Visa din singlespeed mtb

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Asså... många kör asså 11-delat-kedjor? Fattar jag det rätt då?

Men går inte de av för er? Tydligen inte. Är det det som man skall göra lr?

Stalle

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Kung Stalle sa:

Stalle

Jag hade en niodelad i Nynäshamn. Väl hemkommen tog jag med flinka fingrar och låg tankeverksamhet och gjorde den för kort. Nu har jag en finare 8-delad istället. Ser inte varför man skall ha en tunn dyr kedja på en cykel där man ger allt man har för att komma framåt med hjälp av 180mm vevar.

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Hasse#7 sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Jag hade en niodelad i Nynäshamn. Väl hemkommen tog jag med flinka fingrar och låg tankeverksamhet och gjorde den för kort. Nu har jag en finare 8-delad istället. Ser inte varför man skall ha en tunn dyr kedja på en cykel där man ger allt man har för att komma framåt med hjälp av 180mm vevar.

Håller en bred, billig kedja bättre?

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
jolov sa:
Hasse#7 sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Håller en bred, billig kedja bättre?

Det vet man inte, men det var som sagt en finare 8-delad kedja och det är verkligen inte mycket material i en elvadelad vilket bör öka punktbelastningen på ett antal ställen.

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Det är väl inte orimligt att tänka sig att det som föredras i velodromen också är det som bör vara starkast för just oväxlad cykling. Köp nåt NJS-godkänt. De kör båda bredderna men föredrar 1/8” för sprint dvs det hårdaste.

https://velodrome.org/jbmv/wp-content/uploads/2016/02/FATQ_road_v_track.pdf

”1/8th inch width chains are commonly used for sprint
distance events on the track. At the world level,
everyone who competes in sprint events uses this
width chain without exception. The reason is that the
men (and some women) often weigh close to 200 lbs,
produce fantastic power outputs along with massive
amounts of torque, especially in standing start events
such as the Team Sprint. The stout construction and
durability of these wider chains mean they very rarely
fail under load. In fact, I can’t remember the last time
I saw or heard of a 1/8th inch chain fail”

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
erik h sa:
Det är väl inte orimligt att tänka sig att det som föredras i velodromen också är det som bör vara starkast för just oväxlad cykling. Köp nåt NJS-godkänt. De kör båda bredderna men föredrar 1/8” för sprint dvs det hårdaste.

https://velodrome.org/jbmv/wp-content/uploads/2016/02/FATQ_road_v_track.pdf

”1/8th inch width chains are commonly used for sprint
distance events on the track. At the world level,
everyone who competes in sprint events uses this
width chain without exception. The reason is that the
men (and some women) often weigh close to 200 lbs,
produce fantastic power outputs along with massive
amounts of torque, especially in standing start events
such as the Team Sprint. The stout construction and
durability of these wider chains mean they very rarely
fail under load. In fact, I can’t remember the last time
I saw or heard of a 1/8th inch chain fail”

1/8" är ju för bredare drev (rätta mig om jag har fel) och även om det funkar på normala drev så tror jag snarare att belastningen ökar på grund av det. En 3/32"-kedja som inte är avsedd för växlade cyklar är nog så grov och har man spikrak kedjelinje borde den vara nästan omöjligt att cykla av med muskelkraft.

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Jo, 1/8 använder bredare drev också, så tror inte att länkarna är tjockare utan bara rullen som är bredare och längre pins.
Har nog både en 510 och en 610 (motsvarande fast olika bredd) kan ta en jämförelsebild sen

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
jolov sa:
Jo, 1/8 använder bredare drev också, så tror inte att länkarna är tjockare utan bara rullen som är bredare och längre pins.
Har nog både en 510 och en 610 (motsvarande fast olika bredd) kan ta en jämförelsebild sen

Det är det jag menar. Längre pinne innebär mer böj på pinnen om rullen är det minsta glapp (och det är den). Jag tror inte att kedjan blir ett dugg starkare av att vara bredare. Däremot gör såklart tjockare plåtar att den blir det, men det har ju inte med innerbredden att göra:-)

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Det skulle väl möjligtvis vara ifall den ökade bredden på drevet fördelade punktbelastningen mellan kedjerullen och kuggen över en större yta och medförde en mindre böjning av pinnen, men det känns lite oklart. Modulen ska vara samma för både 3/32 o 1/8 iom att man kan köra 1/8 på 3/32 så pinn och rulldiameter bör vara samma också

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
jolov sa:
Det skulle väl möjligtvis vara ifall den ökade bredden på drevet fördelade punktbelastningen mellan kedjerullen och kuggen över en större yta och medförde en mindre böjning av pinnen, men det känns lite oklart.

Ja, så blir det förstås om man kör 1/8"-drev. Då blir kedjan rimligen starkare av att vara bredare. Men med ett för smalt drev tror jag inte det är nån fördel. Bättre att köpa en köttigare 3/32"-kedja då. Det borde kunna bli lite tystare också om det inte kan rackla i sidled:-)

Modulen ska vara samma för både 3/32 o 1/8 iom att man kan köra 1/8 på 3/32 så pinn och rulldiameter bör vara samma också

Det vet jag, men det är bara avståndet mellan kuggen och rullstorleken. Bredden är det enda som skiljer.

---------

Med tanke på att det går att få extremt futtiga kedjor för 11- och 12-delat att hålla med sjukt sneda kedjelinjer på växlade cyklar så ska det vara en riktigt jäkla kass kedja för oväxlat om den går av, förutsatt att kedjelinjen är perfekt. Den kan förstås gå åt helsike för att dreven är usla också.

Edit: Sen tror jag inte alls på halvlänkkedjor. Där om något kommer ju plåtarna att böjas vid varje belastningscykel, istället för att bara sträckas på längden. Verkar klart olämpligt för nåt som man inte vill att det ska utmattas.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Halvlänkskedjor sträcker sig extremt mycket, vilket är rätt rimligt när man tittar på konstruktionen, plus att det blir knepigt med narrow/wide drev

Kmc 610 är 3/32 versionen av klassiska 5 10, enligt tartybikes så verkar det vara en ”go to” kedja för trialanvändning. 22/18 utväxling resulterar i väldigt mkt mer kraft genom kedjan än 53/18

Stervelo

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
När jag pendlar med fixien, dubbla bromsar, inget skiddande, då håller 1/8 del mycket längre än 3/32.
Kan det ha att göra med formen på drevet/kuggen? Mycket fläskigare än 3/32.
Det är med kedjor för runt 200 pix i bägge fallen.

Jag skulle aldrig köra något annat än 1/8 del på 1 växlat så att säga.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Stervelo sa:
När jag pendlar med fixien, dubbla bromsar, inget skiddande, då håller 1/8 del mycket längre än 3/32.

Allt låter rimligt utom ifall man kör N/W för 3/32". Där bör en 1/8" göra det mindre right på tänderna.

Stervelo

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Hasse#7 sa:
Stervelo sa:

Allt låter rimligt utom ifall man kör N/W för 3/32". Där bör en 1/8" göra det mindre right på tänderna.
Jag förstår men förstår ändå inte. Är det ett problem med att kedjan hoppar när det körs 1växlat?
Varför N/W?

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Stervelo sa:
Hasse#7 sa:
Stervelo sa:

Jag förstår men förstår ändå inte. Är det ett problem med att kedjan hoppar när det körs 1växlat?
Varför N/W?

Det skulle stå tight och inte right tidigare. Utan några tydliga bevis resonerar jag som att det bör vara bättre styrning av kedjan med N/W. I vanliga fall spelar det nog ingen roll men om något rör på sig, tex bakaxel, och kedjan slackar kan det nog vara bra. Jag fick med 30T N/W till vevarna och då blev det så.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Det jag funderar på varför man kör en kedja med så mycket rörlighet som det är i en växelkedja. De 1-anpassade är mycket styvare. Borde hålla längre tycker jag.

STalle

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Jo, Den ser också okej ut. Lite oklart varför E1 har en geometri för växling istället för dropstop som 610 bara.

Men den ser onekligen lättare och mer modern ut än den gamla pålitliga 610kedjan iaf

Bilagor

• CFFB19B8-B08F-4E9E-8938-002138B23C11.png
    CFFB19B8-B08F-4E9E-8938-002138B23C11.png
    82.5 KB · Besök: 55
  • 8A00EB56-061A-4B9C-8954-714D675CB145.png
    8A00EB56-061A-4B9C-8954-714D675CB145.png
    71.3 KB · Besök: 56

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Stervelo sa:

Är det med 1/8"-drev så är det rätt självklart. Är det med 3/32"-drev så gissar jag att det har mer med kedjans övriga egenskaper än bredden att göra.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Makten sa:
Stervelo sa:

Är det med 1/8"-drev så är det rätt självklart. Är det med 3/32"-drev så gissar jag att det har mer med kedjans övriga egenskaper än bredden att göra.

Har man 1/8" drev är man automatiskt hänvisad till 1/8" kedja vilket ger en stark och slittålig transmission när det drivs av människoliknande wattsiffror. 3/32" är ju en lösning som sedan länge kommit för många växlar och lägre vikt. Här får man nog välja det minst dåliga med rätt innerbredd dvs 3/32" som inte är förklenat genom att länkarnas totala bredd måste gå in mellan tätt sittande drev. Därför valde jag dyrare 8-delad Shimano och låsning med brytpinne. Men det finns säkert bättre kedjor, men det här var en av de grejer jag köpte vid mitt hittills enda besök hos Cykelkraft, och de hade inte bättre förslag hemma i butik. Nu får jag väl lista ut om det var ett bra eller dåligt val. Stalles val låter dock bättre och mer genomtänkt. Sen kommer det också påverka att jag föredrar en kedja som ser lite skitig ut men är vattenavstötande än en som ser kliniskt ren ut. Den biten har redan avhandlats tidigare.

Egress

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Kung Stalle sa:
Det jag funderar på varför man kör en kedja med så mycket rörlighet som det är i en växelkedja. De 1-anpassade är mycket styvare. Borde hålla längre tycker jag.

STalle

Styvare betyder inte alltid starkare eller mer slittåligt. Om du t.ex inte har en nära nog 100% rak kedjelinje så kommer en styvare kedja ta mer stryk än en flexibel växelkedja. Plus att den även kommer slita ut drev och klinga snabbare.

Stervelo sa:
Varför N/W?

Jag har kört ovalt N/W från Absolute Black och Garbaruk i flera år utan problem. Har även narrow/wide drev från Absolute Black bak.
Har aldrig haft problem med hoppande kedjor på normala drev, men jag har märkt att drivlinan går mycket tystare och smidigare med N/W. En bonus är att om nu kedjan blir lite slak så är det mindre risk att den hoppar.

Så för min del gäller 3/32" kedjor anpassade för 11-delat på alla mina cyklar, även de som är singlespeed (förutom min BMX). Låter kanske konstigt att ha "växelkedja" för singlespeed, men de funkar toppen. Har aldrig haft problem med knäckta kedjor. Men jag är petig med underhåll och att byta kedja då den nått sin slitgräns (tror minsann att just detta avhandlats från min del tidigare i tråden).

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Hasse#7 sa:
Har man 1/8" drev är man automatiskt hänvisad till 1/8" kedja vilket ger en stark och slittålig transmission när det drivs av människoliknande wattsiffror. 3/32" är ju en lösning som sedan länge kommit för många växlar och lägre vikt. Här får man nog välja det minst dåliga med rätt innerbredd dvs 3/32" som inte är förklenat genom att länkarnas totala bredd måste gå in mellan tätt sittande drev. Därför valde jag dyrare 8-delad Shimano och låsning med brytpinne. Men det finns säkert bättre kedjor, men det här var en av de grejer jag köpte vid mitt hittills enda besök hos Cykelkraft, och de hade inte bättre förslag hemma i butik. Nu får jag väl lista ut om det var ett bra eller dåligt val. Stalles val låter dock bättre och mer genomtänkt. Sen kommer det också påverka att jag föredrar en kedja som ser lite skitig ut men är vattenavstötande än en som ser kliniskt ren ut. Den biten har redan avhandlats tidigare.

Jag har kört med 3/32"-kedjor som inte är avsedda för växlar. Alltså de har inga fasningar på insidan och plåtarna är galet tjocka jämfört med "moderna" kedjor. Dock är innerbredden samma så att de inte glappar mot smala drev. De kostar nästan ingenting och verkar hålla väldigt bra dessutom, vilket inte är så konstigt. Enda nackdelen torde vara hög vikt, men å andra sidan är en SS-kedja oftast ganska kort.

Även om 1/8" funkar på smala drev så verkar det i min mening vettigare att matcha så att man minimerar glapp i sidled. Och med 3/32" så är utbudet av framdrev mycket större om man kollar på N/W. Så även om det inte behövs med rak kedjelinje så är det inte så konstigt att välja det.

Dr D

Medlem
Visa din singlespeed mtb
Kona Unit från 2011. Faktiskt samma ram som i det allra första inlägget i den här tråden, fast numera är allt utom ram och gaffel utbytt.
Hemsnickrade hjul med Stans 3.30 SS nav bak och Sixpack SAM fälgar. 2.35 Fat Albert ger bra grepp och komfort (allt är relativt...) . Kolfibergaffel, -styre, -sadel och -sadelstolpe. Enkla Shimano-bromsar (395-serien?) och Ashima Ai2-skivor.
32/19 utväxling, 1/8" kedja, Velosolo framklinga och Halo Fatfoot bak.

Skyhögt "roligt-per-krona"-index!

DSC_1213.JPG

Senast ändrad:

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Egress sa:
Kung Stalle sa:

STalle

Styvare betyder inte alltid starkare eller mer slittåligt. Om du t.ex inte har en nära nog 100% rak kedjelinje så kommer en styvare kedja ta mer stryk än en flexibel växelkedja. Plus att den även kommer slita ut drev och klinga snabbare.

Stervelo sa:
Varför N/W?

Jag har kört ovalt N/W från Absolute Black och Garbaruk i flera år utan problem. Har även narrow/wide drev från Absolute Black bak.
Har aldrig haft problem med hoppande kedjor på normala drev, men jag har märkt att drivlinan går mycket tystare och smidigare med N/W. En bonus är att om nu kedjan blir lite slak så är det mindre risk att den hoppar.

Så för min del gäller 3/32" kedjor anpassade för 11-delat på alla mina cyklar, även de som är singlespeed (förutom min BMX). Låter kanske konstigt att ha "växelkedja" för singlespeed, men de funkar toppen. Har aldrig haft problem med knäckta kedjor. Men jag är petig med underhåll och att byta kedja då den nått sin slitgräns (tror minsann att just detta avhandlats från min del tidigare i tråden).

Jo fast lite flex i sidled har även en 1/8. Tillräkligt för att täcka upp för en 98% rak kedjelinje på 29er iaf.

Men jag säger inte att det ena är mer rätt än det andra. Jag vet bara att jag har dragit av flertalet växelkedjor. Därav mina frågor.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
jolov sa:
Jo, Den ser också okej ut. Lite oklart varför E1 har en geometri för växling istället för dropstop som 610 bara.

Men den ser onekligen lättare och mer modern ut än den gamla pålitliga 610kedjan iaf

Ja den där är ju lite konstig. Man skryter om fördelaktiga växlingsegenskaper på en kedja som enl spec skall vara för SS. Konstigt???

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Kung Stalle sa:
jolov sa:

Ja den där är ju lite konstig. Man skryter om fördelaktiga växlingsegenskaper på en kedja som enl spec skall vara för SS. Konstigt???

Stalle

På KMC...com skryter de med växlingsegenskaper. På KMC...EU så säger de inget om att den skall växlas. Lost in translation.

Stalle

rickards

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Dr D sa:
Kona Unit från 2011. Faktiskt samma ram som i det allra första inlägget i den här tråden, fast numera är allt utom ram och gaffel utbytt.
Hemsnickrade hjul med Stans 3.30 SS nav bak och Sixpack SAM fälgar. 2.35 Fat Albert ger bra grepp och komfort (allt är relativt...) . Kolfibergaffel, -styre, -sadel och -sadelstolpe. Enkla Shimano-bromsar (395-serien?) och Ashima Ai2-skivor.
32/19 utväxling, 1/8" kedja, Velosolo framklinga och Halo Fatfoot bak.

Skyhögt "roligt-per-krona"-index!

Grymt! Min gamla alltså. Jag cyklar tyvärr knappt i dagsläget annat än pendling, men saknar Konan helt klart. Roligaste cykel jag haft. Kul att den hänger med i ett tjusigare utförande :)

Visa din singlespeed mtb
I brist på bilder på min ss så rekommenderar jag att kolla in detta klipp, säkert många av er som sett det men i en fantastisk tråd som denna bör den infogas igen:

Senast ändrad:

dnleriksson

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Haft lite delar liggandes länge nog nu så beställde en On-One Big Dog-ram när det var rea, en kolfibergaffel, ett ss-kit och en dropper för ett tag sen och byggde ihop en ytterst neutral helstel ss för lek med dottern både hemma och på campingar och sånt man hänger på med en 6-åring! Ville ha en som inte stod ut så mycket så man vågar låsa den utanför husvagn och sånt. Praktiskt med nåt billigare än Stumpjumpern, men ändå roligt 👌🏼
Köpte ett par nya Guide-bromsar på KoS för några år sedan för det var ett billigt kit med skivorna som jag ville ha då. Det var ju förstås den modellen som kärvar ihop i handtaget så det åtgärdades medels fulmek ala slipa ner pistongen och sen var det fel årsmodell för mitt luftningskit som var pre-SRAM Edge, men efter en komplettering från Epicbleedsolutions så löste det sig idag!
Stal ena hjulparet från Stumpjumpern och det är redan saknat... Rekon är såå trevliga däck. Får väl köpa en uppsättning hjul till nångång 😎
Övriga delar är avplockade från min tidigare Stumpjumper och Enduro och får duga på den här även om ett bredare styre nog vore trevligt.
Provkörde lite i Gozzis utanför Uppsala idag och de backarna (grusås), ss och mina ben är en rätt tuff kombo 😁
Annars gick det ju rätt bra, men helstelt är bra läskigt när det rullar på lite utför med lite rötter och stenar. Enfingersgrepp på bromsen är ett måste om man ska lyckas hålla i sig!

20200713_192011-02.jpeg

Johge

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Capra Comp inköpt i maj och ss-konverterad innan den ens rullat utomhus.. 32/13t funkar bra både i bikeparken och småturer med barnen i villaområdet:)

Bilagor

• 88252969-B3A9-4783-B55C-8403D091F9A8.jpeg
    88252969-B3A9-4783-B55C-8403D091F9A8.jpeg
    1.9 MB · Besök: 83

carl-pedal

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Najs bajk!

Jag gillar verkligen att du bara har bakbroms, det är både snyggt, lätt och billigt!

Hur har du ställt in gaffeln? För visst har den ett vred på ena kronan? 😉 Och vad är det för gaffel?

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Får jag kapa tråden? Vad skall jag ha för storlek på bakdrev? Halvklen, halvfet gubbe på 50år, 29" HT, 30t framdrev, gillar normalt tämligen hög kadens. Syfte är bara att leka och att göra mtb mindre tråkigt genom att göra det lite mer utmananande.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Beror ju lite på vart du cyklar. Här i Hellas är 32/18 på gränsen tycker jag. Funderar på att växla till 32/19 men jag väntar tills formen är åter innan jag byter.
Men på Bogesund är 32/18 alldeles för lätt egentligen. 32/16 utan problem där.
Men jag skulle säga att för lek och lattjo så skulle jag välja lite lättare hellre. Som Hasse kanske?
Stalle

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Beror ju lite på vart du cyklar. Här i Hellas är 32/18 på gränsen tycker jag. Funderar på att växla till 32/19 men jag väntar tills formen är åter innan jag byter.
Men på Bogesund är 32/18 alldeles för lätt egentligen. 32/16 utan problem där.
Men jag skulle säga att för lek och lattjo så skulle jag välja lite lättare hellre. Som Hasse kanske?
Stalle
Nu är ju inte jag någon referens för begåvad cykling. Välj något och prova. Justera eller köp extra drev och kedja för lite olika valmöjligheter.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
30-18 ger dåligt driv vid hastighet. Jag tycker det är lagom när det är lite besvärligt och kuperat. Men det klart att det finns en hel del backar man inte orkar cykla uppför. Det roligaste är att det är okomplicerat och att man bara gör det för att det är skoj.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer