Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
L.and:s Deore-vevar monterade på den Edfeldtska ikväll. Mycket eleganta tillsammans, och föga överraskande mycket snyggare än Exage-vevarna.

Ett stort tack till alla donatorer och sponsorer!
5D0ACF44-9090-455F-A47F-C5FD35A6F3C5.jpeg

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om skicket är hälften så fint som det verkar och sadelstolpen inte sitter fast så vete fanken om inte 1200kr är rätt ok med tanke på hur sällan de dyker upp numera, och inte minst med tanke på vilket sorgligt skick de vanligtvis är i.
Enligt säljarens utsago är den endast använd två gånger, men man måste såklart kolla den innan, har den stått ute så ... priset är väl någorlunda hyfsat även om jag tycker det är något lite i överkant, komponenterna på den modellen är ju inte mycket att hänga i granen utan det är ramen man vill åt. Missade förresten en jäkligt fin Dawes Galaxy ram för samma pris som denna, Reynolds 531 Super Tourist rör och en relativt sen modell med cantilever och plats för breda däck. Perfekt, nästan nyskick på ramen och perfekt i storlek, den hade jag verkligen velat ha men säljaren gick inte med på att skicka från UK till Sverige trots mina övertalningsförsök.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Då har man spenderat kvällen med att putsa.

Det kan inte vara rimligt att lägga så här mycket tid och pengar på en fix idé att glida fram på en klassisk stålhoj utrustad med det finaste Shimano hade att erbjuda för snart 25 år sedan.

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Då har man spenderat kvällen med att putsa.

Det kan inte vara rimligt att lägga så här mycket tid och pengar på en fix idé att glida fram på en klassisk stålhoj utrustad med det finaste Shimano hade att erbjuda för snart 25 år sedan.
Rimligt och ekonomiskt försvarbart? Det tror jag vi lämnade bakom oss sedan länge, det är ju för bövelen en kulturgärning du utför!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
0A07D899-9C1D-401A-B088-485F0155AAB2.jpeg
89FAEF7B-35FA-4513-9388-AA00E2A8C808.jpeg

Sådärja, ett helt Dura Ace 7700 gruppset samt ett hjulset med Dura Ace 7700-nav hemma och putsat. Lite nött på sina ställen, men ser ut att funka fint. Precis när jag beställt en shim till framväxeln, så hittar jag en i skrotlådan – 25kr åt skogen. Det enda som egentligen saknas nu är vajerstoppen till ramen, men de sitter på en lastbil i Tyskland och är på väg.

Nu är frågan vad jag ska göra med det nästan hela gruppsetet som blev över? Saknas vänster brifter annars har jag ett komplett Dura Ace/Ultegra-set.

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilken lättnad det är att se att vi är flera som sitter fast här ute i träsket. Och vilken märklig känsla att läsa L.and:s svar till Peth och känna att vartenda ord kunde ha varit mitt eget. Det är en kultur- och bevarandegärning du utför Peth.
Kanske det också kan bidra till ett ökat intresse för den här typen av cyklar och i förlängningen att fler börjar tillverka nya mindre extrema (läs underliga) cyklar i samma stil med fokus såväl på funktion som estetik. Jag kollade nyss igenom utbudet och helt omöjligt är det inte att en sådan trend är på väg.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilken lättnad det är att se att vi är flera som sitter fast här ute i träsket. Och vilken märklig känsla att läsa L.and:s svar till Peth och känna att vartenda ord kunde ha varit mitt eget. Det är en kultur- och bevarandegärning du utför Peth. Som den gode Derek Albion Smalls i Spinal Tap:
Fast, till skillnad mot Spinal Tap så går den här bara till nio. That’s one less.

Berk

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har tyvärr ingen bilder (trog jag) av de två koga-miyata jag har ägt, så kan bara lägga upp katalogbilder.

Förste var en GranWinner från '91:

331.jpg

Den var bra. Men lite mer än ett år senare döck det upp en annons för en begagnad, nästan ny FullPro från '92. Snygg, lätt och med första STI, så kunde inte stå emot:

332.jpg

Det var tiden att en cykel som användes i samma utförande i Tour de France, förutom tubhjul, kostade bara 5000 gulden (25000 kronor). Riktigt bra och trevligt cykel! Enda nackdel vara dumma val av aluminium för gafflen, den var mycket för styv. En stålgaffel, som på modellen av året innan, hade varit mycket bättre. Har cyklat många mil på den i nästan 10 år innan jag sålde den till en kompis.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett intressant inspel i diskussionerna om retro, uppgraderingar, blocket-priser, pietetsfulla renoveringar, frankenstajniserade pendlare och convert your gamla skräp to a badass världsomseglare mm:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett intressant inspel i diskussionerna om retro, uppgraderingar, blocket-priser, pietetsfulla renoveringar, frankenstajniserade pendlare och convert your gamla skräp to a badass världsomseglare mm:
Ja det där med att köpa en retrocykel som någon annan förädlat är intressant. Vi i Miyatatråden har ju ingen aning om hur det faller ut. Kanske dags för en pilot på den frågan😉🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja det där med att köpa en retrocykel som någon annan förädlat är intressant. Vi i Miyatatråden har ju ingen aning om hur det faller ut. Kanske dags för en pilot på den frågan😉🤩
Jag brukar resonera som att det är lönlöst att sälja något som man har snott ihop själv - utan att gå kraftigt minus vill säga - eftersom självkostnadspriset även med ganska basic men ok prylar snabbt blir för högt för att någon sund cykelspekulant skulle vara intresserad.
Lägger man därtill att rimligen bara ytterst få är intresserade av segmentet bra-men-gammaldags-och-inte-något-verkligt-eftertraktat så… Jag bygger för att byggandet i sig är roligt och slutresultatet förhoppningsvis blir något som kommer till användning. Men att betala samma pengar utan att få glädjen att göra skruvandet och utan att styra över processen, njaäe.

Hur flitigt fru LWB:s lilla lila Sportrunner kommer att användas återstår att se. Men jag råkade gå förbi min lbs idag och fick med mig…
E37D8B8B-8DA4-411A-AD5E-D017DBE3D2CF.jpeg

…en jättefin påse.

Den visade sig vid närmare studium innehålla…
F45C2FE6-12BA-4EA9-A3FC-1EAEE3CBF5DB.jpeg

…ett nummer av BQ.

Därtill en 38T singelklinga.
BD403F0D-9DD8-4E89-8C8F-11146E0DF272.jpeg

Egentligen var jag ute efter en 34T till den lilla lila, men då 38T var det minsta som fanns hemma så tar jag den själv till den Edfeldtska Enpetaren, som strax kommer att få nya hjul från min vän Hjulbyggaren och därmed möjlighet till kassett med vidare omfång, och så får fru LWB ta 36T-klingan och ärva hjul med 7-delad kassett från Edfeldtar’n.

Klingbultar såklart:
790EB584-E64E-4FD3-ADF8-73527728AAEF.jpeg

…och äntligen ett klingbultsverktyg:
FDEEC0CD-7EA6-4D41-BCA4-8EB96650D09C.jpeg

Det återstår väl att se hur super Super B-verktyg är, eller för den delen hur premium deras Premium blink-blink-blink Series är. Men att fuska ihop cyklar utan att äga en klingbultsnyckel duger inte.

Fortsättning följer. Nu ska jag cykla i Cascade Mountains ihop med Lael.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Du har en poäng i flertalet argument. Jag inser ju också att vi inte pratar om vinst vid försäljning eller att få tillbaka pengarna. Troligtvis vill ingen ha grejerna om man bestämmer sig för att sälja. Man vill ju sätta sin prägel på objektet, det är ju lixom hela poängen med detta. Tror faktiskt att en fräsch originalare hade betingat högre pris än min Ridgerunner. Det kommer en dag då ngt i detta garaget måste bort, det skall bli kul att se hur den som får mig att sälja gör för att få mig att släppa cykeln... för det lär inte handla om pengarna i slutändan🤩

Kul att du lägger möda på den Edfeldtska enpetaren, den får ett värdigt liv🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
TripleCross kontra Miyata 1000?

Dagens Miyata-span var en fin TripleCross som stod utanför en av cykelhandlarna här i närheten. Jag valde - helt utan verifikat - att tolka det som att tom. en handlare som lever på att sälja nya cyklar för egen del inte nöjer sig med mindre än det allra bästa och därför kör Miyata TripleCross.

Men det kan naturligtvis också vara så enkelt som att cykeln tillhörde en fixarglad kund som var inne i butiken och att handlar’n själv inte giter bry sig om sånt gammalt mög…

Det som förvånade mig med TripleCross:en var att däcksutrymmet inte var så stort som jag hade väntat mig. Den här hade 700x35c däck och skärmar. Möjligen hade 38mm funkat, men inte så värst mycket mer.

Och för att då komma till saken, om jag hade fått önska fritt kring min M1000 så hade det varit att ha plats för fetare däck. Det trodde jag att TripleCross:en kunde erbjuda (läs ”en plattform att bygga en fattigmans XO-1 utifrån”). Men om så inte är fallet, är skillnaderna mellan TripleCross och M1000 så stora? Är det isf vinklar och annat som skiljer, eller är det mest att Sheldon Brown har omnämnt den ena men inte den andra på sin sida?

Nu målar jag med den breda penseln, jag förstår att det finns tusen och en faktorer som ger en cykel dess egenskaper. Men om någon har erfarenhet av både TripleCross och Miyata 1000 och kan jämföra dem så vore det intressant att höra.

Edit: På väg hem efter förskolehämtningen nyss stod TripleCross:en fortfarande kvar utanför cykelaffären. Således bedömer jag det som bevisat bortom allt rimligt tvivel att cykeln hör till handlaren själv (jodå, han kom ut och pratade en stund också) och i förlängningen också bevisat med intill visshet gränsande sannolikhet att Miyata är världens bästa cykel. Så var det gjort.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
TripleCross kontra Miyata 1000?

Dagens Miyata-span var en fin TripleCross som stod utanför en av cykelhandlarna här i närheten. Jag valde - helt utan verifikat - att tolka det som att tom. en handlare som lever på att sälja nya cyklar för egen del inte nöjer sig med mindre än det allra bästa och därför kör Miyata TripleCross.

Men det kan naturligtvis också vara så enkelt som att cykeln tillhörde en fixarglad kund som var inne i butiken och att handlar’n själv inte giter bry sig om sånt gammalt mög…

Det som förvånade mig med TripleCross:en var att däcksutrymmet inte var så stort som jag hade väntat mig. Den här hade 700x35c däck och skärmar. Möjligen hade 38mm funkat, men inte så värst mycket mer.

Och för att då komma till saken, om jag hade fått önska fritt kring min M1000 så hade det varit att ha plats för fetare däck. Det trodde jag att TripleCross:en kunde erbjuda (läs ”en plattform att bygga en fattigmans XO-1 utifrån”). Men om så inte är fallet, är skillnaderna mellan TripleCross och M1000 så stora? Är det isf vinklar och annat som skiljer, eller är det mest att Sheldon Brown har omnämnt den ena men inte den andra på sin sida?

Nu målar jag med den breda penseln, jag förstår att det finns tusen och en faktorer som ger en cykel dess egenskaper. Men om någon har erfarenhet av både TripleCross och Miyata 1000 och kan jämföra dem så vore det intressant att höra.
TripleCross = rakt styre
1000 = bockstyre

Sådär, jämförelse klar.

😉

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
De tidiga Cross jag sett har varit mera raceaktiga med kortare kedjestag och brantare vinklar och med ungefär samma utrymme för däck som 1000/610. Jag tror att vinklarna blev något flackare på senare årsmodeller.

Jag är också ute efter samma typ av cykel, de finns att köpa nya men bara ramen ligger på minst 8-10000 kr och det blir en för dyr cykel för mig, jag skulle inte vilja använda den fullt ut med risk för skador eller att den blev stulen.

Hittar jag ingen lämplig ram kommer jag nog använda en standard 10-växlad Crescent-ram med lättare komponenter, geometrin passar mig perfekt och den jag har klarar upp till 47 mm däck med skärmar och ännu lite mer tror jag med en enklare modifiering av framgaffeln. Jag tror standardbromsarna också har tillräckligt utrymme. Nackdelen är dels att ramen väger mer, ett kilo ungefär jämfört med en fin CrMo-ram fast det känns inte som avgörande, om en cykel väger 14 eller 15 kg kan inte spela någon större roll. Men sen är den svagare och även om den säkert är tillräckligt stark känns det som en större nackdel. Men vi får se, jag har bara letat i några månader och redan missat två ramar som skulle passat mig perfekt.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
De tidiga Cross jag sett har varit mera raceaktiga med kortare kedjestag och brantare vinklar och med ungefär samma utrymme för däck som 1000/610. Jag tror att vinklarna blev något flackare på senare årsmodeller.

Jag är också ute efter precis samma typ av cykel, de finns att köpa nya men bara ramen ligger på 8-10000 kr och det blir en för dyr cykel för mig, jag skulle inte vilja använda den fullt ut med risk för skador eller att den blev stulen.

Hittar jag ingen lämplig ram kommer jag nog använda en standard 10-växlad Crescent-ram med lättare komponenter, geometrin passar mig perfekt och den jag har klarar upp till 47 mm däck med skärmar och ännu lite mer tror jag med en enklare modifiering av framgaffeln. Jag tror standardbromsarna också har tillräckligt utrymme. Nackdelen är dels att ramen väger mer, ett kilo ungefär jämfört med en fin CrMo-ram fast det känns inte som avgörande, om en cykel väger 14 eller 15 kg kan inte spela någon större roll. Men sen är den svagare och även om den säkert är tillräckligt stark känns det som en större nackdel. Men vi får se, jag har bara letat i några månader och redan missat två ramar som skulle passat mig perfekt.

Jag gjorde något liknande på min Chimon. Inga problem att dimpla gaffeln bak och fram fick jag byta gaffel :)

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
6869264E-2270-4151-A4C7-C380E2C5A1CD.jpeg
Det börjar hända lite saker. Tog lite tid med vevlagret. Efter montering hördes ett lätt knastrande, så snabbt av med det och öppna upp och titta. Har inte servat ett octalink förut, men då jag har ett extra liggandes så vågade jag mickla isär det, göra rent och fetta in. Nu knastrar det inte längre.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer