Äsch, bara den är rosa…Då skall man väl inte cykla på Miyata, då är det en Flamingo som gäller.
Då får du köra tusingen!190 lång, så brukar landa på 60 eller 62:or. "Jätten från Gävle" hade passat mig bra både storleksmässigt och ursprungsmässig (uppväxt i Gävle), men med facit i hand är det skönt att jag inte högg på den :)
Då får du köra tusingen!
Jaså, har går vi och fullkomligt sabbar biljettmarknaden för svartabörshajarna.Då får du köra tusingen!
Jag tänkte ha en souvas-vagn inne på området så ju fler desto bättre.Jaså, har går vi och fullkomligt sabbar biljettmarknaden för svartabörshajarna.
Och bilderna då?Jag har råkat bli ägare till vad jag hoppades var en Trail Runner men som visade sig vara en Valley med aluminiumram. Men den går nog att cykla på ändå för ramen är hyfsat stor och med föredömligt infettad sadelstolpe och styrstam. Samt har LX-växlar.
Lustig ram med grova alurör för diagonal och överrör och sedan krommolybdenstål i både fram och bakgaffel.
Om allt går som tänkt blir det här en renodlat offroadmaskin i min ägo, så är planen i varje fall.
Fick den ikväll och det är för mörkt, får bli senare.Och bilderna då?
Den är nog identisk med min Trailrunner i ramenJag har råkat bli ägare till vad jag hoppades var en Trail Runner men som visade sig vara en Valley med aluminiumram. Men den går nog att cykla på ändå för ramen är hyfsat stor och med föredömligt infettad sadelstolpe och styrstam. Samt har LX-växlar.
Lustig ram med grova alurör för diagonal och överrör och sedan krommolybdenstål i både fram och bakgaffel.
Om allt går som tänkt blir det här en renodlat offroadmaskin i min ägo, så är planen i varje fall.
Och rören är limmade i de stora muffarna.Jag har råkat bli ägare till vad jag hoppades var en Trail Runner men som visade sig vara en Valley med aluminiumram. Men den går nog att cykla på ändå för ramen är hyfsat stor och med föredömligt infettad sadelstolpe och styrstam. Samt har LX-växlar.
SkottsäkertOch rören är limmade i de stora muffarna.
Visa bilaga 534222
Jag har ju 6 st och dom pallar ju med en 2 metare på 115kg utan protester.Såhär en trettio år senare, hur håller Miyatas limfogar ihop?
Stem draw boltEn annan fråga! Om man skulle behöva ha en ny bult till en quillstam, vad för magiskt ord är det man bör söka på? Egentligen också själva kilen, men den kan stjälas från en annan stam om det är så...
Jag har ändå alltid ansett mig ha relativt gosa google-skills, men den uppfattningen har fått revideras sedan på sista tiden!Stem draw bolt
Det är ju nördigt att ha koll på sånt. Se inte det som en brist!Jag har ändå alltid ansett mig ha relativt gosa google-skills, men den uppfattningen har fått revideras sedan på sista tiden!
då var det aluminium som påstods minska vibrationer, nu är det tvärtom att stål och kolfiber :) den som vill köpa en vibrationsdämpande ram ska helt enkelt köpa det material som för tillfället inte masstillverkas billigt.Och rören är limmade i de stora muffarna.
Visa bilaga 534222
Och kolfiber, i katalogen 1994 påstods det minska vägstressen i ramen hela 700 procentdå var det aluminium som påstods minska vibrationer, nu är det tvärtom att stål och kolfiber :) den som vill köpa en vibrationsdämpande ram ska helt enkelt köpa det material som för tillfället inte masstillverkas billigt.
jädrar, 700 procent snackar man inte bort på ett forum.Och kolfiber, i katalogen 1994 påstods det minska vägstressen i ramen hela 700 procentMen visst på den tiden var kolfiber riktigt hett! Man hade någon monoqoue studie men mer en så blev det inte
Hård marknadsföringjädrar, 700 procent snackar man inte bort på ett forum.
Underbart, denna modell var lika vanlig som en vit Mazda 626 när det begav sig.Ett styck Valley Runner:
![]()
Ramen verkar faktiskt vara ganska fin, rak och inga skavanker, bucklor eller så och ingen rost så långt ögat kan se, sadelröret spegelblankt invändigt. Förutom då avskavda dekaler men det är ju en bagatell tycker jag.
Det märks att den anses "skottsäker", särskilt nu när jag strippat ramen och har den helt bar, det är ingen direkt lättviktare och det hörs också på klangen från ramrören att det är ordentlig godstjocklek. Vilket jag gillar, tar gärna ett halvt kilo extra på en ram och får den hållbar och oöm.Jag har ju 6 st och dom pallar ju med en 2 metare på 115kg utan protester.
Farsan säger alltid att de ramar som är limmade och har alu i huvudtriangeln och
stål i /delvis stål bakgaffeln är helt skottsäkra. Han har ju sett en och annan bedagad miyata i sin verkstad under sin 40 år, men inga brott!
Gen 2 har alu i monostayet i bakgaffeln innan stagen börjar. Limmat! Skottsäkert!
Ja men exakt så här det, Miyata var aldrig lättast men sjukt fina i utförandet och hållbaraDet märks att den anses "skottsäker", särskilt nu när jag strippat ramen och har den helt bar, det är ingen direkt lättviktare och det hörs också på klangen från ramrören att det är ordentlig godstjocklek. Vilket jag gillar, tar gärna ett halvt kilo extra på en ram och får den hållbar och oöm.
Monostayet i alu med cr-mo stagenJag har ju 6 st och dom pallar ju med en 2 metare på 115kg utan protester.
Farsan säger alltid att de ramar som är limmade och har alu i huvudtriangeln och
stål i /delvis stål bakgaffeln är helt skottsäkra. Han har ju sett en och annan bedagad miyata i sin verkstad under sin 40 år, men inga brott!
Gen 2 har alu i monostayet i bakgaffeln innan stagen börjar. Limmat! Skottsäkert!
Svarar mig själv: ja vafan, det är inga problem, kommer bli sjukt snyggt på öl-bmxen till våren. Köp bara!A tjena, här kommer en mkt specifik fråga: Nån som vet om jag kan klämma in ett par Maxxis Holy roller 2.4 i en ganska liten high/trail-runner-ram?
Jag har bestämt mig för att lacka om hela ramen och gaffeln, har redan börjat att slipa och jag har färg hemma så jag hoppas att det inte skall resultera i ett alltför långvarigt arbete. Mörkt grön skall den bli :)Ett styck Valley Runner:
![]()
Ramen verkar faktiskt vara ganska fin, rak och inga skavanker, bucklor eller så och ingen rost så långt ögat kan se, sadelröret spegelblankt invändigt. Förutom då avskavda dekaler men det är ju en bagatell tycker jag.
Men av komponenterna är det inte så mycket som är värt att spara, hjulen är inte original och dessutom slut, vevpartiet, sadel och reglage likaså men sadelstolpen är ok och växlarna kommer jag nog också behålla även om de är ganska slitna.
Kommer det nå TripleCross då?Word brother!
Peth har varit flitig. Han har idag även levererat Jabbas TripleCross till plastbrorsan för vidare befordran till house of LWB. Nyfikenheten vet just nu inga gränser, men det är nyttig övning att lägga band på sig…
Tack Peth för hustlin’ ’n’ bustlin’ in the Miyataträsket!
Njaäe alltså… Min mellanhand hade den förvisso goda smaken att flytta till Göteborg för studier, men cykeln fick inte plats i flyttlasset - vi gör ju alla våra prioriteringar - så den står kvar i Sthlm, om än i tryggt förvar. Så jag väntar på att ordna transporten därifrån. Så mycket för det kurirarvodet…Kommer det nå TripleCross då?
Helt vansinnigt prioriterat ju!Njaäe alltså… Min mellanhand hade den förvisso goda smaken att flytta till Göteborg för studier, men cykeln fick inte plats i flyttlasset - vi gör ju alla våra prioriteringar - så den står kvar i Sthlm, om än i tryggt förvar. Så jag väntar på att ordna transporten därifrån. Så mycket för det kurirarvodet…![]()
Verkligen oansvarigt.Helt vansinnigt prioriterat ju!
Att det inte fanns någon rost i sadelröret hade sin naturliga förklaring - det var i aluminium och inte krommolybden som jag tog för givet att det var på grund av ytterdiametern och eftersom bakramen är det.Ett styck Valley Runner:
..
ingen rost så långt ögat kan se, sadelröret spegelblankt invändigt
Vad har han för byggtankar med den?Njaäe alltså… Min mellanhand hade den förvisso goda smaken att flytta till Göteborg för studier, men cykeln fick inte plats i flyttlasset - vi gör ju alla våra prioriteringar - så den står kvar i Sthlm, om än i tryggt förvar. Så jag väntar på att ordna transporten därifrån. Så mycket för det kurirarvodet…![]()
Snygg!!!Hej! Jag håller på att fixa min flickväns föräldrars gamla touring cyklar.
Jag behöver en ny bakväxel och undrar om någon här i tråden har något lämplig till salu? Sitter en 6delad växel och reglage på.
Visa bilaga 534629
Jag är inte helt säker ännu, men jag tror att det blir hyfsat enkelt. 3 baj, rakt styre och skärmlöst för att kunna maxa däckbredden.Vad har han för byggtankar med den?![]()