Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Just nu råder onekligen svår torka på roliga gammelcyklar och de som kommer ut på ex. blocket har klättrat några pinnhål i pris.

Men som skyldig till att ha norpat ett gäng gamla mtb:s de senaste åren så rekommenderar jag att skjuta först och tänka sedan. Såvida det inte är fråga om ett specifikt bygge med specifik årsmodell mm - i vilken händelse lite eftertanke behövs - så gäller det att se bortom allt sunk och junk och tröstlöshet som låder vid gamla 90-talare i annonsbilderna och tänka på det gnistrande host host bygge som cykeln ska bli. Just nu verkar det som sagt inte finnas något alls och då hjälper det inte att skjuta snabbt. Men hav tålamod tills det kommer ut nytt och lägg sedan undan det tålamodet en kort sekund tills cykeln är tingad och betald!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Och så plötsligt händer det, ur allt cykelintresse springer någon gång inemellan en liten antydan till cyklingsintresse.
Idag åkte folkvagnen in på service i Människobyn och jag tog tillfället i akt att cykla hem i väntan på att bilen ska bli klar. Lite utdraget blev det dryga 35 km fin höstcykling på den rosa.
FBBA83C7-AF7A-47BF-8571-035F0A9BA088.jpeg

Slet loss bakskärmen innan avfärd för att spara vikt - som Miyatacyklist är man ju viktmedveten - och packade sedan en ylletröja och en vindjacka i väskan för att vara rustad.

18F558E7-1F83-40A3-95D8-A70B58D7F62D.jpeg

Think pink!

Nu sitter jag hemma och väntar på att åka och hämta den servade bilen, och eftersom bilen för tillfället är på service (?!) så vet jag mig ingen annan råd än att cykla även till Människobyn. Funderar på om tusingen ska få komma ut och lufta sig? Om de kunde korsa Island med 35-millimetersdäck och packning på det glada 1900-talet så borde väl jag kunna köra 35 km nerförsbacke idag?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Och så plötsligt händer det, ur allt cykelintresse springer någon gång inemellan en liten antydan till cyklingsintresse.
Idag åkte folkvagnen in på service i Människobyn och jag tog tillfället i akt att cykla hem i väntan på att bilen ska bli klar. Lite utdraget blev det dryga 35 km fin höstcykling på den rosa.
Visa bilaga 515146
Slet loss bakskärmen innan avfärd för att spara vikt - som Miyatacyklist är man ju viktmedveten - och packade sedan en ylletröja och en vindjacka i väskan för att vara rustad.

Visa bilaga 515147
Think pink!

Nu sitter jag hemma och väntar på att åka och hämta den servade bilen, och eftersom bilen för tillfället är på service (?!) så vet jag mig ingen annan råd än att cykla även till Människobyn. Funderar på om tusingen ska få komma ut och lufta sig? Om de kunde korsa Island med 35-millimetersdäck och packning på det glada 1900-talet så borde väl jag kunna köra 35 km nerförsbacke idag?
Blev det tusingen på returen?🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Blev det tusingen på returen?🤩
Positive!
D3C80ACC-6CB6-44F3-88A3-AFFECF40513F.jpeg

Jag valde en mindre utdragen väg och klockade in på 24 km ca fifty fifty grus/traktorväg och asfalt.

Jag som började min cyklingskarriär på mtb (förutom ett gäng barncyklar innan mtb var uppfunnet) är måhända partisk, eller så har jag svårt att fatta att man bör välja cykel efter underlag. Men summa summarum, med ovan nämnda 50/50-blandning så käkar min mycket milt uppskrämda On/Off - som i grundutförande i förståsigpåkretsar är så ointressant att den väl knappt ens förtjänar en bottenplacering - min Miyata 1000 - som i gengäld av samma förståsigpåare hålls så högt att den kittlar själve gud fader i akterkastellet - till frukost. Huvudsakligen beroende på de fetare däcken skulle jag säga.

Det handlar nog mest om att jag själv måste lära mig att lita på vad jag känner och upplever och inte låta mig dras med av att De Som Vet höjer tusingen till skyarna. Och när jag väl har gjort det våga inse att tusingen kan vara grym på asfalt eller snällt grus och förtjäna ett aldrig så gott rykte på de meriterna utan att för den skull vara en fullfjädrad skogsmaskin. Den får ta platsen som gentleman i stallet, och nån gång ska jag väl dessutom komma iväg på Kattegattleden till brorsan i Skåne…

Omvänt så kan en billig och gammalmodig instegs-mtb bli en grym grussprättare och smutstourer, och därmed jämnt.

482308F9-311E-41EF-A194-9B570CE46136.jpeg

Servicen avklarad, förmögenheten lättad med fem lakan och domen löd att vi utan problem kan kosta på folkan 10 till. Men för den här gången får det räcka, upp med tusingen på cykelhållaren och gasa hemåt. En fin dags cykling, jag kommer att somna ovaggad i kväll.

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Positive!
Visa bilaga 515191
Jag valde en mindre utdragen väg och klockade in på 24 km ca fifty fifty grus/traktorväg och asfalt.

Jag som började min cyklingskarriär på mtb (förutom ett gäng barncyklar innan mtb var uppfunnet) är måhända partisk, eller så har jag svårt att fatta att man bör välja cykel efter underlag. Men summa summarum, med ovan nämnda 50/50-blandning så käkar min mycket milt uppskrämda On/Off - som i grundutförande i förståsigpåkretsar är så ointressant att den väl knappt ens förtjänar en bottenplacering - min Miyata 1000 - som i gengäld av samma förståsigpåare hålls så högt att den kittlar själve gud fader i akterkastellet - till frukost. Huvudsakligen beroende på de fetare däcken skulle jag säga.

Det handlar nog mest om att jag själv måste lära mig att lita på vad jag känner och upplever och inte låta mig dras med av att De Som Vet höjer tusingen till skyarna. Och när jag väl har gjort det våga inse att tusingen kan vara grym på asfalt eller snällt grus och förtjäna ett aldrig så gott rykte på de meriterna utan att för den skull vara en fullfjädrad skogsmaskin. Den får ta platsen som gentleman i stallet, och nån gång ska jag väl dessutom komma iväg på Kattegattleden till brorsan i Skåne…

Omvänt så kan en billig och gammalmodig instegs-mtb bli en grym grussprättare och smutstourer, och därmed jämnt.

Visa bilaga 515190
Servicen avklarad, förmögenheten lättad med fem lakan och domen löd att vi utan problem kan kosta på folkan 10 till. Men för den här gången får det räcka, upp med tusingen på cykelhållaren och gasa hemåt. En fin dags cykling, jag kommer att somna ovaggad i kväll.
Hur det än är med det där med vag status på instegsmodeller så är det likväl en Miyata.
En Porsche 912 är en Porsche det oxå. Tänk istället vilken galen lyx att ha ett stall att välja ur. När väl cykeltillsalutorkan upphör så har vi nog en Miyata för varje veckodag🤩Det är svårare att uppnå med Porschar... åtminstone om du skall börja med en 912🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur det än är med det där med vag status på instegsmodeller så är det likväl en Miyata.
En Porsche 912 är en Porsche det oxå. Tänk istället vilken galen lyx att ha ett stall att välja ur. När väl cykeltillsalutorkan upphör så har vi nog en Miyata för varje veckodag🤩Det är svårare att uppnå med Porschar... åtminstone om du skall börja med en 912🤩
Porsche, det är nån slags VW-modell va?

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En annan syn på lyxproblemet är ju att man sen sitter där och trampar, 1 km på väg hemifrån, och sen undrar om jag inte ändå skulle ha tagit <INSERT BIKE> istället för den nästintill perfekta hoj jag valt...ett otäckt HiFi-syndrom där däckbredden ska mentalt förlikas med konsistensen på gruset...just enjoy the music, precis det var jag tvungen att påminna mig om efter att ha gjort 2 U-turns på raken häromdan.

Lovegreen

Medlem
Visa din Miyata!
Kan ha fel men jag tror det är en One Hundred och inte en Cross.
Hej!

Jag har stalkat den här tråden under en tid och vill med detta nördigt detaljerade inlägg tacka för den mycket trevliga läsning som ni alla bjudit på genom att onyanserat och kärleksfullt hänge er åt ett intresse som av de flesta skulle kategoriseras som balanserande på galenskapens avgrund. Det är fint att inte känna sig ensam. Jag bugar och tackar!

Lite info om One Hundred vs Triple Cross:

Inte för att det spelar någon roll nu då cykeln redan är såld, men jag tror att du har rätt i att det är en One Hundred. Jag har både en Triple Cross och en One Hundred och båda är liksom cykeln i annonsen svarta och märkta med jubileumsklistermärket. Det som talar för att det är en One Hundred är att gaffeln verkar ha low rider mounts och dubbla öljetter, att cykeln är utrustad med dubbelvevar i stället för trippel, att fästet bakom sadeln för bromsvajern är svetsat och inte hängande från sadelbulten, samt att jag tycker mig ana ett svetsat stödfäste. Har aldrig sett en Triple Cross med low rider mounts och dubbla öljetter på gaffeln, men däremot har den svarta jubileums-One Hundred just detta. Jubileumscrossen har inte svetsat fäste för bromskabeln bak (men ett sånt finns på vissa andra årsmodeller). Triple Cross är vidare en "riktig" cykel och har därmed inte ett fäste för stöd. Crossen var som bekant också utrustad med en triple crank, därav namnet. Så klart inte omöjligt att någon bytt vevarna på cykeln i annonsen, men One Hundred verkar ha sålts med dubbelvevar som standard.

Det enda som talar för att det är en Triple Cross är cockpiten: styrstam, växelreglage och bromshandtag är exakt samma som på den svarta Jubileumscrossen. Jag skulle tippa att One Hundred i Sverige såldes som "komforträser" med bockstyre, rak kort styrstam och stemshifters – men vissa cykelhandlare eller ägare kan ju såklart ha fått feeling och utrustad dem annorlunda.

Vad gäller One Hundred i allmänhet finns ju inte mycket info att tillgå förutom att det var en "instegsmodell". Den svarta jubileumsmodellen förekommer i alla fall i två utföranden: en med cantis och en med vanliga u-bromsar. Om dessa två är olika årsmodeller som bara försetts med samma klistermärke vet jag inte. Min tillhör den senare kategorin med u-bromsar. Huvudtriangeln är märkt med vår favvo "Spline Triple Butted Cr-Mo Tubes" och även gaffeln bär en dekal med det betryggande budskapet "Cr-Mo Complete Fork". Om också kedje- och sadelstagen är Cr-Mo är oklart, men detta inlägg med katalogklipp från Trådmeister Edfeldt kan utan svårighet tolkas som att hela ramen är gjord i Cr-Mo, vilket inte alls är illa för en instegsmodell. Andra kvalitetsmärken med breda ambitioner, tex Bianchi, fuskade med gaffel och bakre stag i hi-ten en bra bit upp i modellhierarkin.

I alla fall är One Hundred, inte helt otippat kanske, en mycket trevlig cykel. Det som dock är otippat är att den har så generöst med plats för däck. Min variant med u-bromsar sväljer 622-42+ (43 mm monterade) utan skärmar och 622-40 med skärmar. Jag köpte den i bedrövligt skick för någon hundralapp på en cykelloppis. Har precis gjort den körbar och utrustat den med diverse billiga och udda komponenter från bra-att-ha-lådan. Tanken är att den ska förbli luggsliten och användas som en "beater": praktisk, inte stöldbegärlig och lagom sexig. Men den går som ett troll och jag är såklart redan förälskad och kommer att vara otröstlig om den försvinner eller blir sabbad. Alltså, om ni stöter på en One Hundred för ett facilt pris, tveka inte för att det "bara" är en instegsmodell. (Mitt bidrag till att driva upp priset på Miyator :censored:)

Som jämförelse kan nämnas att 622-42 (43 mm monterade) tar i kedjestagen bak på Triple Crossen, även om det är gott om plats uppåt pga cantis. Har inte testat, men förmodligen funkar 622-40 med skärmar även på Crossen. Både Crossen och One Hundred har muffad gaffel, men Crossen saknar som sagt low riders och dubbla öljetter. Gaffelkronan på Crossen är också lite smalare och ser lyxigare och mer bearbetad ut (senare modeller har unicrown). Crossen har vidare vertikala dropouts medan One Hundred har horisontella med justerskruv. Den mest påtagliga skillnaden är dock att Crossen har grövre kedje- och sadelstag än One Hundred. I övrigt är geometrin väldigt lik. Något som sticker ut i det här avseendet är att toppröret på båda cyklarna är kortare än man kanske hade förväntat sig jämfört med sadelröret. Min One Hundred har ett sadelrör på 63 cm, men toppröret är bara 58 cm. Triple Crossen har ett sadelrör på 60 cm och ett topprör på 56 cm. Jag tror att graden av denna "asymmetri", åtminstone vad gäller Triple Cross, varierat genom åren. Vag gäller vikt är One Hundreds ram och gaffel bara ca 150 g tyngre än en mindre landsvägs-Bianchis ram och gaffel i Tange Cr-Mo. Trippelcrossen har jag inte vägt strippad. En kvalificerad gissning är dock att crossramen är lite tyngre. Någon skillnad måste det förstås vara mellan dem och förmodligen är det väl de grövre bakstagen som gjorde att Crossen salufördes som ATB.

I vilket modellsegment One Hundred hörde hemma vet jag inte. Den finns inte med i någon av de kataloger jag sett online (men uppenbarligen i dito i Carl Edfeldts gömmor). Det svetsade stödfästet gjorde den säkert lämplig att kränga som bike-boom svennebananräser i konkurrens med Crescent Fashion Line etc. (De flesta Fashion Line gjordes dock enligt Cykelhobby av oreducerat gasledningsrör, så där gick man på en nit som kund om man valde Crescent – även om deras gälla färger förstås måste ha varit mycket lockande för en pudelpermanentad 80-talstonåring). En annan teori kan väl vara att den var avsedd som instegsmodell bland touringhojarna? Namnet skulle ju sekvensmässigt passa som lillebror till 600 och 1000. Men vad vet jag. Kanske någon som sitter inne med lite upplysningar?

Förutom dessa två ovanstående Miyator har jag också en Quick Cross. Varken Trippeln eller Quicken är uppbyggda än, men hoppas kunna hinna med det under hösten. Återkommer såklart med recension då!

Lovegreen

Medlem
Visa din Miyata!
Eftersom tråden heter vad den heter ska jag förstås också passa på att visa föremålet för uppsatsen ovan: One Hundred, troligen årsmodell 90, någonstans kring storlek 60+ (se ovan om sadelrör kontra topprör). Stylad som do-it-all tjackräser med en liten vink åt det klassiska porteurstuket. Inga komponenter är original, inga av dem matchar och inga är dyra. Ska nog förses med pakethållare bak och fram vad det lider. Även däcktrimning kan bli aktuellt. Rullar just nu på Biltema och slitet crossdäck av okänt fabrikat.

Miyata 100 (2).jpg

Miyata 100 (3).jpg

Miyata 100 (1).jpg

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I alla fall är One Hundred, inte helt otippat kanske, en mycket trevlig cykel. Det som dock är otippat är att den har så generöst med plats för däck. Min variant med u-bromsar sväljer 622-42+ (43 mm monterade) utan skärmar och 622-40 med skärmar.
Har du mätt däcksbredden eller är det tillverkarens storlek? Vilken invändig bredd på fälgarna?

Senast ändrad:

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I vilket modellsegment One Hundred hörde hemma vet jag inte. Den finns inte med i någon av de kataloger jag sett online (men uppenbarligen i dito i Carl Edfeldts gömmor). Det svetsade stödfästet gjorde den säkert lämplig att kränga som bike-boom svennebananräser i konkurrens med Crescent Fashion Line etc. (De flesta Fashion Line gjordes dock enligt Cykelhobby av oreducerat gasledningsrör, så där gick man på en nit som kund om man valde Crescent – även om deras gälla färger förstås måste ha varit mycket lockande för en pudelpermanentad 80-talstonåring). En annan teori kan väl vara att den var avsedd som instegsmodell bland touringhojarna? Namnet skulle ju sekvensmässigt passa som lillebror till 600 och 1000. Men vad vet jag. Kanske någon som sitter inne med lite upplysningar?
Jag tror den i Sverige såldes i samma segment som Crescents tio-växlade några år tidigare. Försäljningen gick nog trögt för jag har ett dunkelt minne av att ett stort lager överblivna cyklar köptes upp av Sportex(?) i mitten av nittiotalet och reades ut till väldigt lågt pris.

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej!
Jag har stalkat den här tråden under en tid och vill med detta nördigt detaljerade inlägg tacka för den mycket trevliga läsning som ni alla bjudit på genom att onyanserat och kärleksfullt hänge er åt ett intresse som av de flesta skulle kategoriseras som balanserande på galenskapens avgrund. Det är fint att inte känna sig ensam. Jag bugar och tackar!
Om det finns en pokal att dela ut för bästa "Hej, jag är ny i tråden"-inlägg så är det nog dags att börja gravera en namnbricka nu.

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det enda som talar för att det är en Triple Cross är cockpiten: styrstam, växelreglage och bromshandtag är exakt samma som på den svarta Jubileumscrossen. Jag skulle tippa att One Hundred i Sverige såldes som "komforträser" med bockstyre, rak kort styrstam och stemshifters – men vissa cykelhandlare eller ägare kan ju såklart ha fått feeling och utrustad dem annorlunda.

Vad gäller One Hundred i allmänhet finns ju inte mycket info att tillgå förutom att det var en "instegsmodell". Den svarta jubileumsmodellen förekommer i alla fall i två utföranden: en med cantis och en med vanliga u-bromsar. Om dessa två är olika årsmodeller som bara försetts med samma klistermärke vet jag inte. Min tillhör den senare kategorin med u-bromsar. Huvudtriangeln är märkt med vår favvo "Spline Triple Butted Cr-Mo Tubes" och även gaffeln bär en dekal med det betryggande budskapet "Cr-Mo Complete Fork". Om också kedje- och sadelstagen är Cr-Mo är oklart, men detta inlägg med katalogklipp från Trådmeister Edfeldt kan utan svårighet tolkas som att hela ramen är gjord i Cr-Mo, vilket inte alls är illa för en instegsmodell. Andra kvalitetsmärken med breda ambitioner, tex Bianchi, fuskade med gaffel och bakre stag i hi-ten en bra bit upp i modellhierarkin.
Kan kommentera det här också: Jag tror att det var så att de med cantileverbromsar hade rakt styre och de med u-bromsar hade bockstyre, om det var olika årgångar vet jag inte. Jag tror det är ganska säkert att även bakgaffeln på sena 100 var i CrMo, samma även på övriga modeller.

Lovegreen

Medlem
Visa din Miyata!
Har du mätt däcksbredden eller är det tillverkarens storlek? Vilken sorts däck och vilken invändig bredd på fälgarna?
Fälgarna är 19 mm breda invändigt.

De största däck jag fick in utan skärmar var märkta 622-42 och jag mätte dem till 43 mm i snittbredd monterade med 3 bars tryck. Såg rätt biffiga ut. Märket vet jag inte, något billigt jag hade liggande.

De största däck jag fick in med skärmar är märkta 622-40. Olika tillverkare, det ena Biltema det andra vet jag inte. Mätte bara framdäcket och det har en snittbredd på 39 mm monterat med 3,5 bar, så lite smalare än vad tillverkaren utlovar allstå.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag tror den i Sverige såldes i samma segment som Crescents tio-växlade några år tidigare. Försäljningen gick nog trögt för jag har ett dunkelt minne av att ett stort lager överblivna cyklar köptes upp av Sportex(?) i mitten av nittiotalet och reades ut till väldigt lågt pris.
Sjöstrand bike Company konkade 1995.. Sportex och flera mindre aktörer som min far köpte upp en del från konkursen. Priserna dumpades såklart och och många gjorde galna fynd 😉

Lovegreen

Medlem
Visa din Miyata!
En spec på 92 årsmodeller, inkl bla 100 och 3C.
Kan kommentera det här också: Jag tror att det var så att de med cantileverbromsar hade rakt styre och de med u-bromsar hade bockstyre, om det var olika årgångar vet jag inte. Jag tror det är ganska säkert att även bakgaffeln på sena 100 var i CrMo, samma även på övriga modeller.
Man tackar! Då var det mysteriet löst. Längst ned i One Hundred-kolumnen tycks det ju framgå att den såldes med både bock och rakt styre. Har dock sett dem med bockstyre och cantis också, exempelvis här.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer