Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inte alls omöjligt, jag har fortfarande originalfälgarna på min och de är inte överdrivet breda direkt.. Om man skulle ge sig på ett hjulbygge igen kanske, vore gött med navdynamo bl.a.
Nu har jag flyttat ifrån Människobyn, men lasta fickorna med lite färdkost och trampa 14 mil mot den uppåtgående solen så testar vi olika kombinationer.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Trodde det var 130 mm brett nav på On/Offen, men det är ju 135 mm! Då har jag ett extra hjulpar liggandes sen förr med Kinlin-fälgar. Då återstår att se vilket hjulpar som är bäst/lättast.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kom mig för att väga Onoffen innan demontering. 15,3 kg med stöd, lås, reflexer och stänkskärmar. Inte jättelätt, men inte gristung heller. Hade nån plan att komma igång med cyklarna idag, men jag bytte till vinterdäck på bilen och tvättade i stället.

Sjutolvan (och medvinden) bjöd mig på ytterligare ett KOM idag. Snabb cykel det där, och blank. #jagärenskata

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vill du köpa lyxdäck, har rene herse rat trap pass 26x2.3 som är typ sprollans nya! Jag vill men blir inte vän med tanwall.. Ska bygga ihop en Salsa Fargo flatbar, har inte du något kul byte?
Hade missat denna, ursäkta!
Det är onekligen lockande med RTP men jag har nog kommit fram till att det får bli Humphulips Ridge om jag någon gång slår på stort. Om jag hade haft en egen sedelpress så hade det varit roligt att testa RTP bak och Humpty Dumpty fram. Men om det blir åka av så blir det nog ändå mönstrat både fram och bak.

Däremot tycker jag definitivt att du ska utmana dig själv och köra tan wall när du nu har så grymma däck. Släng upp en bild här så får panelen av omutliga smakdomare bestämma vad du ska tycka om dem… 😀

Förutom färgen, vad säger du om däcken?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kom mig för att väga Onoffen innan demontering. 15,3 kg med stöd, lås, reflexer och stänkskärmar. Inte jättelätt, men inte gristung heller. Hade nån plan att komma igång med cyklarna idag, men jag bytte till vinterdäck på bilen och tvättade i stället.

Sjutolvan (och medvinden) bjöd mig på ytterligare ett KOM idag. Snabb cykel det där, och blank. #jagärenskata
Kul med nya byggen på g. Ös på med bilder på On/Off:en, jag är gräsänklings-VAB-fast med grabben här hemma sedan en halv evighet och behöver stimulans…

Igår fick jag barnvakt så pass länge att jag kunde stjäla mig några km på Enpetaren. Turen funkade som surrogat men inte mycket mer. Vad gäller själva cykeln finns däremot inget att klaga på. Skönaste skjutsen sen soffan uppfanns, med breda däck, mjukpumpat fram (nästan all vikt hamnar på bakhjulet) och brett styre med skönt svaj i.
63085DC5-8D28-4ACB-BD9D-8D6EF7C39FA1.jpeg

Men åter till din On/Off, ge mig lite metadon…

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Men, sadelstolpen sitter fast …

Kommer behöva en ny och jag tror inte jag har någon i rätt dimension hemma. Någon som har en liggandes – gärna blankt och glänsande?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Men, sadelstolpen sitter fast …

Kommer behöva en ny och jag tror inte jag har någon i rätt dimension hemma. Någon som har en liggandes – gärna blankt och glänsande?
Snyggt jobbat med cykeln @Peth! Som De Som Vet säger i sina ouytube-klipp, ”it’s gonna clean up nicely”.

Om du händelsevis inte är bekant med fenomenet så misströsten icke, den kommer att lyfta som en Fokker om du bara får bort damm och härdad olja, får undan spretiga rostiga vajrar och illasittande stänkor från förr, får på en hel sadel och nya däck och rensar den på alla solblekta udda plastfästen för lås, lysen, reflexer, cykeldatorer och annat nedåttjack som brukar sitta högt och lågt på de här gamla cyklarna. När du sedan polerar upp styrstammen och får ett bekvämt styre på plats så kommer du att cykla i medvind resten av dina dar.

Grattis inte minst till att ha fått av sadelstolpen, det är värt en mazarin och en kaffe för att fira att du slapp ta till kaustiksodan.

De gånger som jag har letat 26,8 mm stolpar så har silvriga varit knivigast att hitta. Enklast är nog att åka hem till @Carl Edfeldt och säga ”A-u-d-i” med lidelse, och innan han har kvicknat till igen norpa den Deore-brandade som sitter på Mrs cykel. Svarta budget finns på Biltema, men de är ungefär så roliga som man kan vänta sig. Jag roar mig ibland med att kolla efter silvriga Thomson, men de har tack och lov alltid varit slut. Min lbs hade de två CLB aero som sitter på den rosa och den Edfeldtska Enpetaren, men dels är de slut, dels är stuket måhända lite väl corny för vanligt folk. Om någon av er andra har några tips så är även jag intresserad. Jag frågar förstås åt en vän…

Tumme upp för projektet Peth!

Edit: Tror ni inte att Bike Components har silvriga Thomson inne bara för det? Bara 700kr, huga…
4680E752-573F-41E8-9AD1-1D07D0B2E4AF.png

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snyggt jobbat med cykeln @Peth! Som De Som Vet säger i sina ouytube-klipp, ”it’s gonna clean up nicely”.

Om du händelsevis inte är bekant med fenomenet så misströsten icke, den kommer att lyfta som en Fokker om du bara får bort damm och härdad olja, får undan spretiga rostiga vajrar och illasittande stänkor från förr, får på en hel sadel och nya däck och rensar den på alla solblekta udda plastfästen för lås, lysen, reflexer, cykeldatorer och annat nedåttjack som brukar sitta högt och lågt på de här gamla cyklarna. När du sedan polerar upp styrstammen och får ett bekvämt styre på plats så kommer du att cykla i medvind resten av dina dar.

Grattis inte minst till att ha fått av sadelstolpen, det är värt en mazarin och en kaffe för att fira att du slapp ta till kaustiksodan.

De gånger som jag har letat 26,8 mm stolpar så har silvriga varit knivigast att hitta. Enklast är nog att åka hem till @Carl Edfeldt och säga ”A-u-d-i” med lidelse, och innan han har kvicknat till igen norpa den Deore-brandade som sitter på Mrs cykel. Svarta budget finns på Biltema, men de är ungefär så roliga som man kan vänta sig. Jag roar mig ibland med att kolla efter silvriga Thomson, men de har tack och lov alltid varit slut. Min lbs hade de två CLB aero som sitter på den rosa och den Edfeldtska Enpetaren, men dels är de slut, dels är stuket måhända lite väl corny för vanligt folk. Om någon av er andra har några tips så är även jag intresserad. Jag frågar förstås åt en vän…

Edit: Tror ni inte att Bike Components har silvriga Thomson inne bara för det? Bara 700kr, huga…
Visa bilaga 518904
Beställde en sån här precis (fast i rätt diameter då). Sätter den nog på Sjutolvan så får Onoffen ärva den lite tristare stolpen som Sjutolvan dras med idag.
E5EA0724-8092-4CC1-B838-0E04B095F150.jpeg

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lite svårt att se formen på gaffeln, men jag sätter ändå hundra spänn på en Valley Runner Carbon pga uppenbarligen sveriges i särklass vanligaste mtb.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 518904
Deorestolpen har satt sina spår...😜 Audi va d ja😂😂😂🤩

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har vi fått någon klarhet vad gäller dubbdäcken som enligt uppgift sitter fast i en renoveringsovärdig Miyata?

På ämnet renovering:
Ramen till Onoffen väger – med styrlagerkoppar och sadelstolpsklämma 2,7 kg. Gaffeln väger kilot blankt. Första bokstaven i serienumret är S, vilket, om jag inte tar helt fel, ger att det rör sig om en cykel från 1990.

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Halvramväska till Norrskensflamman, här monterad på prov på Enpetaren. Den bör rymma uppemot 10 lunchlådor med hårdstekt dansk fläskkotlett. Jodå, man är ju ute på en del riktigt håriga expeditioner, jojomen.

Visa bilaga 519137
Min motsvarande väska fylls till 90% av mutrussin och näsdukar till barnen. Apropå skillnaden mellan självbild och verklighet.

Thorren

Medlem
Visa din Miyata!
Har vi fått någon klarhet vad gäller dubbdäcken som enligt uppgift sitter fast i en renoveringsovärdig Miyata?

På ämnet renovering:
Ramen till Onoffen väger – med styrlagerkoppar och sadelstolpsklämma 2,7 kg. Gaffeln väger kilot blankt. Första bokstaven i serienumret är S, vilket, om jag inte tar helt fel, ger att det rör sig om en cykel från 1990.
Halloj! Jag har köpt den, men ska hämta den på fredag. Det blir intressant att se om det går att göra nåt åt den. Vägrar tro att den är helt förtappad! Kan hålla er uppdaterade här om det känns intressant?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Halloj! Jag har köpt den, men ska hämta den på fredag. Det blir intressant att se om det går att göra nåt åt den. Vägrar tro att den är helt förtappad! Kan hålla er uppdaterade här om det känns intressant?
Vad roligt, grattis och välkommen!
Håll oss gärna uppdaterade. Jag håller med om att det ska mycket till för att den ska vara bortom räddning. Är ramen knäckt eller sönderrostad så kanske, men näe.

”Få se nu, fredag. Fredag fredag fredag, sa han fredag? Ja det sa han nog. Fredag alltså…? Jaha, idag är det torsdag. Hmmm. Du-uuh älskling!? Hur långt är det kvar tills det blir fredag!? Jaha, en hel dag, jaså. Låt det bli fredag…”

Ok, vi hörs på fredag! 😎

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Håll oss gärna uppdaterade. Jag håller med om att det ska mycket till för att den ska vara bortom räddning. Är ramen knäckt eller sönderrostad så kanske, men näe.

”Få se nu, fredag. Fredag fredag fredag, sa han fredag? Ja det sa han nog. Fredag alltså…? Jaha, idag är det torsdag. Hmmm. Du-uuh älskling!? Hur långt är det kvar tills det blir fredag!? Jaha, en hel dag, jaså. Låt det bli fredag…”

Ok, vi hörs på fredag! 😎
+1

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Ok, vi hörs på fredag! 😎
Vad kan man göra på en tidig torsdagsmorgon? Jo man kan exempelvis rostskydda Onoffen med linolja så den hinner rinna av lagom till helgen.

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad kan man göra på en tidig torsdagsmorgon? Jo man kan exempelvis rostskydda Onoffen med linolja så den hinner rinna av lagom till helgen.
Jag har försökt läsa på nätet om vilken typ av rostskydd som är bäst men det verkar vara olika uppfattningar. Funderade också på linolja men landade i att använda mineralolja samt fett upplöst i lacknafta. Skulle vara intressant att veta hur ni andra gör? Nackdelen är att linoljan oxiderar och blir olöslig med tiden och går då inte att få bort om man skulle vilja det men det är kanske också en fördel?

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har försökt läsa på nätet om vilken typ av rostskydd som är bäst men det verkar vara olika uppfattningar. Funderade också på linolja men landade i att använda mineralolja samt fett upplöst i lacknafta. Skulle vara intressant att veta hur ni andra gör? Nackdelen är att linoljan oxiderar och blir olöslig med tiden och går då inte att få bort om man skulle vilja det men det är kanske också en fördel?
Kan inte riktigt se vid vilka tillfällen man skulle vilja ta bort rostskyddet. Jag kör med Biltemas linoljebaserade rostskydd på sprayburk. Bättre än inget, tänker jag.

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kan inte riktigt se vid vilka tillfällen man skulle vilja ta bort rostskyddet. Jag kör med Biltemas linoljebaserade rostskydd på sprayburk. Bättre än inget, tänker jag.
Om man vill göra rent ramen invändigt, ungefär som man måste skrapa bort lös färg när man målar om utvändigt, skulle det kunna vara ett problem. Men cykelramar brukar ju inte rosta invändigt om man ser till att kondensvatten inte samlas inne i ramen.

Jag satte för hålen i vevpartiet och styrröret och fyllde hela ramen med fett löst i lacknafta, lät sedan rinna av och torka, gaffeln och stagen gjorde jag samma med men använde tjock mineralolja för mitt fett tog slut. Grisigt som f-n men inget är tråkigare än att få en fin ram förstörd av invändig rost.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer