Visa din singlespeed mtb

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Det är bara super tough för 84 euro som är NJS godkänd ifall jag minns rätt.

Den inte njs-godkända enklare kedjan funkar också fint, men är rätt högljudd av någon anledning

Ska kika ifall jag hittar någon variant av den där spännaren lite mer lokalt, wish tar väl ett tag att få hem
Helt korrekt. Fel av mig. Bra kedja ändå.

Stalle

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Helt korrekt. Fel av mig. Bra kedja ändå.

Stalle

njs betyder nog inte jättemycket för just funktionen. Typ som att vissa styrkelyftsbälten är godkända av förbundet och får användas på tävling.

trodde det var något relaterar till funktion/mått/osv.
Tydligen berodde det på att företaget betalade in en avgift till förbundet :')

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
njs betyder nog inte jättemycket för just funktionen. Typ som att vissa styrkelyftsbälten är godkända av förbundet och får användas på tävling.

trodde det var något relaterar till funktion/mått/osv.
Tydligen berodde det på att företaget betalade in en avgift till förbundet :')

Är det inte tvärtom? Att tillverkare bara har frågat för godkännande av en modell av kedjan, så dom kan fråga dubbla priset för den?

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Jag har testat och fungerade inte i stök för mig. Körde iofs på ett "växeldrev" och inte N/W. Ser kul ut iaf, men riskerar att repa kedjestagen.
Jag körde det också på min första SS som var en vanlig växelram där kedjan bara behövde sträckas en liten aning. Det funkade hemma på gatan men om jag minns rätt var det helt opålitligt i skogen och inget jag körde länge med.

Jag hade också gamla kassettdrev vilket ju är mycket sämre och sen slits ju kedjan alltid lite så det blir slappare och slappare och sen lossnar det. Jag minns däremot inte att det svajade så värst, krafterna kommer ju från båda håll. Men jag körde nog aldrig särskilt hårt med det. Skulle inte satsa på det annat än för tillfälligt rackelhack.

unsuspected

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Det är bara super tough för 84 euro som är NJS godkänd ifall jag minns rätt.

Den inte njs-godkända enklare kedjan funkar också fint, men är rätt högljudd av någon anledning

Ska kika ifall jag hittar någon variant av den där spännaren lite mer lokalt, wish tar väl ett tag att få hem
Finns även denna också om man tycker den vanliga super tough är för billig.

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Nu är jag hemsk och lägger upp en cyclocross i mtbtråden. Men den är iaf singlespeed...

beställde en spännare, men får nog ändra utväxlingen lite :)

Bilagor

• 350843C2-31B6-4D0E-9635-F9F4DAB53E69.jpeg
    350843C2-31B6-4D0E-9635-F9F4DAB53E69.jpeg
    956.8 KB · Besök: 80

Gordon

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
EDF04AFE-1D45-4F88-B4F5-45D23F07B134.jpeg

I väntan på att nya kassetten ska levereras så passade jag på att testa SS:a min Revel Rascal. Satan va kul det var! Inser nu hur jävla dålig jag är på att använda växlarna rätt. Blir ”lättare” att tänka på tekniken. Bromsar inte bort farten lika mycket som när jag kört med växlar.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
En liten smygpost på senaste budgetbygget så tråden blir lite bumpad 😊
De sista delarna bör finnas att hämta hos ombud på fredag med lite tur. Då postar jag den färdiga leksaken.
Ram, gaffel, hjul och vevparti donerades gratis här på Happy.
Fortsättning följer.

Visa bilaga 492854
Det tog sin tid, men nu är den äntligen klar. Som vanligt spräcktes budgeten men den blev fortfarande rätt billig.

En Vitus Dee. Marknadsförs som Utility Bike och inte mtb, så den är så klart rätt basic men som billigt och enkelt komplement till fullgungen är den grymt rolig! Klart mer kapabel än jag trodde med helstelt och oväxlat.

Lite läskigt nerför bara när man är alltför van att 160 mm slag sväljer det mesta…
EB78AD65-5EF8-4DB8-9082-6CD596893B7E.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Det tog sin tid, men nu är den äntligen klar. Som vanligt spräcktes budgeten men den blev fortfarande rätt billig.

En Vitus Dee. Marknadsförs som Utility Bike och inte mtb, så den är så klart rätt basic men som billigt och enkelt komplement till fullgungen är den grymt rolig! Klart mer kapabel än jag trodde med helstelt och oväxlat.

Lite läskigt nerför bara när man är alltför van att 160 mm slag sväljer det mesta…
Visa bilaga 513894
Får du inte plats med ett lite fetare framdäck då?

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb

Är det inte också för att gaffelrörsvinkeln är riktigt brant? Många här verkar inte har problem med det, men jag är nöjd att jag flackade ut min helstel SS och där var den redan flackare än många cyklar här. Jag är inte rädd när jag kör brant nedför på min, förutom att jag bara har en broms bak.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Får du inte plats med ett lite fetare framdäck då?
Ramen har plats för större, men fälgen är ganska smal (21-22mm eller nåt sånt) så mycket mer än nuvarande 2,25 riskerar nog att bli för mycket tyvärr. Kan inte köra slanglöst heller med de hjulen. Jag har redan börjat spana runt efter ett nytt framhjul som tickar de två boxarna, men ska försöka låta bli. Idén med cykeln var budgetbygge som test och om jag gillar konceptet så kan det bli en finare ram så småningom.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Är det inte också för att gaffelrörsvinkeln är riktigt brant? Många här verkar inte har problem med det, men jag är nöjd att jag flackade ut min helstel SS och där var den redan flackare än många cyklar här. Jag är inte rädd när jag kör brant nedför på min, förutom att jag bara har en broms bak.
Säkert mycket därför. Är nog 70 grader eller nåt på den här…

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Ramen har plats för större, men fälgen är ganska smal (21-22mm eller nåt sånt) så mycket mer än nuvarande 2,25 riskerar nog att bli för mycket tyvärr. Kan inte köra slanglöst heller med de hjulen. Jag har redan börjat spana runt efter ett nytt framhjul som tickar de två boxarna, men ska försöka låta bli. Idén med cykeln var budgetbygge som test och om jag gillar konceptet så kan det bli en finare ram så småningom.

Förstår. Men på en helstel är det extra trevligt med bred fälg fram så man kan köra breda däck med extrem låg tryck.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Sitter och funderar på höst/vinterdäck (inte dubb). Ska man tänka annorlunda för att man kör helstel och oväxlad? Extra bra grepp bak t.ex. eftersom man står upp mer? Hur kör ni andra?

Tror inte mina nuvarande Rocket Ron räcker till när det slaskar på.

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
På helstela kör jag aningen köttigare däck än på FS. Men då kör jag klena däck på FS (RaRa eller NN 2.4 typ).

Har labbat på SS med stor volym och litet mönster (XR2/Chupacabra 3.0, Knard 3.0) och riktigt köttiga traktordubbade (Vigilante 2.8). Båda ger ju lite mer luftkudde än de mer sansade (lättare) däck som räcker fint på FSen och även lite mer skydd åt fälgen om man råkar slå igenom.

På sommaren är ju Chupacabra underbara, lätta och snabba och stora, tyvärr är de svåra att få tag på numera. Bättre höst/snö-grepp och bättre högfarts-försäkring med Vigilante men de är lite tyngre och mer tungrullade.

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Utan dämpad gaffel är dämpning i däck ännu viktigare. Jag litade på Maktens rekommendationer och satsade på en framdäck med starkaste dämpningen han har hittat: Maxxis 60 TPI däck. Det finns inte många i bredare utförande, nästan alla är 120 TPI, eller DH däck som man ska undvika. Nya Dissector finns i 29x2.6 MaxxTerra i 60 TPI och den är väldigt bra dämpad! Mycket bättre än allt annat jag har kört. Och bra grepp också. Kör med 0.45 bar.

Bak är inte så kritisk på en helstel SS som inte körs så hård. Kör nu Maxxis Rekon 29x2.4 Dual.

Till kalla tider har jag köpt en Specialized Butcher T9 29x2.6 och en Ground Control 29x2.35 T7. T9 gummi dämpar otroligt bra. Hoppas att Grid Trail från nya fabriken är mindre styv än gamla Grid Trail, som har skrivits i tests.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Bra input, tackar för det. Även om det inte var tanken från början så vore det riktigt fint med bredare fälg, fetare däck och slanglöst fram.

Hovrar över köpknappen på DT Swiss E1900 30mm. Adapter till QR verkar enkelt med dem.

Kanske man skulle försöka hitta en lite längre stålgaffel typ Surly när man ändå håller på och tvinga ner vinkeln ett par grader? Får kolla upp hur övrig geo skulle bli, men spontant känns vevpartiet rätt lågt så kanske kan vara okej.

Det börjar gå som det alltid går med budgetbyggen, spräckt med några hundra procent…
Får försöka rättfärdiga det hela med att mycket kan följa med till ett framtida bygge.

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
För lite perspektiv kör jag på min helstela:

8 psi fram
13 psi bak

2,6"-däck på fälgar med 34 mm innerbredd.
Edit: Cykeln går 99% i Hellas, alltså ganska stökig terräng där det ändå inte går att cykla särskilt snabbt utan fjädring. 30x20 i utväxling på 29" säger kanske en del om framfarten.

Edit 2: Fattar fortfarande inte varför så många kör nästan samma tryck fram som bak. Går ju att komma undan med bra mycket lägre fram. :oops:

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
För lite perspektiv kör jag på min helstela:

8 psi fram
13 psi bak

2,6"-däck på fälgar med 34 mm innerbredd.
Edit: Cykeln går 99% i Hellas, alltså ganska stökig terräng där det ändå inte går att cykla särskilt snabbt utan fjädring. 30x20 i utväxling på 29" säger kanske en del om framfarten.

Edit 2: Fattar fortfarande inte varför så många kör nästan samma tryck fram som bak. Går ju att komma undan med bra mycket lägre fram. :oops:

jag kör 3" på i45 fram och bak.

Bak kör jag så att jag inte får genomslag. Fram så att det känns lagom svampigt. Vill ha lite mothåll också :)

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Vi kanske cyklar olika :)

Kör jag partier med mycket rötter osv i högre fart så kan jag få något litet genomslag även med dom här trycken

Troligtvis.

Jag försöker att lyfta mitt framhjul över varje sten och varje större rött. Vet inte om jag annars skulle överleva med 0.45 bar fram.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Jag har inte ägt ett par vinterdäck för skogscykling under de 20 säsonger jag har hållit på. Fy tusan vilka revor de gör på hällar och rötter.

Mitt gissel är att min gamla Soma bara tar in 2,2 tum i bakänden. Lite segt i gammal snö men annars funkar det helt ok.

Är det våras i skogen gör jag annat.

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
🤯 Ni kör på 7-8 bar? Utan genomslag? Och det viker sig inte i kurvorna? Inga inserts?

Kör 7 bar på lvgcykel :)

Antar att du menar 7-8 psi. Ja, kör det fram. det behövs en tillräckligt bred fälg och däck med inte för tunna och flexibla sidoväggar. Jag kör 35 mm fälgar. Dissector 2.6 med 0.45 bar fram och Rekon 2.4 med 0.8-0.85 bar bak. Har aldrig haft genomslag, tror jag. Då avlastar jag framhjulet så mycket som mögligt när jag landar efter små hopp. Däck har inte vikt i kurvorna, men kör inte riktigt hård på min helstel SS (även om jag ofta kör om folk på tuffa FS i steniga partier i Hellas).

Val av däck är dock viktigt. På min stig-HT har jag bytt från Specialized Grid, som flexar mycket, till Specialized Grid Trail, som är mycket styvare. Då kunde jag köra med lägre tryck för att gränsen till genomslag och vikning flyttades.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer