycket, men PMa mig vid tillfälle så ska jag se om jag inte har en sån där Biopaceklinga liggande.

Jag hade också rätten på min sida, bilisten tittade åt fel håll och for rätt ut från en utfart. Såg dock tydligt att han inte sett mig och hade kunnat sakta in och inte göra det till en farlig situation, men blev provocerad av hans brist på uppmärksamhet och skulle "markera" på något sätt. Att ha "rätt" hjälper liksom inte när man ligger i gipsvaggan, så ska försöka jobba på att sakta ner och vara lite mer zen, som bonus slipper jag kanske komma fram svettig och sur hela tiden..

Med det sagt, om någon sitter på ett par 26" hjul som bara ligger i förrådet och skräpar så köper jag dem gärna, hur trevligt det än är att göra ärenden på 610an så är det väl nojigt att låsa fast den utanför hemköp.
Ska inte heller här lova för mycket, men jag tror att jag har ett hjulpar över inom kort. Några saker hänger liksom i luften och planen är inte helt spikad (står i valet mellan att renodla och avskaffa eller bygg ihop av resterna). PMa så ska jag kolla läget!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag hade också rätten på min sida, bilisten tittade åt fel håll och for rätt ut från en utfart. Såg dock tydligt att han inte sett mig och hade kunnat sakta in och inte göra det till en farlig situation, men blev provocerad av hans brist på uppmärksamhet och skulle "markera" på något sätt. Att ha "rätt" hjälper liksom inte när man ligger i gipsvaggan, så ska försöka jobba på att sakta ner och vara lite mer zen, som bonus slipper jag kanske komma fram svettig och sur hela tiden..

Med det sagt, om någon sitter på ett par 26" hjul som bara ligger i förrådet och skräpar så köper jag dem gärna, hur trevligt det än är att göra ärenden på 610an så är det väl nojigt att låsa fast den utanför hemköp.
I det här fallet trodde jag ju att hon såg mig, men icke. Bilister måste skärpa sig. Jag har råkat ut för en hel del obehagliga incidenter sedan jag började träningscykla, och i princip har det varit jag som haft "rätt" varje gång.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har plockat isär min Valleyrunner i sina beståndsdelar nu för en totalrenovering. Har nästan alla delar för att sätta ihop den igen, men märkte när jag plockade isär vevpartiet att 38-ringen saknar några tänder helt.

Är det någon här som har plockat bort sitt biopace och har en biopace 38-ring i hyfsat skick att sälja?

Letade på eBay men de lösa dreven där kostar som ett helt vevparti och verkar inte i mycket bättre skick än den jag har…
Jag har helt nya Biopaceklingor. Dra ett PM.
 

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I det här fallet trodde jag ju att hon såg mig, men icke. Bilister måste skärpa sig. Jag har råkat ut för en hel del obehagliga incidenter sedan jag började träningscykla, och i princip har det varit jag som haft "rätt" varje gång.
Så är det naturligtvis, det jag skrev var inte en kommentar på din situation, utan en reflektion över mitt eget beteende. Cyklar genom stan varje dag och ouppmärksamma bilister stöter man på varje dag och de behöver definitivt skärpa sig, men gillar inte sidan av mig själv som har hornen ute och blir förbannad i tid och otid.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I det här fallet trodde jag ju att hon såg mig, men icke. Bilister måste skärpa sig. Jag har råkat ut för en hel del obehagliga incidenter sedan jag började träningscykla, och i princip har det varit jag som haft "rätt" varje gång.
Japp tyvärr händer det en del otrevligheter ute på vägarna. Jag har inte krockat men varit nära flera gånger.
Jag försöker alltid att tänka att det inte spelar någon roll vem som har rätt, det är ändå jag som cyklist som skulle skada mig. Det har tagit ett antal år av cykling i i stadstrafik för att nå den zen-nivån och inte bli arg på bilisterna. Men det är ju situationer då jag ser vad som kan ske, det blir svårt när man som din situation igår trodde att läget var lugnt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så är det naturligtvis, det jag skrev var inte en kommentar på din situation, utan en reflektion över mitt eget beteende. Cyklar genom stan varje dag och ouppmärksamma bilister stöter man på varje dag och de behöver definitivt skärpa sig, men gillar inte sidan av mig själv som har hornen ute och blir förbannad i tid och otid.
Helt rätt. Man mår inte bra av det. 🧘‍♂️
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Japp tyvärr händer det en del otrevligheter ute på vägarna. Jag har inte krockat men varit nära flera gånger.
Jag försöker alltid att tänka att det inte spelar någon roll vem som har rätt, det är ändå jag som cyklist som skulle skada mig. Det har tagit ett antal år av cykling i i stadstrafik för att nå den zen-nivån och inte bli arg på bilisterna. Men det är ju situationer då jag ser vad som kan ske, det blir svårt när man som din situation igår trodde att läget var lugnt.
Får börja tänka som farsan när han kör motorcykel: Alla bilister är idioter.
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni har säkert redan koll, men trafiklagstiftningen är utformad så att ingen har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Detta gäller inte bara förare av motorfordon utan även fotgängare, cyklister, ryttare …
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni har säkert redan koll, men trafiklagstiftningen är utformad så att ingen har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Detta gäller inte bara förare av motorfordon utan även fotgängare, cyklister, ryttare …
"Rätt" och "rättighet" är inte samma sak, dock.

Ju större, tyngre och hårdare fordon jag sitter i eller på, desto större hänsyn måste jag ta, tänker jag.

Att utgå ifrån att alla bilister är hänsynslösa idioter utan kunskap om trafikreglerna tror jag kan vara en bra grej för att undvika olyckor på cykel. Givetvis är det inte så i verkligheten (de flesta sköter sig jättebra, tycker jag), men extremt lågt ställda förväntningar är nog hjälpsamt.
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kamrater, mötesdeltagare, kära vattenpoloentusiaster, ärade Miyata-hoarders!

Som kanske är allom bekant så smider jag sedan en tid dunkla planer på att bygga en kompis till min egen 3X Trippelkryssar’n, så att brorsan och jag kan ge oss ut på gentlemannacykling tillsammans. Vid idéns själva Immaculata Conceptio döptes detta projekt till Tvillingkryssar’n alternativt Systerskeppet.

Ett första objekt att bygga utav visade sig tyvärr vara en storlek för liten, och trots att det inte skiljer så värst mycket mellan storlekarna så blev den för kort och låg för att det skulle vara roligt att lägga ned det lilla som ännu finns kvar av själ och hjärta i ett sådant bygge.

Därefter har jag varit bolltvåa på ett par 3X i rätt storlek, och second winner är tyvärr inte mer än first loser. Men så häromveckan dök detta tips upp i tråden:
89BCFF9E-47C3-43A8-B869-F97F248822EC.jpeg


Affären gjordes upp snabbt och tack vare goda vänner i och utanför tråden - och en radda lyckliga tillfälligheter genom vilka dessa vänners vägar korsades med bokstavligt talat bara några minuters marginal - så löste sig också leveransen från the Left Coast till Landets Centrala Delar så smidigt att jag nästan funderade på att köpa en lott.

Cykeln vid leverans:
6EA810E6-6D30-4A44-929E-52FFCF86A1F8.jpeg


Den var som synes svårt nedtyngd av extrautrustning. Genom att plocka bort lås, backspegel, pakethållare, barends, barendsgummiöverdrag, dynamo, fram- och baklampa, reflexer och säkert något mer som jag inte kommer ihåg så lättade cykeln en 10-12 kg.

Förutom en sedvanligt klossig stöldskyddsmärkning (namn och hela adressen samt släktträdet från Magnus Ladulås glada dagar fram till 1900-talets slut inristat i ramen) så ser cykeln ut att vara i gott skick. Dekalerna sitter huvudsakligen fast och sadelstolpen sitter löst (sadelröret är goldang metallrent inuti, inte ett spår av rost eller annat junk), vilket känns bakvänt, men bortsett från detta märkliga undantag så ser jag ingen anledning att tvivla på att det faktiskt är en äkta Miyata av 1992 års modell.

Hittills är ram och gaffel utgrävda och frilagda från all extrautrustning. Nästa steg blir grundlig putsning och vaxning, därefter överhalning av styrlagret (som känns ok) och fortsatt återuppbyggnad bit för bit.

Stay tooned folks!
 
Topp