Visa din Miyata!

Thorren

Medlem
Visa din Miyata!
Vad roligt, grattis och välkommen!
Håll oss gärna uppdaterade. Jag håller med om att det ska mycket till för att den ska vara bortom räddning. Är ramen knäckt eller sönderrostad så kanske, men näe.

”Få se nu, fredag. Fredag fredag fredag, sa han fredag? Ja det sa han nog. Fredag alltså…? Jaha, idag är det torsdag. Hmmm. Du-uuh älskling!? Hur långt är det kvar tills det blir fredag!? Jaha, en hel dag, jaså. Låt det bli fredag…”

Ok, vi hörs på fredag! 😎
Haha, jamen tack för det :) ägaren hävdade ramen var hel och rak vad han visste så…

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Krävdes ett tränat öga för att hitta den här. CT3000. Ska få sig en uppfräschning

Bilagor

• 20211021_145138.jpg
    20211021_145138.jpg
    1.3 MB · Besök: 81

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inte så länge till!

Så. Nu är den varken Colnago eller Concorde. Miyata - texten på ena sidan var nästan helt borta men på andra sidan nästan helt kvar.

Klistermärkena gick bort ganska enkelt, Concorde med hårtork och Colnago (tunna) med lite gnuggande.

Nästa punkt är att byta däcken från CST till någonting bättre. 🙈

Vikt som den står: 10,2 kg dvs med pedaler och ganska tung sadel. En sadelstolpe i kolfiber hade varit najs, men det är nog svårt att hitta en i 25,8mm 🤦‍♂️

Men @Carl Edfeldt eller @LWB kanske vet var man beställer nya Miyata - märken? Ebay...?

20211022_143737.jpg20211022_143718.jpg20211022_142739.jpg20211022_142742.jpg

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så. Nu är den varken Colnago eller Concorde. Miyata - texten på ena sidan var nästan helt borta men på andra sidan nästan helt kvar.

Klistermärkena gick bort ganska enkelt, Concorde med hårtork och Colnago (tunna) med lite gnuggande.

Nästa punkt är att byta däcken från CST till någonting bättre. 🙈

Vikt som den står: 10,2 kg dvs med pedaler och ganska tung sadel. En sadelstolpe i kolfiber hade varit najs, men det är nog svårt att hitta en i 25,8mm 🤦‍♂️

Men @Carl Edfeldt eller @LWB kanske vet var man beställer nya Miyata - märken? Ebay...?

Visa bilaga 519592Visa bilaga 519593Visa bilaga 519594Visa bilaga 519595
Jag beställde mitt första kit på Velocals. Helt grymt, svart eller vit text med kontrastfärg på y:et. Headbadge i olika färger... ja massor helt enkelt.
Eller så tar du kontakt med sales@retrodecals.co.uk och Gil. Han har också en del Miyata dekaler. Min svarta har nästa bara dekaler från honom. Den blåvita har dekaler från velocals. 🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snyggt jobbat!
Jag är smickrad över förtroendet, men min specialitet är att… öhm, behålla det fula kanske man kan säga om man vill vara snäll. Skämt åsido, jag har aldrig finrenoverat så pass att jag har bytt dekaler. Men som vanligt, when in doubt, fråga Sebbe!

Thorren

Medlem
Visa din Miyata!
Ja det är ju det! Här är hon, en stukad skönhet….?

Ägaren hade rätt om bakhjulet i alla fall. Fälgen har spruckit och fläkt ut sig.

Sen är den Tourney bakväxel på, det måste ju någon ”uppgraderat” med? Deore LX i fram.

Nu börjar pillet med att få den i dugligt skick! Först av med alla fula prylar som tvingats på…

Bilagor

• 46BCCF84-2C69-46FD-A95E-EC6A2E46E824.jpeg
    46BCCF84-2C69-46FD-A95E-EC6A2E46E824.jpeg
    554.6 KB · Besök: 54
  • 38C3CADA-D82D-4FAD-ADEE-4404C93CDA87.jpeg
    38C3CADA-D82D-4FAD-ADEE-4404C93CDA87.jpeg
    711.8 KB · Besök: 53
  • DD9922D1-FCD6-493A-9FA5-2465109634C4.jpeg
    DD9922D1-FCD6-493A-9FA5-2465109634C4.jpeg
    821.1 KB · Besök: 53

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Ägaren hade rätt om bakhjulet i alla fall. Fälgen har spruckit och fläkt ut sig.

Sen är den Tourney bakväxel på, det måste ju någon ”uppgraderat” med? Deore LX i fram.

Nu börjar pillet med att få den i dugligt skick! Först av med alla fula prylar som tvingats på…
Underbart!
Måhända oslipad, men en diamant likafullt.
Hur ser planer och ambitionsnivå ut?

Thorren

Medlem
Visa din Miyata!
Underbart!
Måhända oslipad, men en diamant likafullt.
Hur ser planer och ambitionsnivå ut?
Planen är att först och främst göra den säker att cykla, sedan göra den rolig att cykla. Kommer nog inte göra något åt ramen, men byta ut en del komponenter, detta om lager och så. Får se om jag får loss sadelstolpen 😬

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    612.4 KB · Besök: 27

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
BD4CBE22-5631-403B-A9F6-73046E882772.jpeg
5E9A033D-E0F7-4B68-B3D3-E9603DA4CB09.jpeg

80 eller 100 mm stam? Tror jag testar 80. Ungarna valde det silvriga styret, så det blir till att polera bort färgen på styrstammen, LWB-style.

Ungarna har demonterat styren nu på morgonen. Undrar om jag inte ska ta ett set med Promax-bromsar som jag har liggandes. De ser lite snyggare ut än de 200GS som följde med cykeln.

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Planen är att först och främst göra den säker att cykla, sedan göra den rolig att cykla. Kommer nog inte göra något åt ramen, men byta ut en del komponenter, detta om lager och så. Får se om jag får loss sadelstolpen 😬
Var håller du till någonstans? Har eventuellt ett gammalt hjulpar som skulle funka, dock inget fancy. (Och eventuellt med omatchande fälgar)

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

On/Off som vi trodde @LWB 🤩

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Idag hjälpte jag farsan att slänga allt skrot som blir efter reparationer från butiken.
Mitt upp i allt slängande hittade jag en gaffel från en Valley Runner. Fick en nytändning på färgen..... måste ha en Valley Alloy... måste, måste ha en.... så jobbigt när det blir så här🤦‍♂️🤩
974C0010-A2E6-4E82-8635-4870D0BE2B94.jpeg

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Idag hjälpte jag farsan att slänga allt skrot som blir efter reparationer från butiken.
Mitt upp i allt slängande hittade jag en gaffel från en Valley Runner. Fick en nytändning på färgen..... måste ha en Valley Alloy... måste, måste ha en.... så jobbigt när det blir så här🤦‍♂️🤩Visa bilaga 519815
Det är ju tur (för mig och min relation till min fru) att min farsa inte har cykelbutik, den inneboende hordern i mig ser ju hur mycket "det-där-kan-nog-vara-bra-att-ha-nångång-grejer" som helst🤣

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tjänlig väderlek enligt prognosen och sista chansen på egencykling innan ett par veckors gräsänklingstillvaro. Dessutom några nya väskor som bad om en testtur.
Det blev en riktigt fin långtur (med mina mått mätt, 11,5 mil) från Bergen i Väster med morgonsolen i ögonen, ner till Människobyn i Klyftan, upp i Bergen i Öster, snurra runt några varv och sedan åter via Klyftan hem till Bergen i Väster.

82075B54-A2BC-44CD-AE02-1F97783ABE3A.jpeg

Hemifrån strax efter kl 8, bara 1,5h senare än planerat. Halvramväska och styrpåsar monterade.

F2EFAD69-F8C6-4B25-BCBF-F325EBD63932.jpeg

Soluppgång under nedstigningen till Människobyn.

C9D3298D-D5AD-4E08-83F7-BEA38BEA2906.jpeg

Ännu en sån bild. Kändes hemskt originellt där och då.

FB218A26-862F-4B9B-90C5-CE07C31D5311.jpeg

Mera soluppgång.

A8641A01-B0C6-4155-93F5-F4C890772117.jpeg

Då fick jag se en blekröd cykel; och mannen som satt på den, hans namn var LWB, och Norrskensflamman följde med honom.

544C80B9-1433-450F-A9BB-9B743FDB81F6.jpeg

Klättringen upp emot Bergen i Öster har påbörjats. Den var brant, men utsikten var av högsta karat.

52B99DFF-4411-484D-953F-997C880E82FE.jpeg

Här kunde det roliga ha tagit slut. Jag övervägde att vända om och cykla hem igen, men jag kom på en lösning för att få igenom cykeln.

CA39999D-A94D-4528-B993-A860D2D8977E.jpeg

Lagården till Det Lilla Torpet i Skogen. På ynka en hektar bodde och livnärde sig här två bröder så sent som till 1999. Jag undrar om de hade 100 eller 110 mm slag på sina dämpargafflar. Nu ägs och sköts gården av hembygdsföreningen.

C27A0360-C3CC-4979-95A5-CD0325BD5FF0.jpeg

Vem behöver en stinkin’ TV när man har en TV-trana?

80B4FF36-71AA-405C-9C27-6B5225C86989.jpeg

Begreppet Beausage må ha myntats av Grant Petersen, men företeelsen kommer ursprungligen härifrån. Om gubbarna hade renoverat köket med samma rubbade iver som dagens husägare så hade varken de eller vi besökare fått uppleva detta. Kvänum my a$$.

Den sista bilden skulle ha varit en panoramabild på solnedgång och spegelblankt vatten. Lyckligtvis var den för stor att ladda upp här så jag slipper förödmjuka mig ytterligare med en cheesy iPhone-bild. Men jag kom i alla fall hem efter mörkrets inbrott. De nya väskorna funkade klanderfritt och Norrskensflamman har gjort sin längsta tur i sin 30-åriga historia. Läggdags nu.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När man går singelklinga (ursäkta anglicismen), vill man behålla framväxeln som kedjestyrare även om cykeln inte direkt är tänkt att få uppleva någon vildare terräng?

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När man går singelklinga (ursäkta anglicismen), vill man behålla framväxeln som kedjestyrare även om cykeln inte direkt är tänkt att få uppleva någon vildare terräng?
Det funkar utan men kräver att man är lite gentil i växlandet. Har du rätt bcd är ju annars en n/w klinga från ebay en väldigt välinvesterad hundralapp...

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det funkar utan men kräver att man är lite gentil i växlandet. Har du rätt bcd är ju annars en n/w klinga från ebay en väldigt välinvesterad hundralapp...
Gissar att det inte finns så många silverfärgade NW med 130 i BCD och fem hål. Är ju en enkel operation att klämma dit en framväxel redan innan man nitar ihop kedjan.

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Men, framväxlar är ju fula!

Nu kanske 50t är lite matigt, men det finns n/w-klingor att tillgå:
Ja, jättefula! Och 50t är definitivt för fläskigt. 39 är ju det minsta som går på (även fast jag ser att Wolf Tooth har en 38:a med brasklappen att den kan skrapa i vevarmen). Men man vill ju inte tappa kedjan i tid och otid heller.

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tjänlig väderlek enligt prognosen och sista chansen på egencykling innan ett par veckors gräsänklingstillvaro. Dessutom några nya väskor som bad om en testtur.
Det blev en riktigt fin långtur (med mina mått mätt, 11,5 mil) från Bergen i Väster med morgonsolen i ögonen, ner till Människobyn i Klyftan, upp i Bergen i Öster, snurra runt några varv och sedan åter via Klyftan hem till Bergen i Väster.

Visa bilaga 519877
Hemifrån strax efter kl 8, bara 1,5h senare än planerat. Halvramväska och styrpåsar monterade.

Visa bilaga 519878
Soluppgång under nedstigningen till Människobyn.

Visa bilaga 519879
Ännu en sån bild. Kändes hemskt originellt där och då.

Visa bilaga 519880
Mera soluppgång.

Visa bilaga 519881
Då fick jag se en blekröd cykel; och mannen som satt på den, hans namn var LWB, och Norrskensflamman följde med honom.

Visa bilaga 519882
Klättringen upp emot Bergen i Öster har påbörjats. Den var brant, men utsikten var av högsta karat.

Visa bilaga 519883
Här kunde det roliga ha tagit slut. Jag övervägde att vända om och cykla hem igen, men jag kom på en lösning för att få igenom cykeln.

Visa bilaga 519884
Lagården till Det Lilla Torpet i Skogen. På ynka en hektar bodde och livnärde sig här två bröder så sent som till 1999. Jag undrar om de hade 100 eller 110 mm slag på sina dämpargafflar. Nu ägs och sköts gården av hembygdsföreningen.

Visa bilaga 519885
Vem behöver en stinkin’ TV när man har en TV-trana?

Visa bilaga 519886
Begreppet Beausage må ha myntats av Grant Petersen, men företeelsen kommer ursprungligen härifrån. Om gubbarna hade renoverat köket med samma rubbade iver som dagens husägare så hade varken de eller vi besökare fått uppleva detta. Kvänum my a$$.

Den sista bilden skulle ha varit en panoramabild på solnedgång och spegelblankt vatten. Lyckligtvis var den för stor att ladda upp här så jag slipper förödmjuka mig ytterligare med en cheesy iPhone-bild. Men jag kom i alla fall hem efter mörkrets inbrott. De nya väskorna funkade klanderfritt och Norrskensflamman har gjort sin längsta tur i sin 30-åriga historia. Läggdags nu.
Linoljefärgens lovsång känns märkligt nog som en helt naturlig förlängning av den här tråden!

Thorren

Medlem
Visa din Miyata!
Hallå igen! Det är jag men den nedgångna on/offen.

Behöver smakråd! Har två olika linjer växelväljare framför mig; Deore DX (M650) t.v. och STX (FD-MC31, RD-MC38) t.h. Jag har ingen erfarenhet av någon av dem sedan tidigare. Deoren verkar ha en rätt misshandlad justeringsskruv som inte rör sig. STX har kanske lite lägre kvalitetsrank(?), men nyare. Kommer på ett STX vevparti så småningom. Tack till kamrat L.and som donerat deoreprylarna.

Slänger med en bild på cykeln efter demontering av onödiga saker, med ett provisoriskt bakhjul och efter en första grovrengöring.

Bilagor

• 769D806C-917B-4AF2-9D7B-C0A3D1127F6E.jpeg
    769D806C-917B-4AF2-9D7B-C0A3D1127F6E.jpeg
    546 KB · Besök: 35
  • B2853C92-34DD-4676-BE11-E76B3BD1C685.jpeg
    B2853C92-34DD-4676-BE11-E76B3BD1C685.jpeg
    702.4 KB · Besök: 35

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Man gör ju vad man kan för att dra in mer folk i det här skenande missbruket! Hoppas att hjulen funkar också.
Det är nog inte omöjligt att det är samma gänga på justermutter och att det därför går att byta mellan växelväljarna om du väljer att gå på dx.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Haha, skönt att se så många gå ner sig.

Det finns ett talesätt som lyder nåt i stil med ”ju mer tid jag tillbringar med andra människor desto mer saknar jag mina hundar”. Fullt så asocial vill jag inte tro att jag är, men jag travesterar ändå respektlöst och säger att ju fler andra trådar jag läser desto mer saknar jag den här tråden.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För lite action här i tråden, då får ni skylla er själva att jag lägger ut mina cyklar en gång till.

Först hela stallet samlat:
83C56D95-45F9-431B-BAC9-CF7290A6A8B6.jpeg

C3C81183-38DE-4DCF-8C91-646E35334708.jpeg

Längst tv. den lilla röda, den 18,5” On/Off som var startskottet för det maniska skov som utmynnade i de sju cyklarna ovan. Fint skick men tyvärr för liten för mig. För tillfället är den däcklös men används annars av grabbens kusin. Jag väntar på att hon och hennes likaledes cyklande pojkvän ska komma förbi och lägga på nya gamla däck och byta bromsklossar under farbror LWB:s stränga överinseende så att de kan ägna det stundande höstlovet åt att cykla.

147EF1EA-A9C0-49C6-A918-0173A8088BC4.jpeg

Som nr 2 kommer samlingens färskaste cykel, den lilla lila. En 18,5” Sportrunner som ska bli fru LWB:s bo på landet-cykel. Jag tänker mig nåt hyfsat enkelt med 2,2-tumsdäck, v-bromsar och 1x7. Hennes egna anspråk var som avhandlats ovan att jag kan bygga som jag vill så länge den får skärmar, lås, pakethållare och stöd. Jag lär återkomma med rapporter efterhand som bygget fortskrider.

829DC8B7-F679-4046-A369-A1B4A66FBAC9.jpeg

Trean är den kämpahöga 22,5-tums On/Off:en som jag byggde till farsan i julas. På grund av rost i lederna - hos farsan alltså - så har den huvudsakligen stått still det gångna året. Men det blir det förhoppningsvis ändring på till nästa år. Om ni vill ha riktigt fula fuldäck så köp Biltema. De känns tunga som bly och stela som en utsiktslös blind date. Bortsett från det så är cykeln ståtlig, stor som ett hus.

B505EAC8-8832-4392-9C71-6F7AAB14EA23.jpeg

Om vi äntligen ska låta det roliga börja så kommer sedan den rosa. Mitt första försök på monstercross och en riktigt rolig cykel. Om ni har en ram för mycket så gå loss i kvasigravelträsket, bygg monstercross och låt antydningarna om trendriktig hipsterängslighet stå för dem som levererar dem.

1E7F703C-0985-476F-BD5C-E8BDC943ADC8.jpeg

Skapelsens krona, Norrskensflamman. Ytterligare presentation överflödig.

E06B82E3-3FD6-4A88-8165-6D711663CBB3.jpeg

Näst sist den ültrabekväma utflyktsglidaren, i dessa trakter även känd som den Edfeldtska Enpetaren. När de fetare däcken kom på plats lättade den från marken och svävar nu i en högre rymd.

994390D3-EE37-4E39-9435-D12DDEB613F7.jpeg

Slutligen Miyata 1000. Vi har ännu lite team building att göra för att bli så bra tillsammans som vi kan bli, men det kommer. Jag cyklar mest på olika typer av skräpvägar där 35 mm däck inte riktigt förslår, men likt en fåfäng gubbe som utan att riktigt förstå hur det gick till har lyckats hooka upp med snyggaste tjejen i byn så… ja, eller nåt. Jag ser i alla fall fram emot att testa cykeln med lite packning för att se hur den känns när den knäar lite lätt.

Ja det var väl det. De fyra utav cyklarna som jag använder själv, dem använder jag faktiskt regelbundet. Var och en har sina förtjänster och i viss mån sina begränsningar. Om jag hade varit tvungen att välja en enda så hade det fått bli Norrskensflamman. Men eftersom det är jag som bestämmer så behöver jag inte välja. Det ni!

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För lite action här i tråden, då får ni skylla er själva att jag lägger ut mina cyklar en gång till.

Först hela stallet samlat:
Visa bilaga 520962

Visa bilaga 520963
Längst tv. den lilla röda, den 18,5” On/Off som var startskottet för det maniska skov som utmynnade i de sju cyklarna ovan. Fint skick men tyvärr för liten för mig. För tillfället är den däcklös men används annars av grabbens kusin. Jag väntar på att hon och hennes likaledes cyklande pojkvän ska komma förbi och lägga på nya gamla däck och byta bromsklossar under farbror LWB:s stränga överinseende så att de kan ägna det stundande höstlovet åt att cykla.

Visa bilaga 520964
Som nr 2 kommer samlingens färskaste cykel, den lilla lila. En 18,5” Sportrunner som ska bli fru LWB:s bo på landet-cykel. Jag tänker mig nåt hyfsat enkelt med 2,2-tumsdäck, v-bromsar och 1x7. Hennes egna anspråk var som avhandlats ovan att jag kan bygga som jag vill så länge den får skärmar, lås, pakethållare och stöd. Jag lär återkomma med rapporter efterhand som bygget fortskrider.

Visa bilaga 520965
Trean är den kämpahöga 22,5-tums On/Off:en som jag byggde till farsan i julas. På grund av rost i lederna - hos farsan alltså - så har den huvudsakligen stått still det gångna året. Men det blir det förhoppningsvis ändring på till nästa år. Om ni vill ha riktiga fula fuldäck så köp Biltema. De känns tunga som bly och stela som en utsiktslös blind date. Bortsett från det så är cykeln ståtlig, stor som ett hus.

Visa bilaga 520966
Om vi äntligen ska låta det roliga börja så kommer sedan den rosa. Mitt första försök på monstercross och en riktigt rolig cykel. Om ni har en ram för mycket så gå loss i kvasigravelträsket, bygg monstercross och låt antydningarna om trendriktig hipsterängslighet stå för dem som levererar dem.

Visa bilaga 520967
Skapelsens krona, Norrskensflamman. Ytterligare presentation överflödig.

Visa bilaga 520968
Näst sist den ültrabekväma utflyktsglidaren, i dessa trakter även känd som den Edfeldtska Enpetaren. När de fetare däcken kom på plats lättade den från marken och svävar nu i en högre rymd.

Visa bilaga 520969
Slutligen Miyata 1000. Vi har ännu lite team building att göra för att bli så bra tillsammans som vi kan bli, men det kommer. Jag cyklar mest på olika typer av skräpvägar där 35 mm däck inte riktigt förslår, men likt en fåfäng gubbe som utan att riktigt förstå hur det gick till har lyckats hooka upp med snyggaste tjejen i byn så… ja, eller nåt. Jag ser i alla fall fram emot att testa cykeln med lite packning för att se hur den känns när den knäar lite lätt.

Ja det var väl det. De fyra utav cyklarna som jag använder själv, dem använder jag faktiskt regelbundet. Var och en har sina förtjänster och i viss mån sina begränsningar. Om jag hade varit tvungen att välja en enda så hade det fått bli Norrskensflamman. Men eftersom det är jag som bestämmer så behöver jag inte välja. Det ni!
Detta är sann kärlek! Du vet var jag bor om någon av de mindre 18,5 skulle hamna i nöd och plötsligt behöva ett nytt hem fullt av värme och omtanke 😍

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Detta är sann kärlek! Du vet var jag bor om någon av de mindre 18,5 skulle hamna i nöd och plötsligt behöva ett nytt hem fullt av värme och omtanke 😍
Varför såg inte Miyatakatalogerna ut så där istället??😍
Vi alla här kanske borde presentera våra cyklar på samma sätt, lite specs och tankar kring varje bild. Snyggt @LWB, nu uppfann du hjulet igen (miyatahumor)🤩💪🏻

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad menar du med ”galenskap”? Om något så hade jag kallat det sann kärlek.

Tumme upp på 18,5-span. Jag kollar ständigt och dyker det upp något så hugger jag som en äsping å dina vägnar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer