Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Då skall man väl inte cykla på Miyata, då är det en Flamingo som gäller.
Äsch, bara den är rosa…
670E2655-3098-4A20-A8AD-E3E1AC996DA7.jpeg

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har råkat bli ägare till vad jag hoppades var en Trail Runner men som visade sig vara en Valley med aluminiumram. Men den går nog att cykla på ändå för ramen är hyfsat stor och med föredömligt infettad sadelstolpe och styrstam. Samt har LX-växlar.

Lustig ram med grova alurör för diagonal och överrör och sedan krommolybdenstål i både fram och bakgaffel.

Om allt går som tänkt blir det här en renodlat offroadmaskin i min ägo, så är planen i varje fall.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har råkat bli ägare till vad jag hoppades var en Trail Runner men som visade sig vara en Valley med aluminiumram. Men den går nog att cykla på ändå för ramen är hyfsat stor och med föredömligt infettad sadelstolpe och styrstam. Samt har LX-växlar.

Lustig ram med grova alurör för diagonal och överrör och sedan krommolybdenstål i både fram och bakgaffel.

Om allt går som tänkt blir det här en renodlat offroadmaskin i min ägo, så är planen i varje fall.
Och bilderna då?

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sadelröret är 53 cm så en 20,5", för landsväg är den något för liten för mig men i skogen, över stock och sten, eller kanske snarare skogsvägar tror jag den blir ganska lagom ändå.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Den är nog identisk med min Trailrunner i ramen 🤩

John Blaze

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Och rören är limmade i de stora muffarna.
Screenshot_20220120-110850.png

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En annan fråga! Om man skulle behöva ha en ny bult till en quillstam, vad för magiskt ord är det man bör söka på? Egentligen också själva kilen, men den kan stjälas från en annan stam om det är så...

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Såhär en trettio år senare, hur håller Miyatas limfogar ihop?
Jag har ju 6 st och dom pallar ju med en 2 metare på 115kg utan protester.
Farsan säger alltid att de ramar som är limmade och har alu i huvudtriangeln och
stål i /delvis stål bakgaffeln är helt skottsäkra. Han har ju sett en och annan bedagad miyata i sin verkstad under sin 40 år, men inga brott!
Gen 2 har alu i monostayet i bakgaffeln innan stagen börjar. Limmat! Skottsäkert!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
då var det aluminium som påstods minska vibrationer, nu är det tvärtom att stål och kolfiber :) den som vill köpa en vibrationsdämpande ram ska helt enkelt köpa det material som för tillfället inte masstillverkas billigt.
Och kolfiber, i katalogen 1994 påstods det minska vägstressen i ramen hela 700 procent🤦‍♂️ Men visst på den tiden var kolfiber riktigt hett! Man hade någon monoqoue studie men mer en så blev det inte

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
A tjena, här kommer en mkt specifik fråga: Nån som vet om jag kan klämma in ett par Maxxis Holy roller 2.4 i en ganska liten high/trail-runner-ram?

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett styck Valley Runner:

x0ZB3Yh.jpg

Ramen verkar faktiskt vara ganska fin, rak och inga skavanker, bucklor eller så och ingen rost så långt ögat kan se, sadelröret spegelblankt invändigt. Förutom då avskavda dekaler men det är ju en bagatell tycker jag.

Men av komponenterna är det inte så mycket som är värt att spara, hjulen är inte original och dessutom slut, vevpartiet, sadel och reglage likaså men sadelstolpen är ok och växlarna kommer jag nog också behålla även om de är ganska slitna.

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett styck Valley Runner:

x0ZB3Yh.jpg

Ramen verkar faktiskt vara ganska fin, rak och inga skavanker, bucklor eller så och ingen rost så långt ögat kan se, sadelröret spegelblankt invändigt. Förutom då avskavda dekaler men det är ju en bagatell tycker jag.
Underbart, denna modell var lika vanlig som en vit Mazda 626 när det begav sig.
Men inget negativt i det, idag är den svår att få tag på och underskattad 🤩

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Farsan säger alltid att de ramar som är limmade och har alu i huvudtriangeln och
stål i /delvis stål bakgaffeln är helt skottsäkra. Han har ju sett en och annan bedagad miyata i sin verkstad under sin 40 år, men inga brott!
Gen 2 har alu i monostayet i bakgaffeln innan stagen börjar. Limmat! Skottsäkert!
Det märks att den anses "skottsäker", särskilt nu när jag strippat ramen och har den helt bar, det är ingen direkt lättviktare och det hörs också på klangen från ramrören att det är ordentlig godstjocklek. Vilket jag gillar, tar gärna ett halvt kilo extra på en ram och får den hållbar och oöm.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det märks att den anses "skottsäker", särskilt nu när jag strippat ramen och har den helt bar, det är ingen direkt lättviktare och det hörs också på klangen från ramrören att det är ordentlig godstjocklek. Vilket jag gillar, tar gärna ett halvt kilo extra på en ram och får den hållbar och oöm.
Ja men exakt så här det, Miyata var aldrig lättast men sjukt fina i utförandet och hållbara 🤩

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Monostayet i alu med cr-mo stagen
limmade i. Skruvad mot sadelröret Mkt snyggt!

Bilagor

• 01A094A2-20A2-472D-9C38-859348EBB529.png
    01A094A2-20A2-472D-9C38-859348EBB529.png
    700.6 KB · Besök: 32

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har faktiskt en god vän med miyata (någon 700c cx/hybrid-variant med stål i gaffeln och alu i triangeln) som släppt i limningen. Bör dock inte vara några problem att limma om - förutsatt att man får isär den. Nu är den som bara lite halvt lossnad.

Det ska dock sägas att han fick den på cykelköket och att den sedan gått en randoserie (20+30+40+60 mil) och ett par vändor touring i Europa samt budats på i Göteborg. Så att de är skottsäkra instämmer jag i.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett styck Valley Runner:

x0ZB3Yh.jpg

Men av komponenterna är det inte så mycket som är värt att spara, hjulen är inte original och dessutom slut, vevpartiet, sadel och reglage likaså men sadelstolpen är ok och växlarna kommer jag nog också behålla även om de är ganska slitna.
Jag har bestämt mig för att lacka om hela ramen och gaffeln, har redan börjat att slipa och jag har färg hemma så jag hoppas att det inte skall resultera i ett alltför långvarigt arbete. Mörkt grön skall den bli :)

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Word brother!

Peth har varit flitig. Han har idag även levererat Jabbas TripleCross till plastbrorsan för vidare befordran till house of LWB. Nyfikenheten vet just nu inga gränser, men det är nyttig övning att lägga band på sig…

Tack Peth för hustlin’ ’n’ bustlin’ in the Miyataträsket!
Kommer det nå TripleCross då?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kommer det nå TripleCross då?
Njaäe alltså… Min mellanhand hade den förvisso goda smaken att flytta till Göteborg för studier, men cykeln fick inte plats i flyttlasset - vi gör ju alla våra prioriteringar - så den står kvar i Sthlm, om än i tryggt förvar. Så jag väntar på att ordna transporten därifrån. Så mycket för det kurirarvodet… 😀

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Njaäe alltså… Min mellanhand hade den förvisso goda smaken att flytta till Göteborg för studier, men cykeln fick inte plats i flyttlasset - vi gör ju alla våra prioriteringar - så den står kvar i Sthlm, om än i tryggt förvar. Så jag väntar på att ordna transporten därifrån. Så mycket för det kurirarvodet… 😀
Helt vansinnigt prioriterat ju!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad har han för byggtankar med den?🤩

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer